Wel of geen cap dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:26

Ayasha schreef:
Je bent ook verantwoordelijk als een ander z'n been breekt op jouw pad naar het huis Desiree. :) Wat op jouw grond gebeurt is jouw verantwoordelijkheid.

Ja, dat vind ik eigenlijk ook wel raar. Waar blijft tegenwoordig de eigen verantwoordelijkheid?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:33

Tsja dat heb ik ook altijd raar gevonden maar goed. In mijn regio (we zitten tegen de nederlandse grens) zijn enorm veel cannabis kwekers. Vaak in gehuurde huisjes. Als ze die binnenvallen mag de verhuurder (die er vaak oprecht niks van weet) mee naar het bureau... Want hij moet weten wat er in dat huis gebeurt, tegelijkertijd heeft de verhuurder zodra het verhuurd wordt, niet meer het recht om zomaar "op bezoek" te gaan, dat moet op afspraak, logisch? Ja ergens wel. Maar hoe kan je dan verwachten dat zo'n verhuurder op de hoogte is van illegale zaken?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:36

Ayasha schreef:
Tsja dat heb ik ook altijd raar gevonden maar goed. In mijn regio (we zitten tegen de nederlandse grens) zijn enorm veel cannabis kwekers. Vaak in gehuurde huisjes. Als ze die binnenvallen mag de verhuurder (die er vaak oprecht niks van weet) mee naar het bureau... Want hij moet weten wat er in dat huis gebeurt, tegelijkertijd heeft de verhuurder zodra het verhuurd wordt, niet meer het recht om zomaar "op bezoek" te gaan, dat moet op afspraak, logisch? Ja ergens wel. Maar hoe kan je dan verwachten dat zo'n verhuurder op de hoogte is van illegale zaken?

Dat is inderdaad niet reëel nee. En huurders worden heel goed beschermd door de wet t.o.v. verhuurders. Een goede rechtsbijstandsverzekering is dan geen overbodige luxe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:11

Ach, de wet zit erg krom in elkaar soms. Een vriend van mijn partner is 2 jaar zijn rijbewijs kwijt wegens rijden onder invloed. Godzijdank nooit een ongeval veroorzaakt, gewoon steeds gepakt met controles langs de baan. En we zeggen allemaal, wie zijn gat/billen brandt, moet op de blaren zitten. Tot daar zijn we het allemaal eens.
MAAR! Die jongen is dus zijn rijbewijs kwijt, en tegelijk werkzoekende. Dus hij vroeg aan de rechtbank of hij dan met zo'n karretje mocht rijden zonder rijbewijs dat niet harder kan dan 45km/u. Het antwoord was nee, want zijn rijbewijs was ingetrokken en dus ook het recht tot sturen. Hij mag zelfs geen elektrische fiets besturen, wel een gewone.

Dan mogen ze mij toch eens uitleggen waarom iemand die nooit theorie of praktijk heeft moeten afleggen en überhaupt nooit een examen heeft moeten afleggen met zo'n ding mag rondsnorren, en dat onze kameraad dat niet mag. In België hebben die karretjes geen nummerplaat. Daar kan je vrolijk mee door rood karren, voorrang nemen waar je geen hebt, foutparkeren, mensen omver rijden en noem maar op. Zolang niemand je op heterdaad tegen houdt kan je in weze het hele verkeer terroriseren...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:17

Voor een brommobiel heb je een A3 nodig sinds 14/02/1961 (dus geboren na die datum.)
Van mij mogen ze iemand die meermaals dronken gepakt is zijn recht tot sturen definitief afpakken. Niet eens meer op de fiets. Zo iets heeft niks te zoeken in het verkeer, ook niet met een brommobiel. Doe je maar lekker alles met de bus/trein.
http://www.ligiergroup.be/web/nl/kiezen/wetgeving/

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:21

Voor de persoon die vroeg hoe je het voor elkaar krijgt om met een paard over de kop te gaan, meestal stom ongeluk.

