brief van jouw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:14

Daarom, zit een heel stuk grijs in en als je mensen wilt onderwijzen, dan zijn nuances heel belangrijk.

In de tijd dat ze nog in de nacht op stal stonden, stonden ze ook niet in een vies bedompt hok; gewoon een fijne stal met een buitenluik. Genoeg frisse lucht, genoeg te zien. Mijn pony vond het net zo fijn als 24/7 buiten staan. T is dat wij 1 stal nodig hadden voor hooi opslag dat wij besloten om ze 24/7 buiten te houden want anders had je 1 op stal en 1 buiten de stal en dat gaf onrust bij de paarden.

Ik hoef ook niet goed te praten dat ik een bit in mijn paard hang; ik vind het gewoon goed :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-02-15 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:15

Anoeska schreef:
En het ergste is nog dat ik geïrriteerd ben, terwijl mijn paard de hele dag met 'r reet buiten staat. Ik sta op klei, dus het weiland is een drama. Daarom maar op een zandpaddock. Verder heb ik alles in de kast hangen, van bitloos tot stang en trens. Ik neem nergens zomaar iets aan omdat 'dat altijd zo gedaan wordt'. Anders met je paard omgaan, omdat dat beter bij mijn paard past, maakt me niet tot een mishandelaar.

Met dit stukje ben ik het 1000% eens!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:20

Wij hebben zelf een pony die het voorbeeld is van kijken wat zij wil.
Ze is al oud, wordt dit jaar 25 maar mijn dochter en zoontje rijden er nog zo 4 a 5 keer per week op.
Toen wij haar overnamen dachten wij ook; mooi lekker naar buiten in de winter , net als een paar andere pensionpaarden.
Nou, mevrouw dacht dat haar heel anders over! Die wilde a. niet weg bij haar stalgenootjes en b. die gaat echt niet in de blub of sneeuw staan!
Nu gaan ze 's ochtends los met een paar andere pony's in de binnenbak en als het weer het toelaat in de buitenbak. Nog een maandje en dan gaan ze weer op wei.
Ook die paddock kan haar gestolen worden. Of ze blijft rustig een uur stokstijf staan of ze breekt de tent af om weer naar binnen te kunnen.

Nu is ze op een leeftijd dat ze de lesjes wat ze momenteel loopt nog goed aankan maar er zal een dag komen dat dat niet meer zo is. Dus ik had al bedacht (en min of meer al een plekje achter de hand) dat ze dan lekker 24/7 naar buiten gaat, met schuilstal en 2 andere pony's. Maar ik denk dat we dat dan heel goed moeten bekijken want ik vraag me af of we haar daar wel een plezier mee doen. Wil ook geen pony hebben die wegkwijnt buiten. En zoals ik het nu inschat zou dat wel eens kunnen gebeuren. En ja dan wordt het toch een plekje met stal en weidegang. Oh boehoe wat erg. Maar ik heb dan wel naar haar behoeftes gekeken en daar gaat het toch eigenlijk om?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:38

Anoeska schreef:
Precies, want jullie weten allemaal zo veel beter waar paarden van anderen recht op hebben. En dat heeft niets met arrogantie te maken, jullie hebben nou eenmaal meer kennis van zaken. En al die andere eigenaren die het anders doen, komen er nog wel achter... 8)7

