[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 11:25

@maximosa: Sóms zeer confronterend?!? Ik vind het een beetje één grote confrontatie met wat je doet, niet doet, zelfs met wie en wat je eigenlijk dacht te zijn versus wie je werkelijk bent/wil zijn. En dan niet alleen als ruiter. Mij sleept ook iedere keer het gunstige effect en de vooruitgang van mijn paard me er doorheen, zodat je niet snel geneigd bent het op te geven.

Kwas gisteren helemáál niet online heb de laptop niet bekeken omdat ik na rengalop/val/intensieve les toch enige spierpijn bleek te hebben op zeer eigenaardige plekken. Had dus maar rustdagje met lange wandeling Dobers ingelast om hoofd te doen leegwaaien en lijf een beetje te rekken en strekken.

Moet nog verslagje doen van de les van zaterdag.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 13:47

Les nr. 14 (elke 14 dagen) van Steef Geelen van http://www.rechtpaard.nl op zaterdag 28 februari 2015, in 2 delen.

Deel 1: wat vooraf ging aan de les.

Nou deze les begon natuurlijk al heel gek, aangezien ik onderweg naar de binnenbak van de leslocatie (ca. 15-20 minuten stappen) midden in het veld een ontploffende Jaopie had, die er plots, getriggered door de paarden in de buitenbak in de verte, opeens in rengalop van door ging. Hoewel het een groot open stoppelveld was, en dus de ruimte om hem "om te trekken" met de one-rein stop, kreeg ik Jaopie z'n hals (dit keer) met geen mogelijkheid verder dan ca. 45% omgebogen, niet linksom en niet rechtsom, hij zette hem echt muurvast, en rengaloppeerde zo gewoon keihard door. We waren op denk ik 40 meter van het stalterrein af.
Ik zag dat we recht op een sloot afgingen en hoopte ergens dat-ie hem zou springen maar ellendig genoeg zag hij die sloot op het allerlaatste moment (en IK zag ons er al in liggen...) en sloeg een 90% haakse bocht naar links, echt op het nippertje. Als ik in verlichte zit had gezeten had hij waarschijnlijk wel onder de door gedraaid, maar dat zat ik niet, dus werd ik door de abrupte beweging over zijn rechterschouder gelanceerd, platsj, rechtstandig die moddersloot in. Wallekanten waren vrij diep, maar heel zwart en modderig, er stond ongeveer 80 cm drabbig zwart modderwater in.
En bedankt, Jaopie.
Aanvankelijk zag ik 'm dus niet meer en ik krabbelde omhoog langs die blubberkant. Daar zag ik Jaopie verder galopperen, die probeerde bij die paarden te komen, maar dat ging niet, want die sloot liep door. Hij rende er dus langs, aarzelde, en ik was inmiddels op de wallekant, en riep alles wat er in m'n kop op kwam, maar hij keek even mijn kant op en zette het toen opnieuw op een lopen, precies de weg terug hoe we gekomen waren.de teugels lagen nog om zijn hals en schoft, daar kon hij dus niet aan blijven hangen. Zijn linkerstijgbeugel was over het zadel geslagen en hing aan de rechterkant.

Terwijl ik doorrende naar de stallocatie om hulp (auto) te ronselen, zag ik over m'n schouder dat hij op de Dorpsstraat afrende. Jezus, als -ie op die zaterdagochtend (was kwart voor elf) maar niet aangereden werd, maar er was niks dat ik kon doen, behalve hulp halen. Vanuit de stal was het gezien en er kwamen enkele mensen mijn kant op gerend. Ik brulde meteen dat we de auto in moesten om hem te achterhalen, want gokte dat hij wel even bij de bruine merrie aan de overkant van de Dorpsstraat zou blijven hangen. Zit hij altijd op de heenweg ook mee te sjanzen. Als we op tijd waren konden we 'm daar nog achterhalen.

Dat bleek, we scheurden er achteraan, en zagen dat een meisje uit mijn Dorp, Danielle, die net in de auto aan was komen rijden en daar Jaopie (die zij wel kent) zonder ruiter de weg over zag stuiven en (ja hoor) bij die merrie ging buurten, hem al gepakt had en met hem aan de hand richting zijn weiland was gaan lopen. Zij heeft zelf ook paarden gelukkig, dus die begreep de situatie meteen. Godzijdank.
Ze vroeg of ik niks had en of ik niks had, maar ik dacht alleen maar: Als Jaopie maar niks heeft!
Ik had trouwens toch niks gevoeld als ik we wel verwond had, want ik barstte van de adrenaline natuurlijk.

