GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_Wessel

Re: GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:23

je kunt dus aan de hand van een stand foto helemaal zien hoe het zit met de bespiering? Zal ik ook snel even een standfototje maken..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:13

Voor wie het in RL wil zien, morgenmiddag (4-10) is er een clinic door Ellen van Happy Athlete bij manege Poelenburgh in Schoorl (NH). Gratis toegang.

maaike82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:49

Wat betreft het topic onderwerp: Een goede bespiering is verschillend per ras, en zal voornamelijk gekeken moeten worden naar de bouw van het paard en wat het oorspronkelijke gebruiks/fokdoel is voordat je kan kijken naar de bespiering.

@ Unamie

Wat betreft je opleiding tot masseuse moet ik erg lachen. Mijn paard is een keer behandeld door een happy athleet masseuse en die wilde hem alleen maar masseren in een 2paards trailer of opvoelbox omdat ze bang van hem was. Omdat ik mijn paard niet voor de rest van zijn leven wilde traumatiseren heb ik er toen een erkent fysiotherapeute bijgehaald. Haar aanpak heeft mij toch wel de ogen doen open voor het feit dat een massage leuk is, maar een behandeling van een fysio meer uithaald dan een massage. Naast dat zij mij ook precies kon vertellen wat zij voelde, kon zij ook heel goed duidelijk maken welke effecten dit op het paard kon hebben, in tegn stelling tot de happy athleet masseuse die mij alleen maar problemen probeerde aan te praten. Voor mij dus nooit meer zo'n masseuse maar een erkende fysio.

Daarnaast ben ik het direct met de antwoorden en meningen van Jenga eens. De BMI van een dressuurpaard zal hoger liggen dan een spring- en/of SGWpaard. Dit heeft er mee te maken dat dressuurruiters en juryleden het mooier vinden om naar wat vollere paarden te kijken dan strak afgetrainde paarden en dat spring- en/of SGWpaarden juist niet te veel extra massa mee moeten sjouwen om over hindernissen heen te komen.

Wat betreft de filmpjes met valpartijen in de SGW, is logisch. Bij bijna elke hindernis wordt altijd wel door iemand gefilmd, die dat dan weer leuk vind om op het web te delen, bij de dressuurringen wordt in verhouding minder gefilmd en de meeste dressurruiters gedragen zich thuis vaak. Helaas zijn die het die juist thuis zonder camera door onnodig in de bek te trekken en denken dat de krul aan de voorkant moet ontstaan ipv uit het achterbeen waar de meetse dressuurpaarden vallen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:15

@Maaike82
Mijn ervaringen zijn juist andersom!
Na 8 fysio behandelingen zag ik nagenoeg géén verbetering bij onze paarden
Nadat Ellen Immink 2 keer bij mijn paarden was geweest, waren de problemen wel opgelost!!
Dat was voor mij een echt eye opener
Bij paarden met een lager BMI zijn de (spier) problemen veel beter zichtbaar
Bij volle ronde paard kan dat minder zichtbaar zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn..
Jammer dat jij door 1 slechte ervaring meteen een etiketje op JM plakt
Ws heb je er iemand gehad die niet (nog) doortastend genoeg was of (nog) te wenig kennis van paarden heeft
Maar er zijn zat fysio's die dat ook niet hebben, heb ik geconstateerd
Die zadelmakers adviseren op hun site waar ik juist niks dan ellende van tegenkom

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:54

@Unamie, mijn paard staat al een 1/2 jaar op rust,is het verstandig als ik weer wat met haar mag doen om haar daarvoor te laten behandelen of kan je beter eerst rustig opbouwen en daarna evt gaan behandelen/ preventieve massage geven.

Weet jij evt een goed iemand bij jullie die bij mij op stal komt (023) en die absoluut niet negatief tegenover eventing staat?

