Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:18

xApple schreef:
Ik denk dat ruiters hun paard liever meer op stal hebben ivm de blessures die de paarden buiten kunnen oplopen. .

Als mensen iets prachtigs konden bouwen waarbij de paarden écht droog en met een goede, grote schuilstal buiten konden lopen zou het misschien vaker gebeuren.. Maar de meeste grote stallen zetten die stap toch niet..

Het schijnt dat de meeste blessures (peesblessures bijvoorbeeld) al sluimeren. Door te intensief of foutief trainen, beetje gek doen buiten is dan de druppel... niet de oorzaak.
Bovendien doen paarden niet meer zo idioot wanneer ze altijd 'de keuze' hebben.

Eigenlijk is het simpel: zaag de zijwand van je binnenbak eruit, en je hebt een enorme overdekte paddock ;-)
Betonplaat met mooie voersystemen erop, en in de zomer wat begrazing erbij.....
Gewoon ff de huidige hut verbouwen ;-)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:19

pol013 schreef:
Als hij nat van het zweet is gaat hij gewoon even op stal met een zweet deken. Zodra hij droog is wissel ik de deken. Net zoals toen hij nog op stal stond, geen verschil.
Als zijn benen schoon moeten blijven is juist het witte zand beter dan zijn stal. Stel dat hij zou gaan rollen met knotten in gaat hij gewoon nog een nachtje op stal. Hij is dat gewoon gewend (geweest) dus verwacht geen problemen.
Ik zou een jong paard straks ook wel gewoon leren om af en toe wel op stal te staan. Gewoon omdat dat handiger is. Daarnaast moeten ze bij ons op wedstrijden ook soms een paar uur op de trailer blijven. Ook als er bijvoorbeeld veel sneeuw voorspellen zou ik ze wel een nachtje op stal houden. geeft mij de gelegenheid om eerst sneeuw te ruimen voor ze alles vast trappen.
Wel prettig als ze dan niet gelijk uit hun panty springen.
Ik héb wel gewoon stallen (zou ook niet zonder willen/kunnen) maar laat de deur gewoon open.

hier laat ik een bezweet paard, gewoon ff rollen, dan zijn ze zo droog ;).

ik ben ook van mening dat het makkelijk moet kunnen enne het is handig als een paard wel geleerd heeft, opgesloten te staan, als ik ergens een demo geef, is er vaak ook een stal beschikbaar, op zulke momenten is het fijn dat de paarden het wel kennen.

thuis staan ze nooit opgesloten in een stal, dag en nacht buiten in een soort paddockparadijs

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:22

Maar is een sportpaard niet een paard dat regelmatig mee gaat op meerdaagse concoursen?
Kijk naar die concoursen, daar kunnen ze dus niet het land op. Die paarden worden getraind en aan de hand gestapt tijdens zulke meerdaagse concoursen. Vaak gaan ze op dinsdag/ woensdag met de veewagen weg en komen zondag avond pas weer thuis.
Als je de definitie van sportpaard zo omschrijft kan het dus niet, 24/7 buiten.

Het ligt er maar aan wat je een sportpaard vind. Eigenlijk had dat bij de vraag moeten staan.
De paarden die in het weekend alleen op zondag een wedstrijdje lopen of de paarden die op internationaal niveau meerdere dagen mee op concours gaan, zit toch wel een verschil in gewoonweg omdat er op die concoursen geen mogelijkheid tot weidegang is.

( Even ongeacht of we dat nu goed of slecht vinden)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:23

Gini schreef:
ikke schreef:
Er is geen heilige waarheid.

Wat jij MOET doen, is kijken naar je paard, kijken naar je mogelijkheden, kijken naar de beperkingen van de omgeving waar je zit en binnen die marge de optimale huisvesting realiseren.

Pfffff, joepie, een gezonde mening waarbij we eindelijk terug kunnen ademhalen.

Ja dat begrijp ik wel..... Dan kun je bovenstaande argumenten zo draaien dat paardlief alsnog het grootste deel van een etmaal binnen staat.
Maar hey, geen mogelijkheden, en alleen maar beperkingen.... dus hops: binnen zetten is dan de optimale huisvesting ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:24

meiske1577 schreef:
Maar is een sportpaard niet een paard dat regelmatig mee gaat op meerdaagse concoursen?
Kijk naar die concoursen, daar kunnen ze dus niet het land op. Die paarden worden getraind en aan de hand gestapt tijdens zulke meerdaagse concoursen. Vaak gaan ze op dinsdag/ woensdag met de veewagen weg en komen zondag avond pas weer thuis.

