Mensen met paarden hebben geld zat!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:19

Weidebloem schreef:
Denk dat de titel van het topic beter:"mensen met paarden hebben niet veel geld meer" kan heten. :+

Heb je wel een goeie!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:35

Marije_jiplover schreef:
Ze zijn winddicht en houden daardoor je eigen lichaamswarmte vast.
Helpt mij absoluut tegen koude.
En heb dus geen last van schuren op mn leren zadel.

Klopt inderdaad, alleen heb ik een te kleine maat genomen en is daardoor de zijkant van mijn bovenbenen niet echt beschermd. Maar alle beetjes helpen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 20:55

Weidebloem schreef:
Denk dat de titel van het topic beter:"mensen met paarden hebben niet veel geld meer" kan heten. :+

Nee, het is een stelling en er wordt echt zo gedacht. Wij weten wel beter als insiders.

Liannetje86

Re: Mensen met paarden hebben geld zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:01

Maar sommige mensen doen gewoon heel snel die aannames :p

De meest vervelende is altijd dat mensen zeuren dat paarden zo deur zijn en waarom heb je er één blabla... zelf een pakje peuken per dag roken, veel uitgaan, alles met de auto doen... en meer kwijt zijn aan dat dan ik aan mijn paard :')

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 21:51

Liannetje86 schreef:

De meest vervelende is altijd dat mensen zeuren dat paarden zo deur zijn en waarom heb je er één blabla... zelf een pakje peuken per dag roken, veel uitgaan, alles met de auto doen... en meer kwijt zijn aan dat dan ik aan mijn paard :')

KLopt. Ze zijn buitenstaander, maar vellen toch een oordeel en zelf zijn ze inderdaad geen haar beter.

Maar zo zijn mensen he.
Dit is hetzelfde als afgunst. Men ziet altijd alléén wat je hebt. Men ziet níet wat je niet hebt, ook niet wat je er voor moet doen of juist voor moet laten.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:20

Desiree schreef:
Liannetje86 schreef:

KLopt. Ze zijn buitenstaander, maar vellen toch een oordeel en zelf zijn ze inderdaad geen haar beter.

Maar zo zijn mensen he.
Dit is hetzelfde als afgunst. Men ziet altijd alléén wat je hebt. Men ziet níet wat je niet hebt, ook niet wat je er voor moet doen of juist voor moet laten.

Zoals de meeste mensen moet er keihard gewerkt worden en veel voor worden gelaten om een paard te houden. Er zijn uitzonderingen natuurlijk :')

Wanneer er tegen mij gezegd wordt. Paard is toch veel te duur. tja, nou en ik werk er zelf voor. {:}
en zoals hierboven wordt aangegeven. Pakje peuken per dag is in de maand ongeveer net zoveel als stalgeld :Y)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 21:20

PinkPrincess schreef:
Zoals de meeste mensen moet er keihard gewerkt worden en veel voor worden gelaten om een paard te houden. Er zijn uitzonderingen natuurlijk :')

Wanneer er tegen mij gezegd wordt. Paard is toch veel te duur. tja, nou en ik werk er zelf voor. {:}
en zoals hierboven wordt aangegeven. Pakje peuken per dag is in de maand ongeveer net zoveel als stalgeld :Y)

Precies en jouw prioriteiten liggen gewoon ergens anders! En dat is ieder voor zich.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:21

Ik werk in de zorg als ergotherapeut (i.o.) en ik werk daar dus met ouderen. Zij hebben nog heel erg dat beeld van een persoon die een paard bezit heeft veel geld. Want een paard kost in hun ogen 10.000 euro en dan de verzorging nog!
Maar ik zeg altijd dat je het met het kopen en onderhouden van een paard zo gek kunt maken als je zelf wilt. Ja soms heb je onvoorziene kosten en daarvoor is dus een spaarpotje erg fijn. Maar verder, je kunt een halster kopen in een ruitershop, maar je kunt er ook eentje tweedehands of in de sale kopen. En zo lukt dat eigenlijk wel met al je spullen. Ook een zadel kun je het zo gek mee maken als je wilt. Als je kwaliteit voor je paard (en zn rug) en jezelf belangrijk vindt, dan zul je in dat opzicht meer uit moeten geven. maar je kunt ook een zadel van 75 euro tweedehands op de kop tikken.
Alles is mogelijk. Ook de stalling kun je het zelf bepalen.
Verder vind ik de normale kosten van dierenarts(ontwormen, entingen etc) en de hoefsmid niet schrikbarend. Ik geef liever geld uit aan mijn paard dan aan mijn auto bijvoorbeeld.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 00:02

