[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 18:21

Tsja, dat is het frustrerende, het is niet het zadeltje, het hoofdstel, want dat vindt ze allemaal meer dan okee, of de wil van Khava om te leren, we hebben nu weer te maken met haar onzekerheid en kennelijk vindt zij mij niet vertrouwenwekkend of leider genoeg om die paar honderd meter zonder waanzinnige taferelen mee naar de haar ook bekende poetsplaats en rijbak mee te lopen.

Dat gaat twintig meter goed en daarna begint het (dan begint de achtergebleven Jaopie ook te rennen en te brullen): zó hoog steigeren dat ze bijna achterover klapt, IN de steiger draaien (zit ze dus in de leadrope gedraaid), zijwaarts springen dat ze bijna in de sloot valt, bevriezen maar dan ook echt totaal, of 300 rondjes om je draaien. Met staart er op en neusgaten op paniek.
Ik ben er kotsbeu van.

Otti1977

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:31

En als je nou direct van de wei naar longeplek loopt. Meteen aan het werk zetten. Ze moet hier toch doorheen. Het moet voor haar normaal gaan worden. Moet routine gaan worden.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:06

terpentijn schreef:
Tsja, dat is het frustrerende, het is niet het zadeltje, het hoofdstel, want dat vindt ze allemaal meer dan okee, of de wil van Khava om te leren, we hebben nu weer te maken met haar onzekerheid en kennelijk vindt zij mij niet vertrouwenwekkend of leider genoeg om die paar honderd meter zonder waanzinnige taferelen mee naar de haar ook bekende poetsplaats en rijbak mee te lopen.

Dat gaat twintig meter goed en daarna begint het (dan begint de achtergebleven Jaopie ook te rennen en te brullen): zó hoog steigeren dat ze bijna achterover klapt, IN de steiger draaien (zit ze dus in de leadrope gedraaid), zijwaarts springen dat ze bijna in de sloot valt, bevriezen maar dan ook echt totaal, of 300 rondjes om je draaien. Met staart er op en neusgaten op paniek.
Ik ben er kotsbeu van.

:(:) ik herken het
hengstenketting, zweepje meenemen en nergens aandenken en gaan ... zet haar op haar plaats indien nodig en klaar ermee tenminste dat zou ik doen
sterkte :(:) Y;(

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 19:12

Ik dacht dat ik dat voorheen al van de onmogelijke Jaopie (mijn andere paard) had geleerd hoe dat moest...
Misschien ben ik met haar dan toch nog te trullig.
I'm gonna give it another try.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:38

Het is dan wel een merrie, maar ze is echt niet van suiker hoor! Denk dat ze gewoon even op haar plaats gezet moet worden, jíj bent de baas, dus ze moet naar jóú luisteren!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:42

Ze moet het vooral ook leuk gaan vinden. Rechtstreeks naar longeerbak, snoep erin, belonen en weer terug. Dan leert ze snel genoeg dat jij best een toffe peer bent :)) en dat andere toffe peer Jaopie er nog staat als ze terug komt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 19:44

Ja 't is wat he, dan heb ik al ruim dertig jaar Dobermanns, waarvan een aantal echt niet zo makkelijke pakketjes via de Dobermann Rescue (een opvang voor Dobers die elders niet meer terecht kunnen) en dan sta ik met zo een weerspannige merrie met de handen in het haar...Ongelofelijk.
Maar tsja, een paard is natuurlijk geen hond.
Ik geef het/haar nog niet op natuurlijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:29

En wat als je Jaopie nou ook mee neemt?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:32

Heb je marion al eens gevraagd om hulp?

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:36

Hoi Terpentijn. Lees je verhalen graag. Beu worden... niet doen... het is heel erg normaal gedrag. Niet twijfelen aan je leiderschap. Langzaam / consequent opbouwen. Parelli heeft mij enorm geholpen bij een paard met verlatingsangst

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:46

Terpentijn, ik denk dat je hier hulp moet inschakelen. Haar weer wegbrengen heeft geen zin. Daar heeft ze geen Jaopie die ze achter moet laten ( terwijl hij staat te brullen) dus daar bestaat het probleem niet. Je moet vooral hulp aan huis regelen. En prof die samen met jou hier doorheen traint.

