Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oreo

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:08

Het wordt hierboven inderdaad al een paar gezegd, maar het gros van de recreatieruiters die ik ken rijden hun paard eerder naar de filistijnen als de gemiddelde sportruiter..... Niet alleen gezien de bodemgesteldheid ed., maar ook in het "management" ( hele periode niet rijden en vervolgens fijn een weekend weg met een groep vrienden en dagritten maken van 6 uur bv.) en het op tijd erkennen/voelen van een bepaalde onregelmatigheid....... Ik wil niet iedere recreatieruiter over één kam scheren, maar over het algemeen zijn ze ( in ieder geval de groep die ik persoonlijk ken) vrij makkelijk en dan op een niet paardvriendelijke manier zeg maar. Die lakse instelling is niet eens bewust paardonvriendelijk maar komt vooral voort uit weinig gevoel en theoretische achtergrond. Nee, ik zou mijn licht gebleseerde paard echt never nooit niet aan zo'n ruiter aan bieden, zelfs al kreeg ik geld toe dan niet....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:17

Die redenering snap ik wel ja. Het wordt wat anders als het een ervaren ruiter is die heel veel stappen terug heeft gedaan en nu genoegen neemt met een paar simpele stapritjes per week maar die zijn met een lantaarn te zoeken.

Ik kan niet veel meer en ik kan mijn eigen paard niet meer zo goed rijden. Ik vind het super leuk om eens op de haflinger van een vriendin te stappen maar never nooit neem ik de verantwoordelijkheid voor een paard wat niet meer kan dan drie keer per week een stapritje.
Dat paard hebben voor af en toe een keer een stapritje vind ik nog niet eens zo erg maar daarna. Dan kan je nog wel tien jaar vastzitten aan een paard waar helemaal niets meer mee kan en waar hoge dierenartskosten aan verbonden zijn.

Een ander heeft alle lusten gehad, ik krijg maar een klein beetje lusten maar vooral de lasten. Daar pas ik voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:51

Oreo schreef:
Het wordt hierboven inderdaad al een paar gezegd, maar het gros van de recreatieruiters die ik ken rijden hun paard eerder naar de filistijnen als de gemiddelde sportruiter..... Niet alleen gezien de bodemgesteldheid ed., maar ook in het "management" ( hele periode niet rijden en vervolgens fijn een weekend weg met een groep vrienden en dagritten maken van 6 uur bv.) en het op tijd erkennen/voelen van een bepaalde onregelmatigheid....... Ik wil niet iedere recreatieruiter over één kam scheren, maar over het algemeen zijn ze ( in ieder geval de groep die ik persoonlijk ken) vrij makkelijk en dan op een niet paardvriendelijke manier zeg maar. Die lakse instelling is niet eens bewust paardonvriendelijk maar komt vooral voort uit weinig gevoel en theoretische achtergrond. Nee, ik zou mijn licht gebleseerde paard echt never nooit niet aan zo'n ruiter aan bieden, zelfs al kreeg ik geld toe dan niet....

Nou dat is wel heel zwart wit gesteld zeg. En wat is tegenwoordig een sportruiter, iedereen die af en toe een wedstrijd rijdt schaart zich daaronder :') En als je op de gemiddelde wedstrijd rond kijkt, wordt je daar ook niet vrolijk van.
Alsof je een sportruiter moet zijn om goed voor je paard te zijn en inzicht te hebben in paarden. Wat een flauwekul.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:01

Ik wil hier heel even op inhaken...
Ik noemde reeds eerder dat er geen markt is voor paarden die iets mankeert en dat ze derhalve via de aardige man/vrouw met de eerlijke blauwe ogen (en evt nog wat leuke kindjes erbij) in de handel of op internationaal transport komen en dat ze meeste eigenaars dat diep in hun hart wel weten, maar liever de kop in het zand steken en hopen op iets wat niet reeel is.

