Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:00

Oja en de eigenaar is het natuurlijk goed recht om 'nee' te zeggen. Er zal vast wel een ander leuk paardje staan. :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:21

Sammyoo schreef:
Ik snap het niet. Waarom ga je met dat gewicht kijken naar een D pony, onder het mom 'het kan wel'. Neem het zekere voor het onzekere en ga gewoon gelijk op zoek naar een stevige Fries. Heel goed van die verkoper dat hij denkt aan het welzijn van het paard en niet aan het geld, hoe kwetsend het ook is voor je vriendin.
Ik heb ooit een boek gezien waar uitgebreid stond uitgelegd wat de invloed van de bouw van het het paard was op het gewicht wat het paard kan dragen. Volgens mij was dat dit boek http://www.agradi.nl/het-zadelboek.htm

Ik zou met dat gewicht echt niet voor een Fries gaan, die hebben juist vaak weke ruggen en rugproblemen.

Paard is nog steeds van de huidige eigenaar die heeft alle recht om niet willen te verkopen, ook al was het omdat ze blond was.
Ik zou ook niet weten waarom je met 95 kilo op een pony van 1.45 gaat zitten. Ook een tinker van 1.45 is nog steeds een pony'tje en echt geen Superman onder de paarden dat hij dat gewicht wel kan dragen omdat het een Tinker is. Ik betwijfel ook ten zeerste of je voor deze combi een passen zadel gaat vinden.
Waarom gaat je vriendin niet op zoek naar een passend paard (!) en eventueel in de tussentijd nog wat proberen af te vallen?

Zilverroosje

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:31

Misschien kun je zoeken naar een 'gewichtsdrager' een sterk paard. Een grote flinke Tinker zou kunnen, maar er zijn nog meer rassen geschikt. Een schwartzwalder, een Freiberger, misschien?
Bij het zoeken en informatie inwinnen ook gewoon aangeven dat je een paard zoekt voor iemand met een zwaarder/groter postuur.

En dan lekker veel gaan doen! Zul je zien dat ze ook wat kilo's afvalt! Succes! Er is vast een maatje te vinden, hoor!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:48

TS, het is natuurlijk sneu voor je vriendin maar wel het goed recht van de eigenaar. In het vervolg is het misschien toch handig om het van tevoren even te vragen? Overigens vind ook ik je vriendin wel aan de zware kant, of ze nu een goede conditie heeft of niet, een gezond gewicht is het bij die lengte niet :o. Wij gaan als ruiter op het zwakste deel van de rug van een paard zitten én er komt ook nog het gewicht van het zadel bij, vergeet dat niet.
Succes met de zoektocht verder.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:25

Om terug te komen op de gewichten vorige pagina, de topruiters worden vaak allemaal begeleid door sportcoach en fysio dus daar zal het over het algemeen spier zijn en geen vet...

Er zijn weinig volslanke topruiters.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:46

En die topruiters zitten niet op Tinkers van 1,45...
Eerlijk gezegd snap ik dat vergelijk niet. Misschien zijn sommige topruiters ook wel te zwaar voor hun paard, en grote kerels op kleine quarters is waarschijnlijk ook niet best voor het beestje.
Als je een nieuw paard zoekt dan kijk je naar paarden die bij je passen, bij je niveau van rijden, het doel en ook je eigen lichaamsbouw, zowel je lengte als gewicht. Als je een onervaren ruiter bent koop je beter geen groen paard, wil je de springsport in dan koop je geen IJslander en als je 95 kilo weegt koop je geen D pony.
Er zijn vast heel veel leuke paarden die geen probleem hebben met het gewicht van je vriendin. Voorkom teleurstellingen en ga daar naar op zoek.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:50