Toen ik mijn Bambi aan het inrijden was waaide er een stuk plastic los tegen zijn hoofd aan. Mijn pony schrok en wou weg rennen maar had nog niet de balans om zo snel te draaien en weg te rennen en ging dus vol op zijn plaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:52

De les is bij de kerel in kwestie heel goed binnengekomen :j Behalve dat het vreselijk is om werk te zoeken zonder auto ziet hij er wel nog voordelen in haha. En hij is er trots op dat hij intussen al een paar maanden geen drup alcohol meer aanraakt.

Het is alleen erg krom dat "zonder rijbewijs" toch nog verschillen heeft qua uitvoering. En dat zijn straf even zwaar is als bij iemand die onder invloed van drank én drugs mensen dood heeft gereden.

Om het naar de cap door te trekken: maak het gewoon wettelijk om er een op je hoofd te zetten. Al is het maar om je in het verkeer te begeven, maakt mij niet uit. Maar zorg voor zo'n ding op een hoofd. De straffen voor onveilig deelnemen aan het verkeer zijn al niet mals, waarom paardrijden dan over het hoofd zien en ongemoeid laten? Verlichting en zichtbaarheid is al een vereiste bij schemer of donker, dan kan dat hoofddeksel er toch nog wel bij?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:58

Varekaj schreef:
De les is bij de kerel in kwestie heel goed binnengekomen :j Behalve dat het vreselijk is om werk te zoeken zonder auto ziet hij er wel nog voordelen in haha. En hij is er trots op dat hij intussen al een paar maanden geen drup alcohol meer aanraakt.

Het is alleen erg krom dat "zonder rijbewijs" toch nog verschillen heeft qua uitvoering. En dat zijn straf even zwaar is als bij iemand die onder invloed van drank én drugs mensen dood heeft gereden.

Om het naar de cap door te trekken: maak het gewoon wettelijk om er een op je hoofd te zetten. Al is het maar om je in het verkeer te begeven, maakt mij niet uit. Maar zorg voor zo'n ding op een hoofd. De straffen voor onveilig deelnemen aan het verkeer zijn al niet mals, waarom paardrijden dan over het hoofd zien en ongemoeid laten? Verlichting en zichtbaarheid is al een vereiste bij schemer of donker, dan kan dat hoofddeksel er toch nog wel bij?

Omdat de wetgever uit gaat van motorvoertuigen (een snorbommer is voor de wet inderdaad geen motorvoertuig!) bij het voorschrijven van helmplicht.

Ik blijf erbij dat het ieders eigen verantwoording is om iets op z'n kop te zetten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:02

Varekaj,

dat lijkt mij sterk, want als je onder invloed iemand doodrijd dan komt er ook nog eens doodslag bij kijken.

rijontzegging staat gekoppeld aan rijden onder invloed..
hetgeen dat daaruit voortvloeit, schade aan boom > betalen
dood van een persoon > verzwarende factor voor strafbepaling

hier een overzichtje dat ik online vond voor oriëntatie strafbepaling als je een ongeluk veroorzaakt onder invloed waarbij een slachtoffer betrokken is.
http://www.advocaat-verkeersstrafrecht. ... or-schuld/

helaas is het bij fietsers en paardrijders nog steeds niet verplicht, vanwege de geringe snelheid waarmee je je 'voertuig' verlaat.. dat je met iedere beetje goede klap op je hoofd het loodje kan leggen, of een breuk kunt oplopen, daar komt men langzaamaan wel achter.. hopelijk komt er dus nog ooit een verkeersregel dat alles wat niet op eigen voeten loopt, gewoon een helm/cap hoofdbescherming moet dragen. En wat mij betreft mag er fors beboet worden voor het niet gebruiken. eigen keus prima.. maar dan betaald men er maar fors voor zodat de gevolgen van eigen keus kunnen worden ondervangen. ja, ik weet het, die boetes gaan niet rechtstreeks naar 'zorg'.. maar overheidspot is overheidspot.. daar wordt mede zorg uit betaald.. dus laat het potje dan maar volstromen met mensen die persee eigen keus willen toepassen :D
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 14-12-15 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:06

