Extreme luxe of het beste voor je paard, wat kies jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke stal kies jij?

Stal A
83 (14%)
Stal B
497 (85%)

Totaal aantal stemmen: 580

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:02

Damned schreef:
Ik denk dat we het jou wel zouden vragen, als we iets niet begrepen, want jij weet het allemaal wel natuurlijk? :)

Doe niet zo op je teentjes getrapt, zou toch kunnen dat je iets niet begrijpt of dat je bepaalde
uitspraken over het hoofd ziet? Maakt je nog geen slechter mens hoor ;)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:07

deruijter heeft blijkbaar 100 posts nodig om te snappen dat het om een poll gaat. kies 1 of 2. sorry maar keuze 3 'een mix van beide stallen' staat er niet bij!

Om dat keer op keer weer te zeggen dat ze voor de mix gaan is voor mij een duidelijk voorbeeld van niet begrijpend kunnen lezen ;)

Neem nu de poll, ik denk dat de algemene mening hier op het forum duidelijk is toch?

bliksem38

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:27

Wat een heerlijk stelletje moraalridders.
Er wordt 1 ding vergeten: onze paarden zijn niet wild!
Zodra men heeft besloten erop te gaan zitten en ze als "huisdier" te houden is het wilde eraf gegaan.
En ja, veel buiten en beweging is heerlijk, sociaal zijn ook. Maar geloof me, er zijn paarden die na n paar uur buiten er klaar mee zijn, niet sociaal zijn, en gewoonweg niet in een groep kunnen omdat ze slopen of gesloopt worden (geloof me, na meer dan 20 jaar proberen, ga je echt geloven dat het bestaat).

En ja, sommige mensen hebben hun paard voor de sport (en dan bedoel ik geen B, L, M niveau) en zorgen voor voldoende beweging, sociaal contact en prima verzorging.

En wat denk je? Ze zien er niet ongelukkig uit. Maar of je op stal A of B staat, je paard zal het je nooit kunnen vertellen. Ik denk dat ieder zijn of haar paard dusdanig goed kent dat je heel snel merkt of hij/zij happy is.
Het is gewoon niet wat de "naturals" willen horen, maar op stal A kan je echt luxe hebben EN n gelukkig paard.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:47

Dus jij bent van mening dat een paard niet zijn meest natuurlijke gedrag moet kunnen vertonen?

nee sorry, dit zeg je niet. Ik denk dat een paard in zijn meest natuurlijke omgeving gezet moet worden. Dit is duidelijk niet stal A.
Als jij hem/haar genoeg aandacht geeft, heb je misschien een heel gelukkig paard. En die discussie kunnen we wel voeren, maar denk dat dit geen zin heeft.

Ik vind dat een paard lekker op de wei moet kunnen grazen, jij denkt hier anders over. Als jouw paard gelukkig is, heb ik hier helemaal geen problemen mee :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:58

deruijter schreef:
chelle_dora schreef:
Maar je hebt zelf toegegeven een paar pagina's terug dat je het algemene beeld wel een beetje hebt overdreven en dat daar niks mis mee is.. Doet iemand dat bij stal A en dan is het ineens een wellus-nietus spelletje?

Volgens jou hebben lezen we alles van jou verkeerd.. Maar er zijn dus meer mensen die al jouw post precies hetzelfde lezen.. Bij wie ligt het probleem dan? Niet bij mij, niet bij Damned en niet bij kiki..

Tja toch wel, want kiki heeft zelf meerdere malen toegegeven dat ze fout zat,
en Damned die maakt onzinnige opmerkingen naar mij toe dat ik geen argumenten zou
geven.
En wat Damned doet is geen overdrijven maar zeggen dat ik fout zit omdat ik een andere mening heb.
En zij maakt van de stelling van TS andere aannames als dat ik doe, is op zich niets ergs mee,
maar dan moet ze niet gaan zeggen dat ik fout zit.
En ik overdreef maar in kleine mate, en jij overdreef in jou reactie vele malen erger als dat ik deed.

Droom lekker verder want dat heb ik helemaal niet.
Het enige wat ik lees is dat niemand kritiek mag hebben op stal A omdat daar genoeg mogelijkheden inzitten.
Maar als wij aangeven dat het bij sta B ook zo is, dan is dat niet zo....

Maar goed zoals je zelf ook al zei, je staat zelf op een combi van stal a en b.

