[VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:40

Lastig zeg, dat het zo moeizaam gaat. Misschien heeft het er mee te maken dat het met jou niet super goed gaat? Ik heb helaas verder geen tips. Ik vind dat koppie 2 pagina's terug wel echt om van te smelten! <3

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 19:48

Maanlicht schreef:
Lastig zeg, dat het zo moeizaam gaat. Misschien heeft het er mee te maken dat het met jou niet super goed gaat? Ik heb helaas verder geen tips. Ik vind dat koppie 2 pagina's terug wel echt om van te smelten! <3

Heeft er zeker mee te maken, maar op de dagen dat ik me niet goed voel zal ik er ook echt niet op kruipen. Waarom ze zo maf doet is me echt een raadsel. Daardoor gaat het dus zeker langzaam maar is geen verklaring voor de rest.

De gedachte dat ze drachtig kan zijn is me ook gepasseerd maar ik geloof niet dat ze dan zo gek doen normaal? Trappen naar de buik vond ik wel vrij bijzonder eigenlijk, ze hapt totaal niet wat ik bij irritatie van mijn benen zou verwachten.
De vraag of ze gedekt is is iig naar de vorige eigenaar. Was er simpelweg vanuit gegaan van niet, de kans lijkt me ook erg klein.

Maanlicht

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:50

Dat zou ook nog kunnen, je weet maar nooit. Misschien heeft ze wel gewoon een winterdipje, heb ik ook last van haha!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:50

Wat lastig Azmay. Maar laat je niet ontmoedigen hoor! Leandra is om de week in de regio als het goed is. Ze doet dan een rondje omgeving Eindhoven dus dan zou ze ook bij jou langs kunnen komen. Ik vind haar alleen wel vrij prijzig dus voor tussendoor zou ik dan zoeken naar iemand anders.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 14:16

Leandra is inderdaad wel prijzig, denk dat ik voor het probleem zelfs al gevonden heb. De hoefsmid heeft een stukje zool mee gepakt dus ze loopt niet bepaald prettig. Had haar mee genomen aan de hand en merkte goed dat zachte ondergrond echt wel veel prettiger liep.
Afbeelding

Er moet ook nog een beetje buik af getraind worden zag ik wel toen ik lekker in de hooiberg ging liggen :')
Afbeelding

Ben wat meer bezig met vrijheidsdressuur en ze snapt het targetten al en tilt al bijna haar voetje op. Het is een begin :D
In de hooiberg heerlijk kunnen ontspannen met Diva aan mijn rechterkant, Sunset aan mijn linkerkant en Kim die bij mijn voeten kwam knabbelen. Mijn Poedel die eerst bang was voor honden besloot lekker een dutje te kunnen doen op mijn arm, heerlijk <3

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:39

Fijn Esmé! Hopen dat ze over een paar daagjes dan ook weer fijner loopt.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:18

Hoi ik lees al een tijdje mee.
Misschien heb ik iets gemist, maar als ik het goed heb begrepen heb je haar bij de fokker gehaald en ben je redelijk snel begonnen met een zadel en hoofdstel. Voor mijn gevoel best heel snel voor een merrie die alleen maar veulens heeft gekregen en verder nooit iets speciaals heeft hoeven doen, geen speciale opdrachten met mensen etc.
Met de keren dat ik las dat je er af bent gevallen en ze er vandoor ging dacht ik, ja, hm, niet zo gek voor een paard wat jaren lang alleen maar in de wei heeft gestaan met n veulen. Waarom niet het voortraject langer gemaakt? En veel meer rustig uitgelegd. Longe, dubbele longe, lange lijnen. Vanaf de grond de communicatie bevestigen en dan heb ik het over een aantal maanden he, voordat je er eens op gaat zitten. Eerlijk gezegd vind ik dat t paard snel ohz is gekomen gezien haar leeftijd en functie als fokmerrie. Meer de tijd geven jou te leren kennen, te vertrouwen. Daarna komt eens een keer dat zadel wel. Je kan ook met een longeersingel aan de lange lijnen hele stukken over de hei lopen. Waarom altijd zo snel er op? Neem de tijd voor vertrouwen, het uitleggen van de communicatie en dan ns verder kijken. Dat is mijn idee als ik je verhaal zo lees.
Ik heb mijn lusi merrie van 4 nu 2 maanden en ik ben alleen maar van de grond bezig, ook vanwege bovenstaande maar ook om de rugspier en andere spieren te versterken voor ik er eens een keer op ga zitten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 06:51