De reden dat er geen markt is hiervoor, ligt voor de hand:

- Ruiters die alleen een goedkoop paard willen, zijn niet altijd de juiste personen voor een paard met mankementen, gezien daar vaak een aardig kostenplaatje bij komt (id vooral de lasten) en dat wordt niet altijd erg goed ingeschat.
Noch wordt het karakter van het probleem altijd goed ingeschat. Ik ben al behoorlijk wat rare dingen tegen gekomen.
Het probleem met gebrek aan kennis, zie je overigens ook bij de massaal aangeboden dravers. Ook deze worden veelvuldig volledig tot gort gereden, door gebrek aan kennis mbt omscholen of het niet correct trainen. De schuld wordt vaak bij de drafsport gelegd, maar dat is slechts ten deze waar. De schuld bij de drafsport is voor mijn gevoel het vaak te veel fokken (hier krijg je dravers voor niets aangeboden, door het overschot), maar de training is vaak deskundig en ik zie heel wat meer dravers kapot gaan door het rijden erna dan door de drafsport.
Met betrekking tot paarden met gebrek, waar het hier om ging, krijg je vaak het punt dat deze dieren deskundig getraind moeten worden om de spieren op de juiste manier te ontwikkelen/overbelasting te voorkomen, danwel gebaat is bij gematigde beweging, maar dan wel met veel regelmaat (aantal keer per week een staptocht bv, waarbij goed op belasting en ondergrond wordt gelet)
Dat zie ik lang niet alle recreatieruiters doen.
Wij hebben dat wel gedaan, toen we onverwacht paarden met problemen bleken te hebben, maar het is een fikse opgave (zeker in de winter) en er werd vaak met ons gelachen als we stukken naast het paard liepen bij een simpele staptocht, omdat we merkten dat ze dat nodig hadden) Dus hoeveel recreatieruiters zullen dat ook doen?

- goede ruiters/deskundige ruiters kopen geen paard met gebreken. Ook niet voor recreatie. Die weten immers maar al te goed wat erbij komt kijken en dat je problemen wel vanzelf krijgt en dus niet hoeft te kopen

- als grasmaaier /gezelschapspaard zullen mensen altijd kiezen voor een paard wat toch ook 'bruikbaar' is (en dan kom je dus weer bij bovenstaande) of een paard wat weinig kost, zoals bv een shet (in nederland zijn immers weinig mensen met onbeperkt weidegang dat voldoende voeding biedt voor een jaar)

Ik vrees dat, als je oprecht wil dat je gebrekkig paard van een verdiend pensioen kan genieten, toch zelf die verantwoordelijkheid zult moeten nemen. Vaak is het wel mogelijk om een goedkopere optie te vinden dan een manege met alles erop en eraan.
Als je als ruiter dan toch de sport in wilt en geen twee paarden kunt houden, is het verstandig om al vanaf het begin te kiezen voor een jong paard, honderd procent gezond en dat zeer deskundig en met veel rust en kalmte op te leiden, opdat de kans op blessure wordt gereduceerd.
Want veel paarden worden kapotgereden door de ruiter die hem dus uiteindelijk weer kwijt wil om juist die reden.

Zekerheid heb je nooit... maar hoe dan ook... de verantwoordelijkheid ligt altijd bij de eigenaar en voor mijn gevoel is het niet correct om die elders neer te leggen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:07

Ik verzorg en begeleid als zins jaar en dag veulens, hengsten, oude en geblesseerde paarden.
Rijden doe ik al een tijd niet meer maar heb wel jonge ruiters het rijden en longeren geleerd.
ben eigenlijk van alle markten thuis.
Maar als je zoekt naar een wat oudere pony ivm mijn leeftijd mag een gebrek hebben en moet geschikt zijn voor lichte recreatie omdat het rijden toch weer gaat kriebelen dan merk je dat er bijna niets aangeboden word.
Ik merk dat veel mensen erg wantrouwig zijn om hun paardje aan iemand anders toe te vertrouwen.
Op zich is dat goed maar er zijn dus echt wel mensen die zoeken en in staat zijn om zo'n paardje te onderhouden en nog een goede toekomst te geven ondanks de eventuele medische kosten waarom gewoon omdat je zoveel plezier beleeft aan paarden en bereid bent er tijd en aandacht en geld in te steken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:08

lady62 dat is met heel veel dingen,de goede lijden onder de slechte.Dit zal altijd zo blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:11

Ik snap je insteek liljebo. JHelaas zie je niet enkel recreanten paarden stuk rijden en hebben niet enkel mensen die een wedstrijd rijden, zicht op paarden en wat ze nodig hebben. Want wat wordt verstaan onder sportruiter tegenwoordig?

