Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:24

ik wel :P Althans, op een paard kijk ik eerst goed naar achteren en ik ga pas als het helemaal vrij is. Dus een hand uitsteken heeft dan niet veel zin. Met de fiets ben ik heel braaf :j

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:26

papagroom schreef:
Steek jij je hand wel uit als je op je pony zit,,,,,,en op de fiets ook altijd?
Wel eerlijk zijn he!!

haha ik fiets nooit, scooter of auto:p en op de pony ben ik altijd heel voorzichtig, altijd m'n hand uit. Ben als de dood dat haar iets overkomt.

Bo_Cassey

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:31

Hebben jullie ook dat de aanwijzingen die wij leren te geven, niet begrepen worden door de automobilisten? Ik gaf eens het teken voor langzaam passeren, en dat mens gebaren dat ik ruimte kreeg om linksaf te slaan :-).
En ik denk niet dat er auto's stoppen als ik het halt teken geef.

Mag eigenlijk best meer aandacht aan besteed worden. Het CBR leert enkel dat je rustig langs paarden moet rijden en niet moet toeteren. Dat de signalen die de ruiter geeft van levensbelang kunnen zijn, wordt geen aandacht aan besteed. Een korte uitleg van hoe paarden reageren op de omgeving en kúnnen reageren op verkeer, zou ook niet misstaan.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:38

Ik steek áltijd m'n hand op als ik een bekende zie.....

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:40

:D

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:43

En iedereen steekt zijn hand op naar jou, want wie kent de Paus nou niet?

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:44

Bo_Cassey schreef:
En iedereen steekt zijn hand op naar jou, want wie kent de Paus nou niet?

Ik pas hoor! :))

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:46

Ik was laatst een 'domme geit', want ik liep op het fietspad en er wilde een wielrenner langs (ja want ik ben zo breed als een olifant, liep aan de zijkant van het fietspad, zonder paard overigens gewoon alleen ik, maar de wielrenner kon er absoluut niet langs). :') Ik snap niet wat er in hun hoofd om gaat tijdens het fietsen... Zal wel passie voor de sport zijn misschien? :')

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:46

Vooral passie voor zichzelf.... met hun rabo outfitjes.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:48

:') Ja dat zal het zijn, hahaha.
Of hij dacht juist dat hij zelf zo breed was als een olifant :(:)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:48

Bo_Cassey schreef:
Vooral passie voor zichzelf.... met hun rabo outfitjes.

Ik vind die broekjes toch ernstig strak hoor pfoe _O-

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:52

Jorinda__ schreef:
Ik was laatst een 'domme geit', want ik liep op het fietspad en er wilde een wielrenner langs (ja want ik ben zo breed als een olifant, liep aan de zijkant van het fietspad, zonder paard overigens gewoon alleen ik, maar de wielrenner kon er absoluut niet langs). :') Ik snap niet wat er in hun hoofd om gaat tijdens het fietsen... Zal wel passie voor de sport zijn misschien? :')

Conversatie:
Jij: "Meneer, ik verdien ook ruimte voor mijn sport, net als u!"
Hij: "Hoe bedoel je, welke sport?"
Jij: "Wandelen, dat zie je toch?"
Hij: "Dat is geen sport!"
Jij: "Als fietsen een sport is, is lopen dat ook! Fiets nou maar door, je rijdt in de weg!"

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:53

Haha nou ik stond eigenlijk, samen met vriendin, even met mijn mond vol tanden. :') :')
En tegen de tijd dat al die tanden weer uit mijn mond gevallen waren was de wielrenner uiteraard alweer weg :')

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:54

Dat is hun enige goede eigenschap: ze zijn altijd snel weer verdwenen!

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:54

Ik vind dat iedereen gewoon rekening met elkaar hoort te houden..
Er wordt hier gezegd dat het haar probleem is dat ze 'haar paard niet onder controle heeft'.. Elk paard moet het toch leren? Een paard wat nooit buiten het stalerf komt zal niet vanzelf wennen aan auto's, fietsers, etc. Daar moet je toch echt de weg voor op.. Lijkt me logisch dat dat niet bij elk paard in 1 keer goed gaat.

