Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
NatasjavE schreef:miss_lizje schreef:Maar nog even iets, je kan het tuigpaard niet de schuld geven in dit geval. Wie zegt dat bij een gelijk soortig paard, maar dan met spring/dressuur/whatever bloed dit ook niet was gebeurt. Het spijt me maar ik vind dat er soms nogal op word afgegeven dat dit allemaal maar komt omdat het een tuigpaard is. Ook een dressuurpaard/springpaard/draver/shetlandpony kan kijkerig/druk etc. zijn.
Bijna elk paard gaat uitproberen wanneer het met nieuwe regeltjes en mensen in aanraking komt. Hoe daar op gereageerd word (corrigeren of laten gaan) is zeer bepalend voor wat er daarna gebeurt.
Ik ben het tendele met je eens.
Ik denk dat dit inderdaad ook was gebeurt met elk ander hoog in het bloed staand paard.
En een modern Tuigpaard staat hoog in het bloed.
Kan je het paard idd niet de schuld van geven wat het paard is hoe het is en zo moet je hem nemen.
Maar er zijn nu eenmaal gecomliceerde paarden en minder gecompliceerde paarden en als beginnend paardenhouder kan je beter beginnen met een wat eenvoudiger dier qua karakter.
lady62 schreef:En daar doe je het voor.
Het zal niet makkelijk worden maar ik vind het knap van je dat je de moed nog niet opgeeft.
Het zal niet aldoor goed gaan er zullen ook mindere dagen zijn maar het begin is er.
Houd vol heel veel succes.
ik hoop echt voor je dat het je maatje gaat worden
StalNollie schreef:maar ik denk dat als ik het zo lees dat het echt iets is wat aan de ruiter ligt. denk dat het paard gewoon door heeft dat hij met jou kan sollen. en dat zal bij een anders paard waarschijnlijk ook zo zijn
miss_lizje schreef:Een tuiger moet je niet met kracht rijden. Je moet een manier vinden om ze slimmer af te zijn. Op kracht ga je het echt niet "winnen" en word zowel jij als je paard gefrustreerd van.
Als ik eerlijk mag zijn, zou ik die hoek even laten voor wat het is, ga eerst aan ontspanning en vertrouwen werken op het stuk waar je wel kan rijden.
Hoe is zijn conditie? Hoe lang heb je gereden als hij "wilt stoppen"? Rij desnoods een keer 20 minuten en daarna gewoon stoppen als het goed is geweest. Beter een keer kort maar goed gereden hebben dan lang en rot eindigen.
miss_lizje schreef:Tussen lang lopen en intensieve oefeningen zit wel een verschil. Die van mij kan verschrikkelijk lang draven, maar na wat middendraf en uitgestrekte draf training is hij merkbaar moeier dan wanneer ik veel galoppeer. Vind hij bepaalde dingen echt moeilijk?
Kan je hem makkelijk weer vederrijden/oppakken na een rondje stap?
Probeer zo veel mogelijk afwisseling te hebben in het rijden. Varieer in de punten die je gaat oefenen die dag.
janneke584 schreef:kan je niet een stukje laten filmen van dat je aan het rijden bent? Misschien dat we dan beter kunnen zien waar het mis gaat.
Hij voelt zich nog niet 100% op zijn gemak, daarom wil hij niet weg bij hen.
JunkDeLuxe schreef:Ik heb vooral de OP en de laatste pagina gelezen, dat eerst en vooral.
Verder: TS, je hebt je paard een maand geleden gekocht. Wat verder zeg je dat je hem nog 1 maand de kans wil geven.
Op de laatste pagina lees ik eerst dat het goed ging, en dan weer slecht(er), waardoor je je afvraagt of je een ander paard moet gaan zoeken.
Je moet hem wel de tijd geven hoor.. Hij is vooral de koets gewend, kan/kon niet eens galopperen zeg je.
Nou, mijn vorige paard was een draver die hetzelfde probleem had, en ik heb de eerste 3 maanden nog niet een geprobéérd hem onder de man te laten galopperen. Toen hij dat in vrijheid goed deed, zijn we aan de longe gaan oefenen, zo'n 2 maanden. En toen pas heb ik een galopje gevraagd, en dat ging gewoon vanzelf!