Kijk natuurlijk heb je bij stal A mogelijkheden net zo goed als bij stal B. Maar bij stal A zou de ruiter daar zelf veel meer voor moeten doen, want anders staat hij/zij alleen maar doelloos op stal buiten het rijden en uurtje paddock om.
Maar in de praktijk zie je helaas wel dat ruiters op stal A daar de tijd niet voor hebben. Gewoon weg omdat ze overdag werken (of school). Daardoor staat het dier wel het grootste gedeelte van de dag op stal.

Bij stal B, hebben ze toch meer vrije beweging doordat ze overdag buiten lopen. Zijn hierdoor minder afhankelijk van hun baasje qua beweging.

Ook lees ik dat sommige paarden graag zelf weer snel naar binnen willen.
Maar vaak zijn die paarden ook niet anders gewend. In veel gevallen ligt er lekker eten klaar, dus logisch dat ze graag weer naar binnen willen.
Maar aan de andere kant zie je die gewoonte ook bij paarden die overdag buiten lopen.
Lees maar eens de topics "help ik krijg m'n paard niet te pakken uit de wei" (als voorbeeld genomen).
Tja op zich niet raar als hij door z'n baasje alleen eruit gehaald wordt om te werken, hij blijft dan liever met z'n vriendjes buiten en lekker eten.....
Dus het is maar net wat ze gewend zijn....

bliksem38

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:11

Lezen is ook een vak. Het ideaalbeeld is niet altijd realistisch. Sport en kudde gedrag gaan niet altijd samen.
De keuze tussen luxe stal A of het beste voor je paard , zijnde stal B volgens TS, is geen stelling en dus ook geen keuze, maar een mening van TS (en velen hier blijkbaar).
Dat maakt een Poll al ongeloofwaardig zoals al eerder is gezegd, want kiezen voor stal A betekent afgeschoten worden. En mijn stelling is dat stal A niet per definitie een ongelukkig paard oplevert. Gelukkig heeft de eigenaar er ook nog wat mee te maken.
En ik lees nergens dat mijn paard niet op het land komt, alleen is ze het zat na een paar uur en geen waaghals durft een ander paard bij die van mij te zetten zonder draadje ertussen (tenzij ze paarden van beton hebben die dol op zwemmen zijn).

Vraag me overigens af of menig stal B ganger een rijtjeshuis en een hond heeft die een paar keer per dag uitgelaten wordt ipv de hele dag op n boerderij lopen in n roedel, omdat ze nou eenmaal geen boerderij en 8 honden kunnen betalen? Of worden die ook voor dierenbeul uitgemaakt zoals sommigen hier stal A fans blijkbaar zien (houden niet van paarden, zijn geen paarden mensen, zouden geen paarden mogen hebben)?

Zinloze discussie omdat een vanaf het begin af aan een geen pol maar een mening betreft.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:33

Calypso84 schreef:
deruijter heeft blijkbaar 100 posts nodig om te snappen dat het om een poll gaat. kies 1 of 2. sorry maar keuze 3 'een mix van beide stallen' staat er niet bij!

Om dat keer op keer weer te zeggen dat ze voor de mix gaan is voor mij een duidelijk voorbeeld van niet begrijpend kunnen lezen ;)

Neem nu de poll, ik denk dat de algemene mening hier op het forum duidelijk is toch?

Ik zeg ook heel erg duidelijk dat ik voor stal A zou kiezen, damn wat valt daar niet aan te snappen.

callychanel

Re: Extreme luxe of het beste voor je paard, wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:22

Ik heb op zowel stal À als B gestaan. Nu heb ik meer stal B.
De paarden staan aan huis. Gaan overdag naar buiten en s'nachts op stal.
Ik doe alles zelf. Maar we hebben ruime luxe stallen.
Warm water. Ook in de winter geen bevroren leidingen.
Een goede buitenbad. En paddock en kongeralen zitten in de planning.