Als mijn auto ermee ophoudt midden op de weg, moeten andere weggebruikers daar toch ook even rekening mee houden, en even wachten, of er rustig omheen rijden áls dat kan..
Er zijn wel normale sociale wielrenners, alleen zijn dat er HEEL weinig die ik ben tegen gekomen. Ik heb er ook wel eens 'bonje' mee gehad.. Tenminste, het kwam vooral van zijn kant :')
Was lekker aan het buitenrijden (op het ruiterpad ;) ). Daarnaast een berm, daarnaast het fietspad. Op een gegeven moment moet je een bruggetje over, waar dus het ruiterpad even stopt. Daar moet je het fietspad op, bruggetje over, en daarna begint het ruiterpad weer.. Ik ben met dat paard bijna het bruggetje af, komt er zo'n wielrenner echt bizar hard voorbij, en gelijk schelden dat ik maar op moest rotten naar het ruiterpad :+ :?
Ja, een ruiterpad, op een bruggetje..? Sorry maar dan vraag ik me echt af of diegene wel helemaal spoort.. :)*

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:56

Hahahaa oohh wat een leuke reacties:p

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:03

In de wielrensport is het bijna normaal dat er doping gebruikt wordt, misschien dat ze daardoor een paard voor een doedelzak aanzien...?

Serieus: een club van die gevaarlijke gekken is inderdaad niet normaal! (Waarschijlijk vinden ze zichzelf onwijs gaaf..!?)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:29

En toch is het eigenlijk niet zo moeilijk. Een paard, ook onder zadel, reageert altijd op jou, als ruiter zijnde. Als jij je hoofd maar koel genoeg weet te houden, en goed oplet om problemen met andere weggebruikers te voorkomen, kan je met heel veel paarden compleet veilig de weg op na goede schriktraining en het opbouwen van een vertrouwensband thuis, in de bak. Die vertrouwensband, die is belangrijker dan rijvaardigheid, of verkeersmakheid. Een paard dat letterlijk blind op de ruiter durft te vertrouwen, zal niet snel wegschieten of overdwars komen te staan en niet meer wegwillen. De ruiter zegt immers dat het goed is, dus is het goed. Een paard, hoe verkeersmak ook, dat geen vertrouwen heeft in de ruiter, is op de weg een ongeleid projectiel en daarmee levensgevaarlijk, voor zichzelf, de ruiter EN alle andere weggebruikers.

Goed kunnen rijden in een bak zegt niet dat je goed buiten kan rijden. Er zijn mensen die echt heel leuk kunnen rijden in een bak, maar het nog presteren om op hol te slaan op een toeristenpaard dat al 1000 keer hetzelfde rondje heeft gelopen, met allerhande beginners er min of meer op. En er zijn heel wat mensen die compleet veilig de weg op kunnen met bijna elk paard, maar in een bak niet fatsoenlijk kunnen rondsturen (maar daar wil Bokt niet zoveel van weten).

Vriendinnetje, heeft een Jazz. Een rillerig, paniekerig en driftig beest dat van een zandkorrel die verkeerd ligt in de bak al compleet over de zeik kan raken, en owee als iemand een dekje over een staldeur heeft gelegd of de gore moed heeft gehad een voerbakje anders neer te zetten! Dan gaat de halve stal eraan. Toch kan haar bijrijdster probleemloos met dat paard naar buiten. Bijrijdster is voor de duvel niet bang, en is kalm genoeg om haar kalmte, ook bij moeilijke situaties, over te brengen op het paard, en bijrijdster heeft veel tijd gestoken in het elkaar vertrouwen. Paard heeft bij haar nog nooit een stap verkeerd gezet, ook niet als er motoren rakelings langs komen suizen, een peloton wielrenners stuur aan beugel langs komt sjezen, er een andere groep ruiters tegemoet komt of er een vrachtwagen, of trekker, wil passeren. Bij de eigenares zit dat paard dan of ergens in een hele hoge boom, of staat 2 kilometer verderop in recordtempo (of ligt onder een auto). Die bijrijdster is geen geweldige amazone in de wedstrijdring, maar ze heeft iets waardoor het wel veilig werkt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:31

Moest gister naar een vergadering helaas kwam ik te laat moest eerst een paar wielrenners van de weg oprapen en EHBO verlenen. de heren(in dit geval) waren met een groepje van 7 man en gingen heel hard(zoals 1 aangaf) en helaas hielden de heren niet genoeg afstand van elkaar en van het 1 kwam het ander.
Een aantal fietsen dusdanig kapot dat ze niet meer verder konden, schaafwonden op de mannen en 1 met een sleutelbeen breuk. Toen de ambu kwam en de dames uitstapte kwam er een zucht van o nee niet weer.
Wat bleek het was het 5e ongeval van die avond met wielrenners, wat volgens mij ook wel aangeeft dat de dames en heren wielrenners zichzelf ook niet onder controle hebben.

En dan moeten wij te alle tijden ons paard onder controle hebben, als het met een fiets al niet lukt.........