Hou nou is op met dat hameren (letterlijk) op arrogantie..laat het los zou ik zeggen. Het gaat er toch om dat mensen streven naar het beste voor het paard of dieren in het algemeen. Vosje zegt helemaal niets verkeerd. Dat uitgangspunt is prima en ze nuanceert regelmatig. Die nuance is in de paardenwereld vaak ver te zoeken. En als je dat niet ziet ben je in mijn ogen blind. Jij weet net zo goed als ik, hoe grote groepen " paardenliefhebbers" met hun paarden omgaan. Maar vooral niets zeggen hoor, want o wee..ze zullen echt wel weten hoe het moet en je zal toch eens op een teen trappen.. Als niemand de discussie meer durft aan te gaan blijft alles zoals het is en vindt er geen ontwikkeling plaats. Er zijn gewoon een aantal zaken waarvan we weten dat een paard daar " in het algemeen " behoefte aan heeft. Net zoals bij andere dieren weten we wat belangrijk voor ze is. Daar gaat een groot deel van de paardenliefhebbers aan voorbij, ik zie het dagelijks om mee heen. Ik vind zelfs dat je verplicht ben om daar iets van te zeggen. Of vind je dat als iemand z'n dieren onjuist behandeld, dat je je mond moet houden?
Dan hebben dierbeschermingsorganisaties dus ook geen enkele zin denk ik dan, want die vertellen namelijk ook hoe je niet met dieren om moet gaan. Zijn dat betweters dan?

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:41

Het is en blijft een heerlijke zinloze discussie. Ts probeert inderdaad haar mening op te dringen aan anderen.

Ik ben van mening dat je moet kijken naar je paard. Niet ieder paard is geschikt om 24/7 buiten te zetten. En dat gezever over met bit rijden. Bitloos of met bit is bij allebei net zo hard als de hand van de ruiter.

paulinebes

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:06

Het is niet opdringen van een mening. En discussies zijn nooit zinloos. Iedereen weet wat de basisbehoeften zijn van een paard. En natuurlijk is overdagbuiten en s nachts op stal al een stap de in de goede richting. En ik zou in m'n handjes knijpen als dat voor 70 procent van de paarden zou gelden..helaas is trieste werkelijk veel malen beroerder..en komen we nog niet eens in de buurt van die 70 procent. Ik rij ook niet bitloos maar ben wel veel bewuster geworden van teugelgebruik en bitloos behoort zeker tot de mogelijkheden. T gaat om t algemene verhaal dat vosje vertelt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:11

Er is niets mis met 24/7 buiten mits het management goed is. Dat laatste is soms nog wel een ding en zeker op pensionstallen is het lastig.
Ik vind 23/7 op stal ook verschrikkelijk en gelukkig komt dat in mijn omgeving niet vaak voor. Gros van de mensen die ik ken, van een zeer divers pluimage, heeft het paard toch echt overdag een heel aantal uren buiten en dan 's nachts op stal.

Er wordt altijd net gedaan of het overgrote deel van de paarden in Nederland 23/7 op stal staat maar dat is niet mijn ervaring.

Van de zgn. "natte apen-opmerkingen" word ik al helemaal moe.. Tot een inmiddels grote site het gezegde "natte aap"ging gebruiken was die term binnen Nederland toch enigzins in der vergetelheid geraakt. Dus zodra ik dat zie weet ik wat iemands inspiratiebron is :') :D

Paardnatuurlijk is niet de weg, de waarheid en het leven. Ook daar daar bijten zich vast in dingen en hebben ze de tunnelvisie die ze anderen verwijten.
En ja, ik ken de site en op sommige punten hebben ze best gelijk :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:14

Als iedereen toch zoveel schrijnende gevallen ziet in zijn/haar omgeving moeten ze misschien daar dan rechtstreeks gaan prediken in plaats van totaal random op een forum waarbij bijvoorbeeld TS niet eens weet hoe ieder zijn paarden houdt en wat mensen al allemaal wel of niet geprobeerd hebben.. Misschien! dat men dan zijn doel eens zal bereiken in plaats van mensen tegen de schenen schoppen.

Ik word ook niet warm of koud van zo'n flauw verhaaltje en wat iemand anders zei over "nuanceren en dan net zo zwart-wit verdergaan in de volgende post" klopt helemaal. Dat viel mij ook al op. Als iemand genoeg argumenten aandraagt waar TS echt niet omheen kan is het plots, "jamaar dan doe je waar je paard behoefte aan heeft, dat is niet erg" om in de volgende post net zo hard weer te zeggen "elk paard wil 24/7 buiten staan". Ja kijk, 't is het één of het ander he! Of je trekt je lodderogen open en ziet dat jouw mening (want ja, dat is het!) niet past bij elk paard, of je loopt verder met je oogkleppen op.