En we hebben hier 4 honden die met elkaar heerlijk buiten lopen.
Daarnaast 4 schapen tussen de paarden voor de restjes gras.
Dit alles noem ik ook luxe. S'ochtends uit bed rollen en heerlijk de stal in lopen.

bliksem38

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:40

Dat is zeker luxe. Ik woon in een appartement. Die luxe is niet voor iedereen weggelegd ;-)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:43

Stal B, nog 10x luxer dan dat ik nu heb... Al zou ik er wel voor zorgen dat ze niet met teveel paarden in een wei staat, anders wordt ze gewoon kapot geschopt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:03

@peanutbutter, ik zie dat je in waddinxveen woont, dat is volgens mij niet zo heel ver bij mij uit de buurt, mijn paardje staat in leimuiden op stal B (in de luxe zin van het woord), ik betaal daar 225 per maand, dus dat er bij jou in de buurt geen goede stallen B zijn is niet waar, en dat ze duurder zijn ook niet.
combi's van stal A en stal B zijn idd niet te betalen.

het lijstje van deruiter klopt trouwens niet erg.
in het lijstje staat namenlijk 2x stapmolen, die is er niet op stal A.
TS schijft imo ook dat ze 1uurtje per dag in de paddock mogen, dit betekend imo niet dat ze daarnaast ook nog in de bak los mogen, als dat wel zou mogen zou de regel 1 uurtje paddok per dag onzinnig wezen.
daarnaast is een bak om in te rijden en als daar steeds paarden in losw staan is dat niet mogenlijk, dus dan zou of het rijden of het los staan in de bak dus afvallen.
en verder is het lijstje alleen voor mensen die niet naar school gaan of hoeven te werken want daar is mate zo'n dagindeling gee tijd voor.
deruiter vergeet ook nog eens dat 24/7 of 12/7 (want op stal B zijn wel stallen aanwezig) buiten dus 24/7 of 12/7 beweging betekend.
kijk bijv maar naar artosepaarden, die kunnen eigenlijk niet op een sta A staan, omdat 20/7 in een box staan funest is, maar op een stal B kunnen ze nog jaren door omdat ze de hele og halve dag bewegen en dus niet stijf worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:58

Ik kies (en sta) ook voor een luxe stal (zelfde stal als Hollywood68) wij doen aan reining en showen onze paarden. Deze hebben sliding plates achter onder hun hoeven en kunnen daarom dus niet bij elkaar gezet worden (uitzonderingen daar gelaten) Omdat de paarden geshowt worden wil je ook niet dat ze onder de bijt plekjes van het spelen of domineren komen te zitten want dit word niet gewaardeerd in de showpen. Nu kun je zeggen ach wat zielug enz maar onze paarden zijn niet zielig want worden goed verzorgd, dagelijks getraint staan in een box van 4x4 met onbeperkt ruwvoer en komen 7 dagen per week buiten in hun eigen paddock.

xxxxLilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:27

zinloos allemaal, een paard gaat er echt niet dood van om op harde grond te lopen in de winter, in het wild krijgen ze daar ook niks van he? Alleen met ijzers is het niet erg prettig maar zowiezo zijn ijzers slecht want een paard hoort zijn hoef te kunnen uitzetten en dat lukt niet met een ijzer.. Het is wel zielig als een paard in ze eentje op 1 en al land staat zonder hekje waar hij achter kan staan ofzo.
(:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:46

Achja, als je het niveau krijgt van ''ijzers zijn slecht etc'', dan ga ik de discussie niet eens aan. Tegen sommige logica kan je simpelweg niet op.

olilly123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:50

stal b
het gaat er toch om dat jij en je pony plezier hebben? niet of dat je binnen en buiten kunt rijden enz.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:08

Citaat:
Stal A:

Luxe stal, paard staat in ruime box. Slecht contact met buren, 2 grote (20x60 minimaal) binnenbanen, buitenbak en springpiste. Je kan uitrijden in het bos.
Paard word gevoerd, stal kan worden gedaan. Wasplaats met warm water, solarium. Longeercirkel.
Er is alleen geen weiland, 2 paddocks waar ze max een uur per dag kunnen staan.

Ik zie nergens het woordje 'stapmolen' staan? Of lees ik nu echt heel krom?
Daarbij moet bij het schema dat deruijter geeft werkloos zijn of op die stal werken, want anders kan je nooit je paard overal heenslepen de hele dag door.
Ik denk ook dat je er wel vanuit mag gaan dat het een pensionstal is, anders mag je wel langer kiezen dan een uurtje paddock. Dus paard losgooien in de bak zal ook niet kunnen.

@hollywood86 & rapido: Ik snap dat er ijzers onderzitten, zeg ook niet dat dat slecht is. Maar zijn jullie het er niet mee eens dat een paard zoveel uur beweging per dag moet hebben? Hoeft niet eens persé in de wei te zijn, in de paddock kan ook (niet ideaal, maar beter dan helemaal niks). Een uurtje in de paddock, jij ook nog een uurtje erop. En dan? 22 uur in de stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:12

Bij ons staat alles minstens 4 uur buiten. Voor mij genoeg en mijn paard vind het op stal ook best als ie maar kan eten :D

Paarden worden niet altijd beter van in de regen in een weitje staan en vinden dat zeker niet altijd leuker.

