Althans, op een paard kijk ik eerst goed naar achteren en ik ga pas als het helemaal vrij is. Dus een hand uitsteken heeft dan niet veel zin. Met de fiets ben ik heel braaf
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
Ik snap niet wat er in hun hoofd om gaat tijdens het fietsen... Zal wel passie voor de sport zijn misschien?
Ja dat zal het zijn, hahaha.
Jorinda__ schreef:Ik was laatst een 'domme geit', want ik liep op het fietspad en er wilde een wielrenner langs (ja want ik ben zo breed als een olifant, liep aan de zijkant van het fietspad, zonder paard overigens gewoon alleen ik, maar de wielrenner kon er absoluut niet langs).Ik snap niet wat er in hun hoofd om gaat tijdens het fietsen... Zal wel passie voor de sport zijn misschien?

). Daarnaast een berm, daarnaast het fietspad. Op een gegeven moment moet je een bruggetje over, waar dus het ruiterpad even stopt. Daar moet je het fietspad op, bruggetje over, en daarna begint het ruiterpad weer.. Ik ben met dat paard bijna het bruggetje af, komt er zo'n wielrenner echt bizar hard voorbij, en gelijk schelden dat ik maar op moest rotten naar het ruiterpad

. Wielrenner vliegt over de kop de berm in.. Uiteraard wel gestopt om de wielrenner even overeind te helpen, was niks aan de hand en besefte wel dat het van zichzelf niet zo slim was 
rumay schreef:En dan moeten wij te alle tijden ons paard onder controle hebben, als het met een fiets al niet lukt.........
Rocamor schreef:rumay schreef:En dan moeten wij te alle tijden ons paard onder controle hebben, als het met een fiets al niet lukt.........
Ja, wij moeten te allen tijden ons paard onder controle hebben. Als iedereen denkt zoals jij, dan zijn we mooi in de aap gelogeerd. Kleine kinderen moeten ook leren fietsen, maar dat doe je als goed ouder toch ook niet door ze direct alleen ergens te laten fietsen en slingeren? En vergeet niet dat een ongecontroleerd paard bijna een moordwapen is.
Als ik met het zoontje van mijn vriend ga fietsen (en dat jochie fietste nog niet zo stabiel), zorgde ik dat ik op de rest van het verkeer EN op die kleine lette. Als hij dan zou slingeren, dan klapt ie tegen mij aan en heeft een ander hem niet onder de auto of fiets.
Ik hoop dat iedereen rekening met elkaar houdt, maar ga er bijna vanuit dat dit niet gebeurt. Op de manier blijf ik zelf scherp. Als ik met paard buitenrij, zorg ik ook dat ik regelmatig om mee heen kijk om te zien of ik niet verrast wordt door ander verkeer.
Je kunt van mensen die geen verstand van paarden hebben niet verwachten dat ze weten hoe een paard werkt. Ikzelf stond als piepkuiken van 15-16 ooit op het erf van mijn instrukteur en klakte met mijn tong om het paard te laten merken dat ik eraan kwam. Mijn instrukteur heeft me snel uitgelegd dat op die manier nooit meer te doen. Niet-paardenmensen hebben geen benul van paarden en in alle onschuld doen ze regelmatig dingen die niet handig zijn. Zo stond mijn paard op een gegeven moment aan de grond genageld op een bospad omdat er een dame achter de boom stond en bewoog. Wat bleek, ze had mijn paard gezien en wilde voorkomen dat ie zou schrikken en heeft zich toen verstopt. Waardoor mijn op dat moment super ontspannen paard zich een hoedje schrok en met 4 benen aan de grond genageld stond. Even netjes bedankt voor het idee, maar rustig uitgelegd dat het volgende keer beter anders kan. Mevrouw snapt dat nu, was zich van geen kwaad bewust.
Je dient rekening met elkaar te houden. Ik kan me TS's schrik wel voorstellen, maar de manier waarop ze over de wielrenster spreekt, gaan mijn nekharen overeind staan. Zij heeft haar paard niet afdoende onder controle en geeft dan de wielrenster de schuld dat er bijna een ongeluk van kwam. Daarbij wil ze mijns inziens niet inzien dat zij ook een (bijzonder groot) aandeel in het geheel had. Want eerst stond het paard aan de grond genageld, dus de wielrenster had hier rekening mee moeten houden. Doordat Bokkers hierop reageren, dat dit haar probleem is, staat het paard ineens te stuiteren en rukjes te geven aan de teugel, dus wielrenster moet daar maar rekening mee houden. Als daarop gereageerd wordt met dat zij haar paard dan niet onder controle heeft, is het weer anders en gebeurde het in een fractie van een seconde. Dus weer niet haar "schuld", want de wielrenster had er maar op moeten letten en zich niet de hele weg mogen toe-eigenen. Maar als jij als wielrenster met een flinke gang over een fietspad fietst en je ziet een paard, dat ineens in de staak gaat en dwars over de weg gaat staan (stuiteren?), wat doe je dan? De wielrenster zat al rechtop, dus had misschien al afgeremd (alles is namelijk relatief), maar is zo'n spontaan stakend paard dan wel te omzeilen? Of moet je vol in de ankers met als kans dat je weet ik al niet breekt, vol piepende remmen (erg handig voor een paard dat toch al niet onder controle is).
Tja, als mij zoiets overkomt (als verkeersdeelnemer niet op het paard op dat moment), dan zou ik (al was het maar van schrik) ook een "jemig, kun je die bok niet onder controle houden! Muts!" uitfloepen. Je bent wel aan een ongeluk ontsnapt met de nodige adrenaline erbij. Zeker ook als achteraf blijkt dat diezelfde persoon mij op een forum de schuld in de schoenen wil schuiven en haar eigen handen schoonwast onder het mom van dat zij oud en wijs en ervaren genoeg is om te vinden dat zij (en haar paard) de enige slachtoffers zijn in dit verhaal.