Varekaj schreef:

Omdat hij meermaals gepakt is en dus blijkbaar op geen andere manier zijn les leert. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:32

Hij kan zijn les wel nog leren (en dat doet ie ook gelukkig). Punt was vooral dat "zonder rijbewijs" voor interpretatie vatbaar is. Waarop ik eigenlijk wil uitkomen, is dat mensen zichzelf vaak overschatten en denken "dit kan prima". Hij is nu van de baan gehaald ivm herhaaldelijk dronken rijden, maar hoe doe je dat met mensen in zo'n brommobiel die een fietser van de weg maaien en voor dood achter laten? Zelfs met getuigen kan je niks, er hangt niet eens een nummerplaat op.
Ikke vindt het zonde dat hij bijvoorbeeld gestraft zou worden met een verplichte cap omdat anderen hun management niet goed op orde hebben. Begrijpelijk. Maar het draait niet alleen om jezelf. Al heb je zelf alles piekfijn uitgekiend en geregeld, er is en blijft ALTIJD een omgevingsfactor die meespeelt waar je nooit 100% invloed op kan uitoefenen.

Hoe of waarom je valt, of het door je eigen toedoen is of door dat van iets of iemand anders, het maakt niet uit. Het risico is er en dat kan je nooit 100% uitsluiten. Dat jij je hoofd daaraan wil blootstellen, mij goed, maar je bent niet het enige slachtoffer. Je gezin, je familie... die worden ook getroffen. Wat doet een fietser die zich op de baan begeeft? Een helm op. Misschien niet voor zichzelf, maar mocht hij zo'n gek in een snorkar kruisen en buiten zijn wil om tegen de vlakte gaan, dan is hij tenminste een tikje méér beschermt voor de onkunde van een ander.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:12

Varekaj schreef:
Hij kan zijn les wel nog leren (en dat doet ie ook gelukkig). Punt was vooral dat "zonder rijbewijs" voor interpretatie vatbaar is. Waarop ik eigenlijk wil uitkomen, is dat mensen zichzelf vaak overschatten en denken "dit kan prima". Hij is nu van de baan gehaald ivm herhaaldelijk dronken rijden, maar hoe doe je dat met mensen in zo'n brommobiel die een fietser van de weg maaien en voor dood achter laten? Zelfs met getuigen kan je niks, er hangt niet eens een nummerplaat op.
Ikke vindt het zonde dat hij bijvoorbeeld gestraft zou worden met een verplichte cap omdat anderen hun management niet goed op orde hebben. Begrijpelijk. Maar het draait niet alleen om jezelf. Al heb je zelf alles piekfijn uitgekiend en geregeld, er is en blijft ALTIJD een omgevingsfactor die meespeelt waar je nooit 100% invloed op kan uitoefenen.

Hoe of waarom je valt, of het door je eigen toedoen is of door dat van iets of iemand anders, het maakt niet uit. Het risico is er en dat kan je nooit 100% uitsluiten. Dat jij je hoofd daaraan wil blootstellen, mij goed, maar je bent niet het enige slachtoffer. Je gezin, je familie... die worden ook getroffen. Wat doet een fietser die zich op de baan begeeft? Een helm op. Misschien niet voor zichzelf, maar mocht hij zo'n gek in een snorkar kruisen en buiten zijn wil om tegen de vlakte gaan, dan is hij tenminste een tikje méér beschermt voor de onkunde van een ander.

Het zou meer opleveren als er door betere opleiding en voorlichting mensen beter weten waar ze mee bezig zijn.