In de consternatie vergat ik helemaal haar te bedanken, nam Jaopie over aan ging aan de hand het hele stuk terug weer naar de leslocatie. Het leek me uiterst onwenselijk om er weer op te gaan zitten en hem er heen te rijden, aangezien ik dan de situatie zou her-creeeren, met behoorlijke kans op hetzelfde resultaat. Maar ik moest en zou naar die les met hem. Snuivend en proestend Jaopie er heen gewandeld (nou ja gewándeld...)en zweepje geregeld voor z'n giechel gehouden voor het geval hij wéér zou willen gaan stuiven. We kwamen wonderlijk genoeg zonder veel meer dan wat drammig gedans van Jaopie bij de stal aan. Pfffttttt... Nu kwam er bij mij een enorme woede omhoog.
Wat zijn dit voor levensgevaarlijke fratsen? Nou zou hij eens even drie kwartier aan het werk en hard ook! Had ik hem naar huis meegenomen had ik een precedent geschapen, want had ik hem dus nooit meer ergens heen gekregen, want had hij geweten hoe hij onder zoiets uit kon komen in 't vervolg. Hij wist namelijk maar al te goed dat we naar les zouden gaan, hij kent het traject. IK MOEST dus wel terug naar leslocatie.

Ik steeg op en reed de binnenbak in.

Nu over naar de uiteindelijke les, in deel 2....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 14:21

Les nr. 14 deel 2.

Deel 2: de eigenlijke les.

Na het "enerverende uitstapje" zat ik natuurlijk bomvol stressige adrenaline, en Jaopie ook, zij het bij hem wat minder. Ik draafde na twee rondjes stappen (hij kwam wel vrij snel VWNW, dus het was bij hem vrij snel afgevloeid) meteen aan... de warming up hadden we wel gehad, hahaha.

Er was nog geen instructeur Steef, die had eerder SMS't dat-ie een kwartier later zou komen.
Ik ging vlot van start en had ook geen zin om wat dan ook van Jaopie te pikken, zoals slabakken, tempoverlies of al die andere nonsens van de laatste tijd. Ik had iets van: Als jij zo lekker kan rennen, laat dan hier maar es zien hoe voorwaarts jij denkt! Ja, ik was nogal kwaad.

Ik dacht nog: als Steef komt laat ik hem er gelijk op, dat zal Jaopie leren, maar dat ging natuurlijk weer anders. Want toen Steef kwam en ik vertelde wat er gebeurd was, en dat ik woedend was, begon hij meteen handenwrijvend: Woedend? Mooi! Die energie kunnen we meteen in de les gebruiken! Dus wist ik al dat ik daar geen medeleven van hoefde te verwachten _-:( maar dat we dubbel zo hard aan het werk konden, dus Steef vragen er op te gaan tot mijn woede gezakt was liet ik maar uit m'n kop....

Steef greep terug op de lesstof waar we de laatste 2 lessen zo mee bezig waren geweest: halthouden, in 3 stappen, te beginnen met ophouden met het been waarover het paard gebogen is, dus rechtsgebogen beginnen met ophouden rechtervoorbeen en bij linksgebogen omgekeerd, evtl. stapje achteruit als paard stug werd, en van daaruit eerst weer actief van achteruit in stap voorwaarts vertrekken, later in draf vertrekken. Eerst vanuit stap de 3-fasen halthouden, later -mits dit goed ging - hetzelfde vanuit draf. Daarbij is wel de bedoeling dat 't paard idealerwijze vierkant stil staat.
Enkele malen had ik dan (met name met halthouden vanuit draf) dat ik lichtelijk voorover uit balans kwam, maar Steef gaf aan dat ik mijn gewicht dan (zodra het paard stond) weer terug moest brengen naar het midden met iets van: Heeee, ik zit (zak aardappelen idee). Daarbij mocht paard in geen geval aan impuls-bereidheid verliezen, diende dus klaar te staan om op een hele kleine aanwijzing meteen voorwaarts -of, indien stug en tegen de teugel gekomen - achterwaarts te gaan. Dat had ik in de tussentijd ook ijverig geoefend met Jaopie, maar het ging helemaal niet verkeerd. Een behoorlijk aantal malen vertrok hij met echte "opdruk"power vanuit het achterbeen, en bij halthouden merkte Steef op dat hij toen hij een keer niet vierkant stond, de achterbenen er zó onder had, dat zijn ene achterbeen voor het andere stond, maar niet er achter, maar juist meer overdreven ónder de massa.
Dat vertelt dan wel iets over de kracht die hij inmiddels heeft gewonnen (hoewel het feitelijk niet correct is).

