rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:13

Miska schreef:
Electra63 schreef:
Jes_sira,
Nee, jij hebt inderdaad dat van Hitler enz. niet aangehaald, dat was die heks (geen belediging, staat in haar profiel :D ) Miska.
Maar in jouw profiel staat een foto van je vader, ik neem aan op één van die onderlinge verenigingswedstrijden? Eerlijk gezegd, daar word ik ook niet blij van. Dat maakt ook verder niet uit, maar ik weet dan wel wat ik met het commentaar moet doen: niets!
En dat stoort mij aan de discussie: vooral anderen afkraken.

Hahahaha, voelde wel even goed om te kunnen zeggen of niet? DIE HEKS!!! }:) _O-

Ik moet zeggen dat ik het topic steeds komischer vind worden. :')
Omdat de dingen verkeerd gelezen en verdraaid worden, maar dat maakt niet uit.
Ik heb alleen een paar vraagjes...
Wanneer ben je eigenlijk prof?
Als je daar aan de top rijdt?
En als je daar -niet- rijdt mag je dan wel of geen andere visie hebben?
Of ben je dan meteen verstandloos of gestoord?

Natuurlijk, ik moest even wachten op een gelegenheid om het te kunnen zeggen :D
Ik snap helemaal niets van dat heksengedoe en daarom begrijp ik waarschijnlijk ook niets van jouw berichten, daar ben ik waarschijnlijk te nuchter voor.

Maar ik wil wel graag van jou horen waarom je Hitler erbij haalt? Totaal off-topic, heeft helemaal niets met paarden te maken. Ook de vergelijkingen met hanengevechten enz. vind ik not-done.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:15

Niet verstandloos of gestoord maar geen idee hebbend hoe het is om op zo'n paard te zitten (zoals ik denk, 99% van bokt?).

En natuurlijk mag je een andere visie hebben, maar zie het niet te zwart-wit. Zo zit het namelijk niet in elkaar.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:15

Electra, reageer je dan ook op Miska's vragen? ;)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:23

Electra63 schreef:
Natuurlijk, ik moest even wachten op een gelegenheid om het te kunnen zeggen :D
Ik snap helemaal niets van dat heksengedoe en daarom begrijp ik waarschijnlijk ook niets van jouw berichten, daar ben ik waarschijnlijk te nuchter voor.

Maar ik wil wel graag van jou horen waarom je Hitler erbij haalt? Totaal off-topic, heeft helemaal niets met paarden te maken. Ook de vergelijkingen met hanengevechten enz. vind ik not-done.

Hahahaha, ten minste nog één iemand blij gemaakt vandaag!!! :))
Hitler heeft geen directe connectie misschien, maar zijn visie is in principe hetzelfde.
Het is allemaal uiterlijk vertoon.
Verbetering naar meer en beter, terwijl dat ook maar een visie is die iemand verzonnen heeft, alleen wie bepaalt of het nu werkelijk juist is?
De sport en al zijn navolgers.
En daarom blijft het in stand, maar als je dieper gaat kijken dus niet zo oppevlakkig blijft doen is er zoveel meer.

Pion schreef:
Niet verstandloos of gestoord maar geen idee hebbend hoe het is om op zo'n paard te zitten (zoals ik denk, 99% van bokt?).

En natuurlijk mag je een andere visie hebben, maar zie het niet te zwart-wit. Zo zit het namelijk niet in elkaar.

Mijn vraag is wie er dan eigenlijk zwart-wit blijft denken, want ik ben het namelijk niet omdat ik juist van het hele traditionele gebeuren ben afgestapt en het anders ben gaan doen.

Maar weet je wat ik nou wel heel graag zou willen zien...
Dat al die zogenaamde profs daar aan de top al hun ijzerwerk aan de kant gooiden en dan dezelfde proeven of parcoursen gingen rijden zoals ze nu doen.
Dan ben ik heel benieuwd of ze dan ook werkelijk zo kundig zijn als er beweerd wordt, want dat betwijfel ik dus ten zeerste.
Als een Nevzorov oid het namelijk kan, waarom dan geen Anky?
Als die ene meid van onbeteugeld hoofdstelloos kan springen, waarom heeft Hickstead dan nog steeds een hoofdstel in?
Een paard is een paard en de één heeft misschien meer temperament, maar als je zoveel ijzerwerk nodig hebt om je paard onder controle te houden, terwijl anderen het tegendeel bewijzen, dan vraag ik mij echt af wie er kundiger is.
En kom niet met vergelijkingen aan van een simpel hindernisje is makkelijker dan een heel parcours, want hoe meer je oefent hoe beter je wordt dus die vlieger gaat voor mij niet op. :n
Enlighten me!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:27