Lees gewoon eens op i-net over wat er in NL allemaal gebeurt op maneges tijdens buitenritten, dan durf je in NL bijna niet meer buiten te gaan rijden. Als ik dat dan vergelijk met hoe ze dat in GB doen (en ja, ik heb op veel verschillende toko's gereden, van New Forest tot North York Moors) daar kunnen ze in NL een puntje aan zuigen!
Ik zeg niet dat ze in GB heilige boontjes zijn; dat zijn ze namelijk ook niet, maar mede door wetgeving en opleiding hebben ze daar de voorwaarden veel beter voor elkaar waardoor die verplichte cap inderdaad voornamelijk gebruikt kan worden om te laag hangende takken terug te koppen.

elenaMM77

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:29

ikke, waarom moet het of/of zijn..

het moet en/en zijn..

cap voor takken die je net niet zag, of omdat je paard zich de pleuris schrikt, opzij springt en zich dus danig verstapt dat je als een volleerd acrobaat ernaast belandt.

En gewoon zorgen dat men verantwoord leert omgaan met levend speelgoed..

Dat het tweede nog niet optimaal is, zegt toch niets over dat het eerste niet ook gebeurd?

al gebeuren er 1000 ongelukken met noobs op paarden en maar 10 met mensen die een ongeluk overkomt terwijl ze correct omgaan met hun paard.. als die 10 mensen geen cap op hoeven, en die 1000 ook al niet, dan heb je dus heel wat meer hersenletsel dan nu het geval is.

En dan kun je blijven zeggen, ja maar ik wil kunnen kiezen, ik wil het niet.. Maar het gaat om de algemene veiligheid en al voorkom je er maar 10 doden per jaar mee, dan is het blijkbaar toch effectief, want het voorkomt 10 doden.

ik wil ook wel eens wat niet, wat wel moet.. das jammer voor mij, er is anders beslist in zo'n geval..

ik zou liever zien dat een fietshelm ook verplicht wordt, ook al wil ik m persoonlijk niet dragen.. als het verplicht wordt zet ik m op, niet eerder.. omdat ik het niet mooi en persoonlijk onnodig vind.. als het echter anderen het leven redt als dat ding verplicht wordt, heb ik pech en zet ik m op.. want ik heb geen zin in dikke boetes.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:32

Fietsen met een helm op? Kom op zeg. Straks moet je als ridder te paard in een harnas omdat die de kans verkleint op botbreuken.
Ik vind het een vorm van betutteling. Laat mensen eens zelf nadenken en ga het niet voor ze bepalen. Een jaar of wat geleden had nog nooit iemand van een cap gehoord en lag het percentage gewonden zoveel hoger? Ik geloof er niks van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:42

vibabu schreef:
Fietsen met een helm op? Kom op zeg. Straks moet je als ridder te paard in een harnas omdat die de kans verkleint op botbreuken.
Ik vind het een vorm van betutteling. Laat mensen eens zelf nadenken en ga het niet voor ze bepalen. Een jaar of wat geleden had nog nooit iemand van een cap gehoord en lag het percentage gewonden zoveel hoger? Ik geloof er niks van.

En dat is de basis. LEER mensen hoe ze met risico's om moeten gaan in plaats van schijnveiligheid te creëren door zaken verplicht te stellen die maar beperkt nut hebben.

elenaMM77 schreef:
ikke, waarom moet het of/of zijn..

het moet en/en zijn..

Nog beter: je moet de dingen in de juiste volgorde doen. Eerst zorgen dat opleiding, opvoeding en management in orde zijn. Dat doe je door ervoor te zorgen dat de juiste kennis op de juiste plaats beschikbaar is.

De ellende begint namelijk al op de opleidingen in NL die de plank al volledig mis slaan als het gaat om correct management; over hun visie over opvoeding en opleiding gaan we het niet eens hebben!