Ik denk dat geld gewoon de grootste speler in het spel is. Mensen die een stuk paard kopen, doen dit meestal omdat ze goedkoop of gratis zijn. Dat zijn bij voorbaat al mensen die voor een duppie op de eerste rang willen zitten.
De mensen die stukke paarden te koop zetten, zijn vaak mensen die zelf de knoop niet durven door hakken.

Of mensen nou voor hun hobby met paarden bezig zijn of men hun geld er mee verdiend, doet niet zoveel af aan de kennis van paarden. Zo zijn er genoeg recreanten, die hun paard prima trainen en bewust zijn waarom ze dit doen en zo heb je professionele stallen/ ruiters die dingen doen wat niet paardvriendelijk is. Het een is niet per definitie verbonden aan het andere.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:19

Nee, dat bedoelde ik ook niet te zeggen, Mindim. Ik noemde het wat onhandig, maar problemen van paarden worden idd in alle lagen onderschat. Al geloof ik wel dat iemand die wedstrijden wil rijden, niet voor een paard met gebreken zal kiezen, ondanks lagere prijs.
Dat zie ik meer bij de mensen die idd voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Maar daar staat dan dus tegenover dat veel meer paarden dan nodig de kreukels in worden geholpen, door ongeduld en gebrek aan kennis/verstand/begrip etc. En dat zijn zeker niet alleen de recreatieruiters, maar ook dat kom je overal tegen.

Een voorbeeld was een paard dat hier stond omdat de eigenaar vond dat ze niet hogerop kon met dit paard en het bestempelde als eigenwijs, net als haar instructeur. Paard bleek een vergroeiing in de hak te hebben en door het 'erdoorheen' rijden problemen in nek, rug en knieen te hebben gekregen.
Versleten dus op een manier die het leven niet meer leuk maakte (ze was enorm zuur geworden en bleek later ook niet meer te helpen), terwijl het alleen met die vergroeiing gemakkelijk als recreatiepaard oud had kunnen worden, mits was ingezien dat het paard dat probleem had en dus bepaalde dingen niet kon doen

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:28

Er zijn ook mensen die ervoor kiezen om een paard aan te schaffen met een gebrek.
Dat zijn geen mensen die in de sport zitten maar mensen die het verzorgen belangrijker vinden dan rijden en er een goed gevoel bij hebben om in zo'n paardje tijd en geld te steken.
Alleen maar omdat ze niet zonder paarden kunnen en er ontzettend veel plezier aan hebben.
En dat zijn echt wel ook mensen met kennis van paarden en weten hoe er mee om te gaan voorwaarde is natuurlijk wel dat het paardje nog pijnvrij is en plezier heeft in het leven.
Anders is inslapen de enige optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:32

Dan heb ik je post idd verkeerd begrepen.

Het probleem word vaak ten onrechte bij een paard gelegd als onwil of vervelend. Terwijl het vaak de omgang is van de ruiter, wat problemen veroorzaakt. Vaak zijn paarden al enorm gespannen en zuur, juist door een foute aanpak van de zaak. Er is soms te weinig aandacht voor het wezen paard, maar teveel voor het doel, wat men met zo'n paard wil bereiken. En alles wordt vaak zo gedraaid dat rijden een mogelijkheid blijft. Dus er worden nogal wat middelen geprobeerd om het paard maar onder het zadel te houden, terwijl ik soms denk, stap es af joh en kijk eens naar je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:33

lady62 schreef:
Er zijn ook mensen die ervoor kiezen om een paard aan te schaffen met een gebrek.
Dat zijn geen mensen die in de sport zitten maar mensen die het verzorgen belangrijker vinden dan rijden en er een goed gevoel bij hebben om in zo'n paardje tijd en geld te steken.
Alleen maar omdat ze niet zonder paarden kunnen en er ontzettend veel plezier aan hebben.
En dat zijn echt wel ook mensen met kennis van paarden en weten hoe er mee om te gaan voorwaarde is natuurlijk wel dat het paardje nog pijnvrij is en plezier heeft in het leven.