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:49

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wat een vreselijke openingspost.

Je rijdt notabene op het FIETSpad! Je moet ten alle tijde je paard onder controle hebben en anders eerst oefenen op een plek waar je geen andere weggebruikers tot last bent. Als het paard nu de rijdweg op was gelopen? Dan moeten de vrachtwagens/busseen en meer mensen die op de weg hun brood verdienen maar even wachten? Jouw paard moet tenslotte verkeersmak. Als ik jou was zou ik het lekker bij de bak houden, daar komen de kabouters niet verder dan de hoeken.....

@Rumay: Dus omdat wielrenners niet al te slim zijn af en toe en elkaar van de fiets rijden geeft ons, ruiters, het recht om ons het fietspad toe te eigenen?

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:00

Tsja.. Wielrenners heb ik t in het verkeer ook niet zo op. Het zal wel de passie voor de sport zijn, een zo snel mogelijke tijd willen rijden en daardoor niet willen wachten als dat eigenlijk verstandiger is..

Heb een keer een "mooie" actie meegemaakt:
twee paarden voor de wagen, lopen net op een smal stukje, wielrenner komt tegemoed, paste eigenlijk net niet, was van de wielrenner handiger om even te wachten aangezien wij al op het smalle stukje liepen. Toch doorrijden, paard aan rechterkant ziet wat in de berm, geeft een "kontje" aan het paard aan wielrenner kant, en datzelfde paard geeft dus een "kontje" door aan de wielrenner :+ . Wielrenner vliegt over de kop de berm in.. Uiteraard wel gestopt om de wielrenner even overeind te helpen, was niks aan de hand en besefte wel dat het van zichzelf niet zo slim was ;)
Achteraf wel heel hard om kunnen lachen _O-

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:08

PussInBoots: Nee dat zeg ik niet maar blijkbaar mogen wielrenners zich wel het fietspad toe eigenen?!
Het gaat er nog steeds om dat je met veel mensen in dit land leeft er af en toe niet veel ruimte is waardoor je rekening moet houden met elkaar en als dat voor een wielrenner is om even een paar sec te wachten omdat opa en oma eerst achter elkaar moeten gaan fietsen om ruimte te maken of dat het is dat je paard even iets doet wat niet de bedoeling is, ik wacht ook wel dat alle wielrenners voorbij zijn voor ik oversteek ofzo terwijl ik voorrang heb.
Dat is sociaal zijn, kijk ik heb het ook niet op wielrenners maar ben gister wel gestopt om ze te helpen had ik ook kunnen laten.

De TS geeft heel duidelijk aan het gaat allemaal heel snel binnen een aantal seconde en dan is er niet altijd tijd om te vragen of iemand even wil wachten en soms is een wielrenner er ineens(komt de bocht om ofzo) ja en dan kan je niet altijd goed reageren.

Maar blijkbaar zijn de mensen die hier reageren met moet je maar niet naar buiten gaan met zo'n paard en je hoort niet op het fietspad enz. zelf perfect, hebben blijkbaar altijd hun paard, auto, fiets onder controle.
Ik kan niet geloven dat deze bokkers zelf het allemaal zo geweldig doen en nooit eens iets verkeerd inschatten of in een situatie terechtkomen die niet zo bedoeld was, en als weggebruiker het perfect doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:07

rumay schreef:
En dan moeten wij te alle tijden ons paard onder controle hebben, als het met een fiets al niet lukt.........

Ja, wij moeten te allen tijden ons paard onder controle hebben. Als iedereen denkt zoals jij, dan zijn we mooi in de aap gelogeerd. Kleine kinderen moeten ook leren fietsen, maar dat doe je als goed ouder toch ook niet door ze direct alleen ergens te laten fietsen en slingeren? En vergeet niet dat een ongecontroleerd paard bijna een moordwapen is.

Als ik met het zoontje van mijn vriend ga fietsen (en dat jochie fietste nog niet zo stabiel), zorgde ik dat ik op de rest van het verkeer EN op die kleine lette. Als hij dan zou slingeren, dan klapt ie tegen mij aan en heeft een ander hem niet onder de auto of fiets.

Ik hoop dat iedereen rekening met elkaar houdt, maar ga er bijna vanuit dat dit niet gebeurt. Op de manier blijf ik zelf scherp. Als ik met paard buitenrij, zorg ik ook dat ik regelmatig om mee heen kijk om te zien of ik niet verrast wordt door ander verkeer.

