mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:57

Chaos, zelfde hier.
Liever een schop dan ellelang gezeik.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:59

Toch vind ik het echt niet kunnen.
Als ik het zie welt er niks dan woede in me op.

Wat ik niet begrijp is dat wij mensen onze dieren op bijna elk vlak vermenselijken,doen ze es iets verkeerd dan "mogen we rammen" omdat het dan ineens natuurlijk is??????

Waar is nou de grens?Waar zit dan nu de waarheid?

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:03

funnyhorses schreef:
Dan ligt de fout in het feit dat je JUIST bij een hengst zelf niet goed oplette!
Zo fout zit Twiggy niet met dr uitspraak hoor. ;)

Kom nou! Zeker nooit met jonge paarden gewerkt?
Zo wel, dan weet je dondersgoed dat je geen ogen voor en achter kunt hebben en dat zoiets altijd een keer voorkomt. Je moet fatsoenlijk hoeven uit kunnen krabben zonder dat een paard je in de rug bijt om maar even een voorbeeld aan te halen. Paard moet toch ook omgangsvormen leren! En bij het leren daarvan ook gecorrigeerd worden.

Vind het wel heel erg "moeder Theresa-achtig" voorkomen zoals je praat maar het is gewoonweg niet te doen! Paard gaat je zeker ook nooit op je teen staan? Omdat jij altijd zo goed oplet?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:05

Als je als eigenaar je paard niet opvoedt moet je maar toezien hoe de hoefsmid je paard hardhandig op zijn plaats zet. Een hoefsmid heeft ook andere klanten, en kan geen uren je paard trainen opdat hij normaal doet. Ik moet mijn paarden niet vasthouden bij de smid. Ik breng ze naar een vlakke plek in de weide, smid begint en paard staat stil, of ik hem nu vasthou of niet. En ze hebben daar nooit een schop voor nodig gehad.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:07

*Prutsmuts*
Een jong dier hoort men op tijd te corrigeren en NIET onder zn pens te trappen,punt!
Misschien moet jij dan niet met jonge paarden omgaan als je je woede niet onder controle kunt houden.
Jammer dat je niet voor andere opties open staat!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:11

Precies Dorienn. Daar zit het hem in; opvoeding!
Het is ook absoluut niet zo dat ik elk paard het licht uit de ogen trap. Komt zelfs zelden voor maar als het nodig is krijgen ze er wel een. Onlangs heeft een nieuw paard bij mij er een gehad. Vond het nodig om telkens bij het beentjes wassen te trappen. Paar rustige waarschuwingen gehad en helaas hielp dat niet. Toen heeft ie toch echt een flinke schop gehad hoor! Ik laat me niet schoppen of wegduwen! Paard hoort respect te hebben voor mijn persoonlijke ruimte. Daarna was er niks meer aan het handje!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:13

funnyhorses schreef:
Toch vind ik het echt niet kunnen.
Als ik het zie welt er niks dan woede in me op.

Wat ik niet begrijp is dat wij mensen onze dieren op bijna elk vlak vermenselijken,doen ze es iets verkeerd dan "mogen we rammen" omdat het dan ineens natuurlijk is??????

Waar is nou de grens?Waar zit dan nu de waarheid?

De grens is, consequent zijn. Jij bent de baas, jouw behoort dat te weten. En als je paard dan zoiets ernstigs doet als slaan, dan mag je zeker terugslaan.
De grens is ook, dat je niet je woede of haat botviert op je paard, waarna het "rammen" dus te vervallen komt, en overgaat in een afstraffing. IMO heel verschillende dingen!

Verder vind ik je post lichtelijk onnozel. Het vermenselijken, wat we idd steeds meer zien bij de paarden, is meer het ahhh! zielig paardje, laten we hem maar niet slaan want hij heeft zo'n dun huidje.

Heb jij veel met jonge hengsten gewerkt? En dan bedoel ik ook echt veel.
Want dan vraag ik me af hoe je dat gedaan hebt zonder een klap te verkopen, zonder een hengstenketting eraan te hangen, zonder eens een trap te verkopen. Dat gaat niet, onmogelijk. Er zitten altijd brave tussen, maar houdt rekening met het feit dat er een heel aantal onbenullige grote lompe onopgevoedde beesten rondlopen, die alleen maar beter worden om dmv een schop eens terecht gezet te worden.