Fransje_70 schreef:
Misschien heb ik iets gemist, maar als ik het goed heb begrepen heb je haar bij de fokker gehaald en ben je redelijk snel begonnen met een zadel en hoofdstel. Voor mijn gevoel best heel snel voor een merrie die alleen maar veulens heeft gekregen en verder nooit iets speciaals heeft hoeven doen, geen speciale opdrachten met mensen etc.
Met de keren dat ik las dat je er af bent gevallen en ze er vandoor ging dacht ik, ja, hm, niet zo gek voor een paard wat jaren lang alleen maar in de wei heeft gestaan met n veulen. Waarom niet het voortraject langer gemaakt? En veel meer rustig uitgelegd. Longe, dubbele longe, lange lijnen. Vanaf de grond de communicatie bevestigen en dan heb ik het over een aantal maanden he, voordat je er eens op gaat zitten. Eerlijk gezegd vind ik dat t paard snel ohz is gekomen gezien haar leeftijd en functie als fokmerrie. Meer de tijd geven jou te leren kennen, te vertrouwen. Daarna komt eens een keer dat zadel wel. Je kan ook met een longeersingel aan de lange lijnen hele stukken over de hei lopen. Waarom altijd zo snel er op? Neem de tijd voor vertrouwen, het uitleggen van de communicatie en dan ns verder kijken. Dat is mijn idee als ik je verhaal zo lees.
Ik heb mijn lusi merrie van 4 nu 2 maanden en ik ben alleen maar van de grond bezig, ook vanwege bovenstaande maar ook om de rugspier en andere spieren te versterken voor ik er eens een keer op ga zitten.

Och maar ik pak dagelijks grondwerk mee hoor. De ene dag longe en de andere dag lange lijnen. Uren wandelen kan ik simpelweg niet maar ook dat gebeurt met en zonder lijnen.

Ze is erg op mij gericht en is dolgelukkig als ze iets goed doet. Je mag gerust vinden dat ik te snel ga, maar ik luister echt wel naar mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:14

Moet ze voor de winter beleerd zijn? Zou je haar niet evt na de winter oppakken met beleren en nu grondwerken etc en dan af en toe een zadeltje er op?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 07:25

Anoniem schreef:
Moet ze voor de winter beleerd zijn? Zou je haar niet evt na de winter oppakken met beleren en nu grondwerken etc en dan af en toe een zadeltje er op?

Ik heb absoluut geen deadline, dus alles op het eigen tempo. Ik denk dat de mix van verschillende dingen die ik met haar doe haar meer zelfvertrouwen geeft, ik moet alleen eventjes een stapje terug doen en haar laten bij komen van wat haar op dit moment dan ook dwars zit.
Van de winter is rijden mogelijk toch geen goede optie meer gezien de wei dan onder water loopt voor een deel, maar dat zie ik dan wel weer ;)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:28

Fransje_70 schreef:

+1

Je zit hier nl met 3 dingen:
- een oudere fokmerrie beleren; dat is eigenljjk hetzelfde als je oma iets willen aanleren!
Lukt wel maar duurt uiteindelijk langer omdat je ook tegen haar jarenlange vertrouwde eigenwijze levenswijze zit te porren!
- een pre; die toch gevoeliger, slimmer zijn en snel onzekerheid van iemand oppikken
Nr 3 waar jij mee zit is dat dit paard (ondanks haar leeftijd) toch hetzelfde reageert op dingen als een jonkie; heeft weer niets met haar leeftijd of pre zijn te maken maar haar onervarenheid in het leven.

Dus waarom idd zo snel? Meeste particulieren pre's worden rond jaar pas bereden. Voorheen alleen maar voorbereiden, wandelen, verkeersmak etcetc

En zeker niet dagelijks doen!! Paard geeft ook tijd nodig om gegevens te verwerken. Als jij dagelijks grondwerkt ed ( schrijf je hierboven) krijgt ze overload aan info... Dus afwisselen; dag niet komen, dag tutten, dag werk doen ...

Zou als ik jou was, ook echt kijken om les te kunnen nemen...
Succes!