Dus zowel het bij de wei weg gaan, in een bak aan het werk zijn, en gereden worden door jou. Misschien mensen hier op bokt die je kunnen adviseren wie bij jou in de buurt woont en je hiermee zou kunnen helpen?

Jammer dat je niet in de buurt woont. Inrijder van mijn merrie zou goud waard zijn hier.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:38

Er wonen bij jou in de buurt wel een paar goede trainers die dit op een kundige en rustige manier aan kunnen pakken met jou. Denk aan een John Erb of Janet Bos. Denk ook dat nu investeren in goede training en begeleiding je zoveel gaat opleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:53

Janet Bos is inderdaad een hele goede. :j
Denk dat je daar op zich wel goed mee overweg zou kunnen ook.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:44

KoudbloedKim schreef:

Ken terpentijn niet zoals jij maar het is een hele fijne, nuchtere vrouw idd.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:44

Majabeestje schreef:
KoudbloedKim schreef:

Ken terpentijn niet zoals jij maar het is een hele fijne, nuchtere vrouw idd.

Janet Bos dus hè, heb mijn twijfels of terpentijn een fijne, nuchtere vrouw is.. :+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:52

Van wat ik zo in de verschillende topics van Terpentijn gezien heb, kan ik met zekerheid zeggen dat hij geen fijne nuchtere vrouw is, wel een leuke schilder en ruiter met gevoel voor stijl. :D

Ik kan Paulette Zorn aanraden, van Equidact. Fijn mens met een no-nonsens aanpak maar wel met oog voor wat de combinatie mens/paard nodig heeft.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:59

terpentijn schreef:
Ja 't is wat he, dan heb ik al ruim dertig jaar Dobermanns, waarvan een aantal echt niet zo makkelijke pakketjes via de Dobermann Rescue (een opvang voor Dobers die elders niet meer terecht kunnen) en dan sta ik met zo een weerspannige merrie met de handen in het haar...Ongelofelijk.
Maar tsja, een paard is natuurlijk geen hond.
Ik geef het/haar nog niet op natuurlijk.

Ik lees nog steeds stil mee, maar ik denk dat ik in eenzelfde fase heb gezeten. Allerlei omstandigheden die niet meezaten en ik was echt van 't padje met m'n jonge merrie. Zo erg van 't padje dat ik (die nooooooit paarden verkoopt, maar altijd houdt tot aan hun dood) m'n paard voor niks wilde weg doen. Gelukkig was er een vriendin die daar een stokje voor stak en zij heeft me op weg geholpen. Daarna een hele fijne trainster gevonden die vooral met mij aan de slag ging. En voor ik het wist was daar die stijgende lijn.

Het is bizar hoe je bergafwaarts kunt gaan en dat zelfs de kleine dingen heel groot lijken. Ik kon mijn paard (ook een merrie btw) niet eens meer fatsoenlijk uit de wei halen! Zag er al tegenop als ik een stukje moest lopen met haar. Bizár! Meer dan 30 jaar in de paarden en dan zoiets simpels niet meer kunnen. Okay, okay, er speelde van alles mee, maar de bottom line was dat ik niks meer met m'n paard kon, durfde en wilde. Zo niet leuk, zo frustrerend.

En ja, dan heb je een merrie met een stevige persoonlijkheid en dat helpt niet mee. Het spiegelt wel enorm trouwens. Dat dan weer wel. Zeer confronterend. Mijn merrie had behoefte aan duidelijk leiderschap. Ik gaf haar dat niet. Ik kreeg hulp van iemand die héél fair was, vriendelijk én consequent en daardoor heel duidelijk. Tijd voor een grapje op z'n tijd, maar wel altijd duidelijk. Geen halve vingers die in no-time leiden tot een hele hand. Niet meer op een akkoordje gooien en het beste ervan hopen. Nee gewoon duidelijk.

En ik heb ook -op een voor mij fijne manier- een schop onder m'n kont gekregen. Niet piepen, maar doen. Steeds op het moment dat ik toe was aan een volgende stap, gaf zij me de moed en de tools om dat te doen.

