een ander op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Max84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:30

Hihi Maura.

Ik kijk altijd een beetje naar de "echte interesse". Wanneer iemand oprechte interesse toont in mijn paardje, dan ben ik er niet zo moeilijk mee. Worden mijn moppies als "objecten waar je wel effe op kan rijden" gezien, dan no-way !!!

Wanneer ik iemand op mijn pony zet, kies ik overigens altijd voor een bitloze optoming !

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:38

Citaat:
Ik vind het erg aardig van mensen als zij zonder problemen een ander op hun paard laten rijden. Ik begrijp alleen niet waarom het flauw, kinderachtig of egoïstisch zou zijn als iemand niet wil hebben dan een ander op zijn of haar paard rijdt? Je moet voor de grap eens aan iemand met een (dure) motor of een leuke auto (maserati, ferrari, dat werk) vragen of je een rondje mag. In het algemeen staan mensen daar niet om te springen, maar ik dacht niet dat dat egoïstisch wordt gevonden.

Het argument dat je een ander een pleziertje moet gunnen, tsja. Ik gun ook iedereen een leuk seksleven, en ik geloof oprecht dat mannen seks en liefde kunnen scheiden. Maar als mijn vriend me vertelt dat hij vanavond de buurvrouw een plezier gaat doen en dat het hem daarbij puur om het pleziertje gaat en het verder niets te betekenen heeft, ben ik dan ook heel egoïstisch als ik de sloten vervang terwijl hij weg is? Ik heb geen relatie met mijn vriend om de buurvrouw een plezier te doen en ik heb geen paarden om er anderen op te laten rijden (of de mest te laten ruimen, het voer te betalen etc.). Ik zie echt niet wat daar flauw of kinderachtig aan is.
Prachtig, ik had het niet mooier kunnen verwoorden :D

Ik ben momenteel even paardloos, maar als ik er weer een heb, dan komen (net als bij mijn vorige paard) alleen mijn vriend, mijn dochter en ik zelf op mijn paard.
(van mijn vriend en mijn dochter kunnen paard en ik nog hoop leren, dus hun hulp is zeer welkom)

Tendance

Re: een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:48

Ik snap het best als je niemand op je paard laat, heb er begrip voor en kan daar in komen.
Ikzelf bijvoorbeeld, laat ook niemand op mijn 4 jarige vent! Hij is mij allessie en ik denk echt: ikke ikke ikke!!!
Ik ben echt vriendjes met hem en ik wil niet dat iemand daar tussen komt.
Al heeft een HELE goede vriendin van mij er wel een keer op gezeten en even gedraafd en mijn nichtje heeft hem uitgestapt, maar verder mag niemand erop.

Aan de andere kant laat ik iedereen op mijn merrie. Ik gun een ieder, die ik mag, het verzetje om er even op te stappen. Mijn vriend, die niet kan rijden, leert het rijden zelfs op haar. Kinderen van 6 zitten erop en kinderen van 11 rijden ermee door het bos.
Deze merrie vindt ook alles leuk en goed en vermaakt zich prima zolang er niet zo veel van haar wordt gevraagd.
Dit is dan ook de reden, dat ik super blij ben met de merrie. Omdat het allemaal zo maar kan!

Ik snap en voldoe dus aan beide kanten van het genoemde verhaal!

sshirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:10

ik snap je wel hoor ik had het in het begin ook heel erg nu is het wel wat minder maar ik laat alleen mensen op mijn paard van wie ik zeker weet dat ze goed kunnen rijden en lief zijn voor haar en natuurlijk ben ik er zelf altijd bij maar eigenlijk rij ik ook altijd gewoon bijna zelf op mijn pony!

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:25

haha ik ken het !

ik haat het als mijn vader zegt, ooh jij mag wel een keer mee om op daisy te rijden hoor ! laatst in de vakantie toen wij op vakantie naar Italie gingen, heeft mijn vader gezegt dat een vriendin van mij daisy wel voor die 2 weken bij mocht rijden, ik ben toch zo boos geworden haha !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:28

Alhoewel ik het wel heel erg herken :)
Aan mijn konijnen moet ook niemand komen :D (behalve de mensen die écht geinteresseerd zijn :) )

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:09

Nee ik heb liever niet dat iemand op mijn paard stapt.