In 1 van je eerdere posts had je het over een instructrice die 5 van de 6 lesklanten met slof laat rijden. Ik woon "in de buurt" en ik kan er ook zo 1. Of het moet dezelfde zijn. Paarden die ik ken die bij haar lessen hebben allemaal problemen met de rug en voorbenen.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:05

Erg leuk topic. Ben benieuwd naar wat jullie van mijn pony vinden.
Mijn pony toen ze in topconditie was:

Afbeelding

http://i167.photobucket.com/albums/u150 ... 1339-1.jpg

Ze heeft nu 3.5 maand op boxrust gestaan, en we mogen er nu weer op om te stappen. Daarna wordt ze grasmaaier. Ik zal binnenkort wel weer zo'n zelfde foto maken om het verschil te zien :)

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:24

Afbeelding
Dit is trouwens een foto van gisteren, voor het eerst weer met het zadel op. Weet niet of jullie er iets uit kunnen halen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:31

Dat het zadel mooi past :-)

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:37

Ja gelukkig nog wel idd, was er ook al bang voor dat hij niet meer zou passen, ze is natuurlijk wel wat kilo's aangekomen. :=

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:04

CarolShadow schreef:
Dan wil ik toch even mijn vraag nog hier stellen.

Wat betekent het als de huid meedeinst op de bewegingen?
Bijvoorbeeld paard zit in draf en je ziet het heel goed meedeinzen op de bewegingen bij bijvoorbeeld hals, rug en billen.
Betekenis?

Hoe losser de huid om je paard zit hoe losser je paard in zijn spieren is
De huid moeten je overal (maar dan echt overal) heen en weer kunnen schuiven,
zonder dat dat moeite kost of dat je paard dat vervelend vind
Ook in beweging moet alles lekker "meedeinzen"
Een indicatie van spierproblemen kan ook zijn als paarden het vervelend vinden om geborsteld te worden en/of een hekel aan dekens hebben

@koetjeboe
De rug en achterhand (bilen) vind ik er niet los uit zien
Rechtschouder en hals lijkt mij ook niet los maar is wat lastig te zien op deze foto's

@Raja
Een spierprobleem oplossen kan heel pijnlijk zijn
Maar met minder druk bereik je niet de diepste spierlagen niet,
en die zijn juist ook erg belangrijk om een los paard te krijgen!
Kijk eens bij de humane sporters op bv een voetbalveld
Die kijken ook niet blij als hun kuiten gemasseerd worden!
Ben trouwens vanmorgen zelf gemasseerd door Ellen, en had bijna een praam nodig :+

Ik heb jaren lang zo veel last van mijn armen en schouders gehad dat het (leren) masseren zo niet ging lukken
Pas nadat ik zelf een paar keer ben gemasseerd door Ellen, verdwenen mijn klachten voor 100%
Nu masseer ik zonder moeite 7 paarden per dag
Zolang ik maar zorg dat ik zelf ook los blijf!

@Fantastico
Je paard ziet er nu wel stukken beter uit zeg
Mijn complimenten 8-)
Ik zie nog wel veel problemen in de rug en achterhand
En ook de schouders
De linker schouder lijkt er minder los uit te zien dan de rechter
Lijkt me wel een paard wat makkelijk loskomt met masseren
Een dun huidje en niet te vet masseerd het makkelijkst

@gr_roos
Ik stuur je even een PB

@Teziej
Hals is niet zo los (vooral de rectus capitus lateralis en rhomboideus lijken erg strak)
De rug en achterhand zien er vrij strak uit. (rug en billen zijn plat)
Schouders zien er ook niet los uit (ik zie veel "ribbels")
Op de 2e foto toont ze wel veel losser.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:51

Lotte_Wessel schreef:
je kunt dus aan de hand van een stand foto helemaal zien hoe het zit met de bespiering? Zal ik ook snel even een standfototje maken..

Nou zo zou ik het niet zien, ik zou eerder 1 standfoto van beide kanten, een keer stap van beide kanten een keer draf van beide kanten en een keer galop van beide kanten. En dit dan op een rechte lijn recht genomen. Dan zie je pas juist hoe de bespiering zit en hoe een paard loopt. Kan het helemaal mis hebben maar dit klinkt imo zo veel logischer dan een standfoto..

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:02

Ik gooi die van mij ook maar eens in de groep: :P

Afbeelding

Reni92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:34

eindelijk het topic door gelezen :D nu ben ik ook wel benieuwd wat jullei van mijn paardje zijn spieren vinden.