Binnen 2 weken zat ik -zonder problemen- zelf op m'n jonge paard. En met haar begeleiding, maken we meters en hele grote stappen. Ik ben zó blij met waar we nu al zijn!

De moraal van dit lange verhaal: het is geen schande om hulp te zoeken. Volg JOUW gevoel en zoek hulp. Daar ga je je vast heel fijn bij voelen. En je paardje ook!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:04

en ik weet zeker dat het jou met wat hulp wel gaat lukken :) :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 14:47

Thanks mensen, ik zag het echt even niet meer zitten.

Natuurlijk breng ik haar niet wéér weg, zoals @Punz al aanstipte: dat heeft geen enkele zin, want daar zal het probleem zich niet voordoen, omdat daar geen roepende Jaopie in de wei achterblijft. Het heeft zich bij de zadelmakmaakperiode dan ook niet voorgedaan, daar was ze eigenlijk relatief makkelijk. Ze IS ook niet zo moeilijk, dekens, zadel, hoofdstel, op en af, alles vindt ze wel best, het is nét die tussenliggende overbrugging (haar uit de de wei bij Jaopie weghalen) waar het op stokt.
Het is zó zonde van die merrie, dat ik het ook echt nog niet opgeef.
Ze raakt zo in paniek na een metertje of twintig dat ik gewoon bang ben dat ze achteroverslaat of zich lostrekt en in de sloot klapt, ofwel er volledig vandoor rent, mogelijk zelfs de straat op (maar waarschijnlijk zou ze gewoon terugrennen naar Jaopie). Ik wil geen oncontroleerbare losrennende merrie met mogelijke ongelukken. Niet dat het haar ooit gelukt is los te komen, overigens.
En Jaopie.. die kan ik ook wel wurgen met zijn geren en gegil, waardoor zij natuurlijk JUIST ook onrustig en vervolgens upset raakt.

Ik ga hulp er bij zoeken, al zijn we met die hulp maar eerst eens over het punt heen waar het op vastloopt. Dan kunnen we weer verder, want zo schiet het ook niks op.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-03-16 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:04

Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat je weer bij jezelf en je eigen gevoel komt/blijft. Op een of andere manier ben je onzeker geworden, terwijl dat volgens mij niet hoeft. Volg je intuitie, je hebt genoeg kennis en kunde om hier - al dan niet met hulp - doorheen te komen. Het is een paard, net zoals Jaopie en de shetters maar wel met een eigen persoonlijkheid.

(Overigens zat ik hier een beetje in hetzelfde schuitje. Paard nr. 1 was een beetje stuk dus kocht ik paard nr. 2. Paard nr. 1 is een haflinger en paard nr. 2 is een Arabier. Dus werd ik gewaarschuwd: dat is zooooo anders. Niet dus, het is en blijft een paard. Wel een heel ander paard dus zij heeft een andere benadering nodig en appelleert dus aan andere aspecten van mij. Die zijn er wel, maar worden nu aangeboord. Machtig interessant.)

Kortom, een paard, of 2, is een mooie manier om aan jezelf te werken, en ja, soms moet je daarbij uit je comfortzone maar wat je er voor terug krijgt is onbetaalbaar.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 15:29