Je kunt van mensen die geen verstand van paarden hebben niet verwachten dat ze weten hoe een paard werkt. Ikzelf stond als piepkuiken van 15-16 ooit op het erf van mijn instrukteur en klakte met mijn tong om het paard te laten merken dat ik eraan kwam. Mijn instrukteur heeft me snel uitgelegd dat op die manier nooit meer te doen. Niet-paardenmensen hebben geen benul van paarden en in alle onschuld doen ze regelmatig dingen die niet handig zijn. Zo stond mijn paard op een gegeven moment aan de grond genageld op een bospad omdat er een dame achter de boom stond en bewoog. Wat bleek, ze had mijn paard gezien en wilde voorkomen dat ie zou schrikken en heeft zich toen verstopt. Waardoor mijn op dat moment super ontspannen paard zich een hoedje schrok en met 4 benen aan de grond genageld stond. Even netjes bedankt voor het idee, maar rustig uitgelegd dat het volgende keer beter anders kan. Mevrouw snapt dat nu, was zich van geen kwaad bewust.

Je dient rekening met elkaar te houden. Ik kan me TS's schrik wel voorstellen, maar de manier waarop ze over de wielrenster spreekt, gaan mijn nekharen overeind staan. Zij heeft haar paard niet afdoende onder controle en geeft dan de wielrenster de schuld dat er bijna een ongeluk van kwam. Daarbij wil ze mijns inziens niet inzien dat zij ook een (bijzonder groot) aandeel in het geheel had. Want eerst stond het paard aan de grond genageld, dus de wielrenster had hier rekening mee moeten houden. Doordat Bokkers hierop reageren, dat dit haar probleem is, staat het paard ineens te stuiteren en rukjes te geven aan de teugel, dus wielrenster moet daar maar rekening mee houden. Als daarop gereageerd wordt met dat zij haar paard dan niet onder controle heeft, is het weer anders en gebeurde het in een fractie van een seconde. Dus weer niet haar "schuld", want de wielrenster had er maar op moeten letten en zich niet de hele weg mogen toe-eigenen. Maar als jij als wielrenster met een flinke gang over een fietspad fietst en je ziet een paard, dat ineens in de staak gaat en dwars over de weg gaat staan (stuiteren?), wat doe je dan? De wielrenster zat al rechtop, dus had misschien al afgeremd (alles is namelijk relatief), maar is zo'n spontaan stakend paard dan wel te omzeilen? Of moet je vol in de ankers met als kans dat je weet ik al niet breekt, vol piepende remmen (erg handig voor een paard dat toch al niet onder controle is).

Tja, als mij zoiets overkomt (als verkeersdeelnemer niet op het paard op dat moment), dan zou ik (al was het maar van schrik) ook een "jemig, kun je die bok niet onder controle houden! Muts!" uitfloepen. Je bent wel aan een ongeluk ontsnapt met de nodige adrenaline erbij. Zeker ook als achteraf blijkt dat diezelfde persoon mij op een forum de schuld in de schoenen wil schuiven en haar eigen handen schoonwast onder het mom van dat zij oud en wijs en ervaren genoeg is om te vinden dat zij (en haar paard) de enige slachtoffers zijn in dit verhaal.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:23

Dit heeft eigenlijk meer te maken met een soort wederzijds respect voor elkaar. Als een wielrenner ziet dat een paard geen kant op wil kan hij/zij dat wel vervelend vinden maar diegene zal toch even rustig moeten wachten ipv er achterlangs te piepen en een trap riskeren. Anderzijds, als er een groep wielrenners langskomt ga je als ruiter toch ook netjes aan de kant en iedereen weet dat een paard onverwachts anders kan reageren maar mensen zijn tegenwoordig vaak snel ongeduldig en dat moet op iemand afgereageerd worden. Het is gewoon niet netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:30

Rocamor schreef:
rumay schreef:

Ja, wij moeten te allen tijden ons paard onder controle hebben. Als iedereen denkt zoals jij, dan zijn we mooi in de aap gelogeerd. Kleine kinderen moeten ook leren fietsen, maar dat doe je als goed ouder toch ook niet door ze direct alleen ergens te laten fietsen en slingeren? En vergeet niet dat een ongecontroleerd paard bijna een moordwapen is.

Als ik met het zoontje van mijn vriend ga fietsen (en dat jochie fietste nog niet zo stabiel), zorgde ik dat ik op de rest van het verkeer EN op die kleine lette. Als hij dan zou slingeren, dan klapt ie tegen mij aan en heeft een ander hem niet onder de auto of fiets.