Het ligt er maar aan wat je een sportpaard vind. Eigenlijk had dat bij de vraag moeten staan.
De paarden die in het weekend alleen op zondag een wedstrijdje lopen of de paarden die op internationaal niveau meerdere dagen mee op concours gaan, zit toch wel een verschil in gewoonweg omdat er op die concoursen geen mogelijkheid tot weidegang is.

Waarom kan dat niet? Je zult een paard sowieso moeten leren binnen te staan (voor een kliniekopname bijvoorbeeld).
Tijdens een concours staat een paard dan wellicht meer binnen..... maar als de rest van zijn leven een stuk vrijer is, zal ie dat wel overleven ;-)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:25

Cassidy schreef:
Of je wat wilt of niet? Paard buiten? Wedstrijden rijden? Of de kleigrond?

Als je alleen zwarte kleigrond hebt. Of je dan je paard daar 24/7 in wil hebben. Als je dat niet wilt moet je een andere oplossing zoeken.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:27

tuurlijk kan een sportpaard wel naar buiten! :j
het is en blijft een paard, sportpaard of niet! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:29

baudyh schreef:
Cassidy schreef:
Of je wat wilt of niet? Paard buiten? Wedstrijden rijden? Of de kleigrond?

Als je alleen zwarte kleigrond hebt. Of je dan je paard daar 24/7 in wil hebben. Als je dat niet wilt moet je een andere oplossing zoeken.

Ik wil mijn paard op gras in de zomer (als dat in de winter zou kunnen is dat helemaal fantastisch maar dat lukt even niet). Dat groeit hier op klei. Oplossingen als betonplaten, zand of andere soorten ondergrond, daar groeit geen of minder gras op. Dus idd, andere oplossingen. Als ik wedstrijden zou rijden of zou willen lessen, dan zou ik geen zin hebben in een in natte klei gedompeld paard dat je niet op tijd of soms helemaal niet toonbaar krijgt, en dan gaan ze toch even op stal.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:31

Ninx schreef:
meiske1577 schreef:

Waarom kan dat niet? Je zult een paard sowieso moeten leren binnen te staan (voor een kliniekopname bijvoorbeeld).
Tijdens een concours staat een paard dan wellicht meer binnen..... maar als de rest van zijn leven een stuk vrijer is, zal ie dat wel overleven ;-)

Nou ik bedoel dus dat die paarden dan dus regelmatig drie/ vier dagen geen beschikking hebben over een weiland. Dus dat is dan geen 24/7 buiten.

En ik vraag mij dan dus af of het voor zulke paarden niet beter is om ze te wennen aan het op stal staan, door middel van de combinatie stal en weidegang. Want ik denk als zulke paarden dat niet gewend zijn dat het alleen maar meer stress oplevert als je ze voor het concours uit de kudde moet halen en drie/vier dagen in een stal moet zetten als ze het niet gewend zijn.

Dus dan snap ik wel dat deze paarden niet 24/7 buiten staan maar alleen bepaalde delen van de dag.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:40

Oh wat vind ik die modder fijn hier (paard heeft twee witte voetjes), kraan erover en het paard is schoon, wit. Wassen moet je toch, of er nu klei op zit of alleen pisvlekken :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:41

Cassidy schreef:
Ik wil mijn paard op gras in de zomer (als dat in de winter zou kunnen is dat helemaal fantastisch maar dat lukt even niet). Dat groeit hier op klei. Oplossingen als betonplaten, zand of andere soorten ondergrond, daar groeit geen of minder gras op. Dus idd, andere oplossingen. Als ik wedstrijden zou rijden of zou willen lessen, dan zou ik geen zin hebben in een in natte klei gedompeld paard dat je niet op tijd of soms helemaal niet toonbaar krijgt, en dan gaan ze toch even op stal.

Maar dat is je eigen schuld. JIJ kiest ervoor om in die verrotte, natte polder te wonen!
Ga ergens bovenop een zandbult wonen en je paarden kunnen zomer en winter op het gras.