Ja ik ben er ook zeker van dat ik hier -one way or another - wel doorheen zie te raken. Het vervelende met dit soort dingen is dat zoiets héél gauw een vicieuze cirkel wordt. Op een gegeven moment loop je al naar de wei met (al dan niet onbewust) het idee: "Als ze nou maar niet wéér..." wat natuurlijk nét de verkeerde instelling is, die je t.o.v. paard probeert te verbergen, maar die zij natuurlijk feilloos oppikt. ze voelt dat je er ergens gen 100% vertrouwen in hebt, en dan heeft zij dat natuurlijk ook niet. Het is zéér moeilijk om je daar (ook op onbewust nievau) overheen te zetten/anders te programmeren.
Die onbevangenheid van "dat doen we gewoon even" is dan weg, en dat kun je net niet gebruiken.
Bang ben ik allerminst voor haar, ik weet dat ze niks doet om mij dwars te zitten, een geduchte angst heb ik vroeger wél voor Jaopie gehad, maar die was dan ook meer van het "my way or the high way" model (compleet met geweld inzetten). Daar ben ik toch ook met hém uitgekomen (en dat was toch wel linke soep af en toe).
Bij Khava is het gewoon pure onzekerheid. Als ik dat nou óók voel schieten we nooit op natuurlijk.
Overigens als je haar eenmaal wél uit die wei over het schouwpad op de poets/werk/rij plaats hebt kan Jaopie verder brullen wat-ie wil, maar daar reageert ze dan niet meer op. Dat is nou ook juist het frusterende er aan.
Het is nét dat weghalen (en ze loopt gewillig mee de eerste tientallen meters), waar ergens een soort "breekpunt" onderweg in zit. Dat is ook niet altijd Jaopie zijn gedrag, hij gaat niet meteen tekeer als je haar weghaalt, zeker niet als je hem eerst (wat ik altijd doe) wat hooi of een handje biks (verstrooid in het hooi) geeft. Zij begint altijd éérst moeilijk te doen, ze zégt niks trouwens, dus ze hinnikt niet of zoiets. En na eventjes begint Jaopie pas.
Het is natuurlijk ook niet Jaopie (ik bedoel: hij is niet de trigger waardoor ze begint te muiten, zijn gedrag verergert eea alleen).

Als zij het hele schouwpad eenmaal af (helaas is dat een héél eind) is of de hoek om uit zicht is, houdt-ie ook vanzelf op en gaat-ie weer eten. Ze is dan wel erg onrustig en onzeker, maar er valt dan mee te werken. En gedurende het bezig zijn wordt ze dan ook kalmer en richt ze zich meer op jou of wat je van haar wil. Het ging eerder een tijdje goed, maar nadat ze even pauze heeft gehad valt ze steeds weer terug in ditzelfde breekpunt.
Had ik haar maar nooit even "op rust" gezet.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:46

Achteraf is het altijd makkeijk praten "dat had ik je van te voren wel kunnen vertellen", alleen dat doen ze nooit ...

Ik denk dat de rust voor jullie beiden (alle drie eigenlijk) nodig was om jezelf te hervinden. Nu sta je meer in je kracht en kan je helderder zien wat er aan de hand is. Eerder zat je er middenin.
OK, jullie hebben een stapje terug gedaan, maar dat was nodig om er nu een paar vooruit te kunnen doen. Daar is niets mis mee, het voelt alleen niet zo lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:05

Ik herken dat ook met Kim. :j
Heb die tijden ook gehad.
Dan niet dat ze ging steigeren, maar bijvoorbeeld wel als ik haar uit de paddock haalde, dat ze het dan op een lopen zette.
Je gaat dan inderdaad al heen met de gedachte; ze gaat weer...
Ik heb toen ook hulp gezocht en dat heeft echt heel goed geholpen.

Ken trouwens nog iemand die jou eenmalig heel goed zou kunnen helpen, maar weet niet of ze dat nog doet.
Dankzij haar zijn Kim en ik nog bij elkaar.
Als je er belang bij hebt, pb je me maar even. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 16:09

Nou ik ben eigenlijk best teleurgesteld in én enigzins kwaad op mezelf (niet op háár, trouwens) dat ik hier nu weer niet in slaag. Wat is dit voor gelapzwans? Ik heb nota bene wel lastige paarden voor anderen uit weides en stallen moeten halen, heb voor een onwillige stevige jongen met een héél stevig karakter als Jaopie "de sleutel" weten te vinden, en met mijn eigen merrietje krijg ik opeens slappe knietjes?
Ergerlijk!
Maar ook aan dergelijke gevoelens van irritatie heeft de merrie helemaal niets.
Eigenlijk gewoon niks aan heel mijn gevoelens, welke dan ook.
Ik moet dat uit zien te schakelen en simpelweg doelgericht er heen lopen en er mee terug lopen. Klinkt zo simpel. Uitvoering is in praktijk dus wat lastiger....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:18

De kans is waarschijnlijk levensgroot aanwezig dat iemand die deze verhalen niet kent haar zo mee neemt naar de poetsplaats?