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:56

Evelienepien schreef:
Fransje_70 schreef:

+1

Je zit hier nl met 3 dingen:
- een oudere fokmerrie beleren; dat is eigenljjk hetzelfde als je oma iets willen aanleren!
Lukt wel maar duurt uiteindelijk langer omdat je ook tegen haar jarenlange vertrouwde eigenwijze levenswijze zit te porren!
- een pre; die toch gevoeliger, slimmer zijn en snel onzekerheid van iemand oppikken
Nr 3 waar jij mee zit is dat dit paard (ondanks haar leeftijd) toch hetzelfde reageert op dingen als een jonkie; heeft weer niets met haar leeftijd of pre zijn te maken maar haar onervarenheid in het leven.

Dus waarom idd zo snel? Meeste particulieren pre's worden rond jaar pas bereden. Voorheen alleen maar voorbereiden, wandelen, verkeersmak etcetc

En zeker niet dagelijks doen!! Paard geeft ook tijd nodig om gegevens te verwerken. Als jij dagelijks grondwerkt ed ( schrijf je hierboven) krijgt ze overload aan info... Dus afwisselen; dag niet komen, dag tutten, dag werk doen ...

Zou als ik jou was, ook echt kijken om les te kunnen nemen...
Succes!

Ik volg ook even *D

En ik sluit mij gelijk bij bovenstaande aan. Je bent bezig met een groen paard, het kent nog niks het weet nog niks plus het heeft al der leven lang der eigen zin mogen doen. ~~}>
Bouw eerst een band met haar op zodat ze je vertrouwd.
En werk eens goed aan het rechtrichten en der spieren. Het feit dat der buik zo hangt komt omdat haar rug en buik spieren (wie weet welke spieren nog meer) zwak zijn. Er zit dus weinig tot geen spier, en der buik zelf zorgt al voor genoeg onbalans. Laat staan als jij erop zit. :o
Als je er dan echt op wil zitten (ja dat begrijp ik), doe dat eens na het longeren puur om uit te stappen en vraag daarbij zo min mogelijk van der. Lekker ontspannen met een lang teugeltje op bekend terrein.

Verders wil ik nog even zeggen dat ik het heel stoer van je vind dat je deze uitdaging aan gaat en ik wens je er veel plezier en succes bij *\o/*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 19:05

Ik vind jullie input fijn, en neem dat ook zeker mee.
Maar ik moet dan toch echt mijn hart blijven volgen, ik voel naar mijn idee prima aan wanneer mijn paard het niet meer ziet zitten en luister hier ook naar.
Elke dag grondwerken zie ik totaal geen probleem in, werken met haar waaronder eigenlijk alles valt doe ik niet langer dan 20 minuten en vrijwel altijd een kwartiertje. Ik wissel af met een poets/aanraaksessie, vrijheidsdressuur(of dagelijkse dingen bevestigen), longeren, lange lijnen, wandelen of rijden.

Op het moment word ik zelf weer even wat zelfverzekerder, dus ik verwacht dat ik weer langzaam een beetje vooruitgang ga kunnen boeken de komende weken.
Uiteraard sprekende over algehele omgang en niet zo zeer het rijden ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:54

Vandaag heb ik haar even aan de longe gehad, ze had wat spatjes maar na haar verteld te hebben dat dat niet de bedoeling was heeft ze braaf haar rondjes gemaakt. Ze loopt nog niet helemaal 100%, het is niet kreupel maar eerder stijfjes. Weidegenootje zei dat ze van de week flink onderuit is gegaan toen de groep gek deed, dus dat kan ook echt wel een rede zijn. Inmiddels kan ze voetje optillen op zweepcommando en kent ze het touch, ik ben er al trots op :Y)

Afbeelding
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:46

Zo oud is ze toch helemaal niet? 9 jaar toch?

Ik vind niet dat je te snel gaat. Je bent begin juli begonnen en je draaft nog niet eens. Zo te lezen doe je grondwerk en lift je wat mee op d'r rug.

Verder kan ik er eigenlijk mijn mening niet over geven. Kijk naar je paard en die zal aangeven wat je moet doen. Soms moet je juist doorpakken en soms een stapje terug. Dat kan ik niet beoordelen vanaf de p.c.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:46

Ik lees en kijk weer even bij, en wat leuk om het Ghostje in actie te zien! :j En wat heeft ze een mooi hoofdje! :~
Maar ze heeft inderdaad wel een flinke buik. Weet je zeker dat daar niet nog een verstekeling in zit? Dat zou ik zelf eigenlijk wel zeker willen weten voor ik intensiever ga rijden en ook ga lijnen.