Ik gebruikte het aantappen met het zweepje in Godsnaam maar weer als Jaopie ook maar iets dacht vanuit zichzelf in tempo terug te willen gaan komen. Nu reageerde hij daar beter op dan in de vorige lessen (zoals ik bij mijn laatste training ook gemerkt had). de oefeningen moesten steeds sneller en steeds beter getimed, ik kreeg er zowaar plezier in ook nog. Alles gaat zóveel makkelijker op een voorwaarts rechtgericht paard.
Hij liet me ook anders zitten (Jaopie) waardoor Steef opmerkte dat ik nu een veel klassiekere zit had met doodstille onderbenen (nou heb ik ook niet van die zwaaiers van benen, maar dit keer blijkbaar écht mooi stil). Ik keek ook wel uit om weer met die benen schopperig te worden, da's immers alleen maar contra-productieve ruis.Of het iets uitmaakte dat ik dit keer hele andere nieuwe (en nu dus gelijk slootbemodderde!) rijlaarzen aanhad, die ik nooit eerder in de les heb gedragen, weet ik niet. Uitproberen in volgende les! En thuis!

Op een gegeven moment zat Steef een verhandeling te houden en viel opeens stil: Ja sorry ik ben even afgeleid door Jaopie. "Door Jaópie?" riep ik nogal verbluft. "Ja hij is me toch zó atletisch aan het worden, sorry, viel me ineens even op"", zei Steef. Waarop ik zei: "O ja, nou dat hebben we buiten wel gemerkt, ja!" Lachen weer. verder viel er niet zo heel veel te lachen maar waren we vooral enorm met de les bezig.

Ik merkte dat ik me wel een paar keer de teugels uit de handen liet werken door Jaopie, ik liet e soms steeds langer worden, ondanks de teugelstopjes. Dit is een zeer oude fout van mij, waarom die nu opeens weer optrad, geen idee, maar Steef liet mij zien hoe ik door een andere zit (bekken kantelen en rug iets holler maken, waarna hij voor het paard ging staan en aan beide teugels ging hangen, er no way was dat die teugels door hem (of Jaopie) uit mijn handen getrokken konden worden. Dat was een nieuwe, die ik in het verder lessen ook goed kon gebruiken en gek genoeg tot resultaat had dat Jaopie acuut voorwaartser liep met veel minder teugeldruk.

Ook een constant punt van aandacht is, dat ik mijn handen niet te laag moet houden. Dat was niet altijd even simpel, want bij zaken als halthouden e.d. wilde Jaopie zo nu en dan tegen de teugel in komen door zijn hoofd vrij hoog te doen. Maar hoe hoog is hoog? Steef zei dat mijn handen ALTIJD hoger moesten zijn dan de paardenmond. Dat klopt ook wel, want dan komt het paard omlaag met het hoofd. Is dus een soort contra-principe: paard hoog, jij hoger, dus paard komt laag. Simplistisch door mij uitgelegd.

Er zaten weer heule goeie stukken tussen, met een prachtig aan de teugel marcherende (dravende) Jaopie met een superdeinende rug. Stukken stap waar hij mooi aan mekaar wel 3 stappen overtrad met 't achterbeen. Terug laten komen in draf zo ver je kunt, en ja, daar begon Jaopie zowat ter plekke te dansen, dat voel je in je bekken als een links-rechts schommeling, zeg maar dat hij van het ene op het ander been "springt", en van daaruit meteen weer voluit naar voren rijden, en dan weer héél minimalistisch terug, net zo ver dat-ie nog net niet in stap gaat.
Kostte allemaal heel wat rijtechnisch kunst- en vliegwerk en een heel heldere kop en snellere reacties van mijn kant, maar het ging beter dan ooit ervoor!

Jaopie vertoonde ook weer prachtige buikspieren, en meer wenselijk fraais, waardoor ik met een heel goed gevoel deze les beeindigde.Vooral het juiste gevoel dat een correct gereden oefening je geeft is mij bijgebleven, zo kun je ook thuis de boel narijden.

Terugweg naar huis mocht van staleigenaar niet meer door het land, maar moest met omweggetje langs grote weg over het fietspad, om nieuwe explosies te vermijden. Die kwamen er ook niet, Jaopie was weer mooi rustig, zélfs bij langsrazende fietscolonne.

Steef vroeg nog of het niet beter was - gezien Jaopie z'n onderwegse uitspatting - dat wij weer in de buitenbak bij mij lessen gingen doen (mits bak geen regensoepzooitje). We zullen zien hoe die bak over 14 dagen is, het is immers wel lente, maar kan nog flink regenen.

Maar goed: een nieuwe Lente een Nieuw Begin :))

Ben weer helemaal gemotiveerd door de les, daar wil ik meer van, en verder uitbouwen.

Binnenkort zal ik het allemaal weer eens laten filmen en dan plaatsen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:06

Mooi verslag weer. Als je ooit een boek gaat schrijven hou ik me aanbevolen. Ga ik er daarbij wel van uit dat je ook de bijbehorende illustraties verzorgt :D.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 15:14

Ja, was niet zo humoristisch als gewoonlijk, het verslag, maar ik was dan ook tijdens de les niet in zo'n humoristische bui na de fratsen van meneer Jaopie... Maar kan ook niet altijd even lollig zijn, meer opvallend was dit keer het inmiddels enorm toegenomen fysieke vermogen van Jaopie wat ook OHZ zeer duidelijk begint te blijken, en dat deze slaapzak dus schromelijk heeft onderschat.

Denk ook dat er in een filmpje NU wel een hele andere Jaopie te zien zou zijn dan in het filmpje ten tijde van de zesde les... (nu zit ik op les 14).

Moet de boel met hem nu écht anders managen, dus een soort van "Keeping up with Jaopie" anders wordt het een niet te winnen achter-de-feiten-aan-loperij.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:16

Weer genoten van je uitgebreide verslag.

terpentijn

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 15:29

Graag gedaan, hoop altijd dat anderen er ook wat mee kunnen, of in herkennen, en dan misschien nét iets hebben van heee :)* Jaopie begint nu écht een uitdaging te worden. Niet zo zeer die uitspattingen zien te voorkomen, dat is volgens mij gewoo te laks mismanagement van mijn kant, maar juist ook het potentieel er nu in de lessen uit te rijden...

Ik VOEL het ook beregoed, die verandering in hem, buiten dat je het wel kan zien ook, het is een knots van een kannonepower onder je, je voelt dat hij nog veel beter en meer kan.

Wat zal hij er straks na de verharingsperiode weer mooi uitzien ook. Hij is wel geschoren op lijf en hals en baard, maar niet op benen. En dan blijft hij ook weer mooi schoon (benen en sokken).

Ik wil er nou écht iets van gaan maken dit jaar.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:48

Ik zie een B-proefje gloren aan de horizon ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:16

Ik kan me je woede zo goed voorstellen! :))
En het heeft inderdaad dus ook z'n voordeel.

Fijn dat de les goed is gegaan!
Is de val toch niet voor niets geweest.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:32

Had al het 1 en ander van Aline gehoord :+ . Oeps, je paard los rondrennend over de weg is voor mezelf altijd een doemscenario geweest. Ivm veiligheid voor anderen en je paard echt niet wat je wilt. Maar gelukkig is het beperkt gebleven tot een modderbad ;-).

Zelf had ik wedstrijd op het eind van de dag dus ik was niet 's ochtends vroeg al op stal aanwezig. Als ik je in 1 van de lessen een B proefje moet voorlezen dan geef maar een gil :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:13

Ik programmeer ook het beste als ik boos ben, liefst op iets gerelateerd aan wat ik schrijf. :Y)

Over de les zit al een filmpje in ons topic, gewoon alles wat [naam] gefilmd heeft was een enorme hulp voor mij. Ik kon zo de les nog eens een keer zien, maar dan niet vanaf mijn paard maar hoe mijn instructeur het zag. [naam] heeft heel erg goed haar best gedaan, de les ging eigenlijk veel beter dan hoe het voelde.

Vandaag nog even de oefeningen alleen gedaan, normaal is [naam] er altijd bij. Eerst heb ik [naam] uit de wei gehaald en haar nog een paar snoepjes gevoerd die ze nog tegoed had nadat ik het filmpje had gezien. Braaf paardje!

De afgelopen paar maanden was [naam] altijd mee als ik ging rijden, maar vandaag was ik alleen. Hierdoor moest ik me zelf helemaal focussen en goed opletten op mijn eigen fouten. Het instappen deed ik gewoon aan de lange teugel, maar ik hield wel contact. Daarna ging ik draven, maar met tempo wisselingen zoals in de les lukte me nog niet zo goed. Ik lette wel meer op hoe ik landde, zodat ik wat minder bewoog tijdens het draven. Omdat de tempowisselingen niet goed lukten probeerde ik maar de andere oefeningen. Schouder binnen- en buitenwaarts geoefend en een paar voltes. Op een gegeven moment voelde ik iets veranderen in haar draf, net alsof ze haar rug beter ging gebruiken. Toen ze eenmaal recht netjes liep heb ik met haar ook even een paar stukjes geprobeerd te galopperen. De eerste keer op links ging rommelig dus toen nam ik haar terug. Ze was daardoor wel een beetje rennerig geworden dus toen begon ik gewoon opnieuw met de oefeningen. De tweede keer ging ook niet zo mooi, dus hetzelfde gedaan. De derde keer sprong ze echt mooi aan en galoppeerde ze heel mooi verzameld en rustig. Na een rondje nam ik haar terug en liet ik haar even weer op adem komen. Daarna nog even hetzelfde op de andere hand geprobeerd, maar ze sprong weer verkeerd aan. Ik heb toen maar even geoefend met vierkant sturen om haar in de goede te krijgen, maar was volgens mij helaas nog niet gelukt. Ik heb toen nog eventjes gestapt om weer rust te krijgen en heb toen nog eventjes op rechts gedraafd.

Ik vond het jammer dat de oefeningen van tempo niet zo goed gingen als op de les, maar was wel heel blij dat de rest me zelf zo goed lukte. :)

Het hielp wel een beetje om het een keer echt alleen te doen.

Met impuls lukte me niet zo goed dus ben ik maar gaan oefenen met de andere dingen die wel goed gingen.

Ik lette een beetje meer op hoe ik landde in draf, meer zoals je ook zou doen zonder zadel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 17:20

@joke: Mijn doemscenario was (en IS) ook: ik val van Jaopie en hij gaat rennen en belandt op een grote autoweg (zoeen als die voor stal Ziel ligt, de Semsweg). Hemelzijdank moest hij een heel eind door het stoppelveld teruggalopperen voordat hij de veel minder drukke Dorpsstraat bereikte, die overstak en (alweer Godzijdank) bij de bruine merrie aan de overkant bleef staan. Maar ik drong er bij een van de jongens bij Ziel nogal woest op aan om onmiddellijk in de auto achter hem aan te gaan, aangezien ik al voorzag dat als hij bij die merrie was uitgekoekeloerd, hij dus verder zou gaan struinen (galopperen) over de Dorpsstraat die een paar fijne bochten maakt, en het tegenliggend verkeer hem niet aan zou kunnen zien komen... met alle horror-scenario's van dien.

In alle consternatie heb ik die gozer die heel snel in de auto sprong om er met mij achteraan te gaan niet eens bedankt (!), ik weet zijn naam niet eens. Slordig!

Terugweg zijn we de Semsweg overgestoken (ook niet heel safe met Jaopie, maar die was natuurlijk al "uitgeraasd" na uitspatting en pittig werk in de les), na grote brul vanuit woonhuis (van Peter Ziel meen ik) dat we NIET terug door het veld mochten. Terug door het veld was er natuurlijk niks gebeurd, het vuur was er al uit bij Jaopie, maar het was een goeie wake-up call.

Zo kun je niet met zo'n paard over straat of veld. Ander energy-management dus!

B-proefje lijkt me nu niet aan de orde. Eerst luisterend paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 17:39

@Maarten: ja ik heb het filmpje en alle commentaren er op vandaag ook tot me genomen. Dat filmpje geeft natuurlijk ook maar 3.50 minuten weer van een drie kwartier durende les.
Ik vond met name het eerste deel VWNW uitstekend er uit zien. Ook in de draf zitten zeer goede stukken waarin Elske echt lekker doorkomt.
De galop is sowieso een punt, bij dit "soort" paarden (ook de mijne, kruising Fries x Tinker) ik zou aanraden eens te proberen je beugels om een begin te maken 1 gaatje langer te doen, dat zit je meer "in" Elske en in het middelpunt, want dat zit je wel in stap of in een aantal drafstukken. Als je wat langer gaat zitten kun je haar ook beter voelen, daarom rijd ik zelf ook met behoorlijk lange beugels.
Dit geldt voor jou eigenlijk nog meer omdat je ook nog eens heel lang van stuk bent, met vrij korte beugels ga je al snel het evenwicht van voor naar achter "wipwappen" ipv. van de half-cirkelvormige beweging met je bekken mee te maken. En zit je ook niet automatisch meer achterop het zadel. En wipt je zadel ook niet meer, want nu is het te beweeglijk in galop doordat je te ver achterin neerkomt. Ook dat komt voor een groot deel door te kort afgestelde beugels.

Dat ze nog geen stabiele aanleuning heeft is geen wonder... ze is nog jong en zoekt nog een beetje, en moet ook nog sterker in haar spieren worden. Ik vind wel dat Elske al een heel redelijke balans heeft, zeker met zo'n lang end ruiter er bovenop, waarmee ik niet wil zeggen dat ik je te lang vind voor haar, want dat vind ik dus niet.

Wat sommige mensen over je "beginnende" ruiterschap mekkeren vind ik redelijke onzin, want als ik zie hoe je haar felle bokken uit kunt zitten.... daar zal menig Bokker al afgelegen hebben.

"t Is met jou en Elske nu even zoeken en wat kleine aanpassingen doen, om NET die modus te vinden waarin het voor beiden NET iets comfortabeler gaat.

Doorzetten, puzzelen, en vooral..plezier blijven hebben, Maarten!

Leuk dat jullie binnenkort weer Jaopie en mij komen filmen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:58

Een gaatje langer doen is misschien wel een goed idee. Om de draf stiller te maken ga ik de volgende keer wel weer op Kim rijden zonder zadel. Dat is heel goed voor mijn balans en helpt me ook om mijn draf stiller te krijgen. :) Ik ben me al wel bewuster van mijn zitmoment in draf geworden, dat helpt ook een hoop.

Probleem is alleen aan hoe meer dingen ik moet denken tijdens het rijden hoe slechter het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:07

De reden dat [naam] tijdenlijk zijn beugels wat korter heeft, is omdat hij veel moeite had om zijn hakken uit te drukken.
Ik heb hem toen geadviseerd om eerst dat eens te gaan oefenen, omdat hij zijn hakken maar bleef optrekken en zijn hele houding daardoor veranderde.
Maar denk ook dat [naam] nu wel weer terug kan naar langere beugels. :j

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:39

Terpentijn, ik heb je 2'delig verslag gelezen, neen, verslonden eigenlijk! En ik zat helemaal mee in jouw gemoedstoestand, ik zie jou en Jaopie helemaal voor me, net als het voorval, je opkomende woede en de les die erop volgde.

Ik zet me bij deze ook op de wachtlijst voor het toekomstige boek ;) .

Maar ik heb er ook echt iets aan gehad, hele interessante tips uitgehaald. Enkel dat van het bekken kantelen en hollere rug om de teugels niet uit de handen te laten trekken snap ik niet helemaal, maar dat vraag ik straks aan mijn lesgeefster na...

Ik volg je avonturen zeker verder ( en ondertussen blijf ik in stilte lichtjes jaloers want ik zou zoooooo graag een kruising tinker-fries hebben voor mezelf en om mijn "rijkunsten" op de proef te stellen)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:03

KoudbloedKim schreef:
De reden dat Maarten tijdenlijk zijn beugels wat korter heeft, is omdat hij veel moeite had om zijn hakken uit te drukken.
Ik heb hem toen geadviseerd om eerst dat eens te gaan oefenen, omdat hij zijn hakken maar bleef optrekken en zijn hele houding daardoor veranderde.
Maar denk ook dat Maarten nu wel weer terug kan naar langere beugels. :j

Volg je verhaal met veel plezier terpetijn, ook je zelfreflectie vind ik geniaal!
Ik moet over een tijdje ook weer aan de bak met lessen, maar eerst moet het paard weer goed opgebouwd zijn. Zal zeker wat hebben aan jouw gedachtes en alles er omheen! :)
Want heb al in geen eeuwen les gehad :o

Ga even stiekem op iets van Maarten reageren. sorry als ik jouw topic even spam daarmee :+

Probeer anders met zadel maar doe je (lange) beugels uit de volgende oefeningen in stap die je vroeger ook in manege lessen moest doen.
(Enkels rustig rondjes draaien 2 kanten op, daarna knieën rustig rondjes draaien, armen/handen zo hoog mogelijk omhoog doen alsof je de lucht aan wilt raken, armen voor/achteruit draaien en evt 2 kanten op schouders helemaal omhoog trekken en daarna weer helemaal ontspannen laten zakken)

Let daarbij op dat je je enkels ontspannen hebt en je tenen rustig laat hangen naar beneden. Ook goed opletten dat je steeds rustig in en uit ademt en dat je je zitbeenknobbels een beetje voelt.

Als je daarna je beugels in doet, voelen ze waarschijnlijk korter en 'zakt' je hak vanzelf in de positie van het uitdrukken. Als je te veel focussed op het "mijn hakken moeten naar beneden" span je vaak beenspieren aan en trek je ze (onbewust) op.

Je hoeft er niets mee te doen, maar dit werkte bij mijn volwassenen lesgangers best ok :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:05

Dat is een goed idee inderdaad. :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 14:44

Nou moet ik weer een boek gaan schrijven...over wat? Alles m.b.t. Jaopie en lessen staat toch al op BOKT?

Steef, DIE moet een boek gaan schrijven, over rechtrichten en alle processen die daarbij kunnen loskomen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 14:38

Hoera! Lentetemparaturen!! De buitenbak bij vd Bos (overbuurman) kan weer officieel tot leslocatie worden verklaard. Steef geeft ook bij voorkeur in een buitenbak les, vertelde hij me, vindt-ie ook lekkerder en beter voor de paarden.

Dat was vorige keer dan dus m'n laatste keer lessen bij locatie stal Ziel (jammer Jaopie, nou valt er niks meer te ontploffen onderweg daarheen, hahaha). Zondag - ik in elk geval - weer bij vd Bos, in de buitenlucht! Eindelijk, ik héb wat afgezien deze toch zeer milde winter, mén wat had ik 't vaak koud, met snotneus, traanogen en bevroren pijnlijke klauwen.

Jaopie bárst van de energie en is intussen niet meer ontploft (heb er nog niet weer mee buitengereden, ik dacht dat 't verstandiger was eerst die power maar eens in het werk en in de training om te zetten).

Morgen weer erop!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:45

Tja, dat is het nadeel van intensieve training. Het geeft meer energie. Hopelijk lukt het je om dat straks weer in goede banen te leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:58

Kom anders een keer mee uitrazen naar meerwijck. :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 11:12

Ja zie je Jaopie en Elske al samen over het strand racen? Dat zál me hard gaan!
Jaopie wordt trouwens vást verliefd op Elske, want hij "heeft wat met Friezen" (de merries dan, grinnik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:13

Als Jaopie braaf genoeg is, zou dat wel onwijs gaaf zijn om jullie daar op de foto te zetten! :))

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 13:28

Zei ik gisteren dat Jaopie een zwak voor Friese dames heeft, dan was dat vandaag bij het trainen wel HINDERLIJK merkbaar....

Er was prachtig lenteweer voorspeld, dus ik al vroeg naar Jaopie... maar dat viel tegen, had 's nachts een graad gevroren, was dus nog hartstikke koud en flink mistig hier. Toen heb ik eerst maar even de stallen op de locatie uitgemest, kreeg ik 't beetje warmer van, daarna was de mist opgetrokken en was er een zonnetje doorgebroken.
De temperatuur steeg nu snel, dus gauw te paard. Lekker in de buitenbak er tegenover weer, die was weer in puike conditie, mooi verende textielsnippers en lekker droog.

Maar ik zag dat een van de Arabo-Friese sportmerries daar ook al in de bak reed met d'r amazone.

