rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:51

Was mijn lievelingspaard Fanny, kwam van de renbaan en toch wilde ik op haar een wedstrijdje rijden. Ik was denk ik rond de 11 hier en het zal 1984/85 zijn geweest.
Die neusriem zit verkeerd, maar wel een stoere tape vlechtjes :+ En een oranje frontriem http://imageshack.us/photo/my-images/842/s8300428.jpg/

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:17

wij hadden thuis een grote gang en daar oefende ik altijd mijn proefjes, liep ik daar door die gang te stappen, draven en galopperen. Oja uiteraard met de juiste letters op de juiste plaats op de deuren geplakt _O-

Ik zag in het topic ergens dat iemand het had over meneer van Vliet die les gaf op de manege in Barendrecht, is dat dezelfde meneer van Vliet die later les is gaan geven bij Reyerbos? Ik heb namelijk jaren les gehad van meneer van Vliet bij Reyerbos

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:31

Whaaa wat een nostalgie hier! Ik ga gelijk m'n fotoboekjes eens napluizen :)

Hadden alle clubpony's bij jullie ook van de geweldige HEMA-achtige-labeltjes aan het hoofdstel?? Iedere pony was hier voor de rest van zijn leven veroordeeld tot het dragen van hetzelfde kleurtje... En wee degene die er een labeltje van een andere kleur aan durfde te hangen! :')

ikke_draver

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:49

haha ieder paard zijn eigen gelukspoppetje !
dat hebben we wel.
kleurtjes niet

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:56

Geweldig al die verhalen en foto's.... moet toch eens gaan zoeken naar de foto's uit de oude doos.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:06

Haha nostalgie! De koordsingels, lage neusrien, vilten dekjes onder het zadel, iedereen standaard bruin tuig, een cap met een elastiekje er aan, zo'n achterlijk haarnetje voor op concours heb ik ook nog meegemaakt. Ook had ik geen dressuurblouse maar een oud wit overhemd van mijn opa haha. Weet ook nog de eerste peesbeschermers die ik toen ooit zag, van die vierkante dingen met klittenband er aan. Daar voor deed je je paard als het echt niet zonder bescherming kon bandages om, wel met koordjes om ze vast te maken ipv klittenband. Op buitenrit gewoon over alles wat los en vast zat springen, hoezo vaste hindernissen zijn gevaarlijk?

Overigens ben ik laatst een keer weer ouderwets met een stel op concours geweest. Paard bij iemand anders in de trailer, een stuk of 5 "grooms" mee en een heleboel stalgenoten voor de gezelligheid aan de kant. Echt nostalgie! Overigens werden we wel een beetje vreemd aangekeken :D

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:24

In Brabant had je de NKB en NBVR als ik het me goed kan herinneren. Ik reed met pony's bij NKB kring Eindhoven.

Ik kan me herinneren dat alles altijd vrij relaxed ging tot de kring kampioenschappen en NKB kampioenschappen in Wanroij, dan was er altijd stress.

fjord100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:25

Nostalgie komt boven bij het lezen van dit alles. Ik had ook een cap met strikje en elastiekje. Kon hem ook gewoon dubbelvouwen. Had hem alleen nooit op, alleen op wedstrijden en volgens mij later toen ik een jaar of 12 was met springles, maar dan alleen als de balken in de staanders kwamen. Wij hadden in Zwolle les van Luut Dubbeldam. idd vader van, maar wat ik mij nog herinner is dat je vaak zonder beugels moest en handen los. Blijf denk ik daardoor nog steeds goed zitten. Een uur lang lichtrijden en doorzitten zonder beugels was heel gewoon. Ook sprongen we volgens mij zeer hoog, ik weet dat mijn hoogste in de les 1.50 was en dit gewoon met een pony. E pony bestond niet, dus zal wel D geweest zijn. En deze hoogte hoefde je nooit op wedstrijd, want ben met mijn manege pony (Patrick van toen 21 ofzo) nooit hoger gekomen dan B. Als ik nu voor mijn manegekindjes 20 cm neerzet vinden ze het al hoog.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:40

De discussie over de E- pony heb ik ook meegemaakt. Je had een D of een paard, niks E! Dan moest je maar jong over naar de paarden.... dikke pech. Er stond toen in de Hoefslag een betoog over het wel of niet toestaan van een E- ponyklasse.

Als er een nieuw paard op de manege kwam gingen we allemaal kijken en dan was het ook je lievelingspaard. Nieuwe paarden hadden het druk, veel fans. Tot er weer nieuwe paarden kwamen (Het was een manege - handelsstal in Heerlen, Manege de Rouche)

De nieuwe paarden werden dus wel 10 keer per dag gepoetst en volgepropt, de oudgedienden stonden dan maar wat te suffen....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:47

Ik heb nog steeds een (ooit eens hele) witte koordsingel.... en ik gebruik hem nog regelmatig.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:07

O ja...idd, vaak van die zitlessen. Beugels over het zadel, knoop in de teugel en de meest rare oefeningen doen. Zie je tegenwoordig ook niet zoveel meer (ik dan iig in mijn buurt)...

En, weet niet of het gepast is in dit topic :o , maar als iemand nog de manege in Hummelo weet, zo rond 78/79 en toevallig een foto van een kleine vossepony met witte beentjes, brede bles en blauwe oogjes, Petertje heeft (mijn vader fotografeerde alles, behalve paarden >;) ). Dat was mijn eerste echte grote ponyliefde, en ja, heb nog steeds een zwak voor maanogen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:15

Ach hier gaat het nog steeds zo.. Cowboy en indiaantje spelen? Zie os! :D
En met het nk in ermelo knalden wij gewoon een tent midden op de weg neer. We wilden bbq'en snap je...

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:46

Gypsy schreef:
Ach hier gaat het nog steeds zo.. Cowboy en indiaantje spelen? Zie os! :D
En met het nk in ermelo knalden wij gewoon een tent midden op de weg neer. We wilden bbq'en snap je...

Weet niet wat dat met nostalgie te maken heeft, als je mij vraagt niks anders dan asociaal gedrag :Y)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:03

Dit is dan misschien niet 1975, maar je ziet nog de lage neusriem die elk hoofdstel 'vroeger' had en de plastic frontriem :D. Dit ben ik trouwens erbovenop. Schattig heh.

Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:06

mltex: nou dat onze tentjes en caravanetjes vind ik toch wat meer hebben dan al die dure vrachtwagens daar met uitschuifbare living. :=

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:06

Verafjord schreef:
wij hadden thuis een grote gang en daar oefende ik altijd mijn proefjes, liep ik daar door die gang te stappen, draven en galopperen. Oja uiteraard met de juiste letters op de juiste plaats op de deuren geplakt _O-

Dat deed ik ook altijd, gewoon thuis in het weiland :')

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:12

De huiskamer of het schoolplein zijn ook erg geschikt :')

Moest laatst een proefje rijden en ik ben serieus gaan oefenen in mijn kamer... Komt even later mijn moeder naar boven om te vragen wat al dat gebonk betekende. :')

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:49

Vroeger heetten die bitschijven Kleeflappen en ze kleefden inderdaad. Ze worden trouwens nog wel gebruikt hoor, maar lang niet meer zo veel.....

Voor mijn eerste rijles kreeg ik een cap en een zweepje vooe mijn verjaardag. *D
Die eerste les vroeg iemand of hij mijn zweepje even mocht lenen (Toen werd daar nog echt mee geslagen).
Kreeg ik mijn nieuwe zweepje geknakt terug. ;(

Mijn eerste rijles was op Promotor, knorrig beest. Hij heeft later de duim van iemand zijn hand afgebeten en is toen 'verkocht'. :$ .... als blikvoer denk ik -O-

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:57

Toch waren die bitschijven/ kleeflappen niet verkeerd. Ze voorkwamen ook wel dat onervaren ruiters het bit door de mond van de pony trokken.

Niet helemaal 1975 maar paar jaartjes later had ik zo'n deurposter. Dat was een poster die je hele deur bedekte en dan leek het net of je slaapkamerdeur een staldeur was, compleet met paard dat je slaapkamer inkeek. Was nog moeilijk kiezen want er waren verschillende afbeeldingen en je wilde natuurlijk die poster waarop het paard het meest op je lieveling leek.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:26

jamiroquai schreef:
Voor mijn eerste rijles kreeg ik een cap en een zweepje vooe mijn verjaardag. *D
Die eerste les vroeg iemand of hij mijn zweepje even mocht lenen (Toen werd daar nog echt mee geslagen).
Kreeg ik mijn nieuwe zweepje geknakt terug. ;(

Had dit ook :(
Heb zo hard geweend ( was 7) dat die ene persoon vd instructrice mij een nieuw zweepje moest kopen :-)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:36

esja die poster had ikook! Met een Palomino of Hafje, ik wist het verschik toen niet, en met een strobaal op de voorgrond.
En echt de HELE kamer vol met penny- posters, geen kast of wand meer te zien. Zelfs het ( schuine) plafond was volgeplakt! Een dekbedovertrek mocht ik niet, helaas.....

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:59

Vanmorgen tijdens het poetsen merkte ik dat mijn paard weer aan het verharen is ,moest denken aan dit topic en bedacht mij dat wij in die tijd geen dekens gebruikten , en als er dan wel iemand was , dan had die er eentje van jute of een versleten beddendeken :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:01

Vroeger moesten wij in de winter een wollen deken los op de paardenrug leggen van het paard dat in de stand stond. Het was zo'n ouderwetse deken die men vroeger op bed had liggen.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:07

Dribbel schreef:
Vroeger moesten wij in de winter een wollen deken los op de paardenrug leggen van het paard dat in de stand stond. Het was zo'n ouderwetse deken die men vroeger op bed had liggen.

:j :j ja die bedoel ik :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:08

Die dingen werkte eigenlijk prima, maar soms moest je ze even recht leggen :D