Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:36

Wat ik eigenlijk niet goed snap is dat je je zo fixeert op het hebben van een hengst. Op mij komt het over alsof je bij alle argumenten die neerkomen op "nee, niet doen" een hele grote MAAR hebt, terwijl bij alle posts die maar enigszins neigen naar "ach, het hoeft niet fout te gaan" het lijkt alsof je je daar erg aan vasthoudt.

Op mij wek je de indruk alsof je eigenlijk niet wilt horen dat het een droom is die je beter een droom kunt laten, en ben je bereid alles op alles te zetten om het voor elkaar te krijgen.
Wel; dat is een mooie eigenschap en die moet je koesteren. Vastberadenheid bréngt je ergens. Maar verlies je gezond verstand niet. Je wilt het liefst een jonge KWPN-hengst, goedgekeurd en al. Tenzij je een toch wel énorme berg geld hebt ga je die niet kunnen bekostigen. Je lijkt te denken dat het allemaal wel goed komt, maar door een bericht als
melaniehut schreef:
Mijn ruin is heel braaf in stal, maar kan ook uit ge niets bijten(honger dnek ik)

laat je mij eigenlijk zien dat hoeveel ervaring je ook hebt, je nog lang niet voldoende geleerd hebt om een hengst te kunnen handelen.
Nog erger als bij een ruin of merrie is het omgaan met een hengst vóóruit denken. Wéten wat hij denkt en gaat doen, en hem altijd een stap, of liever 2, voor zijn. Een beetje ruin bijt niet uit honger. Voernijd? kan. Maar dan heeft het nog niets met honger te maken.

Als je graag op den duur een eigen hengst wilt houden, zorg dan dat je nu je plannen naast je neer legt, en ga wijs worden. Ervaring opdoen, kilometers maken. Ga om met hengsten, hengstenhouders, noem het maar. En bedenk wat je wilt van je ruin en merrie... dat je ruin je tegenvalt en niet het paard is dat jij graag zou hebben is jammer, maar kan gebeuren. De vraag is dan wel of je ermee moet doorgaan, of hem liever verkoopt om een ruin te kopen die jou wél biedt wat je wilt.

essie_blue

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:01

Ik moet eigenlijk nog wat toevoegen aan mijn bericht, ik heb de paarden aan huis staan en enkel een andere ruin erbij, dit maakt het voor mij ook mogelijk een hengst te houden. Wij waren ook niet specifiek opzoek naar een hengst, maar toevallig op gekomen. Daarbij heb je wel het gedoe dat je ze lastig ergens neer kan zetten op een andere stal als je bv op vakantie gaat, de omheining vaak aangepast moet worden en je zelf tegen een stootje moet kunnen. Mijn superbrave hengst heeft ook zo zojn hengstenstreken, maar ben zelf erg nuchter en streng. Dus dat gaat dan toevallig goed.

Ik raad het niet aan specifiek te zoeken naar een hengst, en al helemaal niet omdat je een pittiger paard wil, hengsten staan er bekend om, om met rijden slecht het been te zijn. Heb ik met die van mij ook geluk mee, maar merk wel dat hij opeens vreselijk aan mn been kan plakken, ook daar dus erg consequent bij zijn.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:23

delerium schreef:
Wat ik eigenlijk niet goed snap is dat je je zo fixeert op het hebben van een hengst. Op mij komt het over alsof je bij alle argumenten die neerkomen op "nee, niet doen" een hele grote MAAR hebt, terwijl bij alle posts die maar enigszins neigen naar "ach, het hoeft niet fout te gaan" het lijkt alsof je je daar erg aan vasthoudt.

Op mij wek je de indruk alsof je eigenlijk niet wilt horen dat het een droom is die je beter een droom kunt laten, en ben je bereid alles op alles te zetten om het voor elkaar te krijgen.
Wel; dat is een mooie eigenschap en die moet je koesteren. Vastberadenheid bréngt je ergens. Maar verlies je gezond verstand niet. Je wilt het liefst een jonge KWPN-hengst, goedgekeurd en al. Tenzij je een toch wel énorme berg geld hebt ga je die niet kunnen bekostigen. Je lijkt te denken dat het allemaal wel goed komt, maar door een bericht als
melaniehut schreef:
Mijn ruin is heel braaf in stal, maar kan ook uit ge niets bijten(honger dnek ik)

laat je mij eigenlijk zien dat hoeveel ervaring je ook hebt, je nog lang niet voldoende geleerd hebt om een hengst te kunnen handelen.
Nog erger als bij een ruin of merrie is het omgaan met een hengst vóóruit denken. Wéten wat hij denkt en gaat doen, en hem altijd een stap, of liever 2, voor zijn. Een beetje ruin bijt niet uit honger. Voernijd? kan. Maar dan heeft het nog niets met honger te maken.