Als deze kennis in voldoende mate aanwezig is, weet je ook hoe je jonge paarden op een veilige manier kennis laat maken met de grote boze buitenwereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:44

Als iedereen verplicht een cap op krijgt wil dat niet zeggen dat de boel daarmee veiliger wordt. Integendeel, er zit zelfs kans in dat die roekelozen nog meer risico's gaan nemen "want nu hebben ze toch een helm op". Het zit er net in dat je wel de schade van die acties kan beperken.

Ten eerste heb je nooit alles volledig onder controle, hoe goed je management ook is. Toeval is altijd een aanwezige factor waar je geen invloed op hebt. Je kan wél invloed uitoefenen op mogelijke schade als het toch zou misgaan. Al is het maar voor die 0,01% kans dat je fout valt.

Vibabu: zolang je geen volledige invloed kan uitoefenen op je omgeving wat betreft veiligheid moet je (jammer genoeg) jezelf ook ergens beschermen voor de onkunde van een ander. Moesten ze hier in België een keer zorgen voor mooie, veilige en goed verlichte fietspaden! Het aantal ongevallen met fietsers zou vast en zeker dalen en de letsels ook. Helaas doen ze dat niet en is die helm nodig om ons hoofd te beschermen omdat anderen niet uit hun doppen kijken.

Al is mijne ene paard nog zo bomproof, ik heb er geen invloed op als de loslopende hond van iemand anders plots naar zijn benen vliegt, mijn paard schrikt en ik kletter er af. Ik kan mijn paard leren om niet te reageren op aanvallende honden, maar ik zal hem niet kunnen leren om reactieloos te blijven wanneer die hond ook effectief bijt. De kans dat het zo ver komt is zeer klein, maar niet onbestaande. En alleen al daarom kies ik dus voor een cap.

Ikke: als je jonge paard de grote boze buitenwereld kent, wil dat niet zeggen dat de boze buitenwereld weet hoe die er correct mee om moeten gaan...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:17

Varekaj schreef:
Ikke: als je jonge paard de grote boze buitenwereld kent, wil dat niet zeggen dat de boze buitenwereld weet hoe die er correct mee om moeten gaan...

Het kan me niet bommen wat die grote boze buitenwereld doet, JIJ moet ervoor zorgen dat het paard daarmee om kan gaan. Nooit, nooit en nooit zal welke bescherming dan ook datgene vervangen wat opvoeding, opleiding en management je biedt!!

en ja, een goede opvoeding en opleiding betekend ook dat jij onder veilige omstandigheden leert aan het paard om om te gaan met enge situaties.

Ik blijf me verbazen over het feit dat iedereen maar blijft volhouden dat je het allemaal niet in de hand hebt. Sorry dames en heren, dat is onzin, flauwekul, krokodillentranen en een bewijs van onvermogen.
Als je dit doet, zeg je eigenlijk: ik heb geen flauw idee hoe ik het moet doen dus de rest van de wereld moet zich maar aanpassen aan mijn onkunde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:43

Er zijn toch echt dingen die je niet kan managen? Ik kan prima mijn paard leren om niet over de zeik te gaan wanneer een stel jongeren in een auto langs komt razen en voor de lol meermaals de toeter bijna door het stuur ramt. Ik kan mijn paard prima leren om niet te reageren op een loslopende hond die naar de benen hapt. Maar of ik 'm kan leren om niet te reageren als die hond effectief bijt? Dat weet ik zo niet. Zo'n dingen voorkom je alleen als je je medemens aan het verstand kan brengen dat ze hun hond ten alle tijde onder appèl moeten hebben. En we weten allemaal dat daar ook nog een hoop uitzonderingen op de regel zijn.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:52

Inderdaad, hoe je ook wil, je kan niet ALLES uitsluiten. Of ge je een hond je paard laten bijten zodat je hem meteen kan leren niet te reageren?