Het ene paard went al wat sneller dan het andere. Mijn huidige merrie was de eerste maanden een hél onder de man, maar in de omgang echt een schatje. Wat het probleem was? Zij kende het niet echt (kende alleen maar stap-draf-galop, en dan liefst zo snel mogelijk), en ik had geen geduld, zoals jij. Je mag niet verwachten dat je hem op anderhalve maand volledig kent, en dat hij jou al genoeg vertrouwt om zijn instinctieve vluchtreactie te onderdrukken als hij ergens van schrikt.
Jij bent zijn baasje, maar elk paard verkiest een ander paard boven een mens. Toch zéker als je hem nog maar zo kort hebt. Mijn paard geniet van de aandacht die ik haar geef, maar als ik 5u bij haar in de wei zou gaan zitten, laat ze me ook links liggen om met een paard te gaan kroelen hoorHij voelt zich nog niet 100% op zijn gemak, daarom wil hij niet weg bij hen.
Maar troost je, dat betert wel. Hij leert wel dat hij altijd terug komt. Buurpaard had enorme scheidingsangst naar mijn merrie toe, werd zelfs gewoon gevaarlijk. Tot hij snapte dat hij gewoon even geduld moet hebben, ze is nooit langer dan een uur weg. Hij wil nog wel eens hinniken (ze staat zo'n 30m verderop, maar achter de stallen waardoor hij haar niet ziet), maar is al lang gestopt met ijsberen e.d.
Stop met TRAINEN, dat brengt alleen meer frustraties teweeg. Werk op de grond, desnoods los als het aan de longe niet meteen lukt. En leer hem vooral kennen, zo zie je aan hem of hij echt ergens bang van is, of dat hij gewoon de clown wilt uithangen. Beide situaties hebben een andere reactie nodig. Als je hem leert kennen, zie je die dingen aankomen (door bv. de stand van de oren), en heb je iets meer tijd om te reageren, waardoor je op den duur (als hij je echt vertrouwt en weet dat jij hem niks gaat laten overkomen) kunt ingrijpen VOOR de boel escaleert, en hij zich dus niet meer losrukt, of het op een bokken zet.
Ik las in de OP dat je niet zo heel veel ervaring hebt met longeren, dat je dat nog wat moest leren? Mag ik je vragen hoe lang je rijdt? Ik persoonlijk heb een hoop fouten gemaakt, uit gebrek aan ervaring, ten koste van mijn paard. Wat heb ik daar spijt van! Maar ik las ook dat je zo'n 4x per week les hebt, dus da's super!![]()
't Is vaak door gebrek aan ervaring dat we tegen zulke dingen aanlopen. Een tuiger is niet meteen het makkelijkste paard, denk ik, hoewel ik helemaal niet bedoel dat dit voor elke tuiger telt! Je had gewoon misschien beter op zoek gegaan naar een paard dat minder hoog in het bloed staat, hoewel dat natuurlijk geen garantie is.
Ik zou zeggen: blijf even van zijn rug af. Ik spreek mezelf nogal tegen, want tegelijk vind ik het super dat je lessen neemt![]()
Ik zou, als je echt wil blijven rijden, in ieder geval wel les blijven nemen, maar ik denk dat het geen kwaad even op rust te komen en de training op pauze te zetten. Je frustratie wordt veroorzaakt door het rijden, terwijl je hem op de grond super vind. Probeer daar in door te groeien, dat werkt in het zadel alleen maar in jullie voordeel! Succes!
Edit: het is niet eerlijk hem na 2 maanden al weg te sturen. Hij zal grotendeels wel al aan de omgeving gewend zijn, maar de rest is misschien nog een beetje verwarrend. Het rijden, de oefeningen, wat jij bedoelt met je benen misschien, ik zeg maar wat. Misschien heeft hij gewoon een beetje tijd nodig, om nog wat te wennen aan wat jij van hem verwacht, wij konden ook niet meteen lezen ofzo.