dat komt ook omdat het vroeger ook zo was, dat alleen rijken konden rijden. Terwijl tegelijkertijd het ook boeren waren die paarden hadden, en boerenzoons vaak paardreden. Maar bijvoorbeeld rijles op de manege was alleen aan de rijken voorbehouden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:31

Mensen denken ook snel dat je een paard van 10.000 euro hebt.Mijn ruin was 250 euro en merrie 200 euro.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:39

Er is natuurlijk wel een verschil tussen de paardensport en paarden voor de hobby.
En ook in de paardensport zitten weer verschillen en voor de lol paarden houden slaan mensen vaak in door en hebben er meteen 10 staan _O-

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 18:18

PinkPrincess schreef:
Er is natuurlijk wel een verschil tussen de paardensport en paarden voor de hobby.
En ook in de paardensport zitten weer verschillen en voor de lol paarden houden slaan mensen vaak in door en hebben er meteen 10 staan _O-

ahum...... :o

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:23

Maar dat is alleen de aankoopprijs.Een goedkoop paard eet net zoveel als een duur en moet ook droog staan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:24

Die van mij staat bij mijn verzorgpony. Betalen 315,- per jaar aan stalling. Maar moeten wel zelf brok kopen en de klusjes doen. Het hooi (hebben ook veel van eigen land, maar als dat op is) halen wij dan zelf. Hier in de buurt genoeg boeren die t voor niet al teveel verkopen!

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:58

Je kunt natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt. Maar het onderhoudt per maand blijft ongeveer hetzelfde. Dier moet toch eten, droog staan, naar buiten kunnen en verzorging.

En ik ben wel van mening dat wanneer je paard een dokter nodig heeft dat deze ook gewoon gebeld wordt. Het is namelijk niet eerlijk om geen dokter te bellen als er geen geld voor is. Dan moet men ook geen dier nemen. Maar zo denk ik bij honden er ook over.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 15:23

Hier op het platteland laten ze een hond gewoon afmaken als hij aangereden wordt en ze de operatie te duur vinden. Aan de andere kant moet er wél mee gebroodfokt worden, want dat levert geld op.

Belachelijk volk.....

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:33

bij boeren wordt dat met al de dieren zo gedaan.

Maargoed is ook wel verschilt tussen boeren wie werken met vee of een paardenhouder.
De paardenhouders wie het zo doen met de paarden Desiree, hebben vaak ook slachtdieren op stal staan en geen sportpaarden want dan zou deze methode veel te duur zijn.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:58

Desiree schreef:
Hier op het platteland laten ze een hond gewoon afmaken als hij aangereden wordt en ze de operatie te duur vinden. Aan de andere kant moet er wél mee gebroodfokt worden, want dat levert geld op.

Belachelijk volk.....

Nou hier op het platteland met buitenlui en boeren gebeurt dat niet, dan heb je het niet over paardenmensen maar mensen met paarden....

Niet alle boeren en buitenlui zijn meteen uitbuiters waar het niets mag kosten! >;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 17:08

kwita schreef:
Desiree schreef:

Belachelijk volk.....

Nou hier op het platteland met buitenlui en boeren gebeurt dat niet, dan heb je het niet over paardenmensen maar mensen met paarden....

Niet alle boeren en buitenlui zijn meteen uitbuiters waar het niets mag kosten! >;)

Dat is waar. Maar ik heb het over `hier op het platteland` en dat hoeven niet perse boeren te zijn, ik ken er ook die niet boer zijn die zich hier schuldig aan maken. Er zijn trouwens ook boeren waar men liefdevoller met hun hond om gaat hoor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 17:09

PinkPrincess schreef:
Maargoed is ook wel verschilt tussen boeren wie werken met vee of een paardenhouder.
De paardenhouders wie het zo doen met de paarden Desiree, hebben vaak ook slachtdieren op stal staan en geen sportpaarden want dan zou deze methode veel te duur zijn.