Je kan ook vaak enorm veel zorg en liefde steken in een gezond paard, zonder de daarbij behorende medische kosten.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:42

Ja Mindim dat kan maar dat is een keuze die je maakt.
Je kunt het ook zo zien iemand rijd in de sport paard raakt ernstig geblesseerd is na de blessure alleen nog geschikt voor recreatie maar omdat het ook lucht zuigt en ook al 16 jaar is wil niemand het hebben.
die iemand wil graag verder in de sport maar kan geen 2 paarden betalen.
Vind iemand die het paard over wil nemen houd contact en je word op de hoogte gehouden van de gezondheid van het paard dat is toch geluk voor alle drie.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:46

Het blijft gewoon een heel lastig verhaal. En inderdaad, problemen hoef je er niet bij te kopen, die krijg je zo ook wel. Als ik om mij heen kijk zie ik de een na de ander met een blessure. Artrose, KS, hoefkatrol etc. En dan reken ik nog niet mee dat er ook nog een zomaar is omgevallen, in de sloot gegleden etc.
Om naar van te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:47

Mindim schreef:
lady62 schreef:

Je kan ook vaak enorm veel zorg en liefde steken in een gezond paard, zonder de daarbij behorende medische kosten.

En hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Genoeg gezonde paarden die het heerlijk vinden om te tutten en weinig uit te voeren, daar hoeven ze niet stuk voor te zijn, maar scheelt per maand wel een hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:49

lady62 schreef:
Ja Mindim dat kan maar dat is een keuze die je maakt.
Je kunt het ook zo zien iemand rijd in de sport paard raakt ernstig geblesseerd is na de blessure alleen nog geschikt voor recreatie maar omdat het ook lucht zuigt en ook al 16 jaar is wil niemand het hebben.
die iemand wil graag verder in de sport maar kan geen 2 paarden betalen.
Vind iemand die het paard over wil nemen houd contact en je word op de hoogte gehouden van de gezondheid van het paard dat is toch geluk voor alle drie.

Ja en dat is een prachtig geschetst plaatje en als het allemaal zo ging zou het prachtig zijn. Echter is dat niet de realiteit in de meeste gevallen. En omdat dat in de meeste gevallen niet de realiteit is, ben ik er een enorm voorstander van om dan zelf de verantwoording te dragen. En dan ben je ook gelijk weer bij het stukje, dat men niet zo zeer voor het dier kiest, maar voor het geen waar men het voor wil gebruiken. Als de een dan stuk is, doe je het weg en koop je een nieuwe.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:02

Ja maar tegenwoordig is dat toch ook de realiteit dat een paard een gebruiksvoorwerp is maar dat geld echt niet voor iedereen hoor.
Ook een jong paard kan door ongeluk verkeerd gefokt enz niet meer passen in het plaatje van aanschaf moet je dan elk niet volledig bruikbaar paard maar zelf houden of in laten slapen.
Maar gezonde paarden verkopen mag weer wel.
IK denk dat er meer paarden jong en oud met mankementen zijn.
Als er bij de verkoop maar bij word verteld wat eraan mankeert jij als eigenaar hebt de verantwoording om een goede plek te vinden voor je paard gezond of niet.
Als je een gezond paard verkoopt gaat het toch meestal ook om de centen en is er daarna geen contact. Waarom word er dan zo moeilijk gedaan over een gebrekkig paard.
Deze kunnen ook nog goed terecht komen op ieder potje past een dekseltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:15

lady62 schreef:
Ja maar tegenwoordig is dat toch ook de realiteit dat een paard een gebruiksvoorwerp is maar dat geld echt niet voor iedereen hoor.
Ook een jong paard kan door ongeluk verkeerd gefokt enz niet meer passen in het plaatje van aanschaf moet je dan elk niet volledig bruikbaar paard maar zelf houden of in laten slapen.
Als er bij de verkoop maar bij word verteld wat eraan mankeert jij als eigenaar hebt de verantwoording om een goede plek te vinden voor je paard gezond of niet.
Als je een gezond paard verkoopt gaat het toch meestal ook om de centen en is er daarna geen contact. Waarom word er dan zo moeilijk gedaan over een gebrekkig paard.