Weet je wat mij opvalt...ondanks dat er inderdaad soms heel stevig getrokken word, lopen na het parcours de paarden direct aan een lang teugeltje, singel losser, doodkalm te stappen terug naar de losrijbaan of stal of waar ze ook heen gaan.
Ik heb ook zo'n heel zwaar vermoeden dat er thuis ook doorgaans niet zo gereden word, aangezien ook deze paarden gewoon bitcontrole ondergaan en er maar weinig paarden zijn die je vaker zo kan rijden zonder dat de mond stukgaat...Dus misschien is het toch echt alleen in het parcours dat ze zo heet worden dat er af en toe hard ingegrepen moet worden? En misschien kan je daar dan inderdaad niets aan doen, aangezien de situatie niet te vergelijken is met training, maar ook omdat de paarden echt wel op de hindernissen aan moeten trekken omdat ze anders gewoon niet goed genoeg zijn voor dit niveau...
Gaat het er soms grof aan toe, jazeker. Maar om zo simpel te zeggen dat ze dat rijtechnisch op moeten lossen of dat het komt omdat de paarden niet licht genoeg aan de hulpen zijn...daar heb ik toch erg mijn twijfels bij.

Ik vind het wel jammer dat op bokt altijd de vergelijking terug blijft komen tussen een enkele hindernis of een basis parcours en een internationaal 1.60 niveau...en dat men schijnbaar nog steeds denkt dat je deze wedstrijden met hetzelfde type paard kan rijden...nou kunnen deze paarden natuurlijk wel een Z parcours lopen, maar het gemiddelde Z paard zal dit niveau niet halen...Jammer dat men hier de ogen voor blijft sluiten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:27

Miska,
Ik nam dit topic niet heel serieus (want dit soort topics worden dagelijks geopend), maar als je werkelijk vindt dat de visie van Hitler en de visie van sportruiters hetzelfde is: uiterlijk vertoon, dan ben ik eigenlijk uitgesproken.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:29

Electra63 schreef:
Miska,
Ik nam dit topic niet heel serieus (want dit soort topics worden dagelijks geopend), maar als je werkelijk vindt dat de visie van Hitler en de visie van sportruiters hetzelfde is: uiterlijk vertoon, dan ben ik eigenlijk uitgesproken.

Waar draait het volgens jou dan om?

Ik bedoel, omdat ik anders denk zijn we ineens uitgesproken, maar ik ben wel nieuwsgierig naar jouw visie of die van een ander die niet hetzelfde denkt als ik.
Laatst bijgewerkt door Miska op 16-09-11 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:31

Zwart-wit omdat er een goed-slecht beeld ontstaat.
Natuurlijk kun je het er niet mee eens zijn, ik zeg ook 'soms is het niet normaal' maar ik snap ook dat zulke paarden zó heet worden dat je wel in moet komen om zo'n paard tegen zichzelf te beschermen.
Ik denk ook dat er ingegrepen moet worden als het echt te ver gaat, maar meerdere ophoudingen, daar kan ik niet heel wakker van liggen.

Maar waarom zie je aan de top een bepaald beeld? Waar blijven die anderen die kunnen laten zien dat het ook anders kan?
Ze moeten zich houden aan de optuiging, maar daar kun je ook heel vriendelijk mee rijden... dus waar zijn ze?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:34

Miska, je wilt helemaal niet enlightened :D worden heb ik het idee. Je hebt al op een professionele stal gewerkt en gaat hier dan vragen wanneer iemand een prof is?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:34

Pion schreef:
Zwart-wit omdat er een goed-slecht beeld ontstaat.
Natuurlijk kun je het er niet mee eens zijn, ik zeg ook 'soms is het niet normaal' maar ik snap ook dat zulke paarden zó heet worden dat je wel in moet komen om zo'n paard tegen zichzelf te beschermen.
Ik denk ook dat er ingegrepen moet worden als het echt te ver gaat, maar meerdere ophoudingen, daar kan ik niet heel wakker van liggen.