Ik denk dat sommige mensen vergeten dat het 600kg. is die tegenover je staat. Een beetje respect mogen ze wel voor je hebben hoor. :+

Opvoeding, correctie en afstraffing, en beloning behoort er altijd te zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:16

funnyhorses schreef:
*Prutsmuts*
Een jong dier hoort men op tijd te corrigeren en NIET onder zn pens te trappen,punt!
Misschien moet jij dan niet met jonge paarden omgaan als je je woede niet onder controle kunt houden.

:')

Yea right. Met alle respect, maar zo werkt het echt niet. Loop maar eens een dagje mee, dan kun je het zelf ervaren. ;)

Wat heeft tijdig corrigeren te maken met het corrigeren dmv een trap? Een trap kun je ook snel zat gegeven hebben. :))

Een paard een schop verkopen heeft niks met woede te maken, meer met veiligheid.

Welke andere opties zijn er om bijv. jonge hengsten op te voeden? Vriendelijk lachen en lief kijken?

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:16

funnyhorses schreef:
*Prutsmuts*

Misschien moet jij eerst een beter leren lezen en anders eens het hele topic doorlezen.

Mijn paarden krijgen nooit zomaar of uit woede een trap onder de pens! Maar ik laat me niet trappen. Tegen een grote KWPN'er heb ik niks te vertellen en met lieve woordjes alleen kom je er niet.
Als mijn paard niet opgevoed is en vervolgens, godzijdank nooit gehad, een hoefsmid het licht uit de ogen dreigt te trappen dan zal ik me knap beroerd voelen.

Ken een compleet onopgevoed paard, waar dus altijd leuk mee aangekeuteld is, nou fijn als hoefsmid zijnde om die te moeten beslaan! Gewoonweg levensgevaarlijk!

Welke andere opties?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:27

Kan merken dat jullie lang erin zitten!
Zoals ik al zei er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Consequent zijn moet dat begrijp ik ook maar daar hoef je niet een dier voor te schoppen.
En dat hengsten geen kattepis zijn weet ik ook,des te meer reden om aan zo'n dier héél veel opvoeding te besteden om juist ongelukken te voorkomen.

Maar tegenwoordig is tijd geld,dus geduld en tijd word menig paard niet meer gegunt.
En in dit geval waar het topic over gaat is het een hoefsmid (of een eigenaar) die meent het dier te moeten trappen omdat het anders te lang gaat duren.Dat vind ik niet kunnen.

Streng/consequent zijn is goed,maar een paard onder zn buik trappen is laag ongeacht of het een hengst is of niet!
Je gebruikt je lijf(ledematen)om te belonen en je gebruikt 'voorwerpen' om te corrigeren.

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:32

Mijn hoefsmid zou mijn paarden nooit schoppen en als hij dat wel doet kan hij een trap terug verwachten. Mijn (toen) 3 jarige merrie kon ontzettend vervelend doen en ook erg gemeen. Maar met veel geduld kan ze nu gewoon los staan als hij haar bekapt.. En daar is geen trap aan te pas gekomen!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:34

funnyhorses schreef:
Kan merken dat jullie lang erin zitten!
Zoals ik al zei er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Consequent zijn moet dat begrijp ik ook maar daar hoef je niet een dier voor te schoppen.
En dat hengsten geen kattepis zijn weet ik ook,des te meer reden om aan zo'n dier héél veel opvoeding te besteden om juist ongelukken te voorkomen.

Maar tegenwoordig is tijd geld,dus geduld en tijd word menig paard niet meer gegunt.
En in dit geval waar het topic over gaat is het een hoefsmid (of een eigenaar) die meent het dier te moeten trappen omdat het anders te lang gaat duren.Dat vind ik niet kunnen.

Streng/consequent zijn is goed,maar een paard onder zn buik trappen is laag ongeacht of het een hengst is of niet!
Je gebruikt je lijf(ledematen)om te belonen en je gebruikt 'voorwerpen' om te corrigeren.

