Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sammyoo schreef:Ik snap het niet. Waarom ga je met dat gewicht kijken naar een D pony, onder het mom 'het kan wel'. Neem het zekere voor het onzekere en ga gewoon gelijk op zoek naar een stevige Fries. Heel goed van die verkoper dat hij denkt aan het welzijn van het paard en niet aan het geld, hoe kwetsend het ook is voor je vriendin.
Ik heb ooit een boek gezien waar uitgebreid stond uitgelegd wat de invloed van de bouw van het het paard was op het gewicht wat het paard kan dragen. Volgens mij was dat dit boek http://www.agradi.nl/het-zadelboek.htm
. Wij gaan als ruiter op het zwakste deel van de rug van een paard zitten én er komt ook nog het gewicht van het zadel bij, vergeet dat niet.Fiffill schreef:IJslanderruiters wegen soms ook wel 90 kilo, die paardjes hebben er geen problemen mee. Maar dan spreken we wel over IJslanders en niet over Tinkers. Als ik de vriendin van TS was zou ik naast wat kilo's afvallen op zoek gaan naar een passend paard, en dan vooral kijken of de bouw wel geschikt is. Je moet natuurlijk geen Fries met een slechte rug gaan kopen en denken 'die is groter dan 1.55, dat moet wel passen'.

Tigra_ schreef:Fiffill schreef:IJslanderruiters wegen soms ook wel 90 kilo, die paardjes hebben er geen problemen mee. Maar dan spreken we wel over IJslanders en niet over Tinkers. Als ik de vriendin van TS was zou ik naast wat kilo's afvallen op zoek gaan naar een passend paard, en dan vooral kijken of de bouw wel geschikt is. Je moet natuurlijk geen Fries met een slechte rug gaan kopen en denken 'die is groter dan 1.55, dat moet wel passen'.
Dat vind ik persoonlijk ook niet normaal hoor dat zulke zware mensen op IJslanders kruipen.
Mensen moeten gewoon een paard naar formaat kopen als ze perse willen rijden. Paard heeft er geen boodschap aan waarom je te zwaar bent. En vanaf een bepaald gewicht zou je voor het paard moeten kiezen en dus niet meer opstappen. Ga dan wat anders doen of ga afvallen.
En ik kreeg van iemand pb dat wat ik gezegd heb mensen zou kunnen kwetsen. Sorry maar ik vind nog steeds niet dat maat 44/46 normaal zou moeten zijn. Met 95 kilo hebben de meeste vrouwen gewoon overgewicht. Dat is niet kwetsend dat lijkt me toch gewoon waar.
Esmeej333 schreef:Tigra_ schreef:Dat vind ik persoonlijk ook niet normaal hoor dat zulke zware mensen op IJslanders kruipen.
Mensen moeten gewoon een paard naar formaat kopen als ze perse willen rijden. Paard heeft er geen boodschap aan waarom je te zwaar bent. En vanaf een bepaald gewicht zou je voor het paard moeten kiezen en dus niet meer opstappen. Ga dan wat anders doen of ga afvallen.
En ik kreeg van iemand pb dat wat ik gezegd heb mensen zou kunnen kwetsen. Sorry maar ik vind nog steeds niet dat maat 44/46 normaal zou moeten zijn. Met 95 kilo hebben de meeste vrouwen gewoon overgewicht. Dat is niet kwetsend dat lijkt me toch gewoon waar.
Voor ik suggesties ga doen bedoel je nu ook dat mensen met maat 44/46 helemaal niet mogen rijden of bedoel je gewoon dat het niet de norm moet zijn/is.
Maten zeggen namelijk weinig tot niks. Als je lang bent kom je echt al snel aan maat 44 hoor, met een normaal postuur (niet als je echt slank bent maar gewoon 'normaal'.
Fiffill schreef:Ook gewicht icm lengte hoeft niet veel te zeggen, de een is breed gebouwd en de ander heel smal. Dan kan daar zo een aantal kilo's verschil tussen zitten terwijl beide personen slank zijn. Je kan gewoonweg niks zeggen over iemand zonder de persoon in kwestie te zien.
Fiffill schreef:Natuurlijk, maar ging hier in de discussie over grote maten en wel/niet dik zijn met maat 44/46 vandaar dat ik het zei.
. Ik bedoelde dat gewicht icm lengte een betere indicator vind voor of je wel of niet op een paard kan dan een kledingmaat. De combi gewicht en lengte hoeft idd ook niet veel te zeggen over kledingmaat, klopt. Esmeej333 schreef:Fiffill schreef:Ook gewicht icm lengte hoeft niet veel te zeggen, de een is breed gebouwd en de ander heel smal. Dan kan daar zo een aantal kilo's verschil tussen zitten terwijl beide personen slank zijn. Je kan gewoonweg niks zeggen over iemand zonder de persoon in kwestie te zien.
Maar gewicht blijft gewicht hoe het ook aan iemand vast zit. En 95 kilo op een D-pony is imo een no-go, of iemand nou vet of spieren heeft of iemand nou 1.50 meter id of 1.90.
Wat niet wil zeggen dat je helemaal niet mag rijden met 95 kilo, maar imo heb je dan niks te zoeken op een D-pony.
Fiffill schreef:Moet je tegen de mensen op IJsland zeggen, het is het enige paardenras daar en veel zijn er nog steeds van afhankelijk aangezien je op sommige plekken gewoon niet kunt komen zonder paard.
Grootte wil niet altijd iets zeggen over hoe stevig een paard is. Je kunt imo beter kijken naar gebruiksdoel en bouw.
Desondanks denk ik dat mensen met overgewicht (en dan heb ik het niet over een paar kilo'tjes maar wel wat meer) beter eerst wat kunnen afvallen voor ze gaan rijden, als je zelf fit bent lijkt me dat fijner voor je paard.
Esmeej333 schreef:Fiffill schreef:Natuurlijk, maar ging hier in de discussie over grote maten en wel/niet dik zijn met maat 44/46 vandaar dat ik het zei.
Dan begrepen we elkaar verkeerd. Ik bedoelde dat gewicht icm lengte een betere indicator vind voor of je wel of niet op een paard kan dan een kledingmaat. De combi gewicht en lengte hoeft idd ook niet veel te zeggen over kledingmaat, klopt.
senna21 schreef:Als kilo's-grote als norm wordt gesteld voor de draagkracht van een paard.
Met deze logica: een paard/pony die gewicht verliest, wordt deze minder sterk.![]()
.Fiffill schreef:IJslanderruiters wegen soms ook wel 90 kilo, die paardjes hebben er geen problemen mee. Maar dan spreken we wel over IJslanders en niet over Tinkers. Als ik de vriendin van TS was zou ik naast wat kilo's afvallen op zoek gaan naar een passend paard, en dan vooral kijken of de bouw wel geschikt is. Je moet natuurlijk geen Fries met een slechte rug gaan kopen en denken 'die is groter dan 1.55, dat moet wel passen'.