Maar waarom zie je aan de top een bepaald beeld? Waar blijven die anderen die kunnen laten zien dat het ook anders kan?
Ze moeten zich houden aan de optuiging, maar daar kun je ook heel vriendelijk mee rijden... dus waar zijn ze?

Juist, door regels die bepaald zijn vanuit de middeleeuwen!!!
We leven verdorie in 2011 met allerhande (verbeterde) mogelijkheden, maar wij kunnen niet met de toppers meedoen als we dat zouden willen, omdat het in de regelementen staat dat al dat ijzerwerk verplicht is???
Wie spoort er dan niet?
Hoezo beperkt?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:36

setteke schreef:
Miska, je wilt helemaal niet enlightened :D worden heb ik het idee. Je hebt al op een professionele stal gewerkt en gaat hier dan vragen wanneer iemand een prof is?

Omdat ik benieuwd ben waarom jullie zo denken?
En waar het allemaal van afhankelijk is?
Maar ik heb nog van niemand een duidelijk antwoord gekregen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:37

Met ijzerwerk kun je ook heel vriendelijk zijn, je hoeft de teugels niet op 'spanning' te nemen.
Draag een knopspoor maar drijf met je kuit.
Harnachement staat vast, maar nergens hoe je het moet gebruiken.
Dus als je het echt wilt laten zien... kan het wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:38

Als er iets uit de Middeleeuwen stamt, dan is het wel dat heksengedoe :D

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:40

Ik kijk hier wel naar, aangezien je ook leert door gewoon topruiters te zien rijden .. :9k
Ik vind het persoonlijk niet nodig om al die speciale bitten enzo te gaan gebruiken, maar ik heb bij zo'n ruiters helemaal geen commentaar op hun manier van rijden.
Je behandelt je paard zoals jij het wilt, niet zoals anderen het willen .. ;)
Soms vind ik het ook wat té ver gaan, maar ik heb onwijs veel respect voor de springruiters die hun paard met respect rijden & behandelen en die dan ook érg ver geraken.
Tijdens zo'n wedstrijden op dat niveau kan je volgens mij niet op alles gaan letten .. Als je als springruiter bij zo'n hoog parcours de hele tijd moet gaan denken aan dat je niet trekt of weet ik veel wat, dan ja .. Gebeuren er ongelukken ..
Veel van deze paarden worden érg goed behandelt! Dus hier moet volgens mij dan ook geen commentaar op gegeven worden. :)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:42

Electra63 schreef:

Nog veel verder terug hoor!!! ;)

Maar goed, waarom kunnen wij niet meedoen met de toppers op onze manier?
Dat is één van de reden dat ik totaal niet ambitieus ben, omdat ik mijn paard niet op die manier wil berijden, maar ik weet zeker dat ik daar net zo goed kan uitblinken wanneer ik de kans kreeg en zo'n knol onder mijn reet had als Hickstead, alleen door een paar achterlijke regels die bepaald zijn uit het jaar nul zal het nooit aan de orde komen.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:45

Je vergeet iets, als jij net zoveel talent zou hebben als lamaze EN zo'n paard als Hickstad zou hebben. ;)
Laatst bijgewerkt door EvelienH op 16-09-11 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:46

Miska schreef:
Electra63 schreef:

Dat is één van de reden dat ik totaal niet ambitieus ben, omdat ik mijn paard niet op die manier wil berijden, maar ik weet zeker dat ik daar net zo goed kan uitblinken wanneer ik de kans kreeg en zo'n knol onder mijn reet had als Hickstead, alleen door een paar achterlijke regels die bepaald zijn uit het jaar nul zal het nooit aan de orde komen.

Met alle respect, maar :')
Wanneer ik op totilas stap, kom ik waarschijnlijk amper een B-proef door. }:0
Beetje realistisch blijven, het zijn toppaarden, en die zijn al moeilijk te rijden voor topruiters.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:48

Miska schreef:
Electra63 schreef:

Ik heb het al eerder hier in dit topic gezegd: als je jezelf durft te vergelijken met Lamaze, Schroder, de broertjes Withaker dan lijdt je aan grootheidswaanzin en met waanzinnigen kan je geen discussie voeren.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:52

Waarom laten jullie niet zien hoe het moet? Met de juiste optoming in acht genomen de baan inrijden en op kuit en met minimale druk in de handen, een proef/parcours te rijden en dezelfde resultaten te halen.
En zeggen; kijk, zelfs met de voorgeschreven optoming kun je ook zó rijden en dezelfde resultaten halen.
Als iemand dat kan laten zien, zullen ruiters en andere mensen zich heus wel achter de oren gaan krabben. Maar ik zie ze gewoon niet?
Ik zie over het algemeen mensen die vriendelijk rijden maar soms wel ingrijpen (uitzonderingen daargelaten).