IJslanderruiters wegen soms ook wel 90 kilo, die paardjes hebben er geen problemen mee. Maar dan spreken we wel over IJslanders en niet over Tinkers. Als ik de vriendin van TS was zou ik naast wat kilo's afvallen op zoek gaan naar een passend paard, en dan vooral kijken of de bouw wel geschikt is. Je moet natuurlijk geen Fries met een slechte rug gaan kopen en denken 'die is groter dan 1.55, dat moet wel passen'.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:21

Fiffill schreef:
IJslanderruiters wegen soms ook wel 90 kilo, die paardjes hebben er geen problemen mee. Maar dan spreken we wel over IJslanders en niet over Tinkers. Als ik de vriendin van TS was zou ik naast wat kilo's afvallen op zoek gaan naar een passend paard, en dan vooral kijken of de bouw wel geschikt is. Je moet natuurlijk geen Fries met een slechte rug gaan kopen en denken 'die is groter dan 1.55, dat moet wel passen'.

Dat vind ik persoonlijk ook niet normaal hoor dat zulke zware mensen op IJslanders kruipen.
Mensen moeten gewoon een paard naar formaat kopen als ze perse willen rijden. Paard heeft er geen boodschap aan waarom je te zwaar bent. En vanaf een bepaald gewicht zou je voor het paard moeten kiezen en dus niet meer opstappen. Ga dan wat anders doen of ga afvallen.

En ik kreeg van iemand pb dat wat ik gezegd heb mensen zou kunnen kwetsen. Sorry maar ik vind nog steeds niet dat maat 44/46 normaal zou moeten zijn. Met 95 kilo hebben de meeste vrouwen gewoon overgewicht. Dat is niet kwetsend dat lijkt me toch gewoon waar.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:25

Moet je tegen de mensen op IJsland zeggen, het is het enige paardenras daar en veel zijn er nog steeds van afhankelijk aangezien je op sommige plekken gewoon niet kunt komen zonder paard. :Y)
Grootte wil niet altijd iets zeggen over hoe stevig een paard is. Je kunt imo beter kijken naar gebruiksdoel en bouw.

Desondanks denk ik dat mensen met overgewicht (en dan heb ik het niet over een paar kilo'tjes maar wel wat meer) beter eerst wat kunnen afvallen voor ze gaan rijden, als je zelf fit bent lijkt me dat fijner voor je paard.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:31

Tigra_ schreef:
Fiffill schreef:

Dat vind ik persoonlijk ook niet normaal hoor dat zulke zware mensen op IJslanders kruipen.
Mensen moeten gewoon een paard naar formaat kopen als ze perse willen rijden. Paard heeft er geen boodschap aan waarom je te zwaar bent. En vanaf een bepaald gewicht zou je voor het paard moeten kiezen en dus niet meer opstappen. Ga dan wat anders doen of ga afvallen.

En ik kreeg van iemand pb dat wat ik gezegd heb mensen zou kunnen kwetsen. Sorry maar ik vind nog steeds niet dat maat 44/46 normaal zou moeten zijn. Met 95 kilo hebben de meeste vrouwen gewoon overgewicht. Dat is niet kwetsend dat lijkt me toch gewoon waar.

Voor ik suggesties ga doen bedoel je nu ook dat mensen met maat 44/46 helemaal niet mogen rijden of bedoel je gewoon dat het niet de norm moet zijn?
Maten zeggen namelijk weinig tot niks. Als je lang bent kom je echt al snel aan maat 44 hoor, met een normaal postuur (niet als je echt slank bent maar gewoon 'normaal'.
Gewicht icm met lengte is een betere meetlat vind ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:34

Esmeej333 schreef:
Tigra_ schreef:

Voor ik suggesties ga doen bedoel je nu ook dat mensen met maat 44/46 helemaal niet mogen rijden of bedoel je gewoon dat het niet de norm moet zijn/is.
Maten zeggen namelijk weinig tot niks. Als je lang bent kom je echt al snel aan maat 44 hoor, met een normaal postuur (niet als je echt slank bent maar gewoon 'normaal'.