En ja, ik vind TS dus ook arrogant, net als een paar anderen hier die niet verder willen kijken dan hun neus lang is maar wel vinden dat ze anderen moeten overtuigen van hun gelijk. Grappig ook dat ik tijdens deze discussies altijd onbegrip en halstarrigheid zie van de 'naturals' maar in omgekeerde richting een stuk minder.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:18

XHaithi: Ik zie dat laatste precies omgekeerd. Mijn inziens zijn het juist de tradi's die vinden dat ze het allemaal prima doen en die niet verder willen kijken dan hun neus lang is. De ''naturals'' hebben verder gekeken dan hun neus lang was. Want ooit zijn zij allemaal begonnen met stallen, bitten, dekens, hoefijzers etc. En op een gegeven moment gaan inzien dat het ook anders kan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:20

Om vervolgens compleet door te slaan en geen middenweg meer zien.

Maartje1990 schreef:
XHaithi: Ik zie dat laatste precies omgekeerd. Mijn inziens zijn het juist de tradi's die vinden dat ze het allemaal prima doen en die niet verder willen kijken dan hun neus lang is. De ''naturals'' hebben verder gekeken dan hun neus lang was. Want ooit zijn zij allemaal begonnen met stallen, bitten, dekens, hoefijzers etc. En op een gegeven moment gaan inzien dat het ook anders kan.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:24

Maartje1990 schreef:

Eens!!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:27

@ Maartje1990: Maar ze willen níet zien dat hun nieuwe licht niet past bij iedereen! Daar gaat het mij om. En ze vinden het echt heel hard nodig om andere mensen te pushen en tegen de schenen te schoppen om hun idee door te drammen. Ik zie 'traditionele mensen' dat hier niet doen of in ieder geval een stuk minder dan de tegenpartij, jij wel? Heeft hier al iemand gezegd dat je een mishandelaar bent als je je paard per sé 24/7 buiten wilt? Een enkeling misschien (kan me heel vaag een post herinneren). Mij maakt het geen ene moer uit dat een ander zijn paard 24/7 buiten wil, net als héél veel anderen hier, maar dan krijg ik graag ook wederzijds respect en zou ik het fijn vinden dat sommige 'naturals' hun smikkel houden over hoe een ander het doet ipv altijd te moeten oordelen en te drammen dat enkel hun idee goed is. Het is nooit zo zwart/wit als een natural suggereert maar dat wil 90% niet zien. Heel jammer, maar dan heb ik ook geen boodschap aan wat er wordt gezegd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:32

xHaithi schreef:
@ Maartje1990: Maar ze willen níet zien dat hun nieuwe licht niet past bij iedereen! Daar gaat het mij om. En ze vinden het echt heel hard nodig om andere mensen te pushen en tegen de schenen te schoppen om hun idee door te drammen. Ik zie 'traditionele mensen' dat hier niet doen of in ieder geval een stuk minder dan de tegenpartij, jij wel? Heeft hier al iemand gezegd dat je een mishandelaar bent als je je paard per sé 24/7 buiten wilt? Een enkeling misschien (kan me heel vaag een post herinneren). Mij maakt het geen ene moer uit dat een ander zijn paard 24/7 buiten wil, net als héél veel anderen hier, maar dan krijg ik graag ook wederzijds respect en zou ik het fijn vinden dat sommige 'naturals' hun smikkel houden over hoe een ander het doet ipv altijd te moeten oordelen en te drammen dat enkel hun idee goed is. Het is nooit zo zwart/wit als een natural suggereert maar dat wil 90% niet zien. Heel jammer, maar dan heb ik ook geen boodschap aan wat er wordt gezegd.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:36

Quellian schreef:
xHaithi schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Bij die buigingen sluit ik me aan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:55

bruintje123 schreef:
Om vervolgens compleet door te slaan en geen middenweg meer zien.

