paarden weg doen vanwege financiele problemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:28

Maar als eigen ondernemer heb je toch wel een contract met een incassobureau?

Abeltje77

Re: paarden weg doen vanwege financiele problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:31

Om die reden is het bedrijf waar ik werk overgegaan tot 2-wekelijks factureren. Anders duurt het gewoon zó lang voor het geld binnen is. De grote bedrijven (bij ons ASML bijv) houden toch hun eigen betaaltermijn aan, dus dan kun je soms 2 maanden wachten op je geld. Met 2-wekelijks factureren heb je een deel toch eerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:35

Ja dat weet ik, grote bedrijven en multinationals hebben daar schijt aan. Zij zijn vaak ook de oorzaak dat kleine bedrijven, bv 1 mans bedrijfjes er failliet op gaan omdat ze 60 dagen aan houden en rustig ook nog langer dan 60 dagen aanhouden.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:35

russel schreef:
Zelfstandige ondernemers laten toch vooruit betalen? Volgens mij is de crisis debet aan faillissementen in deze tijd.

Ik heb al eerder gereageerd, en het is afhankelijk van de branche waarin je werkt en soms moet je water bij de wijn doen, het vervelende is dat wij nu twee "goede" klanten hadden met zelf maar weinig kosten die ons heel veel geld schuldig zijn, i.v.m. de crisis hebben ze een mooi excuus, ze kunnen ons dus niet betalen, daar wij in de bouwsector ons bedrijf hebben gaat dit over heel grote bedragen met in ons geval, ontzettend hoge materiaalkosten.
Bedrijven hebben mooi een bv en zitten fijn in hun superdeluxe huis met alles er op en er aan van ons geld.
Heel fijn, starten straks mooi door en wij zitten met de gebakken peren.
Tja, heel eerlijk zou ik die mensen ook wel eens diep in de oliebol willen zien, want diegenen gaan nog gewoon ff met vakantie, want ze hebben zo'n rottijd gehad, dat is toch niet normaal |( .
Ik durf echt niet te denken aan vakantie en ik ben niemand ook maar een cent schuldig.
Dus bedankt klanten in jullie villa's, geniet er maar lekker van, wij zullen nog wel wat harder werken voor jullie pleziertjes!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:41

Verder is het bijna niet te doen om deze bedrijven bijvoorbeeld mismanagement voor te werpen én te bewijzen.
Als is het voor de normale man zo klaar als een klontje, tja geld dat je niet hebt zou je ook niet moeten uitgeven.
Je mag blij zijn als je 10 procent krijgt wat bij lange na niet eens de materiaalkosten dekt.
Je had dus beter wat anders gedaan in die tijd en het feit dat deze mensen je willens en wetens in het open mes laten lopen is echt vreselijk. Aan de andere kant heb ik in deze tijd moeten wachten op een uitslag van het ziekenhuis, die gelukkig goed mee viel (geen uitzaaiingen), kunnen we heel goed met geld om gaan en hebben we een heel fijn gezin, iets dat je ook weer meer gaat waarderen, maar het blijft ontzettend zuur dat door zulke mensen jouw eigen toekomstdromen, waar je je echt kapot voor werkt, kunt laten varen, terwijl zij mooi in luxe leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:41

Ja en toch weet je niet of ze weinig kosten hebben. Als ze slim zijn behoort hun villa niet tot hun bedrijfsgoederen.

Ik werk ook voor een bedrijf dat met de bouw te maken heeft. Het moederbedrijf in Duitsland heeft zo ontzettend veel problemen die is noodlijdend. Er is zelfs een leveringsprobleem onstaan omdat het internationaal doorwerkt. Dit heeft ook weer te maken met het plastic wat weer geleverd moet worden, tal van factoren.

Je zou zeggen dat wij geen problemen hebben, maar wij hebben al een hoop klanten die op Crediet Limiet staan en pas weer geleverd krijgen als ze eerdere facturen hebben betaald, enkelen hebben nog heel veel te betalen. Dan uiteindelijk kan ook ons bedrijf problemen krijgen. Wij zijn tussenpersoon en om te leveren moeten wij ook weer het moederbedrijf kunnen betalen. Onze winst is drastisch geminderd sinds het begin van dit jaar...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:48