Celinedaisy: ik herken het! ooooei zo ben ik ook eens heel boos geworden. Paard van een vriendinnetje was kreupel, en toen zei mijn vader doodleuk: ach anders kom je bij ons toch een paar keer rijden? mag best van Eva toch?
uhhh nee :o
Maar dat zal hij nu ook echt niet meer zeggen.

elsemiekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:33

heel vaak als ik met een vriendinnetje naar stal ga, mag ik ook gewoon op haar paard rijden. ;p

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:20

Max84 schreef:
Hihi Maura.

Ik kijk altijd een beetje naar de "echte interesse". Wanneer iemand oprechte interesse toont in mijn paardje, dan ben ik er niet zo moeilijk mee. Worden mijn moppies als "objecten waar je wel effe op kan rijden" gezien, dan no-way !!!

Wanneer ik iemand op mijn pony zet, kies ik overigens altijd voor een bitloze optoming !

Dat doe ik ook, maar ik rijd zowiezo bitloos. Dan maakt het me ook niet zo veel meer uit.

Dit weekend heb ik er zelf niet op gereden, maar een meisje van 7 hihi. Ik ben juist supertrots dat mijn knolles (even voorstellen, een trekpaard van 1.55) zich zomaar braaf rond liet sturen. Gewoon op een halstertje de bak door. :j Even een paar keer porren met de beentjes die net onder het zadel vandaan komen, een keer klakken met de tong, en ze ging braaf draven. Ben trots dat mijn paardje zo fijn aan de hulpen is dat een kind ermee kan rijden. Het was ook zoooo schattig!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:33

Dit weekend heeft een vriendin met mijn jonge paardje (nog niet lang onder zadel) gereden. Ik had haar uitgenodigd om eens langs te komen, en ze had zich duidelijk voorbereid op rijden...
Toen ik vroeg of ze wou rijden, zei ze heel oprecht: enkel als jij me daarmee vertrouwt. Nou, even overlegd wat haar rijstijl is, en die kwam sterk overeen met de mijne, ook dezelfde ideeën. Voordeel was dat zij meer ervaring heeft, en die ideeën dus ook een pak beter in de praktijk kan brengen :)

Dus, samen paardje gepoetst, haar verteld wat de probleempjes zijn, wat wel lukt, wat nog niet lukt... Daarna ben ik er eerst op gegaan. Paardje was erg braaf, en uiteindelijk ging vriendin er op.

Ik ben erg blij dat ze dat gedaan heeft! Ik merkte achteraf dat een aantal dingen die voor paardje niet duidelijk waren, nu wel duidelijker zijn.

Super fijn, en heb haar ook verteld dat ze altijd welkom is :)

Ik vind het dus goed als meer ervaren ruiters op mijn paardje rijden, zolang ze dezelfde opvatting als ik hebben over 'eerlijk zijn' tegenover het paard.

Edit: En wat fijn om eens te zien wat voor mooie knol ik onder zadel heb :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:34

Hé nog iemand die hetzelfde denkt. Ik vind het leuk als er iemand anders op rijd, dan kan ik zo fijn naar haar kijken. :')

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:41

Haha, ik heb een mooie foto van m'n paard met haar op, maar geen van mij op paardje :') (nouja, geen sinds we echt aan het werk zijn en ze echt van mij is :) )

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:43

Haha typisch is dat. :P

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:44

Voornamelijk omdat ik meestal alleen ga. En toen vriendin voorstelde om foto's te maken, zei ik al gauw, neenee, hoeft niet hoor :o

Niet zo zeker over mezelf :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:45

Aah da's wel jammer.
Ik zet dan gewoon een videocamera neer in de hoek. :)
Kun je zelf kijken welke stukjes je eruit knikpt en wat mooi is.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:22

Gypsy schreef:
Hé nog iemand die hetzelfde denkt. Ik vind het leuk als er iemand anders op rijd, dan kan ik zo fijn naar haar kijken. :')

idd :D

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:29

Ik heb er op zich geen probleem mee zolang ik er bij ben.