Als je graag op den duur een eigen hengst wilt houden, zorg dan dat je nu je plannen naast je neer legt, en ga wijs worden. Ervaring opdoen, kilometers maken. Ga om met hengsten, hengstenhouders, noem het maar. En bedenk wat je wilt van je ruin en merrie... dat je ruin je tegenvalt en niet het paard is dat jij graag zou hebben is jammer, maar kan gebeuren. De vraag is dan wel of je ermee moet doorgaan, of hem liever verkoopt om een ruin te kopen die jou wél biedt wat je wilt.

Ik heb misschien ook niet voldoende ervaring, maar toen ik mijn ruin kocht was hij net twee weken zadelmak, hier had ik ook geen ervaring mee. Met goede begeleiding ben ik nu toch al een end gekomen. Ik hoopte dat het misschien ook mogelijk was om een hengst te kopen, en door de ervaringen die je dan meemaakt ook direct ervarener te worden, vandaar de vele vragen. Ik heb ook een instructice gehad die ook een hengst rijdt, daar heb ik ook veel gesprekken mee gevoerd over dit onderwerp, maar ieder persoon ervaart het anders en ik vind het belangrijk om meerdere kanten van het verhaal te horen. Ik ben sowieso nu ook bezig om een tijdje bij een hengstenhouderij mee te lopen. En de vragen die ik nu stel, stel ik omdat er nu veel mensen op dit topic zitten en ik het toch interessant vind voor als ik er wel klaar voor ben...

Vastberaden ben ik zeker! Dat kan dom en koppig over komen, maar ik zie het ook als een voordeel en mijn vastberadenheid en doorzettingsvermogen hebben mij op vele vlakken toch altijd geluk gebracht!
Ooit komt er een hengst... wanneer weet ik niet... maar ooit staat hij er!

PS: ik weet dat ik vaak rare uitspraken doe,,, maar mijn ruin bijt echt uit schooierig gedrag..

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:32

@ delerium

ohja en over mijn ruin verkopen,,,
Ik heb mijn ruin gekocht, om nooit meer weg te doen. Ik heb een hele sterke band met dit paard!
hij is heel moeilijk te rijden. Lui en een taaie mond zijn geen makkelijke eigenschappen en vooral niet samen, maar hier zie ik toch ook weer een uitdaging in. Er hebben al heel veel mensen gezegt, als het mijn paard was had er allang er een strikje om gedaan. Maar ik geef niet op, ik weet dat hij het kan!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:38

Oké, laatste poging :+ .

De vraag of je een hengst áánkan is helemaal niet zo interessant. :n
Die vraag kan niemand hier op bokt voor je beanwoorden zonder jou ooit te hebben zien rijden. Je vraagt het, maar het lijkt eigenlijk helemaal geen vraag, want je wil eigenlijk alleen de positieve antwoorden horen. Vraag je ook eens af hoeveel van die mensen die positief antwoorden, zelf échte sportervaring hebben met hengsten en ook werkelijk iets gepresteerd hebben daarmee (en dan bedoel ik niet een wedstrijd is de basissport). En hoeveel ervaring en welke begeleiding hadden die mensen dan toen ze eraan begonnen?

Je hebt ambities in de sport, tenminste dat maak ik een beetje uit je verhaal op?
Van het hengst zijn heb je dan veel meer hinder dan gemak. Een hengst is vaak ongeconcentreerd en dat staat goede prestaties gewoon in de weg. Behalve wellicht voor de échte goede ruiters, maar daar behoor jij gewoon (nog) niet toe. Dat kan je misschien ooit worden, als je jezelf de kans geeft, maar als je je zo blijft focussen op het hebben van een hengst, dan gaat het niks worden :n .
Waarom focus je je niet eerst eens op je rijden? Dat zal toch in eerste instantie in orde moeten zijn wil je ooit een stap verder komen.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 09-03-12 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:38

melaniehut schreef:
@ delerium

ohja en over mijn ruin verkopen,,,
Ik heb mijn ruin gekocht, om nooit meer weg te doen. Ik heb een hele sterke band met dit paard!
hij is heel moeilijk te rijden. Lui en een taaie mond zijn geen makkelijke eigenschappen en vooral niet samen, maar hier zie ik toch ook weer een uitdaging in. Er hebben al heel veel mensen gezegt, als het mijn paard was had er allang er een strikje om gedaan. Maar ik geef niet op, ik weet dat hij het kan!

