Achtergelaten pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:37

Acties voor gratis Cushing test zijn meestal sept/okt (vol op de rise, dus hoogste waardes van de jaarlijkse cyclus). Meer over hoe en wat staat in de OP van dit topic :
[MD] Centraal Topic Cushing/PPID

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:31

Wat ontzettend lief dat je haar zo goed onder je genomen hebt.
Hier krijg ik echt een heerlijk vrolijk gevoel van: een vriendje, zorg, liefde, voer en aandacht. Ze had geen beter laatste plekje kunnen wensen!

Misschien interessant vanwege haar tanden, ze kunnen best zonder. Liever geen tanden dan losse tanden. Ik zou alles wat los en rot zit/is laten trekken.
Meer info over tandeloze paarden op bokt bij: EOTRH

Hoe gaat het nu met haar?
Heeft ze cushing?
Al een zandweg kuurtje gegeven?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:43

Er loopt nu trouwens een actie met het gratis bloedtest en, even informeren bij je da. Zou heel goed kunnen hoor dat ze cushing heef.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:50

Momenteel is er een gratis actie van het testen, je moet enkel de DA de voorrijkosten en het bloedtrekken betalen.

Met medicijnen verbeterd een paard zeker weten, mits je correct opbouwt. Meer info is te vinden in het Cushing topic. En eerlijk gezegd vermoed ik de pony al vanaf het begin hiervan

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 14:04

Vorige week is bloed getrokken om onder andere cushing te onderzoeken, ze heeft geen cushing. Verder ook lever- en nierwaarden in orde, maar wel flinke bloedarmoede! We moeten nu even kijken waar dat vandaan komt.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:05

Topic doorgelezen, jeetje wat heeft deze pony een geluk dat ze bij jou is.

ik volg

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:06

Hebben ze het bloed direct gekoeld naar het lab gebracht? Daar gaat het namelijk vaak bij mis als ze ook op andere waardes checken

En wat waren de waardes? Veel da's lezen de waardes verkeerd, ben het in de afgelopen periode al twee keer tegengekomen dat een DA de waardes verkeerd interpreteert

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 14:14

Pfoe, dat zou ik niet weten Douraque. Ik mag toch aannemen dat een DA wel weet hoe ze bloed moeten aanleveren?
Als je mij een PB stuurt met je mailadres, wil ik de resultaten wel naar je doorsturen hoor.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 14:17

Zo lukt het ook:

Afbeelding
Ik zou echt niet weten hoe ik dit moet interpreteren.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:21

Daar staat geen acth tussen, dat is de waarde voor Cushing. Weet je wel zeker dat ze daarop hebben getest, het staat niet op het formulier

En nee, da's weten tegenwoordig te weinig van Cushing. En ze interpreteren vaan foutief, ik kom het helaas te vaak tegen

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 14:29

Excuus, die stond inderdaad op een andere pagina.

Afbeelding

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:10

Je DA heeft inderdaad de waarde verkeerd gelezen. In de maanden nov tot juli hanteert men een referentiewaarde van 29 met een referentiekader vanaf 20. Dat betekent dat een waarde vanaf 20 pg/ml Cushing betekent.

Bij Cushing staat de waarde en symptomen niet gelijk aan elkaar. Een paard kan een hele lage waarde hebben en veel symptomen, terwijl andere paarden een hoge waarde hebben en geen symptomen.

Met een relatief lage waarde van 21 zou ik 1/8 prascend geven tot een max van 1/4. Ik zou hiervoor een andere DA inschakelen die wel verstand heeft van Cushing

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 19:45

Verdorie, je mag tochvan een DA verwachten dat ze dit weten....
Hoe zou jij (of evt. Iemand anders) de andere resultaten interpreteren? En kan bloedarmoede in verband staan met Cushing?
Ik ga nodig wat op onderzoek uit!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:52

Ik kan de andere waardes niet interpreteren, echter Cushing kan wel de werking van organen aantasten. Hele hormoonhuishouding in het lichaam is van slag.

Maar ik zou een andere DA inschakelen en nog een keer de acth test doen. Puur om zekerheid te krijgen. Zorg dat ze s'ochtends prikken en het direct gekoeld naar het lab brengen

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:08

Cushing word inderdaad door meerdere DA's verkeerd gezien.. Pony van een vriendin stond eerst ook onder cushing wat laten geen cushing bleek te zijn.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 08:30

Jeetje, ik schrik daar toch wel van. Ik ga eens kijken voor een second opinion dan!

Edit: Gister was ze trouwens weer aan de diarree en was ze echt heel erg moe. Gewoon te moe om haar eten op te eten, ik zal later op de dag even een filmpje plaatsen. Het was weer erg koud, dus vannacht heeft ze weer lekker haar dekentje op gehad.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:33

Ga echt een second opinion aanvragen die de test opnieuw doet. En echt zo spoedig mogelijk

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 13:46

Ik heb een andere DA gebeld voor een second opinion, ik word zsm teruggebeld voor een afspraak.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 14:58

Nou, morgen om half 3 komt een andere DA langs. Hopelijk komt het nu goed.
De andere DA zou mij deze week nog bellen voor een plan van aanpak, maar heb nog niks van hem gehoord _-:(

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:26

Ach jee.... geef haar maar een dikke knuffel van een meelezer. Arme pown! Jij ook trouwens, top dat je alles probeert uit te pluizen!

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:10

Ik volg je topic vanaf het begin en vind het echt super hoe voor dit beestje zorgt!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:15

Fijn zeg!
Ben benieuwd. Wie weet knapt ze enorm op!

Ben ook benieuwd wat de tandarts zegt.
Lekker trekken die handel als het verdoofd kan worden.

En voor pijnstilling zou ik niet te huiverig zijn. Beter een pijnloos laatste uiteinde genietend dan evt nu einde verhaal. Zou zo zonde zijn. Als ze beter blijft lopen met pijnstilling, lekker geven toch.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 00:02

Even een tip van een stille meelezer, cushing moet je smorgens vroeg bloed laten trekken. Vraag me niet waarom, maar nu 3 paarden door verschillende dierenartsen laten testen de afgelopen jaren, en zij kwamen alledrie smorgens vanwege bepaalde bloedwaarden. Even kijken dus of je de afspraak nog kan verzetten

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 00:07

Dat is een fabeltje dat het s'morgens getrokken moeten. Voorheen dachten da's dat het bloed in de ochtend trekken het paard dan nuchter is. Echter meeste paarden eten de gehele dag door en dus is het ochtend bloed trekken niet noodzakelijk. Echter wat wel van belang is, is dat het bloed direct gekoeld naar het lab wordt gebracht

Dat zou weer anders zijn als je op IR test aangezien het suikergehalte dan weer van belang is

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 00:13

Was er dan iets met voeren van krachtvoer? Dat dat een suikerpiek kon laten zien in het bloed. Ik zeg al, weet niet meer wat de redenen waren, maar dat er 3 verschillende da's het aanraadden vond ik wel even het nut van het vermelden waard