@Russel: als het slecht gaat met mijn bedrijf (dit is niet zo van vandaag op morgen, hoor ;) ), en het enige dat ik doe is bouwadvies uitbrengen, nodig zijn papier, tekentafel e.d. mobieltje, maar dikke auto's e.d., dure kantoren zijn echt niet persé nodig, dan hoef ik echt niet veel kosten te hebben. Huis e.d. zijn uiteraard zeker gesteld, daar komt niemand aan.
Deze meneer heeft zelfs zijn huis laten verbouwen (niet door ons, gelukkig) en heeft gezegd dat ze bij de volgende klant dan extra konden tellen, deze bedrijven zijn dubbel genaaid.
Klant heeft hij telkens vooruit laten betalen en bedrijven hebben nooit geld gezien.
Tja ondertussen moet je ook verder met je andere werken/planning...
Dat je de uren niet betaald krijgt van jezelf en personeel is al vervelend, maar dat je je materiaal er niet eens uit krijgt.
Weet wel dat deze specifieke man zich niet meer op een bouw hier in de regio ooit nog hoeft te laten zien...
Zo ga je ook niet met mensen om, tenminste ik niet en daar ben ik ook heel trots op, ook al heb ik er niets aan als het eens onverhoopt mis mocht gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:49

Ach ja er zitten zeker grote ratten tussen, ook toen het zo populair was om BVtjes te laten klappen en door te starten voor 1 euro.

Witte boorden criminaliteit, toch? In deze wereld wordt je zo ontzettend snel genaaid, geld speelt de belangrijkste rol.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:59

Het is idd gewoon triest, ik zou me echt nergens meer durven te vertonen, ik zou niet eens meer een trui van vijf jaar oud mét een merkje durven dragen, maar sommigen lijkt het niet zo veel te doen.
De ander heeft mooi een bv opgericht door ons laat en uiteindelijk niet te betalen, mooi van ons eigen geld, waardoor we nu nagenoeg niks krijgen, is toch niet te geloven dat het allemaal kan?

Ach ja, we blijven positief, we hebben (nog) genoeg werk, fijn personeel en gaan er maar van uit dat eerlijkheid het langst duurt.

Toch ff fijn om hier mijn gal te spuwen :o

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:37

Dat is het ergste van alles vind ik, eigen bedrijven die zich een slag in de rondte werken, maar de rekeningen niet betaald zien. En door zulke dingen dus falliet (kunnen) gaan.
Heb echt respect voor mensen zoals jullie met een eigen bedrijf avaluna +:)+

En spui maar lekker, het helpt niet echt qua inkomsten, maar het lucht misschien wel even op :(:)

kysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:47

Splash_ schreef:
Ik zou er alles aan doen om mijn paard te houden, maar op een gegeven moment moet je realistisch blijven, zeker als je je paard niet meer kunt bieden wat hij nodig heeft qua zorg.

ik denk dat hier mee veel gezegd is....en dat dit niet meer dan eerlijk tegenover je paard is als het eenmaal op je pad komt

ik heb een pony op stal staan van iemand die ver aan de afgrond zit
ondertussen is ze een jaar niet geweest en betaald al een tijd NIETS meer,is telefonisch onbereikbaar
en woon honderden kilometers verder en weigerd de pony te verkopen aan mij.
ik draai daar nu volledig voor op, we hebben ondertussen een potje in de zadelkamer waar regelmatig
in gedoneerd word door andere stalgenoten, vrienden en familie
om mij maar vooral het arme dier te voorzien in zijn nodigheden..
ondanks brieven van mij en een deurwaarder negeerd de eigenaar in alle talen.
ik weet nu zeker dat je wel degelijk realistisch moet blijven
en zeker niet uit je eigen egoisme het dier ten koste van iedereen(want zo trek je er een hoop mensen financieel in mee) en alles te willen blijven houden.
en waarom omdat je hem niet kunt missen..
terwijl je het dier dan zoveel goeds ontneemt,soms moet je gewoon inzien dat het beter af is zonder jou
en dat heeft niets met falen te maken of wat dan ook...
maar met pure pech(of soms eigenschuld natuurlijk), dat juist jij in die situatie komt.
Laatst bijgewerkt door kysia op 18-06-09 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:49

Als ik mijn paarden niet meer kon houden door financieële problemen, gaf ik hen gratis weg onder contract aan m'n bijrijdsters. Bij hen weet ik dat ze heel goed zouden zitten!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:53

kysia schreef:
Splash_ schreef:
Ik zou er alles aan doen om mijn paard te houden, maar op een gegeven moment moet je realistisch blijven, zeker als je je paard niet meer kunt bieden wat hij nodig heeft qua zorg.

