Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:28

@lestria, ik weet niet hoe je er bij komt dat een groot paard eerst in stukken gezaagd gaat worden, maar ik heb mijn paard in zijn geheel in de oven zie liggen hoor.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:33

:') Geweldig dit. Er is dus een meisje op bokt dat serieus denkt dat wanneer ik mijn paard naar de slacht breng, ik een stukje meevraag. _O- _O- _O-

Bloem24

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:35

heb het filmpje net gezien.. op het einde staan er nog een paar paardjes die nog moeten..

Lieveli : dat bedoelde ik.. ruiken de paarden dán niet hun dood?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:38

huh? Wat heeft het ermee te maken dat paarden hun dood ruiken en ik een stukje vlees aan de slager vraag :o?

Maar om je vraag toch te beantwoorden: Nee. Ze maken het zo goed schoon en voordat het paard door heeft waar het is, is het al hersendood.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:40

haha nee niks maar ik reageerde niet op dat stukje vlees..

En paarden kunnen dus niet bevatten dat wanneer een ander paard word opgehaald door de slager deze dus word gedood? Ja ik weet niet hoor maar zoiets is het eerste wat dan in me opkomt...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:44

Hoe bedoel je? Bedoel je wanneer ze op het terrein van de slager zijn, of wanneer ze van stal weggaan? Toen Vladimir werd weggebracht, had hij pijn. En het leek wel of de andere paarden in de kudde al afscheid hadden genomen. Mijn lief, een supersociaal paard stond de laatste 2 dagen in zijn eentje. Zelfs zijn grote broer stond niet meer bij hem. Dus in die zin denk ik dat ze wel wisten dat Vladimir dood ging. Maar dat kan ook instinct zijn. In het wild worden zwakke paarden ook niet bij de kudde gehouden.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:47

Nee ik bedoel wanneer ze echt op het terrein van de slager zijn.
Ik heb net dat filmpje gekeken en toen zag je op het einde dat ze een zwart paard pakte en daarachter stonden nog een aantal paarden.
Zullen ze dan niet weten dat ze dood gaan? Aangezien ze vlakbij het slachthuis staan en misschien dat het schot wel horen?

Wat gek dat paarden dan zo afscheid kunnen nemen.. Toen nunique werd ingeslapen was het 2 dagen dood en dood stil op stal.. geen paard hinnekte, geen paard bonkte met zijn hoef tegen de staldeur.

Toen mijn vriendin haar paard wegbracht naar de kliniek om hem in te laten slapen ging ze trailer laden op precies het tijdsstip dat er werd gevoerd. Normaal zijn de paarden dan een beetje wild maar deze keer was het wederom dood en dood stil..

Wat dat betreft geloof ik zeker dat paarden van elkaar afscheid nemen!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:52

JoycexLynn12 schreef:
Wat dat betreft geloof ik zeker dat paarden van elkaar afscheid nemen!

Dat geloof ik ook.
Heb op een manege gewerkt en als er dan eens een van de paarden weggebracht werd, was dat altijd even slikken.
Als je ze op de trailer zet en ze hinniken nog een keer en de hele stal hinnikt terug... Terwijl ze dat normaal nooit deden...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:52

ik heb het filmpje niet gezien. Maar ik denk niet dat paarden bij een schot de link naar zichzelf kunnen leggen. Het blijven namelijk paarden, met een andere manier van denken als mensen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:54

Moderatoropmerking:
Er loopt op PP een topic met de discussie over slachten en in slapen. In de beginpost is hier ook veel informatie over opgenomen: [PP] Af laten maken of.......

Graag de discussie over het euthaniseren van het paard beperken tot dat topic, en in dit topic bij het onderwerp; wat te doen met je paard na de dood, blijven. Alvast bedankt.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:57

Ja dat is waar.. Achja, ik denk dat als ze braaf meelopen, ze binnen zijn, en ze die pin door hun hoofd hebben gehad ze het allemaal niet eens meer weten..

Ja gek he, dan gaan ze allemaal ineens hinneken of juist dood stil zijn!
Toen nunique eenmaal in was geslapen kon je echt een speld horen vallen..
De dagen erna ben ik ook op stal geweest en toen was het klaar met de rust, toen ging het gewoon allemaal door.. Ze hadden afscheid genomen dus het was goed zo..
Vraag me alleen af wat die paarden gedacht hebben die naast de box stonden waar nunique ingeslapen was, die hebben de hele nacht een dode merrie naast zich gehad..

