Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:34

Zo jij had een poetswerk

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:02

Stiekem blij dat ik toch gekozen heb voor de vosse merrie, dan te zoeken naar een cremello :')
Zie dit kleur ook erg graag, maar zou gek worden als die er steeds zo voorkwam!
Het is nu al erg met haar vier witte benen :D

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:58

Mooi paard Yentll!!

Dinsdag hebben wij na de les nog 3 rondjes buiten de bak, op de parkeerplaats, uitgestapt. Alsof er niets aan de hand was. Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en een klein stukje met haar buiten het erf uitgestapt. Iets versneld tempo, maar wederom keurig gedragen. Wat is het toch een heerlijk paard <3

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:06

leuk andrea en lailapri. Wat kun je dan trots zijn op de kleine dingen he.

Had gister wat tijd over en de trailer aangekoppeld staan om naar de clubles te gaan. Mijn guppy maar eens die trailer ingepropt. Hij vindt het maar niets maar volgt me toch dat doodlopende hokje in. :(:)

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:23

Gisteren voor het eerst gelijk los zonder eerst rijden aan de longeerlijn.
Stap, draf, handveranderen en een paar grote voltes gereden en alles weer super braaf.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:19

Hallo allemaal!
Mag ik meepraten?

Ik heb sinds kort een 7 jarige KWPN ruin in mijn bezit gekregen.
Het is een verschrikkelijk lief, maar ook erg vlug en snel gespannen dier.
Hij is zover bij mij bekend nog volledig onbeleerd, dus we pakken hem vanaf 0.0 op.

Op dit moment zijn we begonnen met longeren met dubbele longe, dit vond hij heel spannen en ik kan het niet := daarom is er iemand in haar opleiding bij E-quine die hem het voor mij leert en mij daarna ook dit kan leren.
Mijn pony heb ik zelf ook beleerd, deze was alleen wel stukken makkelijker :+

Na het longeren is de volgende stap richting het hangen; hij kent op dit moment het zadel en hoofdstel alleen moet eerst de tandarts komen voor ik verder ga. Als ik hem alleen heb hang ik er wel al in stilstand overheen. Eind maart komt iemand mij helpen om ook te gaan bewegen met iemand op zijn rug. We zijn erg benieuwd :j

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:02

Wat super fijn Andreab ,

Haydn vandaag kennis laten maken met de waterslang.... Hij dacht dat ie vermoord werd :')
Wat uitte in naar voren rennen door de touwen waarmee hij vast stond heen , hebben jullie tips ?
( ik spoot nog geen eens op z'n benen := maar eerst zachtjes naast mezelf en ik stond voor hem )

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:19

hoi hoi!

Ik heb een bijna 5 jarige Zambesi x Ahorn, kent een dekentje en longeren aan een halster.. heeft altijd voor jan doedel bij de fokker gestaan (gevalletje paarden teveel).
Het is een erg stoer paard, niet bangig gelukkig. Heb liever brutale dan bange paarden :D
Deze ga ik zelf zadelmak maken en dan eerst kilometers maken op de zandpaden! :D
Ben erg benieuwd hoe hij het gaat doen.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:31

moniek21 schreef:
Wat super fijn Andreab ,

Haydn vandaag kennis laten maken met de waterslang.... Hij dacht dat ie vermoord werd :')
Wat uitte in naar voren rennen door de touwen waarmee hij vast stond heen , hebben jullie tips ?
( ik spoot nog geen eens op z'n benen := maar eerst zachtjes naast mezelf en ik stond voor hem )

Zorgen dat je hulp hebt... Kan jij je paard gerust stellen en laat een ander maar de spuit op een voetje zetten, beetje zachte staal als dat kan.... En als je paard dan wegdraaid of iets, gewoon meegaan met het water.... Als het haar niet lukt om het water te ontwijken, en jij haar bij haar hoofdje een beetje bezig houd en gerust stelt, gaat ze van zelf beseffen wat water niet eng is. Succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:54

moniek21 schreef:
Wat super fijn Andreab ,

Even met zn tweeen doen. Waterstraal niet te hard zetten (liefst op "douche stand"). Niet staan "mutsen" voetje voor voetje, maar gewoon op de benen zetten, snel zijn en paard met je mee laten draaien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:58

Zie dat iedereen al aardige vorderingen maakt.
En Andrea bijna al buitenritten :D :D

En hoeraaa *\o/* Zadelmakkie hier :D :D
Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:31

Wat super babootje nu lekker gaan sturen :)

Thnx voor de tip, ik doe het idd rustig aan misschien te rustig idd, maar hij kan zo stressig worden...
Vandaag ook , wilde hij opeens rechtsachter niet geven... Wel 10 x geprobeerd maar telkens met een harde klap werd hij weer neer gezet, die stress die hij dan opbouwd uit zich dan aan de longe, hij bleef maar rennen linksom, kreeg hem niet stil, kleinere volte brak hij gewoon weer uit door te gaan trekken en nog harder rennen, uiteindelijk was hij moe en kon ik hem naar me toe laten komen , maar dat is dus wat er gebeurd als hij stress heeft ;)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:10

Mijn bijna 4 jarige die binnenkort beleerd mag worden :)

Afbeelding
Afbeelding

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:42

Oh leukerd zeg, gave deken ook!