ik denk dat hier mee veel gezegd is....en dat dit niet meer dan eerlijk tegenover je paard is als het eenmaal op je pad komt

ik heb een pony op stal staan van iemand die ver aan de afgrond zit
ondertussen is ze een jaar niet geweest en betaald al een tijd NIETS meer,is telefonisch onbereikbaar
en woon honderden kilometers verder en weigerd de pony te verkopen aan mij.
ik draai daar nu volledig voor op, we hebben ondertussen een potje in de zadelkamer waar regelmatig
in gedoneerd word door andere stalgenoten, vrienden en familie
om mij maar vooral het arme dier te voorzien in zijn nodigheden..
ondanks brieven van mij en een deurwaarder negeerd de eigenaar in alle talen.
ik weet nu zeker dat je wel degelijk realistisch moet blijven
en zeker niet uit je eigen egoisme het dier ten koste van iedereen(want zo trek je er een hoop mensen financieel in mee) en alles te willen blijven houden.
en waarom omdat je hem niet kunt missen..
terwijl je het dier dan zoveel goeds ontneemt,soms moet je gewoon inzien dat het beter af is zonder jou
en dat heeft niets met falen te maken of wat dan ook...
maar met pure pech(of soms eigenschuld natuurlijk), dat juist jij in die situatie komt.

Ben je op de duur niet gewoon toegestaan het dier als zijnde je eigen dier te verkopen?

kysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:12

[quote="Abeltje77
Ben je op de duur niet gewoon toegestaan het dier als zijnde je eigen dier te verkopen?[/quote]

uiteindelijk kun je dat wel als ze echt niet meer reageerd
maar dan ben je al een tijd verder
het gaat er mij om dat ik in dit topic wil aangeven
als je in die situatie zit, en je wil niet realistisch nadenken, en egoistisch blijft
je niet alleen je paard(en) te kort doet, maar je ook een ander ongevraagd er mee opzaddeld
en in het ergste geval gebruikt omdat de persoon waar je paard staat wel MOET in grijpen en moeilijk kan stoppen met voer en eventueel medicijnen, hoefsmid ed.
tot het allemaal wettelijk opgelost is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:25

Ja Kysia van goede mensen wordt altijd misbruik gemaakt. En als je een paardenhart hebt, dan doe je het weer trouw elke dag...snap het wel. Ik zou haar wel aansprakelijk stellen voor de gemaakte kosten en dat aangetekend per brief doen.

Stel er staat ineens een koper op de dam, kan je het geld aannemen en daar je gemaakte kosten van aftrekken.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:22

Ik zou dat dus niet kunnen, maar op zo'n moment moet je kijken wat reëel is.
Dus het kon blijkbaar niet anders. Daarom zou ik nooit zomaar aan een paard beginnen!
Eerst goed na gaan of je zeker weet dat je het kunt betalen en dat je er niet veel op achteruit gaat.
Als je bijvoorbeeld nog maar 50 euro in de maand overhoudt om uit te geven, dan lijkt het me niet dat je uberhaupt aan een eigen paardje moet beginnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:13

kysia schreef:
Abeltje77 schreef:
Ben je op de duur niet gewoon toegestaan het dier als zijnde je eigen dier te verkopen?

uiteindelijk kun je dat wel als ze echt niet meer reageerd
maar dan ben je al een tijd verder
het gaat er mij om dat ik in dit topic wil aangeven
als je in die situatie zit, en je wil niet realistisch nadenken, en egoistisch blijft
je niet alleen je paard(en) te kort doet, maar je ook een ander ongevraagd er mee opzaddeld
en in het ergste geval gebruikt omdat de persoon waar je paard staat wel MOET in grijpen en moeilijk kan stoppen met voer en eventueel medicijnen, hoefsmid ed.
tot het allemaal wettelijk opgelost is....

Laat die pony eens officieël taxeren en leg de gemaakte kosten (wel kunnen bewijzen) er naast. Pony die weinig kan (wedstrijden) en geen (interessant) papier heeft is niet zo heel veel waard, zeker nu met de dalende prijzen. Het kan zijn dat je kosten al aardig richting waarde pony gaan.

Bij de Rijdende rechter een aantal jaar terug was de waarde van een 12? jarige KWPN recreatie-ruin 900 euro, nl. vleesprijs plus een beetje (geen wedstrijdervaring en geen fokwaarde of interessante afstamming).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:18

Je zou kunnen navragen bij een advocaat of retentierecht voor jouw van toepassing is.

KiWiKo

Re: paarden weg doen vanwege financiele problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:32

sec gezien is een paard slechts de kiloprijs waard............ de rest is ETW.

kysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:33

we zijn volop in beweging (zeg maar)om dit tot een eind te gaan brengen
dus wil ik niet meer verder gaan op wat ik persoonlijk kan ondernemen...(dat ook in verband met meelezers)
ze hoeven niet te weten met welke troeven ik op tafel kom :D

het gaat helaas voor mijn portomonee om een Shet met zwaar zomereczeem
dus geen stuiver waard......
kosten zij het afgelopen jaar erg hoog opgelopen
voer, inentingen, ontwormen, hoefsmid ,dierenarts en extra`s ter behandeling van het exzeem
dus uit zijn verkoop kom ik qua vergoeding nergens

als je een pony wil houden heb je nu eenmaal de plicht om stalgeld te betalen en zorg te dragen
voor alle bijnodigdheden om trent de verzorging
helaas is dat wegens finaniele toestanden blijkbaar niet meer haalbaar bij haar
en vind het nu ook klote om het op zo`n manier te moeten gaan oplossen
maar goed ze heeft heel lang de keuze gehad het op een schappelijke manier met ons op te lossen
schulden doen blijkbaar vreemde dingen met mensen ....