Dat was minder, want hoewel gezellig hoor, kén ik Jaopie al langer dan een dagje. En ja hoor, we waren die bak nog niet in of hals erop, dikke nek en van die korte blufpassen maken, terwijl ik de bedoeling had lekker laag en neerwaarts los te rijden. Nou, moet je es proberen met zo'n merrieding er bij in de bak. Er ging niks laag, of neerwaarts (als het nog fysiek een hengst was geweest was het zelfs de andere kant op gegaan...hahaha), het was Bommetje Blufspanning. Sloeg allemaal nergens op, want die merrie kéék niet eens naar Jaopie :(:)

Ik hoopte dat dat na enige tijd wel zou bedaren, maar toen het dat niet leek te gaan doen, ging ik maar aandraven. Hierdoor werd de spanning wel wat afgevloeid, en ging ik dus druk figuren rijden en allerlei ingewikkelde oefeningen doen om Jaopie z'n aandacht bij mij te houden. Die bak is ruim wedstrijdgrootte, dus we reden mekaar niet in de weg, gelukkig.
Reden we aan de andere kant van de bak net in een oefening, verrekte hij opeens z'n nek de andere kant op om maar te kunnen koekeloeren naar juffrouw Fries :roll: Wat was dát irritant! Probeer dan maar eens je oefening correct door te rijden.

Dus probeerde ik een andere tactiek: er vlak bij/langs/in de buurt te rijden, zodat de nieuwigheid er dan wel af zou gaan, maar dit leverde weer als resultaat op dat Jaopie elke keer als ik ook maar in de búúrt kwam van die merrie op de rem probeerde te gaan om eens gezellig nader te gaan kennismaken -O-

Uiteindelijk maar even laten neuzelen, wat resulteerde in een piep/gil merrie met kwaaie platte oren, en héle boze ogen, die moest dus niet veel van Jaopie hebben.

Dat hielp wel ietsje, ik ging weer aan de andere kant van de bak rijden en zette Jaopie eens even dik aan het werk. Nu was hij wat minder fanatiek aan het loeren.
Maar nu kwam de locatie-eigenaar met een kruiwagen, schoffels en harken aanzetten om de boel rondom de bak en het kantinehuisje te snoeien, vegen en schoon te maken. Nou, kregen we weer een Jaopie die iedere keer wilde afremmen en stoppen bij de plek waar hij bezig was, ik werd er zwaar geírriteerd van. Het was dat hij -als hij even NIET met iets anders bezig was - de oefeningen die hij moest doen ook heel mooi en ijverig uitvoerde, dus er viel nog wel wat correct te trainen. Hij bleef ook redelijk rechtgericht, moest maar twee keertjes licht bijcorrigeren.

Zaten weer goeie stukken tussen, denk dat als ik alléén met 'm in die bak had gereden, dat we heel wat anders er uit hadden kunnen rijden. Maar goed, hij moet er toch een kéér aan wennen ook, bovendien was het onwijs mooi weer, zonnetje, kwinkelerende vogeltjes, buizerd high in the sky, Lente in de lucht.
Dus wat zou ik me verder ergeren?
Volgende keer beter!

Wel heb ik een stuk langer doorgetraind dan normaal (= ongeveer half uur), nu was het dik drie kwartier, tegen het uur aan. Dat kwam omdat op een gegeven moment die merrie de bak verliet (wilde Jaopie natuurlijk achteraan), maar ik besloot expres een eind door te rijden. Ten eerste vind ik dat Jaopie nu zo langzamerhand wel wat meer aan kan dan om de dag, dus zo'n 3 keer in de week, een half uur dressuren. Ja en als je dan bezig bent moet het ook wel GOED gebeuren.

Toen ik het genoeg vond stond Jaopie flink in het zweet, wittig zweetschuim onder z'n hoofstel en achter liep het van zijn billen langs zijn achterbenen naar beneden, hals was ook helemaal nat, evenals achter z'n oren etc.

Na uitstappen op de spuitplaats eens even flink afgedouched, het zonnetje had al een aardige kracht, dus als het nog iets warmer is kan ik de winter er eens even af wassen. Vooral die "weidebenen", die de hele winter zo'n beetje zwart ipv wit zijn gebleven...

En dan komt Tineke weer opnames maken ( volgende week als het goed is), zodat er weer foto's en/of filmpje van de vorderingen tot nu toe geplaatst kunnen worden!

Zondag a.s. weer les van Steef, wordt les nr. 15, waarschijnlijk dus in de buitenbak. Zin in!