Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:03

Zal best :D

De gedachte kwam bij mij op omdat toen in Nijkerk (volgens mij legde jij dat uit) dat je na het schieten nog wel iets móet doen, omdat het paard technisch gezien nog wel leeft. Het bewustzijn is weg, maar het lijf doet het nog. Ik denk dat ik dat wel zou willen, schieten en dan de roze vloeistof.
Gek is dat, toen in Nijkerk had ik er echt geen problemen mee om een paard geslacht te zien worden, maar als het je eigen is, is het heel anders........ ik wil ook niet dat ze ondersteboven opgehangen wordt en onthoofd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:23

Jolliegirl schreef:
Wat een lacher.. over de huid van dieren :')
Of het paard nou schoon of smerig is.. :=

Waarom een lachertje, dit is de reden:

Citaat:
In de ingewanden, in de uitwerpselen en op de vacht van gezonde dieren kunnen verschillende mogelijk schadelijke organismen voorkomen. Deze organismen, zoals bijvoorbeeld E. coli en in het bijzonder E. coli O157:H7, Salmonella en Campylobacter, kunnen voedselinfecties veroorzaken bij de mens.
Dieren die drager zijn van schadelijke organismen vertonen niet noodzakelijk ziektetekenen. Louter op basis van het uitzicht van de dieren kan geen onderscheid worden gemaakt tussen dieren die dragers zijn van schadelijke organismen en dieren die geen dragers zijn.
De huid in het algemeen en de met mest bezoedelde huid in het bijzonder is een mogelijke bron van contaminatie van het karkas tijdens het slachtproces. Hoe natter en hoe vuiler de huid van het dier, hoe groter het risico op karkascontaminatie en hoe groter het risico voor de menselijke gezondheid.
Omdat afgaande op het uitzicht van de dieren niet kan worden uitgemaakt of zij wel of geen drager zijn van schadelijke organismen, is het belangrijk dat erop wordt toegezien dat de dieren zo schoon en zo droog mogelijk voor de slacht worden aangeboden
Het ter slachting aanbieden van dieren met een huid in aanvaardbare staat, kortom van schone dieren, draagt bij tot de productie van veilig vlees en zal op die manier ook een gunstige invloed hebben op het consumentenvertrouwen in de vleesproductie.

Staat ook bij de regels van de PVE:
http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up1/ZggmrubIU_wh_rund_deel_10_voorstel_30-06-09.pdf Hoofdstuk 3.2
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-12 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:24

Jolliegirl schreef:
Yamcha schreef:
Dan had ik de categorieën niet goed, ingeslapen paarden vallen onder categorie 1. Net als honden en katten. En daar wordt niks voor consumptie gebruikt.

Cat. 3 is voor vernietiging. :)
Daar wordt niéts van gebruikt.

Nogmaals, kun je me misschien wijzen waar ik dat kan vinden? Ik kom dat niet tegen namelijk, ook niet bij de rendac.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:25

mijn moeder gaat op de markt werken bij een slager die een paardenslachterij heeft> ik dacht OMG dat meen je niet
ik ga nooit van me leven een stukje paadenvlees eten., tjaa, je krijgt dan ook die vraag van : ja maar je eet ook ander vlees?; ik hou zo van mn paard stel je voor dat hij het ooit zal zijn als je lekker aan het eten bent.

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:28

Mijn dochter zei laatst: Mijn lievelingsvlees is frikandel omdat daar paardenvlees in zit en paarden zijn mijn lievelingsdieren :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:43

Oh hahaha Naat3 := dat is wel grappig :=

Ik eet gewoon paardenvlees :j je kunt het beter opeten dan weggooien, anders zijn ze voor niets doodgegaan ;)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:43

Naat3 schreef:
Mijn dochter zei laatst: Mijn lievelingsvlees is frikandel omdat daar paardenvlees in zit en paarden zijn mijn lievelingsdieren :D

hihi :+ :+

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:51

Ik ben eigenlijk wel voor paardenvlees eten.
een paard heeft vaak een mooi leven gehad, waarschijnlijk leuker dan een kip, rund of varken. Eigenlijk een stuk eerlijker om dat te eten dan ander vlees.
Met mijn vriend had ik het daar over gehad, hij dacht er ook zo over en hij had inderdaad uit de supermarkt een paardenbiefstukje meegenomen.