Mamiita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:22

hoe verlijderlijk het ook is kies ik tog voor B.
Mn paardje staat e nu ook zo bij maar ze is nog jong, een bak is nog niet nodig!
en als je warm water nodig hebt, neem je tog een water koker?
Als zij het naar der zin heeft, verman ik me wel!
Mn kleine Koningin!

Xxx

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:04

@hollywood86: Maar minstens 4 uur is toch ook wat anders. En dan neem ik aan dat dat excl. rijden is. Maar er zijn ook mensen die volmondig A zeggen en waarbij de paarden dan ook maar echt 2 uur uit de stal komen. Ik ben van mening dat dit gewoon echt te weinig is (de Gids voor Goede Praktijken geeft ook niet voor niks als richtlijn minstens 4 uur beweging).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:37

goldenarrow schreef:
Citaat:
Stal A:

Luxe stal, paard staat in ruime box. Slecht contact met buren, 2 grote (20x60 minimaal) binnenbanen, buitenbak en springpiste. Je kan uitrijden in het bos.
Paard word gevoerd, stal kan worden gedaan. Wasplaats met warm water, solarium. Longeercirkel.
Er is alleen geen weiland, 2 paddocks waar ze max een uur per dag kunnen staan.

Ik zie nergens het woordje 'stapmolen' staan? Of lees ik nu echt heel krom?
Daarbij moet bij het schema dat deruijter geeft werkloos zijn of op die stal werken, want anders kan je nooit je paard overal heenslepen de hele dag door.
Ik denk ook dat je er wel vanuit mag gaan dat het een pensionstal is, anders mag je wel langer kiezen dan een uurtje paddock. Dus paard losgooien in de bak zal ook niet kunnen.

Ik zag het ook nergens hoor :o Maar ben het wel met je eens

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:05

reageer je nu op mij?
want ik had het over het lijstje van deruiter, daar staat 2x het woordje stapmolen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:38

Volgens mij reageerde golderarrow ook op het bericht van deruiter, tenminste dat maakte ik eruit op :o

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:47

ok, ik had het ook ter sprake gebracht omdat eigenlijk niemand daarop had gereageerd dat die stapmolen er helemaal niet is op stal A.
er werd zelfs door meerdere mensen gereageerd dat een stapmolen niet de zelfde beweging is als los terwijl die hele stapmolen niet terzake doet omdat stal A geen stapmolen heeft.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 05:52

Ik heb denk ik over je berichtje heen gelezen dan (of ben hem vergeten.. 10 pagina's bijlezen is veel werk, heb ze wel allemaal gelezen :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:16

bliksem38 schreef:
Wat een heerlijk stelletje moraalridders.
Er wordt 1 ding vergeten: onze paarden zijn niet wild!

Nope, dan leefden ze op de toendra, dus dit lijkt me een open deur intrappen :')

bliksem38 schreef:
Maar geloof me, er zijn paarden die na n paar uur buiten er klaar mee zijn,

Zijn ze klaar met buiten zijn, of zijn ze klaar met
hollywood86 schreef:
in de regen in een weitje staan

Daar is de mijne met 10 minuten al klaar mee, namelijk. Zeker in haar eentje en daar heeft ze nog groot gelijk in ook. Is mijn favoriet ook niet. Als ik haar een regendeken opdoe, en met haar maatje samen zet, houdt ze het wel een paar uur vol, met regendeken met hele hals nog langer. Als je daarbij ook nog een constructie maakt waarbij ze redelijk ingewikkeld moeten doen om aan hun eten te komen (dus dat sluit een weitje al weer uit, dat is helemaal niet moeilijk, en paarden zijn geen koeien, zijn een stuk slimmer, dus ze mogen hun koppie gebruiken ook), en je zorgt dat het lekker is, houden ze het wel de hele dag uit hoor :D

Als je er niks van maakt, zijn paarden er rap klaar mee. Ze vervelen zich te pletter, dus waar ze vooral klaar mee zijn, is de verveling. Moet je ze niet naar binnen halen alwaar ze zich nóg 20 uur kunnen vervelen, dan moet je het buiten leuker maken, en niet je er makkelijk vanaf maken met dat ze het niet leuk vinden. Verzin maar wat dan hoor. Beetje creatief zijn is zo verkeerd niet.