Nog een voorbeeld (dat echt gebeurd is). Ik heb een kind geweten dat het leuk vond om vanuit een onverwachte plaats dingen te gooien naar paarden in de bak (van steentje tot zelfs de zweep). Ga je dan ook eerst dingen naar je paard gooien zodat hij niet zal schrikken omdat er ooit eens iemand dat zal doen?

Paarden blijven ook vlucht en kudde dieren, hun natuur zal je nooit kunnen veranderen (of je hebt er ettelijke decennia voor nodig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:17

Ehm, ik doe dat ja :P Van klonters pistezand/modder tot voetbal, lege emmers (zo van die flexibele rubber exemplaren), af en toe een rotte tak...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:23

Dat doe ik ook :') wortels gooien is ook leuk :) in het begin was hij bang en schrok hij maar nu gaat hij kijken waar het ding landt :) het kan best handig zijn.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:27

Ja goed :') sommige dingen gooi ik nu ook wel naar men paard. Maar je kan toch nooit instaan voor gedrag van anderen en op alles gaan anticiperen. Heel wat paarden die anders braaf zijn zijn toen ook geschrokken van ineens een steen op hun kont of rug.

Ik bedoelde eigenlijk gewoon dat het onmogelijk is om jezelf in te dekken tegen gedraf van anderen.
Das toch net hetzelfde met de auto. Je kan zelf heel veel cursussen volgen, maar als iemand anders een gevaarlijke beweging maakt, daar kan je toch niet op voorzien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:31

Klopt. Hoe voorzichtig ik ook rij met de camionette, zeker met paard erop, je kan nooit volledig verhinderen dat er een idioot je de pas af snijdt zodat je vol op de rem moet. Anticiperen is een ding, maar ook daar zijn grenzen aan verbonden.
Je kan ze nog zo goed leren om op te letten waar ze hun voeten neer zetten en veilige paden kiezen, je kan nooit 100% voorkomen dat ze een keer struikelen. Je kan het zo veilig mogelijk maken als je wil, de factor toeval kan je er niet uitwerken en om die reden dus een cap op je hoofd.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:47

Maar als je dat voor jezelf wilt. Is dat toch prima? Maar waarom voor een ander bepalen dat die dat ook moet doen? Mijn haren gaan echt overeind staan als iemand een foto plaatst van zijn of haar paard en de eerste reactie al is 'je bent dom dat je geen cap op heb' of 'leuke foto, jammer dat je geen cap op heb'. Laat dat lekker ieder voor zich.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:50

The_Cat schreef:
Inderdaad, hoe je ook wil, je kan niet ALLES uitsluiten. Of ge je een hond je paard laten bijten zodat je hem meteen kan leren niet te reageren?

Nog een voorbeeld (dat echt gebeurd is). Ik heb een kind geweten dat het leuk vond om vanuit een onverwachte plaats dingen te gooien naar paarden in de bak (van steentje tot zelfs de zweep). Ga je dan ook eerst dingen naar je paard gooien zodat hij niet zal schrikken omdat er ooit eens iemand dat zal doen?

Paarden blijven ook vlucht en kudde dieren, hun natuur zal je nooit kunnen veranderen (of je hebt er ettelijke decennia voor nodig)

Het gros van de problemen zijn niet die steentjesgooiende kinderen of toeterend langsrijdende automobilisten.

Het grote gros van alle ongelukken zijn echt terug te voeren op stommiteiten, slechte opvoeding en verkeerd management.
Houd op met dat gejank over de uitzonderingen en zorg dat je paard ergens tegen kan en niet van elk omdraaiend blaadje over de jank gaat. DAT is waar het gros van de ongelukken mee gebeurt, omdat de meesten stomweg geen idee hebben wat er daadwerkelijk nodig is om veilig en verantwoordt met paarden om te gaan in die grote boze buitenwereld!

Los dat eerst eens op; dan zijn die steentjesgooiende kinderen geen punt meer; die geef je dan een onganse draai om de oren........