Ik bedoel dus dat het niet de norm zou moeten zijn.
Kijk dat je een grotere maat hebt als je wat langer bent natuurlijk. Maar 44/46 ik weet niet als ik die broeken zie hangen van 44/46 dan lijkt met het sterk dat de boel niet gaat afzakken als je een normaal postuur hebt. Heb ik het niet over paardrijbroeken want die vallen volgens mij standaard 1 á 2 maten kleiner.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:38

Als ik bijvoorbeeld kijk naar een vriendin, maatje 44, maar die is echt niet stevig te noemen hoor, wel bijna 1.80 en stevige kuiten e.d , maar niet stevig hoor imo qua buik.
Het ligt soms ook maar net waar je wat koopt hoor, soms heb je ergens maat 40, ergens anders 38 en weer ergens anders 44 nodig, dus ik probeer nooit zo aan maten te hangen.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 07-03-14 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:39

Ook gewicht icm lengte hoeft niet veel te zeggen, de een is breed gebouwd en de ander heel smal. Dan kan daar zo een aantal kilo's verschil tussen zitten terwijl beide personen slank zijn. Je kan gewoonweg niks zeggen over iemand zonder de persoon in kwestie te zien.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:39

Allermooiste is toch dat XSlvna een zeer duidelijke mening heeft maar zelf (nog in dit leeftijdsjaar) op een A/B pony heeft gezeten/gereden/gesprongen waar ze toch heel duidelijk te groot (en waarschijnlijk ook te zwaar voor was.

Verder veel succes met de discussie, enige wat ik wil zeggen is dat spiergewicht heel wat anders is dan vetgewicht. Lang lang lang geleden moesten we in een voorstelling een klasgenoot optillen, zij moest dan alle spieren aanspannen en zo werd ze voor ons (gevoel) een heel stuk lichter. Vet kun je niet aanspannen en komt zoals al eerder gezegd dubbele klap in het paard.

Ik ben ook aan de lange kant en nu na bijna 30 kilo te zijn afgevallen zit ik op normaal BMI. En ja ik heb in de tussentijd gewoon gereden op (dan wel) "grote" paarden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:41

Fiffill schreef:
Ook gewicht icm lengte hoeft niet veel te zeggen, de een is breed gebouwd en de ander heel smal. Dan kan daar zo een aantal kilo's verschil tussen zitten terwijl beide personen slank zijn. Je kan gewoonweg niks zeggen over iemand zonder de persoon in kwestie te zien.

Maar gewicht blijft gewicht hoe het ook aan iemand vast zit. En 95 kilo op een D-pony is imo een no-go, of iemand nou vet of spieren heeft of iemand nou 1.50 meter id of 1.90.
Wat niet wil zeggen dat je helemaal niet mag rijden met 95 kilo, maar imo heb je dan niks te zoeken op een D-pony.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:42

Natuurlijk, maar ging hier in de discussie over grote maten en wel/niet dik zijn met maat 44/46 vandaar dat ik het zei.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:46

Fiffill schreef:
Natuurlijk, maar ging hier in de discussie over grote maten en wel/niet dik zijn met maat 44/46 vandaar dat ik het zei.

Dan begrepen we elkaar verkeerd :o . Ik bedoelde dat gewicht icm lengte een betere indicator vind voor of je wel of niet op een paard kan dan een kledingmaat. De combi gewicht en lengte hoeft idd ook niet veel te zeggen over kledingmaat, klopt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:47

Esmeej333 schreef:
Fiffill schreef:

Maar gewicht blijft gewicht hoe het ook aan iemand vast zit. En 95 kilo op een D-pony is imo een no-go, of iemand nou vet of spieren heeft of iemand nou 1.50 meter id of 1.90.
Wat niet wil zeggen dat je helemaal niet mag rijden met 95 kilo, maar imo heb je dan niks te zoeken op een D-pony.

