Varekaj schreef:Hij kan zijn les wel nog leren (en dat doet ie ook gelukkig). Punt was vooral dat "zonder rijbewijs" voor interpretatie vatbaar is. Waarop ik eigenlijk wil uitkomen, is dat mensen zichzelf vaak overschatten en denken "dit kan prima". Hij is nu van de baan gehaald ivm herhaaldelijk dronken rijden, maar hoe doe je dat met mensen in zo'n brommobiel die een fietser van de weg maaien en voor dood achter laten? Zelfs met getuigen kan je niks, er hangt niet eens een nummerplaat op.
Ikke vindt het zonde dat hij bijvoorbeeld gestraft zou worden met een verplichte cap omdat anderen hun management niet goed op orde hebben. Begrijpelijk. Maar het draait niet alleen om jezelf. Al heb je zelf alles piekfijn uitgekiend en geregeld, er is en blijft ALTIJD een omgevingsfactor die meespeelt waar je nooit 100% invloed op kan uitoefenen.
Hoe of waarom je valt, of het door je eigen toedoen is of door dat van iets of iemand anders, het maakt niet uit. Het risico is er en dat kan je nooit 100% uitsluiten. Dat jij je hoofd daaraan wil blootstellen, mij goed, maar je bent niet het enige slachtoffer. Je gezin, je familie... die worden ook getroffen. Wat doet een fietser die zich op de baan begeeft? Een helm op. Misschien niet voor zichzelf, maar mocht hij zo'n gek in een snorkar kruisen en buiten zijn wil om tegen de vlakte gaan, dan is hij tenminste een tikje méér beschermt voor de onkunde van een ander.
Het zou meer opleveren als er door betere opleiding en voorlichting mensen beter weten waar ze mee bezig zijn.
Lees gewoon eens op i-net over wat er in NL allemaal gebeurt op maneges tijdens buitenritten, dan durf je in NL bijna niet meer buiten te gaan rijden. Als ik dat dan vergelijk met hoe ze dat in GB doen (en ja, ik heb op veel verschillende toko's gereden, van New Forest tot North York Moors) daar kunnen ze in NL een puntje aan zuigen!
Ik zeg niet dat ze in GB heilige boontjes zijn; dat zijn ze namelijk ook niet, maar mede door wetgeving en opleiding hebben ze daar de voorwaarden veel beter voor elkaar waardoor die verplichte cap inderdaad voornamelijk gebruikt kan worden om te laag hangende takken terug te koppen.