Taaie mond krijgen ze niet zomaar.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:40

bijten uit "schooierigheid"? Bijten betuigd in 99,9% op geen respect hebben in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:45

Over het hebben van het wel of geen klik... Ik was ook geen merrie mens.. Maar mijn eerste zelf gekochte paard was een merrie (en een met een handleiding en die consequente hand nodig had) en ik ging kijken voor een ruin en kwam terug met.. wederom een merrie vorig jaar bij de aankoop van m'n nieuwe paard (pony).

Als jij je niet openstelt naar een paard, dan kan de klik er niet komen nee. Het komt op mij over (ik wil niemand op z'n tenen trappen) dat jij een tunnelvisie hebt wat betreft geslachten van paarden.. Hengsten zijn mooi en hebben pit, merries en ruinen zijn minder mooi en makkelijker...

Nou, was het maar zo'n feest.. M'n moeder d'r jonge ding was braver toen hij hengst was, dan dat mijn merrie is... Oogkleppies af en hartje open, anders krijg je óók met een hengst geen klik en gaat het echt nog steeds niet werken, nu niet, nooit niet.
Maar zoals ik het lees heb je nog genoeg te doen met je ruin.. Focus je daarop.. heb je veel meer aan in mijn ogen.

Tuurlijk, je hebt lieve hengsten. Maar je hebt ook pittige merries.. Stap uit je tunnelvisie.
Ik ga je niet vertellen wat je wel of niet moet doen, maar je moet je vooroordelen (om ze maar even zo te noemen ) van ieder geslacht even opzij zetten. Niet alleen van de ruinen en merries.. Maar ook van de hengsten.

Een paard is een paard. Een paard heeft 4 benen, een hoofd, een staart, en een karakter.

Dat er dan nog een stempeltje met 'jongen' of 'meisje' aanhangt, dat komt daarna wel. Maar probeer eens heel objectief te kijken naar paarden. Al dan niet onbewust zal je waarschijnlijk bij het lezen van merrie of ruin in een advertentie al denken 'dat wordt hem niet', waardoor je misschien wel het meest geweldige paard in je leven misloopt ;) Ik had mijn merrie in ieder geval voor geen goud willen mislopen.. En ik ben geen merriemens..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:50

Ga nu eerst maar eens leren omgaan met paarden.
Dat is het grootste manko van menig manege ruiter.
Ga daarna eens leren paard rijden.
En dan praten we weer eens met elkaar.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:54

chelle_dora schreef:
Dat er dan nog een stempeltje met 'jongen' of 'meisje' aanhangt, dat komt daarna wel. Maar probeer eens heel objectief te kijken naar paarden. Al dan niet onbewust zal je waarschijnlijk bij het lezen van merrie of ruin in een advertentie al denken 'dat wordt hem niet', waardoor je misschien wel het meest geweldige paard in je leven misloopt ;) Ik had mijn merrie in ieder geval voor geen goud willen mislopen.. En ik ben geen merriemens..

Goed punt. Soms kun je tot bepaalde hoogte algemeniseren, maar je kunt niet zeggen dat alle individuen hetzelfde zijn. Je moet inderdaad dus naar het individu kijken. Daar zit een bepaalde persoonlijkheid, karakter in.

De enige reden dat ik zelf voorkeur heb voor merries, is omdat mijn ruin andere ruinen en hengsten niet accepteert. Dat heeft met mijzelf dus niets te maken. Want zelf heb ik geen voorkeur.
En ja, ik zou ook wel een mooie andalusische hengst willen hebben. MAar dan moet ik er thuis de mogelijkheid voor hebben. Hij moet in de wei kunnen en hij moet zich gelukkig kunnen voelen. Dat is voor mij een harde eis.

Sueno schreef:
bijten uit "schooierigheid"? Bijten betuigd in 99,9% op geen respect hebben in mijn ogen.