Omdat de aankoop van een gebrekkig paard helaas vaak wordt aangeschaft vanwege een lage aankoopprijs of soms gewoon voor niets. En ze kunnen idd een goede plek krijgen, mijn mening is echter dat dat eerder uitzondering is dan regel.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:16

Omdat de realiteit nu eenmaal anders is. Juist omdat het om geld draait en een paarden eer gebruiksvoorwerp wordt gezien gaan zo weinig mensen kosten dragen voor paarden waar ze (bijna) niks ee kunnen. Je hebt gelijk, het zal vast wel eens goed gaan. Gebruik de zoekmachine maar eens. Mijn hart gaat uit naar de paardjes die de handel in gestuurd word, waar het mis gaat. Daar gaat het juist om. Zo'n paard had dan toch beter in eigen beheer kunnen blijven of ingeslapen? Daar heeft het paard toch geen last van, terwijl ze dan nu wel pijn hebben? Er is een paardenoverschot, er gaan zelfs gezonde paarden naar de slacht. Als een 16-jarige naar de slacht gaat na een goed leven te hebben gehad is dat toch niet erg? Er zullen nu allemaal mensen komen met ja ik heb mijn paard weggedaan en dat ging goed had ik hem dan moeten laten inslapen? Geen idee. Maar mijn hart breekt als ik wat lees over een paard et gebrek dat verkocht is en nu ergens pijn staat te lijden. Dan denk ik had dat beestje vredig laten inslapen. Sommige mensen lijken zo betrouwbaar met hun grote blauwe ogen en mooie beloftes over een vol weiland en grondwerk maar ondertussen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:18

Om dat een gezond paard iets heel anders is dan een paard met een gebrek. Zeker als het ook nog paarden op leeftijd zijn...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:22

Mowah, een jong paard met een gebrek heeft ook nogal nadelen en dat is precies de reden dat ik met de mijne nog loop te dokteren: ik vind het voor mezelf onverteerbaar om hem af te laten maken als hij pijnloos (voor zover we dat kunnen zien, maar volgens de DA wel) op het land loopt en mits door de juiste ruiter, ook gereden kan worden. Was hij 16 geweest was ik de uitdaging niet aangegaan want wat kost het een tijd, geld en frustratie. .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:28

Dat pijnloos zet ik altijd vraagtekens bij......paarden laten niet snel iets zien. Erop zitten is al anders belasten en anders lijf gebruiken en dan een ruiter die de regie bepaalt en niet paard meer. De meesten zijn doof om pijn te herkennen, vaak ziet een DA met een kenner oog pas waar de schoen wrikt bij kreupelheid, laat staan een onervaren ruiter die geen ambities heeft, niets voelt als hij er op zit, geen speciale ruiterkwaliteiten heeft....

Dn kan hij beter bij een ervaren sportruiter komen te staa die edelmoedig is om af en toe tijd te maken om het paard gecontroleerde beweging te geven, met verstand, en een dosis ruitergevoel en dan lekker in ontspanning om de spiertjes even wakker te houden zonder oefeningen in te zetten....

Maar die mensen kopen nooit zo een paard, wel de familieknuffelaars en daar gaat zo een paard in den regel helemaal niet goed terecht als er van alles af en toe eens op zijn rug kruipt en dier dan na zulke sessies duidelijk mank gaat en met tranen weken lang weer het land in gaat tot hij weer "goed" is....
Want het valt allemaal best wel mee, hij vind het allemaal hartstikke leuk, we doen geen sport want dat is Bah! En hij is zoooo braaf...we zijn maar kinderen hoor, een grote man mag er niet op.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:29

lady62 schreef:

Ik denk dat je een veel te romantisch beeld hebt van de werkelijkheid. De markt puilt uit van de paarden die oud en/of 'stuk' zijn en misschien zou jij voor zo eentje kiezen, maar dan ben je een van de zeer zeldzame uitzonderingen. De meeste kopers van dergelijke paarden hebben een verborgen agenda. Heb zelf ooit bijna een paard weggedaan aan iemand die zo'n merrie nodig had voor de opvoeding van veulens; heel aardige vrouw, massa's prachtige foto's e.d. Mocht het paard zelfs zelf brengen. Toch maar goed dat ik even navraag deed ... bleek dat ze veel paarden opkocht (en soms zelfs als levenslang verzorger met contract aannam) en die vervolgens meteen doorsluisde naar handel/slacht e.d. Veel eigenaars zagen hun 'kapotte' paard weer aangeboden als rijpaard. En er was niets wat de wettelijk daaraan konden doen.
Paard is uiteraard hier gebleven en uiteindelijk gestorven.
Geen van mijn paarden (3 van de 4 zijn op leeftijd en gebrekkig) wordt hier verkocht. Ook niet als iemand het paradijs aanbied.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:39