Maartje1990 schreef:

Sommige wel sommige niet. Ik heb heus wel een middenweg maar dat is wellicht een andere als die van iemand anders. En wellicht moet ik weer andere eerst zelf onder vinden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:04

Haithi: in dit topic niet nee, maar mijn ergaring in andere topics wel :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:05

En sommige hebben misschien al genoeg zelf ondervonden.En doen daarom wat ze doen. Maar krijgen dan nog de wind van voren van iemand zoals ts. Omdat die alleen in hun eigen weg geloven.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 02-02-15 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:05

xHaithi schreef:

Mooi en goed stukje tekst, helemaal mee eens!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:26

De wind van voren van ts? Ts heeft een andere mening en geeft dat eerlijk toe maar ik zie haar niemand de wind van voren geven.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:27

Cardy schreef:
xHaithi schreef:

Mooi en goed stukje tekst, helemaal mee eens!

Wat nou pushen en tegen de schenen schoppen. Het merendeel in Nederland houdt z'n paarden nog steeds op de traditionele manier: veel op stal, paar uurtje buiten, vaak alleen, etc. Ik zie de traditionele mensen vaak heel giftig en fanatiek uit de hoek komen. Het is maar net aan welke kant je staat, hoe je iets leest of oppakt (geldt voor beide partijen). Als je wilt dan andere mensen hun "smikkel" houden over hoe het ook anders kan, moet je computer, de tv en de radio uitzetten. En moet je al helemaal niet op een forum discussies aangaan.
En ik ben het wederom met Maartje eens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:37

Wind van voren, drammen, zwart wit kijken. Net welke benaming je wilt.

En ik zie hier juist helemaal niemand reageren die hun paard " traditioneel" houd maar juist de mensen die hun paarden overdag buiten hebben staan.

En als ik naar traditioneel kijk. Ik heb nog nooit van mijn leven paard gereden op plaatsen waar de paarden de hele dag op stal stonden. En ook deze stonden altijd met andere samen.
En ik heb geen idee hoe oud hier de mensen als ts, maartje en Pauline zijn. Maar ik vermoed dat ik ouder ben. Dus tot zover de term traditioneel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:40

bruintje123 schreef:
Gypsy.

Maar in mijn omgeving zie ik dus die paarden in de blub staan. Op dat kleine betegelde stukje na dan. En dan is deze omgeving nog zandgrond ook. Dus voordelig.

En een paddock vind ik mooi. Als het minstens bak formaat is zodat er ook gerend kan worden. Stukjes als 10 bij 15 noem ik een veredelde stal.

Om die reden kies ik voor de nacht op stal. Overdag in de weide ( 1 hectare winterwei) zodat er ook echt bewogen kan worden met ook rechtuit rennen.

Verschrikkelijk slecht hebben ze het daarom ;)

Ik ben het met je eens dat een paddock wel aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Ik hou ook niet van veredelde buiten-stalletjes.
En het lijkt me niet dat jouw paarden het slecht hebben, maar dat hoor ik ook eigenlijk niemand echt zeggen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:50

xHaithi schreef:

Vooropgesteld: ik ben geen natural.
Ik krijg in mijn omgeving, waar veel paarden -in de orde van meer dan duizend- 20 tot 23 uur per dag opgehokt staan, regelmatig te horen dat ik zo "overdreven" ben met mijn paard, die "altijd maar naar buiten moet". Mensen vinden je hier behoorlijk van lotje getikt als je paard in de regen buiten staat, of snachts.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:56

In principe zegt vosje dat wel tegen iedereen die er paard op stal zet.
Dus op die manier ook tegen mij.
En zo reageren er meer op het woord stal.

In mijn omgeving zijn er gelukkig weinig stallen met ophok plicht.
En die mensen ga je nooit bereiken met zulke brieven.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:57

er zijn er toch ook in dit topic een aantal geweest die zeggen als je je paard niet 24/7 buiten kan houden maar geen paard waard ben.

Dat vind ik een kwetsend kortzichtig antwoord.