We hadden de stukjes vlees gebakken en na een paar happen gegeten te hebben keken we elkaar aan...
we hadden er allebei toch een rare bijsmaak bij. Gewoon om het idee dat het om een dier ging waar we beide van houden.
het is stom, maar ik vond het toch moeilijk om niet een stel galopperende paarden bij te denken....
Vlees is overigens gewoon lekker, smaakt wel iets anders dan een rundvlees biefstukje, maar het ging echt om de gedachten erbij.

ik ben een mietje. en eet gewoon een runder biefstukje :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:54

Naat3 schreef:

Haha je dochter is mijn nieuwe held *\o/* :') :D
Te leuk :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:57

Ik heb weleens paarden worst op en paarden biefstuk.
Maar net als wild vind ik het niet te vreten.
Gewoon puur de smaak.

Zielig kan ik het niet vinden....Paarden worden over het algemeen niet zomaar geslacht.

Ik eet graag runder biefstuk.
Dieren eten vind ik niks zieligs aan hoort bij de voedsel keten.
De manier hoe ze vaak worden gehouden en daarna is andere koek.
Dat mag van mij wel veranderen.

Veel vlees eet ik overgins niet want houd niet van beleg en doordeweeks eet ik amper vlees en maak ik het voor mezelf makkelijk met eten:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:23

Naat3 schreef:

geweldig!
leer haar later dan maar wel even dat ze beter eerlijk paardenvlees kan eten :+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:18

Ik zie nu zo toevallig op tv bij wie is de chef, dat een persoon geen lamsvlees eet omdat het van een jong dier is. Reden: zielig. Het kan allemaal

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:25

Ik eet het niet omdat ik het zielig vind maar omdat ik ook mijn hond en mijn kat niet eet. Voor mij persoonlijk hebben paarden meer betekenis dan een koe, kip of varken en daarom eet ik geen paard, net zoals ik nooit mijn hond of kat zou eten. Welke in andere landen wel gegeten zouden worden.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:57

Ik vind dit een zieke topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:59

Nee, dat is echt een zinvolle toevoeging, jeetje, bedankt voor de mededeling :roll:

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:03

Graag gedaan hoor

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:54

Ine23 schreef:
Paardenvlees is meestal erg eerlijk vlees, als je het bij een goede slager haalt komt het ook niet uit Argentinië, maar uit Europa waar de dieren meestal een mooi leven achter de rug hebben.

Hoe bedoel je uit Argentinie? de meeste paarden daar zien er beter uit en hebben het beter als de paarden hier.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:00

Ik eet geen paardenvlees omdat ik gewoon ergens een grens trek. Dat is alles. Maar verder is het waarschijnlijk goed vlees omdat paarden het beter hebben dan varkens. Het is geen bio industrieprodukt.
Verder geschiedt het slachten op een humane manier hier in Nederland en dat is ook gunstig.

Maar zoals ik al zei, ik trek hier een grens. Paarden zijn voor mij geen voedsel, het zijn mijn vrienden.
En voor honden geldt dat nog meer. Ik vind het idee dat men honden eet werkelijk ondraaglijk. Leef te intens met honden. Ze staan te dicht bij me.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:12

Naat3 schreef:

:D

Ik zal er ook geen frikandel of kroket of wat voor ander lekker snackje minder om eten omdat er paardenvlees inzit...

Maar voor een echte paardenbiefstuk bedank ik :7 Niet omdat het paard is, maar gewoon omdat ik die biefstuk niet lekker vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:05

@ Langcara: zo voel ik dat ook. Daarom wil ik mijn paard ook niet laten slachten. Ik wil dat met de honden ook niet.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:44

Ik eet ook geen paardenvlees, wel koe kip of varken.

Maar bijvoorbeeld ook geen konijn, dit doordat ik zelf ponys heb en konijnen heb gehad.
Ik heb er dus een emotionele band mee, dan voelt het niet juist voor mij om het te eten.

Ik durf te wedden dat als ik een eigen koe had, dat ik ook geen koeienvlees meer zou eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:53

Yamcha schreef:
@ Langcara: zo voel ik dat ook. Daarom wil ik mijn paard ook niet laten slachten. Ik wil dat met de honden ook niet.

Je kunt een paard toch laten schieten en niet slachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:27

:j kan ook. Ik zou een combi van schieten en dan.de roze vloeistof ook prima vinden.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:16

Als je je paard naar de slacht brengt hoeft hij niet consumptie te zijn, je bent vrij om dit aan te geven

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:25

Ik ben het niet eens met jou stukje over de 'eer' en naar het slachthuis sturen. Natuurlijk, er worden massatransporten paarden naar de slachthuizen gebracht, dat ontken ik niet. Maar meestal, en dan zijn er vast uitzonderingen, worden paarden niet zomaar naar de slacht gebracht. Dan is er ook werkelijk wat mis mee. En dan doe je er een paard geen goed mee om hem te laten leven, vanwege de 'eer'. ;)