(Wat de toegevoegde waarde van niet groeiend gras in de winter is, is mij onduidelijk, maar jij wil het.....)

meiske1577 schreef:
Nou ik bedoel dus dat die paarden dan dus regelmatig drie/ vier dagen geen beschikking hebben over een weiland. Dus dat is dan geen 24/7 buiten.

En ik vraag mij dan dus af of het voor zulke paarden niet beter is om ze te wennen aan het op stal staan, door middel van de combinatie stal en weidegang. Want ik denk als zulke paarden dat niet gewend zijn dat het alleen maar meer stress oplevert als je ze voor het concours uit de kudde moet halen en drie/vier dagen in een stal moet zetten als ze het niet gewend zijn.

Dus dan snap ik wel dat deze paarden niet 24/7 buiten staan maar alleen bepaalde delen van de dag.

jij hebt ook de flexibiliteit van een stalen deur.
Paarden die gewend zijn om 24/7 buiten te staan maar het principe van op stal staan kennen, die krijgen daar echt de pips niet van.

Dat heet management en vergt een flexibele instelling; jezelf de juiste vragen stellen en daar de juiste antwoorden bij zoeken.
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-02-14 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:42

Ook mijn idee cassidy.
24/7 is een leuk ideaal beeld maar gewoon lang niet altijd praktisch uitvoerbaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:44

xSlvna schreef:
Oh wat vind ik die modder fijn hier (paard heeft twee witte voetjes), kraan erover en het paard is schoon, wit. Wassen moet je toch, of er nu klei op zit of alleen pisvlekken :+

Er zijn mensen met Paints of Schimmels, of zoals yours truly, Palomino's. Als het alleen om een voetje zou gaan is dat niet erg. Stel je wilt een uurtje rijden (en nu heb ik het niet over de wedstrijd maar gewoon om te trainen of voor de les), het heeft de hele dag geregend, je paard heeft gerold en is vies op de plek waar jij je zadel wilt hebben, dan krijg je dat niet drooggeborsteld. Niet als hij nat is. Dan zul je moeten wassen, voordat je dat uurtje kunt trainen. Nee, niet voor de mooi, maar voor het behoud van dat velletje van je paard. Prut en modder op de plek van dat zadel wat je niet helemaal wegkrijgt, daar krijg je problemen van.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:45

Nou ikke, een beetje minder kan ook wel.
Niet iedereen is in de mogelijkheid om zomaar te verhuizen. Je moet roeien met de riemen die je hebt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:48

Cassidy schreef:
xSlvna schreef:

Er zijn mensen met Paints of Schimmels, of zoals yours truly, Palomino's. Als het alleen om een voetje zou gaan is dat niet erg. Stel je wilt een uurtje rijden (en nu heb ik het niet over de wedstrijd maar gewoon om te trainen of voor de les), het heeft de hele dag geregend, je paard heeft gerold en is vies op de plek waar jij je zadel wilt hebben, dan krijg je dat niet drooggeborsteld. Niet als hij nat is. Dan zul je moeten wassen, voordat je dat uurtje kunt trainen. Nee, niet voor de mooi, maar voor het behoud van dat velletje van je paard. Prut en modder op de plek van dat zadel wat je niet helemaal wegkrijgt, daar krijg je problemen van.

Maar dat kan met alleen overdag buiten staan net zo goed gebeuren. Een dekentje op (wat de meeste sportpaarden toch wel hebben) scheelt dan al een hele hoop.
Paarden worden vies. Ook in een stal, ook als ze alleen overdag buiten staan.

Heb zelf een bonte lopen, maar ff borstelen en een emmertje water is echt de grootste moeite niet.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 27-02-14 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:49

Met een spons en een emmertje (lauw) water heb je de modder zo weg op die plekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:51

Wat is de toegevoegde waarde van een deken op als het dier 24/7 buiten staat? Alleen dat hij dan schoon blijft?
Ik vind dekens eng, en ik ben er niet 24 uur per dag bij. Ik doe geen dekens op als ze 24/7 buiten staan.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:53

Cassidy schreef:
Wat is de toegevoegde waarde van een deken op als het dier 24/7 buiten staat? Alleen dat hij dan schoon blijft?
Ik vind dekens eng, en ik ben er niet 24 uur per dag bij. Ik doe geen dekens op als ze 24/7 buiten staan.