En zulke paarden, wanneer het ze teveel wordt? Zullen die dan nog lopen? Nog hun best doen? Ontspannen de baan uitstappen?

Electra63

Re: rijstijl bij springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:00

Ik heb de TV aan nu, ik ga eens kijken wat een misstanden er te zien zijn.
Ik was paar weken geleden live aanwezig bij het CHIO in Rotterdam, daar heb ik ook niet veel misstanden gezien, maar op TV zie je het misschien beter?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:02

EvelienH schreef:
Je vergeet iets, als jij net zoveel talent zou hebben als lamaze en zo'n paard als Hickstad zou hebben. ;)

Waarom zou ik dat talent niet kunnen hebben dan?
Wat maakt hem beter?
Ben ik in het verkeerde gezin geboren?
Moet ik meer geld bezitten, zodat ik een goed of beter paard kan kopen?
Moet ik meer zakelijk instinct hebben?

Pion schreef:
Met alle respect, maar :')
Wanneer ik op totilas stap, kom ik waarschijnlijk amper een B-proef door. }:0
Beetje realistisch blijven, het zijn toppaarden, en die zijn al moeilijk te rijden voor topruiters.

Omdat jij zijn knopjes niet kent en hem niet vanaf het begin hebt getraind!
En natuurlijk heeft niet iedereen hetzelfde talent, want dat is ook weer van vele factoren afhankelijk.
(ik geloof niet dat mijn beste voorgevel een voordeel is, maar ik heb wel ontzettend veel gevoel voor paarden dus ik bezit zeker wel een kans)
Alleen wat is talent hebben? Het wordt nota bene bepaalt door een jury met een bepaalde voorkeur en vastomlijnde regels waar je aan moet voldoen, anders tel je niet mee of mag je niet meedoen.
Dan behoor je zeker niet bij de top, maar waarom moet er zoveel onderscheid gemaakt worden?
Waarom kan er geen harmonie zijn of saamhorigheid in de hele wereld?

En waarom moeten wij het laten zien hoe het moet als we niet eens een eerlijke kans krijgen?
We worden niet eens serieus genomen en dan is dit nog maar Bokt...
Ik geloof dat het erg eenzaam is aan de top en wie heeft er dan eigenlijk grootheidswaanzin?
Ik niet, want ik ben maar een smurf voor al die toppers en ik durf toe te geven dat ik verre van perfect ben.
Heb ook de ambitie niet om naar perfectie te streven, want die bestaat immers niet.
Verwonder mij er wel over dat de sport daar wel naar streeft...
En er ook nog eens grof geld mee verdienen terwijl wij hier om zulke uiterlijke dingen strijden, gaan er aan de andere kant van de wereld mensen dood van de honger, maar dat boeit geen ziel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:05

Als.............. als....................als............ wat een onzin.
Natuurlijk heb je niet hetzelfde talent, ander was je wel boven komen drijven. En natuurlijk scheelt het als je in een "paardengezin" wordt geboren, maar als je echt talent en doorzettingsvermogen hebt, lukt je dat wel. Niet direkt, het kost je misschien jaren, onderaan de ladder beginnen, maar de éne mens heeft nu éénmaal meer talent of aanleg voor iets als de ander.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:06

Er zijn niet veel mensen met zulk talent, dat jij aanneemt dat je het eigenlijk al hebt en er wel 'uitkomt' met een dergelijk paard... is wel een soort fantasie.

En bij een echt goede proef, kan een jury niet om je heen, en anders hoor je het publiek wel een bepaalde reactie geven richting jury.
(Zoals in amsterdam vorig jaar geloof ik, toen de proef van de hengst scandic werd ondergewaardeerd door de jury volgens het publiek).
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 16-09-11 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:07

Jeetje Miska, je draaft wel erg ver door :z

Daarbij geef je zelf al aan, dat je de ambitie niet hebt. Als je dat niet hebt, hoef je al die andere zaken niet aan te kaarten.

Ik zal de TV ook maar eens aanzetten :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:08

Ik neem jullie geheel serieus, ieder zn eigen ding. Maar je moet geen appels met peren vergelijken.