Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Oreo schreef:Het wordt hierboven inderdaad al een paar gezegd, maar het gros van de recreatieruiters die ik ken rijden hun paard eerder naar de filistijnen als de gemiddelde sportruiter..... Niet alleen gezien de bodemgesteldheid ed., maar ook in het "management" ( hele periode niet rijden en vervolgens fijn een weekend weg met een groep vrienden en dagritten maken van 6 uur bv.) en het op tijd erkennen/voelen van een bepaalde onregelmatigheid....... Ik wil niet iedere recreatieruiter over één kam scheren, maar over het algemeen zijn ze ( in ieder geval de groep die ik persoonlijk ken) vrij makkelijk en dan op een niet paardvriendelijke manier zeg maar. Die lakse instelling is niet eens bewust paardonvriendelijk maar komt vooral voort uit weinig gevoel en theoretische achtergrond. Nee, ik zou mijn licht gebleseerde paard echt never nooit niet aan zo'n ruiter aan bieden, zelfs al kreeg ik geld toe dan niet....
En als je op de gemiddelde wedstrijd rond kijkt, wordt je daar ook niet vrolijk van.lady62 schreef:Er zijn ook mensen die ervoor kiezen om een paard aan te schaffen met een gebrek.
Dat zijn geen mensen die in de sport zitten maar mensen die het verzorgen belangrijker vinden dan rijden en er een goed gevoel bij hebben om in zo'n paardje tijd en geld te steken.
Alleen maar omdat ze niet zonder paarden kunnen en er ontzettend veel plezier aan hebben.
En dat zijn echt wel ook mensen met kennis van paarden en weten hoe er mee om te gaan voorwaarde is natuurlijk wel dat het paardje nog pijnvrij is en plezier heeft in het leven.
Anders is inslapen de enige optie.
Mindim schreef:lady62 schreef:Er zijn ook mensen die ervoor kiezen om een paard aan te schaffen met een gebrek.
Dat zijn geen mensen die in de sport zitten maar mensen die het verzorgen belangrijker vinden dan rijden en er een goed gevoel bij hebben om in zo'n paardje tijd en geld te steken.
Alleen maar omdat ze niet zonder paarden kunnen en er ontzettend veel plezier aan hebben.
En dat zijn echt wel ook mensen met kennis van paarden en weten hoe er mee om te gaan voorwaarde is natuurlijk wel dat het paardje nog pijnvrij is en plezier heeft in het leven.
Anders is inslapen de enige optie.
Je kan ook vaak enorm veel zorg en liefde steken in een gezond paard, zonder de daarbij behorende medische kosten.
lady62 schreef:Ja Mindim dat kan maar dat is een keuze die je maakt.
Je kunt het ook zo zien iemand rijd in de sport paard raakt ernstig geblesseerd is na de blessure alleen nog geschikt voor recreatie maar omdat het ook lucht zuigt en ook al 16 jaar is wil niemand het hebben.
die iemand wil graag verder in de sport maar kan geen 2 paarden betalen.
Vind iemand die het paard over wil nemen houd contact en je word op de hoogte gehouden van de gezondheid van het paard dat is toch geluk voor alle drie.
lady62 schreef:Ja maar tegenwoordig is dat toch ook de realiteit dat een paard een gebruiksvoorwerp is maar dat geld echt niet voor iedereen hoor.
Ook een jong paard kan door ongeluk verkeerd gefokt enz niet meer passen in het plaatje van aanschaf moet je dan elk niet volledig bruikbaar paard maar zelf houden of in laten slapen.
Maar gezonde paarden verkopen mag weer wel.
IK denk dat er meer paarden jong en oud met mankementen zijn.
Als er bij de verkoop maar bij word verteld wat eraan mankeert jij als eigenaar hebt de verantwoording om een goede plek te vinden voor je paard gezond of niet.
Als je een gezond paard verkoopt gaat het toch meestal ook om de centen en is er daarna geen contact. Waarom word er dan zo moeilijk gedaan over een gebrekkig paard.
Deze kunnen ook nog goed terecht komen op ieder potje past een dekseltje.
lady62 schreef:Ja maar tegenwoordig is dat toch ook de realiteit dat een paard een gebruiksvoorwerp is maar dat geld echt niet voor iedereen hoor.
Ook een jong paard kan door ongeluk verkeerd gefokt enz niet meer passen in het plaatje van aanschaf moet je dan elk niet volledig bruikbaar paard maar zelf houden of in laten slapen.
Maar gezonde paarden verkopen mag weer wel.
IK denk dat er meer paarden jong en oud met mankementen zijn.
Als er bij de verkoop maar bij word verteld wat eraan mankeert jij als eigenaar hebt de verantwoording om een goede plek te vinden voor je paard gezond of niet.
Als je een gezond paard verkoopt gaat het toch meestal ook om de centen en is er daarna geen contact. Waarom word er dan zo moeilijk gedaan over een gebrekkig paard.
Deze kunnen ook nog goed terecht komen op ieder potje past een dekseltje.

En iedere ruiter heeft de “kwaliteiten” om een paard kapot te maken, ongeacht welke tak van sport er wordt beoefend.