Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maanlicht schreef:Lastig zeg, dat het zo moeizaam gaat. Misschien heeft het er mee te maken dat het met jou niet super goed gaat? Ik heb helaas verder geen tips. Ik vind dat koppie 2 pagina's terug wel echt om van te smelten!

Fransje_70 schreef:Hoi ik lees al een tijdje mee.
Misschien heb ik iets gemist, maar als ik het goed heb begrepen heb je haar bij de fokker gehaald en ben je redelijk snel begonnen met een zadel en hoofdstel. Voor mijn gevoel best heel snel voor een merrie die alleen maar veulens heeft gekregen en verder nooit iets speciaals heeft hoeven doen, geen speciale opdrachten met mensen etc.
Met de keren dat ik las dat je er af bent gevallen en ze er vandoor ging dacht ik, ja, hm, niet zo gek voor een paard wat jaren lang alleen maar in de wei heeft gestaan met n veulen. Waarom niet het voortraject langer gemaakt? En veel meer rustig uitgelegd. Longe, dubbele longe, lange lijnen. Vanaf de grond de communicatie bevestigen en dan heb ik het over een aantal maanden he, voordat je er eens op gaat zitten. Eerlijk gezegd vind ik dat t paard snel ohz is gekomen gezien haar leeftijd en functie als fokmerrie. Meer de tijd geven jou te leren kennen, te vertrouwen. Daarna komt eens een keer dat zadel wel. Je kan ook met een longeersingel aan de lange lijnen hele stukken over de hei lopen. Waarom altijd zo snel er op? Neem de tijd voor vertrouwen, het uitleggen van de communicatie en dan ns verder kijken. Dat is mijn idee als ik je verhaal zo lees.
Ik heb mijn lusi merrie van 4 nu 2 maanden en ik ben alleen maar van de grond bezig, ook vanwege bovenstaande maar ook om de rugspier en andere spieren te versterken voor ik er eens een keer op ga zitten.
Anoniem schreef:Moet ze voor de winter beleerd zijn? Zou je haar niet evt na de winter oppakken met beleren en nu grondwerken etc en dan af en toe een zadeltje er op?
Fransje_70 schreef:Hoi ik lees al een tijdje mee.
Misschien heb ik iets gemist, maar als ik het goed heb begrepen heb je haar bij de fokker gehaald en ben je redelijk snel begonnen met een zadel en hoofdstel. Voor mijn gevoel best heel snel voor een merrie die alleen maar veulens heeft gekregen en verder nooit iets speciaals heeft hoeven doen, geen speciale opdrachten met mensen etc.
Met de keren dat ik las dat je er af bent gevallen en ze er vandoor ging dacht ik, ja, hm, niet zo gek voor een paard wat jaren lang alleen maar in de wei heeft gestaan met n veulen. Waarom niet het voortraject langer gemaakt? En veel meer rustig uitgelegd. Longe, dubbele longe, lange lijnen. Vanaf de grond de communicatie bevestigen en dan heb ik het over een aantal maanden he, voordat je er eens op gaat zitten. Eerlijk gezegd vind ik dat t paard snel ohz is gekomen gezien haar leeftijd en functie als fokmerrie. Meer de tijd geven jou te leren kennen, te vertrouwen. Daarna komt eens een keer dat zadel wel. Je kan ook met een longeersingel aan de lange lijnen hele stukken over de hei lopen. Waarom altijd zo snel er op? Neem de tijd voor vertrouwen, het uitleggen van de communicatie en dan ns verder kijken. Dat is mijn idee als ik je verhaal zo lees.
Ik heb mijn lusi merrie van 4 nu 2 maanden en ik ben alleen maar van de grond bezig, ook vanwege bovenstaande maar ook om de rugspier en andere spieren te versterken voor ik er eens een keer op ga zitten.
Evelienepien schreef:Fransje_70 schreef:Hoi ik lees al een tijdje mee.
+1
Je zit hier nl met 3 dingen:
- een oudere fokmerrie beleren; dat is eigenljjk hetzelfde als je oma iets willen aanleren!
Lukt wel maar duurt uiteindelijk langer omdat je ook tegen haar jarenlange vertrouwde eigenwijze levenswijze zit te porren!
- een pre; die toch gevoeliger, slimmer zijn en snel onzekerheid van iemand oppikken
Nr 3 waar jij mee zit is dat dit paard (ondanks haar leeftijd) toch hetzelfde reageert op dingen als een jonkie; heeft weer niets met haar leeftijd of pre zijn te maken maar haar onervarenheid in het leven.
Dus waarom idd zo snel? Meeste particulieren pre's worden rond jaar pas bereden. Voorheen alleen maar voorbereiden, wandelen, verkeersmak etcetc
En zeker niet dagelijks doen!! Paard geeft ook tijd nodig om gegevens te verwerken. Als jij dagelijks grondwerkt ed ( schrijf je hierboven) krijgt ze overload aan info... Dus afwisselen; dag niet komen, dag tutten, dag werk doen ...
Zou als ik jou was, ook echt kijken om les te kunnen nemen...
Succes!

En wat heeft ze een mooi hoofdje!
mocht ik er van haar absoluut nog niet op (wat ik ook helemaal niet van plan was) omdat hij en nog meer spieren nodig had, en zijn hele spiercorset moest nog verder verstijven voordat hij zichzelf gezond voortbewoog en dus ook een ruiter kon gaan dragen. Ik wist wel dat ik hem pas in de zomer weer wilde inrijden ook omdat ik hem eerst gewoon helemaal wil kennen, maar dit soort fysieke redenen had ik zelf nooit kunnen bedenken. En ook erg fijn om te horen wat bij [***] de dingen zijn waaraan ik kan zien dat hij sterker wordt. Zo krijg je een beter beeld van je paard.
). Als clickeraar ben ik het ook helemaal eens met positief werken - met de kanttekening dat als je op een paard wilt kunnen zitten, je hem ook zult moeten leren leven met druk, correcties en fysiek ongemak. Want dat ga je haar 'aandoen' zodra je erop zit en iets van haar wilt. Die correcties, druk, ongemak en zelfs pijn kun je een paard ook prima leren te doorstaan met voedselbeloningen, maar ze moet wel leren dat ze gewoon een onderdeel zijn van leven met mensen. Vooral traumapaarden zijn heel erg goed in hun mensen africhten; doordat ze al op de allerkleinste blikverandering reageren met een wending om de voorhand, denkt de trainer: ha, ik heb mijn paard goed getraind, want hij gaat al opzij als ik alleen maar naar zijn achterhand kijk. Terwijl in werkelijkheid de trainer goed is getraind, want het paard heeft ervoor gezorgd dat hij met geen vinger meer aangeraakt wordt door direct op stemhulpen/visuele hulpen te reageren.

) en toen besloot ik dat ze na nog een paar pasjes mocht stoppen.