Ik heb hem pas 8weken, en hij is het laatste half jaar alleen door meisjes van ong 10 jaar gereden. ik pak hem nu weer op. Ik weet dat hij ergens vast zit ben benieuwd of jullie dat op dezelfde plek hebben.

Afbeelding
Afbeelding
[IMG=http://img115.imageshack.us/img115/3829/650490101544pk.th.jpg][/IMG]
Afbeelding

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:16

unamie schreef:
@Fantastico
Je paard ziet er nu wel stukken beter uit zeg
Mijn complimenten 8-)
Ik zie nog wel veel problemen in de rug en achterhand
En ook de schouders
De linker schouder lijkt er minder los uit te zien dan de rechter
Lijkt me wel een paard wat makkelijk loskomt met masseren
Een dun huidje en niet te vet masseerd het makkelijkst

bedankt! ;)
hij heeft inderdaad wat problemen daar zitten,
als je goed kijkt kun je op de foto ook zien dat hij een 'extra hobbeltje'
heeft op zijn rug, dat is ook grotendeels de veroorzaker.
Ik was sowieso al van plan om binnenkort er eens iemand naar te laten kijken,
gewoon zomaar, en misschien dat het wel een masseur wordt,
hiervoor zat ik te denken aan een accupunturist (ik hou daar wel van)
maar wie weet ;)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:42

heel tof topic !!

ik ben benieuwd wat er van mijn paard gezegt gaat worden. Zijn bespiering is niet helemaal oke, i know ;)

Afbeelding
vorig jaar. (te mager)

Afbeelding
Dit jaar had hij pakken meer innerlijke rust, op sommige momenten herkende ik hem bijna niet meer.

Afbeelding

(vroeger ongeveer 1.5 jr geleden: http://www.mijnalbum.nl/Foto-VC3RTUHG.jpg )

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:37

Raja schreef:
pasdedeux schreef:
Nogmaals voor de mensen hier die het niet helemaal begrijpen. Dat een paard bepaalde oefeningen soepel kan, een parcours springt, op hoog nivea betekend niet dat een paard altijd spierprobleem vrij is. Ik verwijs naar mijn eerdere tekst hoe een spier werkt en waarom training soms niet altijd doet wat het zou kunnen doen als de spier echt goed zou zijn. Jongens bedenk dat dit goed nieuws is: als je de spierproblemen van je paard laat oplossen, is je paard NOG fijner. Dat het paard doet wat je zegt betekend niet dat het geen probleem heeft! Nogmaals: kijk naar jezelf. Hoe zit jij in je spieren. Ook mensen hebben last van hun schouders, de ander van zijn rug, de ander van zijn kuiten etc. Zitten die allemaal thuis in de ziektewet? Gelukkig niet. Wij zeggen toch ook, niet aanstellen gaan met die banaan.
Bedenk daarbij dat het paard van nature een vluchtdier is die opgegeten wordt als hij of zij zijn of haar kreupelheid toont. Ik zie hier inderdaad foto's voorbij komen van paarden met spierproblemen, waarvan zware en minder erge. Tevens zie ik wel vriendelijke ruiterfoto's. En een paar zelfs zeer goede amazones die hun paard echt wel correct kunnen trainen. Maar het gaat er hierom niet over hoe je rijd! Unamie maakt hier geen aanval op jullie rijden of veroordeelt jullie als 'slechte' eigenaar. Welnee ze geeft antwoord op jullie eigen vraag te vertellen wat zij ziet.
Een bouw heeft niks te maken met losse spieren. Wel heeft deze bouw te maken hoe het paard zijn spieren kan gebruiken met betrekking tot het doel van je training. Een paard met een stijle schouder zal altijd minder ruim zijn dan een paard met een schuine schouder maar beiden kunnen los zitten in de bespiering. Een paard dat het bekken kan kantelen zal altijd makkelijker verzamelen dan een paard met een minder makkelijk kruis.
Laten we het gezellig en leerzaam houden in het topic. Als je het er niet mee eens bent prima, maar dat betekend nog niet dat unamie ernaast zit want ik weet uit ervaring bij tientallen paarden dat ze weet waar ze het over heeft. Dat je het niet helemaal begrijpt dat snap ik. Als je zelf nog nooit gezien hebt hoe een spier zich opvult na een jack meagher massage dan is het heel moeilijk een beeld hiervan te krijgen, aangezien je dit niet ziet bij massages van andere beroepsbeoefenaren die niet deze methode gebruiken.

Ik ben ook paarden masseuse, maar ik gebruik niet de jack meagher methode.
Maar ook bij de methode die ik gebruik, zie je duidelijk verbetering in het paard!
Dus ik zou ook als ik jou was niet zomaar alle andere manieren van paarden behadelen afkraken ;)

Er zijn tig verschillende methodes en ze hebben allemaal een andere werkwijze, maar hebben allemaal hetzelfde doel!
Het paard los maken en laten ontspannen.
Het paard "leren" bepaalde spieren te ontspannen en aanspannen.
En er voor zorgen dat het paard uiteindelijk lekkerder in zn vel komt te zitten!

Ik ga ook niet de JM methode afkraken omdat ik toevallig een andere heb geleerd.

Gelukkig heb ik beide geleerd ;) Ik kan zowel de massage hipique als de Ha methode en ben ook zeer goed bekend met massages gebruikt in de fysiotherapie en doe aan osteopathie/chiropractie. Ik denk dat ik daardoor wel degelijk in staat ben te vergelijken en mijn bevindingen weer te geven. Ik doe niet aan afkraken ik constateer dat de HA methode effectiever is. Ik zeg niet dat andere massages niet werken maar wel veeeeeeeel minder. Dat de massage hipique methode zoveel prettiger voor het paard is komt omdat ze niet diep genoeg in de spieren inwerken. Wel werkt deze methode in op de spierbuik en kan enige verlichting geven. Ik verwijs weer terug naar mijn eerdere stuk over hoe je een spier moet zien (die harmonica om maar zo te zeggen). Net als een spierverslapper kan de massage volgens de andere methodes tijdelijk de spierbuik minder strak kan maken, dus zie je iets verschil. Maar de verklevind aan de origo van de spier wordt niet opgelost. Het meteen opvullen van de spieren zie je niet gebeuren zoals bij de HA. Dat is niet afkraken dat is iets wat je ziet als je de twee methodes naast elkaar zet.

Natuurlijk is ook alleen Ha niet altijd toereikend, ook hebben paarden soms botproblemen, wervels die de spierspanning hoog houden. Problemen in het skelet. Dan werk je dus samen met een osteopaath/chiropractor of een dierenarts bij andere problemen en is het iets neurologisch een fysio. Maar als ik moet kiezen tudden veel effect en minder effect kies ik altijd voor het meeste effect, lijkt me logisch. :+

lizzymickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:53

Ben wel nieuwsgierig wat jullie van mijn 4 jarige merrie vinden.

Afbeelding

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:42

DendroFleur schreef:
Voor wie het in RL wil zien, morgenmiddag (4-10) is er een clinic door Ellen van Happy Athlete bij manege Poelenburgh in Schoorl (NH). Gratis toegang.

Jammer dat ik dat nu pas zie ;)

Ga ook maar met de billen bloot :+ Hierbij een foto van mijn paard waarvan ik vind dat hij vrij goed is bespierd (beslist niet perfect). Slenterend door de bak na/tijdens het losgooien. Foto is een half jaar oud.
Wat ik zo zie vind ik dat hij zijn rug lekker los laat. Maar doordat hij hier zijn buikspieren nauwelijks aanspant kantelt hij zijn bekken niet voldoende om zijn achterbeen er lekker onder te brengen (is tijdens het rijden duidelijk beter). Billen zijn tegenwoordig gelukkig rond. Toen ik hem kocht had hij van die 'puntbillen'.
Verder is hij wat spekkig waardoor zijn bespiering niet optimaal zichtbaar is.
Afbeelding

Voor degene die willen weten hoe ik rijd: klassiek gericht, eerst het paard op vier benen zetten en recht. Daarna volgt het nageven vanzelf. Door het rijden zijn zijn hals (bovenhals- en middenhalsspier), buikspieren en billen stukken ronder geworden. Bijnaam spekkie heeft hij mede daaraan te danken ;)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:48

Unamie, heb jij misschien een foto van een paard zonder spierproblem of bijna geen..?
Wat jij ook echt een goed bespierd paard vind :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:23

ja daar ben ik ook benieuwd naar!!
unamie's eigen paard misschien ?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:28

ok, als dat dan zo is.