Russell...dat begrijp ik. In mijn geval heeft hij KS in een stadium waarin er nog geen sprake is van botoplossing of botwoekering, het gaat dus 'alleen maar' om wervels tegen elkaar aan. Hij is twee maanden lang alleen aan de hand gewerkt, tussendoor rustig gereden en nu, omdat we hem gewoon nog niet helemaal oke vinden, weer alleen grondwerken voorlopig. Overigens ben ik niet zelf met m aan het rommelen maar heb ik behoorlijk veel begeleiding van iemand die zelf haar KS-paard heeft gerevalideerd. Dus de mijne is nog niet helemaal 'kapot' en kan misschien nog 'gerepareerd'. Als blijkt dat hij met pijn blijft lopen, is het natuurlijk wel een keer klaar en gaat hij zeker het land niet in of hooguit een paar maanden onder de pijnstillers (dat dat troep is maakt dan ook niet meer uit) voor mijn eigen gemoedsrust. Wat dat betreft maakt KS het dan wel makkelijker: in principe zorgt rust alleen maar dat het slechter gaat. Daarnaast trek je een 4jarige niet zomaar uit het land voor een buitenritje en daar is hij sowieso niet geschikt voor denk ik gezien zijn looplust. Waarschijnlijk dat ik daarom ook zo aangetrokken word tot dit forum: omdat de kans er nog steeds is dat ik ook vervelende besluiten moet gaan nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:49

Als de wervels elkaar raken is hij bijna kapot en gerepareerd kan hij dan niet...loopt hij met enigszins holle rug dan raken ze elkaar al en dat is fout..soms is het skelet zo dat er al weinig ruimte is tussen die wervels. Zadel is ook dan erg belangrijk, hoe die druk verdeeld wordt.

Zo een paard moet altijd met verstand getraind worden, maar zelf lopen ze vaak ook in een verkeerde zelfhouding los in de wei en veel training gaat dan ook weer verloren.

Succes met je paard...heb een paard met neiging naar KS gehad en ruggebruik was altijd een moeilijk issue voor hem...

Mij is verteld, als je hem op een dag kreupel uit het land haalt, is het einde oefening, hij is 20 geworden en ingeslapen door een tumor...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:55

Pfft, ik zie dat er wel een hoop voordelen zijn met betrekking tot de recreatieruiter. Ik begrijp het wel hoor, maar hou er rekening mee dat ook daar gradaties in zijn.

Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik zat sportruiters heb gezien die hun paard finaal naar de knoppen hebben gereden, ken ik ook genoeg recreanten die dit hebben gedaan.

Ik denk dan ook dat we beter kunnen spreken over kundige en minder kundige ruiters. De ruiter/paardeneigenaar die wel kan zien en voelen dat er wat scheelt aan het dier. Gezond verstand, ook een mooie! ;)

Want, de eeuwige recreatieruiter, ja, dat ben ik!! Echter, een paard wegmoffelen ergens, doe ik niet aan. Kapot is kapot, dan is het hemelen! Een paard met gebreken kopen? Daar begin ik niet aan! Zo me daar maf zijn! Die krijgen ze vanzelf wel. Een paard kopen zonder keuren geloof ik ook niet in.

5 uur in het bos gaan rijden op een ongetraind paard? Nou, wat denk je zelf? Ik ga toch ook de marathon niet lopen zonder training? Dat is vragen om problemen.

Ik denk dat een aantal ipv inhakken op de “recreatieruiter” beter kunnen spreken over de ruiter met gezond verstand. Want ja, je hebt uilskuikens zitten tussen de sportruiters, maar ook tussen de recreatieruiters. ;) En iedere ruiter heeft de “kwaliteiten” om een paard kapot te maken, ongeacht welke tak van sport er wordt beoefend. :)