Iedereen wil nl wel eens op mijn zwarte dressuurknol rijden totdat hij eens zijn kuren krijgt, dan zijn er ineens geen vrijwilligers meer te vinden. Mijn paard is niet gemeen maar heeft gewoon heel erge hengstenmanieren (is een ruin maar toch) en laat zich al eens brullend en stuiterend opmerken in de rijbak :+ .
Mijn merrie daarintegen is een super leerpaard voor beginners en dat demonstreert ze dan ook vaak.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:52

ik laat alleen andere op mn paardje als ik er zelf bij ben, zodat ik ze kan corrigeren waar nodig is. ik heb een type paard(draver) dat je echt een spiegel voor houd! zit je niet ontspannen dan loopt zij ook niet ontspannen en dat zie je direct(vooral leuk bij die type mensen die denken dat ze goed kunnen rijden :P )! oja en mensen die gewendt zijn overbodig been te geven, hebben ook een leuke aan haar, ze reageert zo snel en licht dat ze er vaak van schrikken( omdat ze het niet gewend zijn dat een paard dan gelijk reageert op het been). maar voor de meeste is het vooral een hele ervaring zo'n draver :D .

onbestaand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:17

Alle mensen die ik goed ken en erop vertrouw dat ze goed zijn voor mijn paardje mogen mijn paard UITSTAPPEN :D Wanneer ik op vakantie ben rijdt er een meisje mee die goed kan rijden... dus no problem.. mensen die echt heel goed kunnen rijden (dressuur) én die ik goed ken mogen van mij altijd weleens op mijn paardje wat oefeningen proberen... maar mensen die ik amper ken NO WAY it's my horse! Ik vind dat je met uitstappen niets kan misdoen alleen echt berijden vind ik best wel persoonlijk! Je bent misschien wel een tikkeltje stroef... maar ik geef je helemaal geen ongelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:38

Ik laat wel 2 vriendinnen van mij er op. Die hebben allebei ervaring met western en zijn eerlijk (hebben ook eigen paarden) tegenover het paard. Ik wil graag dat mijn paard er aan went, dat mocht ze ooit weg moeten (never gonna happen maargoed) of stel ik raak geblesseerd, er ook een ander mee kan trainen. Heb echt een bloedhekel aan mensen die het geweldig vinden dat hun paard eenkennig is en anderen eraf mietert. Stel je doet je paard ooit noodgedwongen weg, dan levert dat een heleboel stress op.
Anderen er niet op laten oke, maar dat stoer doen van "bij een ander deed ze heel vervelend en gevaarlijk" of "ze kwam steeds naar mij toe omdat ik in het midden/naast de bak stond" :r en daar nog trots op zijn ook....... Die van mij kan wat zich wat dominant opstellen naar anderen aan de hand en ohz wat minder moeite doen (uitproberen) voor anderen of vervelend gaan doen, ik ben daar niet van gediend, ze moet ook naar anderen luisteren dus pak maar aan die handel. Mijn andere paard kan iedereen zo mee weg rijden en daar ben ik dan juist trots op. Teken van goede allround opvoeding en respect naar anderen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:42

VivaLaVida schreef:
Ik laat wel 2 vriendinnen van mij er op. Die hebben allebei ervaring met western en zijn eerlijk (hebben ook eigen paarden) tegenover het paard. Ik wil graag dat mijn paard er aan went, dat mocht ze ooit weg moeten (never gonna happen maargoed) of stel ik raak geblesseerd, er ook een ander mee kan trainen. Heb echt een bloedhekel aan mensen die het geweldig vinden dat hun paard eenkennig is en anderen eraf mietert. Stel je doet je paard ooit noodgedwongen weg, dan levert dat een heleboel stress op.
Anderen er niet op laten oke, maar dat stoer doen van "bij een ander deed ze heel vervelend en gevaarlijk" of "ze kwam steeds naar mij toe omdat ik in het midden/naast de bak stond" :r en daar nog trots op zijn ook....... Die van mij kan wat zich wat dominant opstellen naar anderen aan de hand en ohz wat minder moeite doen (uitproberen) voor anderen of vervelend gaan doen, ik ben daar niet van gediend, ze moet ook naar anderen luisteren dus pak maar aan die handel. Mijn andere paard kan iedereen zo mee weg rijden en daar ben ik dan juist trots op. Teken van goede allround opvoeding en respect naar anderen.