Heeft echt niet met tijd te maken. Paarden krijgen bij mij zelfs veel tijd om zich te ontplooien, ontwikkelen en te groeien. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik ontzettend veel geduld heb met paarden. Maar zoals ik al zei; mijn leven is me wel lief en laat ik me dus niet schoppen of platdrukken. Voordat ik een schop geef zijn er al meerdere waarschuwingen eraan vooraf gegaan. In de vorm van een flinke schreeuw en als dat niet volstaat een schreeuw en leg mijn hand op zijn lijf. Als daar niet adequaat op wordt gereageerd wordt de maatregel drastischer. Maar nooit oneerlijk. Slaan doe ik dus nooit. En werk veel met de negeer/beloonmethode.

Maar ik sta absoluut open voor jouw methode. Alleen jij beschrijft ze niet. Het enige dat je schrijft is dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden...
Laatst bijgewerkt door Prutsmuts op 30-09-10 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:35

Je begrijpt het helemaal niet.
Een hoefsmid schopt niet omdat het te lang duurt.

Een hoefsmid schopt:
- om zijn eigen veiligheid te waarborgen.
- om het paard dusdanig op te voeden daar waar de eigenaar het na laat.
- Een trap geven = opvoeding.

Een goed opgevoed paard zal zelden een trap nodig hebben. Echter om daar te komen is het zeker slim er af en toe een uit te delen -afhankelijk van het paard en gedrag.
En wat wil je insinueren met je eerste zin? Dat ik nog jong ben wil niet zeggen dat ik niet al veel ervaring kan hebben. En zeker met jonge hengsten, durf ik wel te zeggen dat ik ervaren ben. :))

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:39

En ga ook na waarom er getrapt wordt. In principe trap je alleen als daar échte reden toe is.

Bijv. als je platgedrukt wordt, dan is soms de enige mogelijkheid een flinke trap verkopen -weet ik uit ervaring. :P -
Of als je een trap krijgt, dan trap ik terug. Als een paard bijt, geef ik een lel. Als een paard dwars over me heen wil springen of compleet door me heen wil lopen, geef ik ook een schop of een lel. Als een paard gigantisch afgeleidt raakt door bijvoorbeeld merries, en het verliest zijn oog en respect voor mij, ook dan kan hij er een verwachten.

Echter heb ik ook al gezegd, een angstig paard of paard met verleden. Dient over het algemeen geen trap te ontvangen. De meeste hoefsmeden zijn kundig genoeg om dit te bepalen, en aan de eigenaar de verantwoording de hoefsmid te vertellen wat voor paard hij moet gaan bekappen/beslaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:43

En Chaos en Prutsmuts jullie doen je naam wel eer aan! :P
Ben het wederom met jullie beiden niet eens!
Schreeuwen haalt geen zak uit,kost alleen maar energie bij jezelf en is een uiting van frustratie.
En een hoefsmid hoeft het paard niet op te voeden dat ligt bij de eigenaar!
Vaak is het zo dat de dieren na een aantal jaren in een kudde te hebben gelopen,ineens "aan het werk" moeten.GRONDWERK is niet voor niets uitgevonden,daar begint het respect en opvoeding van het paard.
En juist hengsten zullen hier veel baat bij hebben maar de "oude methode" is zo ingeroest bij menig 'paardenmens' dat het tijd word die oogkleppen eens af te zetten.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:46

Mijn merrie is over het algemeen heel braaf bij de smid, maar soms heeft ze van die dagen dat ze de hele tijd aan het klieren is door haar benen telkens weg te trekken. Mijn smid geeft haar dan wel is een tik met de vijl onder de buik. Niet dat hij haar helemaal in elkaar ramt maar hij laat haar wel duidelijk merken wanneer het genoeg is. Ik vind dat niet erg, daarna is ze dan ook direct weer meewerkend.