Dat is schooierigheid ook, gebrek aan respect.
Schooierigheid komt voort uit láten gebeuren, geen grenzen stellen aan wat gebeurt.

Niet dat ik het goed doe hoor. Ik weet ook niet of ik de juiste persoon zou zijn voor een hengst daarom. Ben nog iets te veel van "laat maar waaien" en dat is geen goede combi.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:06

Ik kijk ook wel naar ruinen, en merrie af en toe als ik een hele goede zie.
Ik heb geen tunnel visie voor het zoeken van een paard, maar dit topic gaat over hengsten....

Maar ik wil toch ooit een keer een hengst, hoef niet nu, kan ook over vijf jaar of tien jaar, en als dat niets is op die hengstenhouderij waar ik een tijdje bij mee ga lopen ben ik ook direct genezen.

Door163

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:13

Een hengst is super leuk als hij respect voor je heeft en je ziet als ''vriend''
de baas willen zijn van een hengst gaat hoogstwaarschijnlijk niét lukken omdat een hengst van nature dominant en slim is, dan wordt hij boos als je de baas speeld over hem.
Maar als een hengst je mag, dan kan je een heel fijn duo vormen! Een hengst heeft mooie gangen, is natuurlijk mooi en heeft een fijn opgewekt karakter + dat ze nogeens heel slim zijn pikken ze snel dingen op.
Maar zodra je zijn respect verliest kan dit tot hele erge problemen gaan lijden... Dus hééél goed nadenken voordat je een hegst aanschaft!
Als ik jou was zou ik nu nog geen hengst nemen, pas als je daar heel zeker van bent dat je een hengst zijn vertrouwen kan krijgen, maar hij je wel respecteert.. :j

groetjes !

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:17

Door163 schreef:
Een hengst is super leuk als hij respect voor je heeft en je ziet als ''vriend''
de baas willen zijn van een hengst gaat hoogstwaarschijnlijk niét lukken omdat een hengst van nature dominant en slim is, dan wordt hij boos als je de baas speeld over hem.
Maar als een hengst je mag, dan kan je een heel fijn duo vormen! Een hengst heeft mooie gangen, is natuurlijk mooi en heeft een fijn opgewekt karakter + dat ze nogeens heel slim zijn pikken ze snel dingen op.
Maar zodra je zijn respect verliest kan dit tot hele erge problemen gaan lijden... Dus hééél goed nadenken voordat je een hegst aanschaft!
Als ik jou was zou ik nu nog geen hengst nemen, pas als je daar heel zeker van bent dat je een hengst zijn vertrouwen kan krijgen, maar hij je wel respecteert.. :j

groetjes !

ik 'denk/weet' dat dit mij wel lukt, maar (bijna)iedereen hier raad mij het af dus dat zegt ook wat, toch maar eerst ff ervaring met hengsten op doen..

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:21

misschien kun je een ruin nemen die op latere leeftijd is gecastreerd, dan heeft hij toch meer het uiterlijk van een hengst, maar is hij makkelijker in de omgang... ik hoop dat je hier iets aan hebt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:34

LDRD schreef:
Vraag je ook eens af hoeveel van die mensen die positief antwoorden, zelf échte sportervaring hebben met hengsten en ook werkelijk iets gepresteerd hebben daarmee (en dan bedoel ik niet een wedstrijd is de basissport). En hoeveel ervaring en welke begeleiding hadden die mensen dan toen ze eraan begonnen?

Ik benadruk dit nog maar eens :)

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:36

LDRD schreef:
LDRD schreef:
Vraag je ook eens af hoeveel van die mensen die positief antwoorden, zelf échte sportervaring hebben met hengsten en ook werkelijk iets gepresteerd hebben daarmee (en dan bedoel ik niet een wedstrijd is de basissport). En hoeveel ervaring en welke begeleiding hadden die mensen dan toen ze eraan begonnen?

Ik benadruk dit nog maar eens :)

Wat was jou ervaring toen je hieraan begon :) ?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:37

35 jaar dagelijks paarden paarden paarden?

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:43

LDRD schreef:
35 jaar dagelijks paarden paarden paarden?

is het toevallig op je pad gekomen of heb je er voor gekozen?
Want als ik 35 jaar rij ervaring zou moeten hebben betekend dan ik ongeveer 42 ben wil ik ooit hengsten gaan rijden....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:57

Ik had spelenderwijs al ervaring met hengsten omdat ik gelegenheid heb gehad om bij echte paardenmensen veel ervaring op te doen, met paarden in z'n algemeenheid en daaronder ook hengsten.
De eerste éigen KWPN hengsten dateren van een ruime 10 jaar geleden. Inmiddels dus 45 jaar paardenervaring achter de rug dus.