Als kilo's-grote als norm wordt gesteld voor de draagkracht van een paard.
Met deze logica: een paard/pony die gewicht verliest, wordt deze minder sterk. :+ :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:47

Fiffill schreef:
Moet je tegen de mensen op IJsland zeggen, het is het enige paardenras daar en veel zijn er nog steeds van afhankelijk aangezien je op sommige plekken gewoon niet kunt komen zonder paard. :Y)
Grootte wil niet altijd iets zeggen over hoe stevig een paard is. Je kunt imo beter kijken naar gebruiksdoel en bouw.

Desondanks denk ik dat mensen met overgewicht (en dan heb ik het niet over een paar kilo'tjes maar wel wat meer) beter eerst wat kunnen afvallen voor ze gaan rijden, als je zelf fit bent lijkt me dat fijner voor je paard.

Daarvoor hoef je niet naar IJsland hoor genoeg nederlanders die zich daar ook schuldig aan maken. Maar het is niet mijn probleem. Maar ik vind het niet normaal om met zo'n gewicht op zo'n kleine pony te zitten. Grote wil niet altijd wat zeggen maar dat wil ook niet zeggen dat een kleine meer kan dragen dan een grote. Mensen vergissen zich daarin. Hetzelfde als ze zeggen Shetten zijn sterker dan andere paarden. Ja in verhouding misschien en dat is bij IJslanders niet anders. Ze zijn sterker in verhouding maar dat wil niet zeggen dat ze meer of evenveel kunnen dragen als een stevige KWPN van 1.75 die goed getraind is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:49

Esmeej333 schreef:
Fiffill schreef:

Dan begrepen we elkaar verkeerd :o . Ik bedoelde dat gewicht icm lengte een betere indicator vind voor of je wel of niet op een paard kan dan een kledingmaat. De combi gewicht en lengte hoeft idd ook niet veel te zeggen over kledingmaat, klopt.

Op die fiets :D

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:50

Tigra_ schreef:
Misschien omdat ze niet zoveel vet op hun lijf hebben zitten? Daar zit verschil in dat snap je toch ook wel?

Gewicht = Gewicht, of t nou spieren zijn of vet ;)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:52

senna21 schreef:
Als kilo's-grote als norm wordt gesteld voor de draagkracht van een paard.
Met deze logica: een paard/pony die gewicht verliest, wordt deze minder sterk. :+ :P

Je snapt best wat ik bedoel toch? De mens die rijdt op de pony in kilo's niet de pony zelf :P .
Een goed getrainde pony op een gezond gewicht kan meer dragen dan een te zware of een te lichte pony.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 07-03-14 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:52

Eerlijk ik ken niemand met maat 44/46 die niet onder stevig of dik valt...

Wat er gezegd wordt ben ik het helemaal mee eens. 95kg, hoe je het wendt of keert, is VEEL te veel voor een D pony.
Ik heb al mijn twijfels gehad toen we zelf gingen kijken bij een pony van een paar cm kleiner en wij wegen beide niet meer dan 60kg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:01

Fiffill schreef:

Ik heb zelf IJslanders... en 90 kilo vind ik veel te zwaar.
Een IJslander heeft een korte rug, en dus weinig ruimte voor een zadel.
Veel 'grote' dames hebben grote benen en billen, en dan past dat niet... maar men doet dat toch.... Ik vind het niet verstandig :-(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:04

Maar jij hebt het over (dikke) dames, ik heb zat lange mannen zien rijden op IJslanders die weliswaar slank zijn maar waarschijnlijk wel aan de 90 kilo komen.
Neemt niet weg dat ik het ook veel vind hoor maar die dieren zijn jarenlang geselecteerd om volwassenen te dragen itt Tinkers. Maar zoals ik al zei je moet naar het dier zelf kijken (en de ruiter) ook binnen rassen zijn verschillen natuurlijk.