Mijn merrie heeft sinds onze laatste trainingen (staat nu alweer 3 weken stil i.v.m. andere probleempjes) steeds meer dat haar huid begon te deinzen.
Ze was eerst moddervet en is de laatste jaren behoorlijk afgevallen.
Ik had haar zo'n ruim 3 weken volop in training staan, en begon me steeds meer op te vallen dat haar huid deinsde op de bewegingen. Ik vond dat wat vreemd, omdat m'n pony daar eigenlijk helemaal geen vet meer heeft zitten.
Ook haar huid is behoorlijk soepel.

Vandaar ook mijn vraag hier.

Op dit moment heb ik contact met iemand HA, hoop dat deze snel komt. Ik vind het een fijne gedachte dat ik iemand erbij heb gehad, en dus alles goed los gemaakt wordt en ik meer doelgericht kan gaan werken als ik haar weer oppak.

Het gaat dan wel om een 18 jarige pony, die niet meer bereden wordt.

Ben erg benieuwd wat haar bevindingen zijn.
Als ze geweest is zal ik het dan ook zeker hier plaatsen.

Wat ik nu al wel weet is dat ze problemen heeft met haar hals spieren en rugspieren (altijd verkeerde belasting gehad e.d.)
Met trainingen werd dit wel steeds beter, maar we willen wel het juiste en optimale resultaat :D

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:44

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:07

ik heb ook foto's gemaakt, maar alleen maar stand, dus ik hoop dat iemand hier iets mee kan.. ben trouwens erg benieuwd wat jullie gaan zeggen, of het een beetje klopt, nou, hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hij wilde niet heel graag stil staan... maar hoop dat ze een beetje goed zijn!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:03

@ZusJacobs
Klinkt inderdaad logischer, maar toch is het prima zichtbaar vanaf een foto
De stap geeft de meest informatie over spierproblemen en galop idem, maar de draf veel minder
Een paard met een mindere/slechte stap (bv telgang, vlakke gang, niet ondertreden, weinig buiging in de sprong,) heeft bijna altijd een spierprobleem (met uitzondering van de rassen die deze gang als extra hebben)

@motje11
Geen duidelijke foto lastig te zien ook in deze houding
maar wat me meteen opvalt zijn de platte billen, en de onderhals, = niet los

@Reni92
zijn veel te onduidelijke foto's
Re schouder lijkt minder los, hals ziet er ook niet heel los uit, maar verder kan ik het niet goed zien

@Dorienn
Ook niet echt duidelijk deze foto's maar zie wel problemen linksvoor en rechtsachter

@lizzymickey
Dit is een goede foto voor een beoordeling helaas maar van 1 kant
Zie veel problemen in de rug en achterhand (kan achterbenen niet goed onderbrengen spieren kunnen niet verlengen)
Hals in lichtere mate
buigers van de voorbenen zijn ook strak (voorbenen staan onderstandig)

@BrankaZ
Deze foto is niet te beoordelen =erg onduidelijk, met een witte vacht is dat zowiezo moeilijker

xMariekee schreef:
Unamie, heb jij misschien een foto van een paard zonder spierproblem of bijna geen..?
Wat jij ook echt een goed bespierd paard vind :)

Die komen eraan :j
Morgen gaat dat ws wel lukken
Ik heb nl even hulp nodig bij het maken van de foto
Een goede standfoto maken in je ééntje lukt me gewoon niet
Ik plaats dan foto's van de 1 jarige de 2 jarige mijn 8 jarige paard en misschien ook nog wel de 22 jarige
I daarvan heeft nu nog een flink spierprobleem = is gevallen ( welke zeg ik nu even niet :P )
Dat mogen jullie raden 8-)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:01

ok in ben benieuwd!!