Daarom kan ik zeggen, los van of je nou een hengst aankan of niet, dat het opdoen van rijervaring,
ook op hoger niveau, veel zinvoller is dan het willen rijden van hengsten. Een hengst op wedstrijd vraagt gewoon veel meer dan een ruin of een merrie. Een hengst vraagt ook een ander stalmanagement e.d.
Dat kan je hier niet leren met een krabbel van deze en gene op bokt. Die ervaring moet je in de praktijk opdoen onder leiding van ervaren mensen en vooral niet zelf gaan prutsen.

Richt je op het rijden onder goede begeleiding en laat zien dat je leven bestaat uit paarden paarden en nog veel meer paarden en dan komt er vanzelf een keer het rijden van een hengst op je pad, al dan niet van jezelf of van iemand anders.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 20:06

LDRD schreef:
Ik had spelenderwijs al ervaring met hengsten omdat ik gelegenheid heb gehad om bij echte paardenmensen veel ervaring op te doen, met paarden in z'n algemeenheid en daaronder ook hengsten.
De eerste éigen KWPN hengsten dateren van een ruime 10 jaar geleden. Inmiddels dus 45 jaar paardenervaring achter de rug dus.

Daarom kan ik zeggen, los van of je nou een hengst aankan of niet, dat het opdoen van rijervaring,
ook op hoger niveau, veel zinvoller is dan het willen rijden van hengsten. Een hengst op wedstrijd vraagt gewoon veel meer dan een ruin of een merrie. Een hengst vraagt ook een ander stalmanagement e.d.
Dat kan je hier niet leren met een krabbel van deze en gene op bokt. Die ervaring moet je in de praktijk opdoen onder leiding van ervaren mensen en vooral niet zelf gaan prutsen.

Richt je op het rijden onder goede begeleiding en laat zien dat je leven bestaat uit paarden paarden en nog veel meer paarden en dan komt er vanzelf een keer het rijden van een hengst op je pad, al dan niet van jezelf of van iemand anders.

Snap ik!
45 jaar, dat is idd een hele boel ervaring.
Ik schaf ook voorlopig geen hengst aan, als het maar een toppertje is *D

Door163

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:12

melaniehut schreef:
Door163 schreef:

groetjes !

ik 'denk/weet' dat dit mij wel lukt, maar (bijna)iedereen hier raad mij het af dus dat zegt ook wat, toch maar eerst ff ervaring met hengsten op doen..

Als je er zelf echt zeker van bent, kan je volgens mij inderdaad eerst wat ervaring met hengsten op doen. En als het karakter van de hengsten je echt bevalt: waarom niet? Dan kan je het best luisteren naar jezelf. De meeste mensen zijn een beetje bang van hengsten waardoor ze al geleik zeggen dat je het niet moet doen. Maar als jij ze dan kent, en leuk vind moet je maar serieus gaan kijken voor een lieve hengst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:12

Je hebt het steeds over het rijden van hengsten in veel van je antwoorden. Dat laat je door iemand anders doen, een jonge hengst kun je zelf inrijden.
Ik denk dat je je eerst maar eens op de omgang in het algemeen met een hengst moet concentreren, eer je gaat denken aan het rijden. Want als het dier al geen respect voor je heeft wanneer je er naast staat, gaat ie dat dat zeker al niet hebben wanneer je er op zit.
Ook al laat je hem door iemand anders inrijden, de dagelijkse omgang is in jouw handen. En als je al denkt dat een paard je bijt omdat hij honger heeft, dan geniet je bar weinig respect van de ruin, dus hoe wil je dat met een hengst doen?

Wat heb jij verder een hengst te bieden eigenlijk?

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 20:30

Mindim schreef:
Je hebt het steeds over het rijden van hengsten in veel van je antwoorden. Dat laat je door iemand anders doen, een jonge hengst kun je zelf inrijden.
Ik denk dat je je eerst maar eens op de omgang in het algemeen met een hengst moet concentreren, eer je gaat denken aan het rijden. Want als het dier al geen respect voor je heeft wanneer je er naast staat, gaat ie dat dat zeker al niet hebben wanneer je er op zit.
Ook al laat je hem door iemand anders inrijden, de dagelijkse omgang is in jouw handen. En als je al denkt dat een paard je bijt omdat hij honger heeft, dan geniet je bar weinig respect van de ruin, dus hoe wil je dat met een hengst doen?