En jammer om te lezen dat de laatste keer rijden net weer mis ging door het foutje in de hoeven en mogelijk de val op de wei. Als je paard zo'n brokkenpiloot is en ook een skelet heeft dat zo zwaar belast is door alle zwangerschappen, is het misschien een idee om haar eerst eens door de osteopaat te laten bekneden. Die kan niet alleen een hele hoop corrigeren, maar ook laten zien wanneer een paard klaar is voor een ruiter (en wat er misschien voor die tijd nog moet gebeuren).

Toevallig is de osteo vandaag bij [***] geweest en hoewel hij enorm verbeterd was ten opzichte van de vorige keer met allemaal nieuwe spiertjes, 8-) mocht ik er van haar absoluut nog niet op (wat ik ook helemaal niet van plan was) omdat hij en nog meer spieren nodig had, en zijn hele spiercorset moest nog verder verstijven voordat hij zichzelf gezond voortbewoog en dus ook een ruiter kon gaan dragen. Ik wist wel dat ik hem pas in de zomer weer wilde inrijden ook omdat ik hem eerst gewoon helemaal wil kennen, maar dit soort fysieke redenen had ik zelf nooit kunnen bedenken. En ook erg fijn om te horen wat bij [***] de dingen zijn waaraan ik kan zien dat hij sterker wordt. Zo krijg je een beter beeld van je paard.

Iemand anders opperde hier om pas weer in de lente verder te gaan met rijden; misschien is dat nog niet zo'n slecht idee. Je hebt het zadel dus je kunt dan eerst een paar maanden grondwerken en vrijheidsdressuur doen met zadel erop, oefenen met stilstaan bij opstijgkrukjes, eroverheen hangen, aan de lange teugel werken voor het beter begrijpen van de teugelhulpen en alles zo goed op stemhulpen zetten dat je ze straks ook vanuit het zadel kunt gebruiken zonder haar met lichamelijke hulpen te overvallen. Waarschijnlijk heb je daar al een hele hoop van gedaan, maar aanleren is één, vervolgens moet het er stukje bij beetje inslijten. Datzelfde zie ik bij [***]; die is heel slim en snapt in 1 dag hoe hij zelf zijn halster aan kan doen, maar dag 2 blijken de oren ineens een struikelpuntje, de dag daarop is hij vergeten dat hij zijn neus echt diep in de neusriem moet duwen en de dag daarna kom ik erachter dat ik steeds met net iets verkeerde timing beloon waardoor ik het hem onbewust weer langzaam aan het afleren ben... >;)
Dingen echt goed in je systeem krijgen kost gewoon tijd, zowel voor paard als voor mens; je moet bij wijze van spreken eerst samen alle fouten gemaakt en overleefd hebben voordat je met de blik vooruit het rechte pad kunt volgen. De kunst is om ook te genieten van alle fouten die jullie maken, maar met zo'n mooi paard komt dat vast goed. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:59

De kans dat ze gedekt is is vrijwel nul maar ik heb er wel een mailtje naar gedaan. Ze stond al te koop voor het vorige veulen geboren wad dus lijkt me vreemd dat ze er dan een hengst op zetten.

Ze heeft gelukkig maar 3 veulens gehad, valt voor een fokmerrie reuze mee, osteopaat is al eens geweest voor ik er op ging.

De kleine dingen gaan ook steeds beter, ze leert me echt omschakelen naar positief werken. Als ik haar straf kom ik helemaal nergens maar ze geniet er van als ik haar vertel dat ze het goed doet.

Heb eventueel nog een oplossing gevonden om een bak te regelen van de winter, maar dan moet ze eigenlijk minstens snachts op stal en daar heb ik geen zin in. Dus eerst maar kijken of ze wel weer graag bereden word als het geen pijn meer doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:53