Die ken ik dan weer geen. Paarden zijn te duur voor broodfok, er valt immers geen brood in te verdienen. Ook niet als je goede paarden fokt. En soms krijg ik wel eens de indruk dat mensen goedkope kruisingen willen onder de paarden, want die raken ze dan weer wél kwijt.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:47

Zie paardenmarkt, in mijn ogen is dit de broodfok onder de paarden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:14

Tsja, wat is precies broodfok? Dat je fokt voor de verkoop?

Op de wekelijkse paardenmarkt in Barneveld zie ik weinig broodfok, vooral veel 'einde carrièredieren'. Dwz dieren die al een carriere als (rij)paard gehad hebben en 'iets' mankeren waardoor ze niet meer genoeg opbrengen in de gewone handel. Het gros van die paarden eindigt dan ook in een slachthuis.

Op de jaarmarkten zie je idd wel heel veel veulens en jaarlingen, maar of dat nu perse broodfok is?
Daar moet geld bij, die shetveulens leveren op de markt minder op dan de kosten van alleen het paspoort al.
Sprak laatst een shetlanderfokker die 80% van zijn pony's voor 'genoeg' geld naar het buitenland verkoopt met volwaardig stamboekpapier, etc.
Maar elk jaar heeft hij er veulens bij die hij zelf niet goed genoeg vindt. Niet voor zijn eigen fokkerij, niet voor zijn klanten. Daar vraagt hij geen papier voor aan, enkel een verplicht paspoort en die doet hij na het afspenen naar een handelaar (die ze dan ongetwijfeld meeneemt naar een markt).
Maar juist die pony's leveren hem niet het geld op waarmee hij zijn fokkerij van kan laten bestaan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 15:26

PinkPrincess schreef:
Zie paardenmarkt, in mijn ogen is dit de broodfok onder de paarden.

Paarden onder de prijs verkopen levert geen geld op he. Paarden zijn té duur in onderhoud om daar aan te verdienen op de markt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:28

Er wordt dik geld verdiend in de paardenwereld en dik geld uitgegeven. Ik heb al jaren een paard. Ik geef allen om spullen van goede kwaliteit. Geen setjes en modeprullen. De dierenartskosten kunnen hoog zijn. Als de dierenarts nodig is, geef ik het daar wel aan uit. Mijn paard komt niets tekort. Daarnaast zouden veel mensen kunnen besparen op fysio- en osteotherapeuten, als ze eens wat kennis tot zich nemen over paarden en hun bewegingsapparaat en een goede instructeur zoeken, die niet naar de krul aan de voorkant en de eisen van de jury kijkt.
Al die mensen die keer op keer hun paard in de kreukels rijden en steeds een therapeut laten komen om het dier weer te fixen....te triest voor woorden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 15:31

Jetta schreef:
Er wordt dik geld verdiend in de paardenwereld en dik geld uitgegeven. Ik heb al jaren een paard. Ik geef allen om spullen van goede kwaliteit. Geen setjes en modeprullen. De dierenartskosten kunnen hoog zijn. Als de dierenarts nodig is, geef ik het daar wel aan uit. Mijn paard komt niets tekort. Daarnaast zouden veel mensen kunnen besparen op fysio- en osteotherapeuten, als ze eens wat kennis tot zich nemen over paarden en hun bewegingsapparaat en een goede instructeur zoeken, die niet naar de krul aan de voorkant en de eisen van de jury kijkt.
Al die mensen die keer op keer hun paard in de kreukels rijden en steeds een therapeut laten komen om het dier weer te fixen....te triest voor woorden.

Dan leef jij in een andere omgeving dan ik. Ik woon dus in Twente, en ik moet ook wel zeggen dat er hier zo min mogelijk geld uit gegeven wordt hoor. Twente is van oudsher arm en niet gewend om geld uit te geven. Het mag allemaal niks kosten.