Wat heb jij verder een hengst te bieden eigenlijk?

Maar ik snap niet hoe iedereen kan zeggen dat mijn paard geen respect voor mij heeft doordat hij schooit. In dat opzich is hij misschien iets minder goed op gevoed. Al onze beesten schooien, kan ik echter niets aan doen want mijn moeder leert ze dat door continue koekjes en worstel te voeren. Het is Btw nu al weken geledendat hij voor het laats heeft gebeten(gehap, echt bijten doet hij niet).

Ohja en wat ik een hengst te bieden heb..

Dan kan je net zo goed vragen wat sowieso een paard te bieden heb...
-ik ga er met de volle 100% voor
-een consequente ruiter
-Ik ben niet snel bang.
- En liefde , iets wat ik vind wat ieder paard nodig heeft!
etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:01

Tja, als ik jouw antwoorden lees, zou ik niet aan hengst beginnen. Als je niet snapt waarom een paard respectloos is wanneer het naar je hapt en dat schooien zelfs wordt aangeleerd, lijkt een hengst me ene stap te ver.

Wat heb je hem dagelijks te bieden, een paardenleven, kan hij sociaal zijn, moet hij constant apart. Denk jij dat je hengstenstreken kan hanteren. Wat versta je onder liefde knuffelen, tutten of constant op zijn plaats zetten. Ik noem maar wat dingen. Je geeft aan een tweejarige te willen, aan consequentie tijdens het rijden heb je dus nog niets. Wat als je hengst gaat puberen, ben je mans genoeg om consequent te blijven.
Je geeft aan de afrastering niet dusdanig te kunnen maken om hem bij je hengstige merrie vandaan te houden, hoe los je dat dan op, dan de hengst maar op stal, ik bedoel de praktische kant van het houden van een hengst.
Je kan niet net zo goed vragen wat je een paard sowieso te bieden hebt, je moet kijken wat je daarnaast een hengst te bieden hebt. Liefde voor een paard is sommige gevallen ook je er bij neerleggen dat het misschien nog niet zo goed past. Is het reeel, wat vinden je ouders van, bij eventuele kosten zullen zij het moeten gaan betalen. Een hengst voor het wow effect tijdens een wedstijd en wat extra pit, lijken me allemaal niet duidelijke motieven om een hengst te nemen. Hormonen blijven hormonen, dat moet je 365 dagen per jaar in de gaten houden. Wat als je op vakantie gaat en je hengst heeft streken, durf je hem aan een ander over te laten? Zomaar wat dingetjes, die je tegen gaat komen. En inderdaad zijn er hele brave hengsten, maar daar moet je niet vanuit gaan, als je daar van uit gaat en die van jouw wordt een klier, dan kan het je nog wel eens vies tegenvallen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:19

En door dat voeren krijg je schooi gedrag en dat kan uitslaan bij een hengt tot het eisen van zijn voer..
Die van mijn moet als ik zijn box in kom achteruit....
Als er voer in zijn bak kom netjes wachten.
Gaat hij lelijk doen nog een stap achter uit net zo lang wachten tot ik weg loopt.

Ik zelf persoonlijk vind de redenering ik houd van pittige paarden en eigelijk vind je het wel stoer zo spierbundel niet zo optimaal.

Het is toch veel leuker om met je paard nieuwe dingen aan te leren om verder te komen dan steeds een gevecht moeten aangaan wie nu eigelijk het haantje is :+

Zeg je ik gaat voor de dekdienst etc....Houd dan in je achterhoofd dat je waarschijnlijk een andere ruiter moet gaan vinden die de daadwerkelijke kwaliteiten van je paard laat zien...Ik bedoel dan op een hoger niveau.
Je wilt immers je paard promoten.
Daarbij zit ook de tijd tijdens showseizoen dus lig je wedstrijd schema anders...

Zoals ik al zei: Als die van mij geen premie behaald gaan zijn ballen er af. en gaat ik gewoon van me paard genieten zoals ik ze eigelijk voor had aangeschaft...Rijden zonder rompslomp ;)