Eros vandaag na 2 weken weer opgepakt en het ging echt top, zelf ons eerste sprongetje buiten gemaakt! :) Ben echt zo trots op hem. Maak er straks misschien nog een leuk topic van.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:51

zo snel gaan wij niet hoor, pak ze ook niet vaker als eens in de 14 dagen, liever minder. Ze zijn allebei ook nog geen drie. Wel besloten dat beide elke week een lesje mee mogen gaan doen. Vandaag ze dus ingedeeld, helaas een lesklant niet gekomen maar de andere heeft geoefend met het opdoen van een dekje met een zwaai. Het duurde even voor dat geaccepteerd werd en dat terwijl pony al vaker was gezadeld. Goed dat we dit oefenen want als ze straks door een beginner worden gezadeld zal dit ook niet altijd volgens de regels gaan.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:40

Tijdje terug alweer maar dit was de 4e keer met bijzet

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:53

Vandaag voor het eerst in de buitenbak gelongeerd die was eindelijk weer in goede conditie.
Na de nodige jeugdigheid zocht ze ook weer mooi de ontspanning op.

Afbeelding

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:35

Babootje schreef:
moniek21 schreef:
Wat super fijn Andreab ,

Even met zn tweeen doen. Waterstraal niet te hard zetten (liefst op "douche stand"). Niet staan "mutsen" voetje voor voetje, maar gewoon op de benen zetten, snel zijn en paard met je mee laten draaien.

Daarbij wil ik wel toevoegen om te weten wanneer je moet stoppen. Laat je paard spanning los? Flink belonen en morgen nog eens. Paard niet vast zetten maar touwtje door een ring halen en vast houden.

Vandaag gaan we weer verder met de dubbele longe met cas, ik zal eens kijken of ik wat beelden kan maken :)

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:39

Gaat lekker bij jullie! :D

Happy is lekker aan het verharen, vandaag in dit heerlijke weer maar eens foto's van haar maken. :)

Trouwens, laatst had ik een discussie met mijn moeder: 15/20 minuten longeren en daarna nog een ontspannen wandelingetje moet kunnen op één dag, wat denken jullie hierover?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:56

Hoe oud is het paard? Een ontspannen wandeling kan in het koppie best intensief zijn, bij een echte 3 jarige zou ik dat niet direct doen. Ben je al een tijdje bezig en is het ontspannen wandelingetje ook al bekend lijkt het me juist fijn voor de pezen.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:00

Ze is 3 jaar, alleen wandelen we al sinds ze bij ons is (ong. 1,5 jaar) heel de buurt af, het is dus wel bekend voor haar. :)

Ik vond het zelf afhangen van de mate van het longeren zegmaar, heeft ze echt hard gewerkt (nieuwe dingen oid) of was het meer gewoon voor de lol eventjes

Mijn moeder vond dat het best kan, gewoon even lekker ontspannen na het werk

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:36

Vandaag paardje eens weer opgezadeld, was lang geleden. Ook hoofdstel omgedaan (dat was altijd grootste probleem omdat hij een hekel heeft als je bij zijn oren zit), bit indoen gaat momenteel het lastigst, hij gaat met alle riempjes of met mijn trui spelen :+ Over oren heen doen laat hij merken dat hij het niet fijn vind, maar laat het wel toe gelukkig :)
Toen poging gedaan om hem te longeren. Hier snapt hij niks van. Uiteindelijk hem toch zover gekregen dat hij mooi om me heen aan het draven was, dit ging een paar minuten goed. Daarna wou het niet meer. Hem even weer op adem laten stappen en bezig gegaan met op krukje naast hem staan, voet in de beugel zetten en heb zelfs even aan hem gehangen. Maar hij vind het nog wel heel spannend als ik op krukje naast hem sta.

Joysieee: als de wandeling echt ontspannend is voor hem, dan kan het prima vind ik, maar wanneer dat ook nog vrij nieuw is voor hem zal ik dat niet doen.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:56

Ik heb de mijne vandaag ook weer gepakt, ik rijd haar 2x in de week en 1x longeren. Dit is voor ons het beste, zo kan ze lekker groeien. Ik rijd ook meestal maar 5 a 10min, dit is echt voldoende vind ik. Ze heeft van nature al een hele fijne zelfhouding, hieronder wat foto's van vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:05

Wat een knap paard Yentl! Ze loopt idd al erg netjes.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:05

Wauw mooi paardje hierboven!

Vandaag mijn Sunshine weer gelongeerd. Zo trots! Voor het eerst 'snapt' ze het longeren en ging ze zelfs rustig aan de longe stappen. Eerst sjeesde ze meteen weg als we de bak inliepen. Nu dus totaal niet en heeft ze rustig gestapt. Overgang van stap naar draf snapt ze ook. Galop is nog moeilijk en moet ik haar heel erg aanmoedigen. Maargoed dit was de 3e keer actief aan de longe en nu al zoveel verbeteringen! Achteruit lopen gaat ook erg goed, ik hoef haar amper aan te raken aan haar borst en ze zet zelf al de stapjes achteruit.

Ik ben trots op haar:D

Een foto met hoofdstel en halster. De volgende keer ga ik een het halster er onderuit laten. Zo krijgt het hoofdstel ook al wat meer ruimte. Hij lijkt hier best krapjes. Bit aannemen ging overigens ook zoveel makkelijker dan de eerste keer!

Afbeelding

Lekkerding met haar schele bekkie.
Afbeelding