Jij vind dekens eng, maar sportpaarden worden nu eenmaal bijna altijd geschoren, ook als ze 24/7 buiten staan. Dus dan weet je zelf ook wel wat de toegevoegde waarde van een deken is, lijkt me.

Dan nog kan een paard van 8 uur buiten lopen ook behoorlijk vies worden, dus dan maar helemaal niet naar buiten? Paarden worden vies, ook in een stal. Mijne wordt zelfs viezer van stal.
En dat was een loopstal die iedere dag schoongemaakt word.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 27-02-14 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:54

Ik wilde al zeggen 'Waarom heeft het dier dan geen deken op' maar je zegt het al, je vind ze eng. (:+)

Ponylief staat met de dekens op en wordt nooit gepoetst de gehele dekenperiode, heeft de dekens gewoon 4/5/6 maanden 'constant' op.

Ayasha
Blogger

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:58

er zijn er ook die ongeschoren eentje nodig hebben. :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:59

Cassidy: no way dat ik dekenloos ga hoor. Ga niet met een harig konijn op wedstrijd. En in de training zit ik al helemaal net te wachten op een oververhit dier. dat pak haar laat ik aan de shetlander over. En als ik les heb en ik zie een regenbui aan komen zet ik hem lekker even binnen. 24/7 buiten betekend niet dat ze nooit binnen staan.
Geen wit zand? Ik heb makkelijk praten. Wij hebben het hier gewoon onder het zwart zand uit kunnen halen. Huur je wel voor een dag een kraan met machinist. Was ook niet gratis. Op klei is het moeilijker maar ook zou je zand kunnen af en aanvoeren. Eerlijk is eerlijk, de kosten zullen hoger zijn.

En inderdaad een beetje flexibel denken. Heb er geen problemen mee dat er paarden op stal gaan. Als ze maar genoeg uren buiten kunnen. Maar zeg niet te makkelijk dat het niet kan.
Het kan namelijk prima samen. Sport en buiten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:02

Ik heb niet alles gelezen, maar wat kan ik me ergeren aan sommige reacties hier... Ook om redenen om een paard niet 24/7 buiten te laten staan (of tenminste 12/7, je hebt altijd een middenweg. Maar 23/7 op stal is imo puur egoïstisch).

Ik ben van mening dat een sportpaard ook 24/7 buiten kan staan. En buiten hoeft niet persé wei te zijn. Kan net zo goed een grote paddock zijn met vriendjes en schuilmogelijkheden (grasbuikprobleem opgelost :)* ).
Ook zie ik dat sommige zeggen dat hun paard buiten staan niet leuk vinden. Ik denk dat deze mensen hun paard in de rijbak of in een zandbak van 10X10 zetten zonder ruwvoer of soortgenoten. Natuurlijk vind een paard buiten staan dan niet leuk. Als je even logisch nadenkt (stal=eten, paddock=geen eten. Dus stal). Een paard is een vlaktedier. Mensen (hol-dieren) vinden een stal knus en comfortabel. Maar een vlaktedier zal hier toch anders over denken.

Omdat een paard in de sport loopt, veranderen zijn behoeftes nog niet. Daarom vind ik dat ook sportpaarden (wat de definitie ook mag zijn) gewoon minimaal 1 dagdeel naar buiten moeten kunnen zoals in de OP beschreven, al dan niet 24/7. Ik snap dat die laatste mogelijkheden er niet altijd zijn, maar minimaal een dagdeel buiten (wei of paddock) moet kunnen. Dan maar geen solarium of binnenbak. Ik ben van mening dat de behoeftes van een paard áltijd voor die luxe gaan.

Dus nee, ik ben het niet met deze stelling eens.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:03

Ayasha schreef:
er zijn er ook die ongeschoren eentje nodig hebben. :)

True! :)
Ken ik inderdaad ook. Zichzelf warm houden kost dan zoveel energie dat ze zonder deken te mager worden (ook bij voldoende ruwvoer) en die moet je dan wel een deken opdoen.

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:04

En als je paard het niet leuk vind buiten, zoek je maar iets uit tegen de verveling, weet ik veel, een pion, een bal ofzo

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:04

De discussie is niet dat het samen kan. Het gaat erom of een sportpaard 24/7 buiten kan zonder stal!