Ik hoop dat iedereen rekening met elkaar houdt, maar ga er bijna vanuit dat dit niet gebeurt. Op de manier blijf ik zelf scherp. Als ik met paard buitenrij, zorg ik ook dat ik regelmatig om mee heen kijk om te zien of ik niet verrast wordt door ander verkeer.

Je kunt van mensen die geen verstand van paarden hebben niet verwachten dat ze weten hoe een paard werkt. Ikzelf stond als piepkuiken van 15-16 ooit op het erf van mijn instrukteur en klakte met mijn tong om het paard te laten merken dat ik eraan kwam. Mijn instrukteur heeft me snel uitgelegd dat op die manier nooit meer te doen. Niet-paardenmensen hebben geen benul van paarden en in alle onschuld doen ze regelmatig dingen die niet handig zijn. Zo stond mijn paard op een gegeven moment aan de grond genageld op een bospad omdat er een dame achter de boom stond en bewoog. Wat bleek, ze had mijn paard gezien en wilde voorkomen dat ie zou schrikken en heeft zich toen verstopt. Waardoor mijn op dat moment super ontspannen paard zich een hoedje schrok en met 4 benen aan de grond genageld stond. Even netjes bedankt voor het idee, maar rustig uitgelegd dat het volgende keer beter anders kan. Mevrouw snapt dat nu, was zich van geen kwaad bewust.

Je dient rekening met elkaar te houden. Ik kan me TS's schrik wel voorstellen, maar de manier waarop ze over de wielrenster spreekt, gaan mijn nekharen overeind staan. Zij heeft haar paard niet afdoende onder controle en geeft dan de wielrenster de schuld dat er bijna een ongeluk van kwam. Daarbij wil ze mijns inziens niet inzien dat zij ook een (bijzonder groot) aandeel in het geheel had. Want eerst stond het paard aan de grond genageld, dus de wielrenster had hier rekening mee moeten houden. Doordat Bokkers hierop reageren, dat dit haar probleem is, staat het paard ineens te stuiteren en rukjes te geven aan de teugel, dus wielrenster moet daar maar rekening mee houden. Als daarop gereageerd wordt met dat zij haar paard dan niet onder controle heeft, is het weer anders en gebeurde het in een fractie van een seconde. Dus weer niet haar "schuld", want de wielrenster had er maar op moeten letten en zich niet de hele weg mogen toe-eigenen. Maar als jij als wielrenster met een flinke gang over een fietspad fietst en je ziet een paard, dat ineens in de staak gaat en dwars over de weg gaat staan (stuiteren?), wat doe je dan? De wielrenster zat al rechtop, dus had misschien al afgeremd (alles is namelijk relatief), maar is zo'n spontaan stakend paard dan wel te omzeilen? Of moet je vol in de ankers met als kans dat je weet ik al niet breekt, vol piepende remmen (erg handig voor een paard dat toch al niet onder controle is).

Tja, als mij zoiets overkomt (als verkeersdeelnemer niet op het paard op dat moment), dan zou ik (al was het maar van schrik) ook een "jemig, kun je die bok niet onder controle houden! Muts!" uitfloepen. Je bent wel aan een ongeluk ontsnapt met de nodige adrenaline erbij. Zeker ook als achteraf blijkt dat diezelfde persoon mij op een forum de schuld in de schoenen wil schuiven en haar eigen handen schoonwast onder het mom van dat zij oud en wijs en ervaren genoeg is om te vinden dat zij (en haar paard) de enige slachtoffers zijn in dit verhaal.

Heb ik gezegd dat ik het enige slachtoffer ben? Het had inderdaad een ongeluk kunnen worden. Maar is het dan nodig om me uit te kafferen? Je hoort rekening met elkaar te houden in het verkeer, wie of wat dan ook.
Het paard ging trouwens niet spontaan in de ankers, misschien kun je eerst de OP even beter lezen.
Sorry, de mensen die reageren met dat ik mn paard niet onder controle kan houden, hebben volgens mij nog nooit op een bang paard gezeten. Je maakt mij niet wijs dat jullie echt altijd je paard onder controle hebben, dat ze echt overal langs willen en nergens bang voor zijn.

Het is niet alleen dit met dit paard.
Mijn moeder met mn zusje van 4 werd laatst gewoon het fietspad afgedrukt. Dat is wel sociaal?
Moeder en jong kind de berm in drukken? Ze had wel kunnen vallen!

Afgelopen vrijdag stond er trouwens nog een stuk over wielrenners in het dagblad van het noorden. Dat er zoveel klachten over kwamen. Raar he, dat ik een keer pist reageer.