Ik rijd nu een jaar of 9. Begon op shetlanders, daarna naar een hobby manege 1x perweek een lesje op bomproof pony's ( ik reed toen trouwens bar slecht..) ben toen naar ( mischien ken je haar van naam ) Marja de bruijn gegaan en heb daar jaren op fuchsen gereden en een gelders paard, heb daar leren zitten maar zei was echt een recreatie ruiter en leerde daar dus ook met losse teugel te rijden. Heb daar 1 van haar paarden ingereden maar omdat die zo nuchter zijn in het hoofd en ik er een hele goede band mee had was dat appeltje eitje. Heb me nu dus ook enorm vergist met casper want ik dacht dat doen we weer hetzelfde.. haha. Ik ben toen weer terug gegaan naar die pony's en heb echt 'leren rijden' heb daar toen 2 jaar een pony geleast 1 x per week les van gehad en zou daar wedstrijd mee gaan rijden maar toen was casper daar plots dus ging t niet door :p
Hij weet ook dat hij het soms van me kan winnen en daarom gaat hij nog door, ik heb nog veel te leren ookal heb ik in deze maand les een heleboel geleerd, ik hoop dat hij me een beetje begrijpt, ik begrijp het soms zelf ook niet helemaal want dan moet ik zoveel tegelijk doen mn handen hier, hulpen geven met mn benen en dan een tikje geven met de sweep en ondertussen word ik half mn zadel uitgetrokken
Maargoed ik doe mn uiterste best om optevolgens van wat de lesgever zegt:)
betadine schreef:Ik ben niet altijd positief geweest naar jou toe omdat ik je in het begin nogal onrealistish en arrogant vond overkomen. De laatste berichten klinken al helemaal anders. Je begint te begrijpen dat niet ieder paard opstappen en wegrijden is en sommige paarden zijn zo mak dat je er zonder dat ze beleerd zijn al gewoon eens kunt opzitten. Bij een jong meer dynamisch paard gaat dit maar zelden zo en dit onderga je nu zonder dat je er bij stilstond als je hem kocht. Ik vind het al heel knap dat je nu met hem 4x per week rijdt onder begeleiding. Ondanks je negatieve beginpost geef je toch nog niet op en daarvoor![]()
Het kan zijn dat je instructrice hem beter bij het werk krijgt, maar indien niet dan is het toch een teken dat hij nog gewoon te groen is om zomaar mee weg te rijden en is het beter om het paard "echt" te laten inrijden. Beleerd voor de kar is gewoon helemaal anders als onder het zadel en het is niet altijd heel gunstig want het karakter is inmiddels gevormd en het is een hele aanpassing.
Dat zijn aandacht soms volledig wegvalt voor de clown uit te hangen moet je aan werken. Probeer van zijn aandacht bij je te houden. Rijd niet lang, maar vraag veel aandacht. Veel figuren, voltes, circels, overgangen, hou hem dat half uurtje continu bezig. Zelf in stap. Je kunt dan al proberen lichtjes schouder binnenwaarts te vragen en kleine voltes te rijden met het oog op minimale hulpen zodat hij fijner onder jou zal lopen en vooral aandacht. Volgens mij ben je al op de goede weg met je maandje lessen en je instructrice die je helpt. Je kunt hier veel van leren, maar je zult ook aan je eigen instelling moeten werken. Verwacht niet te veel en dan zal ieder stapje meer een beloning zijn voor het harde werken. Vergeet ook niet van veel te belonden tijdens het rijden. Als hij die ene volte volledig bij jou is en fijn, vergeet op zo een momenten niet van even over te schouder te wrijven en positief woordje. Geef hem desnoods een stukje wortel ofzo vanaf zijn rug en dan kun je eventjes wat uitblazen en hij ook. Dit kan echt zijn vruchten afwerpen voor jullie zelfvertrouwen en bouw het op. Het kan niet allemaal in 1x goed zijn, maar probeer altijd af te sluiten met iets positiefs en een beloning. Geef hem geen snoepjes enzo in de omgang enkel na het rijden als je met een positief stukje afsluit. Geef hem een reden om zich uit te sloven voor jou en win zijn aandacht