en op het onderwerp terug te komen van dit topic....

zij moet gewoon de pony weg doen uit financiele problemen...
hoe moeilijk het ook is soms moet je dat onder ogen willen zien dat een dier dan beter af is bij iemand anders

(al ziet ze mij blijkbaar als finatropische instelling) _-:(

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:26

russel schreef:
Je zou kunnen navragen bij een advocaat of retentierecht voor jouw van toepassing is.

Als je een pony in pension hebt staan die niet zoveel waard is, en de eigenaar betaaalt niet, dan kan je inderdaad van het retentierecht gebruik maken. Maar je moet je dan wel ernstig achter de oren krabben of dat handig is. Immers moet je er wel voor blijven zorgen, voeren, uitmesten maar verkopen mag niet. voor je het weet, zit je met nog meer kosten dan een eventuele inbeslagname opbrengt, want dan ben je zo weer een paar maand verder.

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn helaas 2 verschillende dingen; je kan beter je verlies nemen en zo gauw mogelijk de pony wegtrappen (figuurlijk dan he :+ )
*en als dat echt niet lukt Kysia, kan je hem dan niet 24/7 in het land doen? kost een stuk minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:50

Stel dat ze haar aansprakelijk gaat stellen voor de gemaakte kosten en ook meteen meld dat ze het paard in retentie neemt.

Het voorstel er bij zetten dat ze de pony moet gaan verkopen en dat de rest voor haar is. Dan zou ik ook een voorstel er bij zetten dat ZIJ zelf de pony gaat verkopen en dat het overgebleven geld voor haar is. Kan zelfs zijn dat ze daar mee akkoord gaat. Desnoods de brief laten tekenen en terug laten scannen.

kysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:01

zoals ik al aan gaf word er langs alle kanten aan gewerkt
en zo makkelijk ligt het allemaal niet
we krijgen haar niet te spreken en niet te zien !! (al ruim een jaar niet)
op aangetekende brieven van mijzelf en de deurwaarder word niet gereageerd
ook is ze telefonisch niet meer bereikbaar.
er zijn al zoveel voorstellen gedaan,of ik nu wil `(w)innen` of verliezen
reageren doet ze niet......
ze heeft geen enkele optie om hem te huisvesten
als ze het al niet kan met de onderhoudsvergoeding(ik ben geen pensionstal ofdergelijke) wat ze mij zou moeten geven, kan ze het al nevernooit nie
in pension op een pensionstalling of manege

en ja, de pony staat op het land nu
dus voedingskosten zijn de komende maanden onderdrukt
alleen zijn zomerexzeem moet wel elke dag gesmeerd en behandeld worden
en die zalfjes geven ze niet bepaald gratis weg !! betekend ook dat ik er elke dag mijn tijd in moet steken
ook bekappen,ontwormen ed ontkom je ook op het land niet aan
en je houd altijd het risico op DA kosten, want desondanks heeft hij wel recht op medische zorg indien nodig
dus de komende maanden kan ik wel de kosten drukken, maar niet ontlopen

laten we wel zijn dat de schuld ondertussen 5 a 6 x zo groot is als de waarde van de pony !!
en er steeds bijkomt, aan onkosten, want die flesjes en tubbetjes gaan niet lang mee
gelukkig heeft er iemand zijn kapotte Boett deken willen repareren, wat bijna onmogelijk was , maar goed het is gelukt
dus geeft dat ook weer wat muggetjesjeuk verlichting voor hem.
ook staat op initatief van iemand sinds kort in mijn zadelkamer een potje waar in gedoneerd word om me te ondersteunen in de onkosten van onderhoud... (love my real friends :+: )

maar ik vind het nogal vergaan als je zo aan de afgrond zit dan zo harteloos met je dier om te gaan
en waarom om dat je hebberig bent, kunt zeggen ik heb een pony
egoistisch zijn en kunnen zeggen, ik ben een grote dierenvriend
het word dan tijd dat je buiten om je rode cijfers op je rekening ook eens in de spiegel gaat kijken

demi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:04

ik heb ook gekeken zat echt met tranen in mijn ogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:35

Dan is de pony ineens weggelopen of iets, maar hij was ineens weg.....snap er niets van...dacht dat je hem had opgehaald....

tja, sorry, maar dan zou ik alleen nog deze optie hebben...