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 20:47

darwin schreef:

Zo zat een smid die ik ken ineens met het mes in zijn eigen been omdat het paard weg trok.... ben je mooi klaar mee, hij heeft 8 weken niet kunnen werken[/quote]

Juist en dat valt dan onder "het risico van het vak"
Ik heb laatst ook meegemaakt dat zo'n vervelend beest ook heel hard terug trok en toen nog een keer nasloeg, en toen zat het mes in het paard zijn been, en dan wordt het verzekeringswerk, dan zegt een eigenaar niet: tja dan had mijn paard maar mee moeten werken, maar die smid uit jouw verhaal hoeft geen verhaal te halen bij de eigenaar, want dat is het risico van het vak.[/quote]
daar ben ik voor verzekerd.als de smid gewond raakt door mijn paard,en hij kan niet werken,dan valt dat onder mijn persoonlijke wa-verzekering.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:47

Wie heeft het over schreeuwen? :)

Als de eigenaar het nalaat op te voeden, mag een hoefsmid die verantwoordelijkheid wel degelijk overnemen, je gaat niet je nek breken voor annermans paard. :))

En wat is grondwerk?
Ik doe grondwerk, maar dit houdt voor mij niet meer in dan dat ik leidt. Mijn paard stilstaat wanneer en hoe lang ik dat wil, dat mijn paard naar me luistert. Dat mijn paard braaf naast me meelooopt, achterwaarts of voorwaarts gaat wanneer ik dat wil. En blijft staan als ik hem loslaat.

Verder heb ik wel wat leuke beesten in omgang waar je van harte uitgenodigd bent eens mee op jouw manier te komen werken. Ik kan je bij voorbaat vertellen dat ze finaal over je heen lopen.

De oude methode vind ik dit niet, de juiste methode dat wel.

Oude methoden vind ik meer het gebruiken van allerlei rare hulpmiddelen, stroom/glas/gember etc.

Verder denk ik dat jij je ogen eens moet openen. Ik doe het liefst alles zo rustig en vriendelijk mogelijk, maar dan moet het wel baat hebben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:48

Verder vraag ik me vriendelijk af waarom je zo hoog van de toren blaast zonder zelf informatie te geven. Je oordeelt, en je veroordeelt maar je deelt niet. ;)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:49

En dan nog een keer de vraag; hoe doe jij dat dan?

Dus jij geeft geen schreeuw als een paard voluit naar je uithaalt? In de zin van " HEEJ ". Meer is een schreeuw niet.

En als je goed leest dan lees je dus dat zowel Chaos al ik schrijven dat de hoefsmid in mag grijpen, wat ons betreft, wanneer de eigenaar de opvoeding heeft nagelaten.
Echt niet zo dat ik alle bestaande krachttermen uit de kast haal hoor.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:51

Mijn mening is direct nee. Dit kan ook op ernstig andere wijze gecorrigeerd worden en bovendien is het vaak een schrikreactie. Imo richt je nog veel meer schade en angst aan.

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:52

funnyhorses schreef:
En Chaos en Prutsmuts jullie doen je naam wel eer aan! :P
Ben het wederom met jullie beiden niet eens!
Schreeuwen haalt geen zak uit,kost alleen maar energie bij jezelf en is een uiting van frustratie.
En een hoefsmid hoeft het paard niet op te voeden dat ligt bij de eigenaar!
Vaak is het zo dat de dieren na een aantal jaren in een kudde te hebben gelopen,ineens "aan het werk" moeten.GRONDWERK is niet voor niets uitgevonden,daar begint het respect en opvoeding van het paard.
En juist hengsten zullen hier veel baat bij hebben maar de "oude methode" is zo ingeroest bij menig 'paardenmens' dat het tijd word die oogkleppen eens af te zetten.

Amen

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:54

En daarbij durf ik te stellen dat ik het vast wel redelijk goed doe. Ik heb twee eigen paarden. Een vanaf dat ie 3.5 is zo vanuit de opfok en een merrie van 10. Beide niet de makkelijkste toen ik ze kreeg en nu heerlijk in de omgang. Zelfs mijn zusje, die gehandicapt is, kan er mee over het erf wandelen. Dus ik zal toch wel iets goed doen.
Ook hoor ik mijn hoefsmid nooit klagen, en die was er vandaag nog.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:57

Myfairytale schreef:
Mijn mening is direct nee. Dit kan ook op ernstig andere wijze gecorrigeerd worden en bovendien is het vaak een schrikreactie. Imo richt je nog veel meer schade en angst aan.

En ook nu weer de vraag; welke andere wijze?

En wanneer is het een schrikreactie?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:58

Over niet lezen gesproken!!
GRONDWERK!