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:02

MarcoBorsato schreef:
:') Geweldig dit. Er is dus een meisje op bokt dat serieus denkt dat wanneer ik mijn paard naar de slacht breng, ik een stukje meevraag. _O- _O- _O-

Volgens mij heeft datzelfde meisje mij net een boze PB gestuurd over mensen die vlees van hun eigen paard meevragen :?
Denk dat ze jou dan bedoelde :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:03

MarcoBorsato schreef:
Hoe bedoel je? Bedoel je wanneer ze op het terrein van de slager zijn, of wanneer ze van stal weggaan? Toen Vladimir werd weggebracht, had hij pijn. En het leek wel of de andere paarden in de kudde al afscheid hadden genomen. Mijn lief, een supersociaal paard stond de laatste 2 dagen in zijn eentje. Zelfs zijn grote broer stond niet meer bij hem. Dus in die zin denk ik dat ze wel wisten dat Vladimir dood ging. Maar dat kan ook instinct zijn. In het wild worden zwakke paarden ook niet bij de kudde gehouden.

Dat herken ik heel erg...als er bij ons één besloten heeft dat het genoeg is zeg maar, laten de andere paarden hebben ook de laatste dagen helemaal met rust.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:05

Vesceron schreef:
MarcoBorsato schreef:

Volgens mij heeft datzelfde meisje mij net een boze PB gestuurd over mensen die vlees van hun eigen paard meevragen :?
Denk dat ze jou dan bedoelde :)

Ja. Ik kom echt niet meer bij van het lachen gewoon :')

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:07

Als het zover is worden die van mij ingeslapen en opgehaald door de Rendac. Ze worden niet geslacht omdat ik dat niet over mijn hart van krijgen. Dat andere mensen daar geen moeite mee hebben accepteer ik wel. Mijn mannen betekenen onwijs veel voor me maar ik hoef hun as niet in een potje in mijn kamer te hebben, dat heeft voor mij gewoon geen meerwaarde. Dan heb ik liever een mooi schilderij van ze of een ketting met hun naam oid.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:08

Mee eens Jelleee, zo denk ik er ook over!
Maar ja..erg persoonlijk he.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:11

Lieveli, lach er maar om, ik kreeg werkelijk een stuk mee toen ik aan had gegeven de staart nog te willen, juist...ik kreeg de hele staart incl staartwortel...
Hier is er een ingeslapen en een naar de slacht gegaan, kan niet zeggen dat ik verschil heb gemerkt in gedrag bij de paarden, allebei waren ze vrij rustig tot het eind.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:12

oooh. Dat is best ernstig! Ik kreeg de staart wel, maar zonder vlees zeg maar...

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:13

Och, kan gelukkig wel wat hebben en heb de haren er zelf afgeknipt, maar de bij eerste blik had ik wel zoiets van dat was nou ook niet de bedoeling.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:14

Nee. Dat hoef ik zelfs niet te zien, en ik ben toch wel een harde.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:29

Jeetje wat praten jullie makkelijk over de dood van jullie paard en het slachten betreft.
Zijn jullie al meerdere malen (een) paard(en) verloren?

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:33

Dat vind ik nou dus ook dat er wel heel makkelijk gepraat wordt over de dood
en het slachten van je paard.
Ik vond het vreselijk toen ik afscheid moest nemen van mijn katten en kon het echt niet over m'n
hart verkrijgen om ze achter te laten bij de dierenarts hoor. Het idee alleen al wat ze
met je beesten kunnen doen.
Het is ,nogmaals, puur gevoelsmatig en veel mensen kunnen nou eenmaal makkelijker die beslissing
nemen van de slacht dan een ander.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:38

Ook ik vind dat er wel heel makkelijk gepraat wordt :o

Ik was zelf niet in staat om ergens voor te kiezen toen mijn pony overleed.
Mijn vader heeft dat allemaal geregeld en ik wil echt niet weten waar ze
naar toe is en wat er met haar is gebeurd :n.
Wel heb ik mijn ouders nu al gezegt dat ik Lita wel zou willen laten cremeren...
Met de andere 3 heb ik (nog) niet zo'n band al met Lita en die zou ik op dit
moment niet laten cremeren denk ik :o

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:39

Citaat:
@lestria, ik weet niet hoe je er bij komt dat een groot paard eerst in stukken gezaagd gaat worden, maar ik heb mijn paard in zijn geheel in de oven zie liggen hoor.

Op de site van het crematorium zelf. Ik probeerde net de informatie terug te vinden maar het lukt zo snel niet.
Ik heb het destijds helemaal uitgezocht om zo een gefundeerde beslissing te kunnen nemen. En niet op het laatste moment in alle emotie.
Nu is het wel al een tijdje geleden dat ik dat uitgezocht heb dus het kan natuurlijk dat er inmiddels crematoria zijn met grotere ovens.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:40

Gemakkelijk is het echt niet om een dier weg te brengen maar je bent het aan het beest verplicht om het niet te laten lijden, en dat gebeurt nog veel te vaak.
Cremeren vind ik niet nodig omdat het dan toch al een dood paard is, een leeg omhulsel.
Goed zijn en er veel aan uit geven doe ik wel bij het leven van m'n beestjes.
Ik wil ook geen bloemen op m'n kist, geef dat geld maar aan me uit als ik nog leef, heb ik er meer plezier van. ;)
Laatst bijgewerkt door coydog op 22-12-09 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt