Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 21:21

Ook ik ben nog niet volledig overtuigd hoor of ze nu drachtig is of niet.
Ik denk het van wel voor 90%.Omdat ze in hele korte tijd een erg dikke buik kreeg,de bewegingen en haar gedrag nu.Ze is heel erg aanhalig geworden,loopt je steeds achterna en wil bij je zijn.
De 2de buiksingel zit nu alweer te strak zag ik vanmiddag,die ga ik morgen alweer langer maken.Ik merk sowieso aan de buiksingels van haar deken dat die buik blijft groeien.

@pamelien Waarom denk jij pas in Maart/April?
Ze is gedekt 2 dagen lang in Maart.

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:27

ik had niet gelezen dat ze in maart bij de hengsten had gestaan.
dacht het een beetje in te schatten naar de omvang. ze is natuurlijk al een oudere merrie die al eerder veulens gehad heeft. dan maar hopen dat er tegen die tijd geen sneeuw ligt of erg koud is dan is 's nachts waken geen pretje.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:29

kehdra schreef:
Kan het niet komen omdat het seizoen voor hengstigheid voorbij is? :+
Voor zover ik weet zijn merrie alleen in de zomermaanden hengstig namelijk :

Dit is zo niet waar!!! Had een merrie die het hele jaar door hengstig was, een echte pismerrie! Op de klok om de drie weken!

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:31

Mijn eerste reactie op de foto was, drachtig maar ja wie ben ik om te oordelen oer een foto!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:32

nee idd, voorjaar heftige hengstigheid en daarna ook gewoon hengstig hoor..allemaal..alleen veel minder heftig en minder zichtbaar, tis dat ik het merk door gedrag..(wat hittepetitterig onder het zadel).

Ja TS, dan groeit dr buik wel erg vlotjes door he als die singel nu alweer te strak zit, hihi..wel leuk dit hoor :) (en even tussendoor, wat lijkt ze me een onwijs lief dier zeg!)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 21:34

Ze staat nu 6 mnd. bij mij en nog steeds niet hengstig geweest.
Voorheen werd ze wel behoorlijk hengstig altijd.

@Amy77
Ze is zó'n ontzettend lief dier! soms wel een beetje lomp haha.

@moonvw Heb je het filmpje ook gezien?

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:55

Filmpje bekeken: Drachtig!!

Mijn merrie is ok aanhaleriger als ze drachtig is. En bewegingen van buik en vulling van flank..... Drachtig!

Anders wel heel bizar hoor als het niet zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 01:05

RCHLLKE schreef:
Ik had er op mijn werk vorige week ook nog eentje hengstig.. Niks is onmogelijk ;)!

Die van mij is nu hengstig :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:30

Toch zou ik zelf persoonlijk het echt ZEKER willen weten en het vruchtje willen zien, maar weet niet of het uberhaupt in zo'n later stadium (eventueel) kan laten scannen? Ook snap ik niet dat je je DA er niet op hebt aangesproken, het is geen kritiek want kan best dat hij het niet heeft gevoeld en fouten maken is menselijk, maar meer om hem op de hoogte te houden van de vorderingen! Ik vind het filmpje eigenlijk maar eng :o Ik heb bij onze merrie nooit zoveel activiteit in haar buik gezien tijdens haar drachtigheid. Slechts sporadish zo nu en dan wat beweging, maar niet hele golven tegelijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 10:32

@Tancreda4

Deze bewegingen zijn er ook niet altijd hoor,toevallig waren ze er nu omdat ze heel hard had gegalopeerd,vlak voor ze eten kreeg.
Dit is ook de eerste keer dat ze zo heftig waren en dat ik ze zag.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:38

wel even kijken of de worm kuur gegeven mag worden aan drachtige paarden.ik denk dat ze vol is als ze bij een hengst gelopen heeft.even laten opvoelen en je weet het.suces
gohya schreef:
De merrie is nu wat neus verkouden,als dat niet snel overgaat komt er toch een veearts bij.Dan kan ik altijd vragen of hij kan opvoelen.

@fjordnina
Ik heb nog ontworm pasta liggen,weet zo niet welke het is.
Normaal heb ik andere pasta maar die ik nu heb dood meerdere wormen zeiden ze.Het dood ook de lintworm.Dus ik denk dat deze dan wel goed is.
Wat zal ze wegen nu? 500kilo?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 10:41

@keona

Je hebt niet het hele topic gelezen?ze IS al opgevoeld geweest.
Wormenkuur heeft ze al tijdje terug gehad.

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:57

Ik snap even niet waarom je haar niet laat opvoelen door een andere vee-arts. Het blijft nu speculeren of ze wel of niet drachtig is. Lijkt mij toch wel fijn om zekerheid te hebben.
Spreek uit ervaring hoor :D

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:10

augurk schreef:
Ik snap even niet waarom je haar niet laat opvoelen door een andere vee-arts. Het blijft nu speculeren of ze wel of niet drachtig is. Lijkt mij toch wel fijn om zekerheid te hebben.
Spreek uit ervaring hoor :D

Nou inderdaad zeg :roll:

Ik bedoel hoelang wil je nog blijven speculeren?
Tot hoever wil je dit onderwerp nog uitmelken?
Je wilt van een stel 'leken' achter een pc weten of je merrie drachtig is?
Reality soapje dan maar... :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:12