Klinkt alsof je inderdaad al de nodige voorbereidingen hebt getroffen voor je ging rijden. Zo klinkt het ook minder waarschijnlijk dat er een hengst bij is geweest, maar je weet maar nooit (al was het de shet van de buren ;) ). Als clickeraar ben ik het ook helemaal eens met positief werken - met de kanttekening dat als je op een paard wilt kunnen zitten, je hem ook zult moeten leren leven met druk, correcties en fysiek ongemak. Want dat ga je haar 'aandoen' zodra je erop zit en iets van haar wilt. Die correcties, druk, ongemak en zelfs pijn kun je een paard ook prima leren te doorstaan met voedselbeloningen, maar ze moet wel leren dat ze gewoon een onderdeel zijn van leven met mensen. Vooral traumapaarden zijn heel erg goed in hun mensen africhten; doordat ze al op de allerkleinste blikverandering reageren met een wending om de voorhand, denkt de trainer: ha, ik heb mijn paard goed getraind, want hij gaat al opzij als ik alleen maar naar zijn achterhand kijk. Terwijl in werkelijkheid de trainer goed is getraind, want het paard heeft ervoor gezorgd dat hij met geen vinger meer aangeraakt wordt door direct op stemhulpen/visuele hulpen te reageren. 8-)
Voor ik op een paard stap, ben ik tijdens het grondwerk echt zo lomp mogelijk aanwezig zodat hij leert dat ongemak en druk er nou eenmaal bij horen, maar niet persoonlijk bedoeld zijn en ook niets is om je zorgen over te maken.

Laatst sloeg [***] voor het eerst een voorbeen echt gestrekt naar voren uit, bijna waar ik stond. Ik gaf hem toen een klap met mijn hand. [***] liep weg, draaide na drie meter om, wandelde terug en kreeg een beloning. Als ik dat twee maand eerder had gedaan, dan was hij weggerend. Dit vind ik rondje lopen vond ik een veel betere reactie, want het laat zien dat hij inmiddels een veel groter incasseringsvermogen heeft gekregen - en dat zal hij ook echt nodig hebben als ik in de zomer aan boord klim.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 17:10

Ik ben wat dat betreft ook wel lomp hoor, gooi er zo een touw overheen als me dat even uit komt. Werk ook gerust met druk, maar moet het haar echt laten weten als ze het goed doet. Alleen laten weten wanneer ze het verkeerd heeft gedaan word ze enorm onzeker van. Neemt niet weg dat ik haar ook wel eens een tik verkocht heb toen ze me bijna sloeg met haar achtervoet, dat was een reflex en mede daarom snapte ze waar ze de tik voor kreeg en was het verder ook prima. :j

Vorige eigenaar weet heel zeker dat ze niet drachtig is, ze worden daar uit de hand gedekt dus dat kan ook ook zeker als de waarheid aan nemen *\o/*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 14:47

Ik ben vandaag weer even een dagje bewust bezig gewest met het "rijden". Ik ben in mijn uppie naar de weide gegaan ondanks dat mijn vriend mee had kunnen gaan, omdat ik dan veel kalmer ben.
Ik heb haar netjes bij de boomstam laten stilstaan en ben uiteindelijk opgestapt. Ze begon meteen weer te draaien maar herstelde zich vrij snel en toen ze door had dat ik niet echt iets vroeg bleef ze steeds ietsje langer echt stil staan. Ik heb gewacht op ontspanning en een goede periode stil staan en ben er weer af gestapt. Paardje weer helemaal blij met zichzelf en hinniken natuurlijk <3

Maar hier kan ik weer lekker op uit gaan breiden, als ze maar het vertrouwen in me kan houden komt het wel goed.

Afbeelding

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:53

Fijn dat het vandaag zo goed ging! En dat koppie, daar blijf je verlieft op worden <3

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:57

Klinkt super! :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 16:15

Maaikevdk schreef:
Fijn dat het vandaag zo goed ging! En dat koppie, daar blijf je verlieft op worden <3

Ben er heel blij mee, betekend dat ik het gewoon lekker rustig door kan zetten. En tja, dat koppie tovert elke keer een glimlach op mijn gezicht :D

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:35

Inderdaad, en met zulke stappen kom je er wel! Als de basis goed is, opstijgen bijvoorbeeld, dan heb je daar zo veel aan!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 15:19

Het opstijgen ging erg goed vandaag, het stil staan leverde ook niet te veel problemen op dus ik wilde graag wat rond gaan stappen. Dat ging niet bepaald soepel, een beetje draaierig en onzeker. Ze bokte nog een keer (nouja, tilde haar beide achterbenen op :') ) en toen besloot ik dat ze na nog een paar pasjes mocht stoppen.
Inmiddels ben ik er van overtuigd dat ze me wil vertellen dat het niet lekker zit en ze gewoon niet fijn kan lopen. Laat ik me maar gelukkig prijzen met een paard wat duidelijk aan geeft hoe de vork aan de steel zit.
Stap voor stap komen we er wel.

Afbeelding