_/-\o_

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:12

Tja VivaLaVida, ik zou er ook zeker niet trots op zijn als mijn paard bij een ander gevaarlijk zou zijn of steeds naar mij toe zou willen lopen terwijl een ander bezig is, daar geef ik je dan ook helemaal gelijk in, dat is niet iets om trots op te zijn! Verder is het natuurlijk prima dat jij streeft naar een goede allround opvoeding, maar is het zo erg dat een ander dit niet na streeft? en daarnaast heeft de mijne dan dus per definitie geen goede opvoeding en respect naar andere?
Moet mijn paard per se andere direct tolereren omdat hij ooit wel eens naar een ander zou kunnen gaan?
Begrijp me niet verkeerd, ergens vindt ik dat je gelijk hebt... stel dat ik om wat voor reden dan ook, niet meer voor mijn paard kan zorgen, wat dan? Nou dat zal ik je vertellen :)
Dan zal er iemand moeten komen, die met tijd en geduld zijn vertrouwen en respect gaat winnen, net als ik heb moeten doen. Misschien stapt een ander er wel zo mee weg, maar ik wil het niet uitproberen, omdat ik het niet belangrijk vindt dat jan en alleman er op kan, ik vindt het belangrijk dat wij als combinatie klikken en kloppen en het risico dat ik niet iemand treft die er zo mee weg rijdt, maar iemand die hem verkeerd aanpakt is mij te groot. Daarvoor is mijn paard, onze band en wat we inmiddels bereikt hebben te veel waard voor mij.
Ik hoop dat men dat net zo kan begrijpen, als ik begrijp dat jij wel wil dat er met je paard door andere mee weggereden kan worden... :)

Edit: Beetje rare zin die laatste :+ maar je begrijpt hem wel denk ik ;)

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:15

Bij mij komt er niemand op mijn paard.
Ik heb een lichamelijke beperking, dus hij is aan 'mijn' hulpen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:25

Srika -> je hebt een hele goede rede dat er niemand op gaat.

Verder vindt ik dat als het paard eenmaal is ingereden er ook wel eens andere mensen op moeten gaan rijden. Mijn oude merrie luisterde alleen naar mij (kan je leuke dingen mee doen) maar als er een ander op ging zitten deed ze maar net wat er gevraagt wordt en dat dan eigenlijk alleen op stem.

Mijn jonge merrie wordt nu wel eens door een ander gereden zodat ze weet dat er ook andere op haar rug kunnen stappen. Wel is het zo dat ik let op wat ze kunnen. Mijn vriend mag er zo op alleen in stap, haard raf is nog te onstuimig voor hem maar mijn instructrice mag er van mij zo opstappen. Net als mensen waarvan ik weet dat ze kunnen rijden en ook weten hoe ik rij zodat ze zich een beetje kunnen aanpassen daar waar moet.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:36

Ik laat af en toe wel eens iemand anders op mijn paarden rijden. Ze staan op stal bij mijn beste vriendin thuis, en zij, haar zusje of haar moeder rijden wel eens op mijn paarden. Best handig als ik wegens school, werk of andere omstandigheden meerdere keren per week niet kan rijden.
En andersom gebeurd het ook, dat ik op hun paarden rij, als hun een keertje niet kunnen.
Ook mijn nichtje van 6, die helemaal weg is van mijn merrie, zit er wel eens op. Uitstappen vind ze helemaal geweldig; zij erop met de teugels helemaal lang, en ik ernaast. Maar goed, dat is niet echt rijden.