@TS
Laat anders een andere (paarden!) DA komen om haar te bekijken/op te voelen.
Mss kan die dan wel uitsluitsel geven.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 11:36

@Kaja
Hoezo een stel "leken", er zitten heus wel mensen met verstand van zaken op bokt hoor.Zijn echt niet alleen maar leken.En hoelang ik wil speculeren?zou het niet weten.Dat is verboden op bokt?Zijn meer van dit soort topics hoor,ga je daar ook commentaar geven ofso?als je niet van dit soort topics houd dan klik je die gewoon niet aan.Ik bepaal zelf wel wanneer ik de veearts weer laat komen,laten komen gebeurt zeker wel.Maar dan wel wanneer het mij uitkomt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:52

Als jij denkt dat iemand vanachter een pc kan zeggen of jou merrie dragend is of niet, ben je naiever dan ik dacht. Meestal zijn dit soort topics van pennymeisjes, wiens verzorgpony is uitgebroken naar de klophengst van de buren...

Ik volg je topic al vanaf het begin, maar nu vind ik dat je het hele gebeuren wel erg uitmelkt.
Ik vertel niet wat je moet doen, ik vind alleen dat je er een soort sensatie verhaal van maakt, tot vervelends toe...
Als je zekerheid en uitsluitsel wil, zou je een ervaren DA moeten laten komen.
Van achter de computer kunnen mensen je niet meer vertellen dan er nu al gezegd is, hoeveel twijfels je ook "in de groep" gooit, of filmpjes en foto's for that matter....

:o En eerlijk is eerlijk... ik ben gewoon benieuwd of je merrie dragend is, en of de DA een fout heeft gemaakt, daarom zoek ik telkens je topic op.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 19:34

Morgen word de veearts gebelt en afspraak gemaakt.
Ik vertrouw het niet meer,er is slijm uit haar vulva gekomen,een bruinachtig slijm.
Ik check haar elke dag,haar buik,haar tepels en haar vulva.En nu zag ik wat bruinig slijm zitten en ook opgedroogde stukjes slijm.Ook zat er opgedroogd slijm boven in haar staartwortel,ik dacht eerst aan diaree.
Maar er ligt geen diaree in het land en op de rand van haar vulva was het echt slijm.
Als ze niet drachtig is dan zit er toch zeker iets niet goed in die buik.Morgen ochtend bel ik gelijk!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:42

dat kan ook een slijmprop zijn.! ff googlen dan duurt het niet lang meer had onze merrie ook 2 dagen later een veulentje. succes,!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:44

Heb ooit een merrie gezien die ook alle tekenen van drachtigheid vertoonden incl. de bewegingen die jij op het filmpje laat zien.
Dierenarts was toevallig op stal later die dag en hebben haar gelijk deze merrie laten zien en bij de eerste aanblik zei ze volmondig dat ze drachtig was maar voor onze gemoedsrust wilde ze haar wel opvoelen.
Alleen voelde ze bij het opvoelen helemaal niets, ze heeft toen aangeboden om de volgende dag op haar eigen kosten terug te komen voor een scan want ze vond het ook allemaal maar vreemd.
Uit de scan bleek dat ze dus helemaal niet drachtig was en het een hele flinke schijndracht was.
Paar dagen later trof ik de bewuste merrie liggend en persend aan (met idd bruin slijm uit haar tut) aan op stal.

Merrie heeft het een en ander gekregen tegen de schijdracht, weet alleen niet meer wat.
De dierenarts vond het wel noodzaak dat er direct iets aangedaan werd want het kwam niet ten goede van de merrie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 19:52

Ik heb al gegoogled maar kan niet echt vinden wat ik zoek.
Er staat wel iets over de slijmprop,maar die is meestal tijdens de bevalling pas.
Ook staat er iets over baarmoeder ontsteking,maar ze oogt totaal niet ziek of wat dan ook.
Ze eet en drinkt goed.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:57

Voor baarmoeder ontsteking zou ze verhoging/ koorts moeten hebben lijkt mij, even temperaturen om je gemoedsrust voor de nacht te sussen? Klinkt allemaal maar raar, ben benieuwd of ze nu echt drachtig is of een flinke schijndracht. Lijkt mij idd niet echt ten goede te komen zo'n schijndracht.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:58

gohya schreef:
Morgen word de veearts gebelt en afspraak gemaakt.
Ik vertrouw het niet meer,er is slijm uit haar vulva gekomen,een bruinachtig slijm.
Ik check haar elke dag,haar buik,haar tepels en haar vulva.En nu zag ik wat bruinig slijm zitten en ook opgedroogde stukjes slijm.Ook zat er opgedroogd slijm boven in haar staartwortel,ik dacht eerst aan diaree.
Maar er ligt geen diaree in het land en op de rand van haar vulva was het echt slijm.
Als ze niet drachtig is dan zit er toch zeker iets niet goed in die buik.Morgen ochtend bel ik gelijk!

goed zo..dat is wat ik bedoelde he in mn posten, over een eventuele baarmoederonsteking ivm die vergroote eierstokken. Hopelijk valt het allemaal mee..sterkte morgen.
even ter toevoeging.onze merrie had een fikse ontsteking en gek genoeg geen verhoging,dus vertrouw daar niet volledig op als haar temp normaal is..toch die VA laten komen hoor.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:11

Die veearts komt er absoluut! puur al om te kijken of ze niet ziek is of wat mankeerd.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:15

Heb je al even getemperatuurd?