Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joolien schreef:Ik lees je topic toevallig net. Ik vind het allebei een lastige keuze. Je hoort dat het in beide gevallen fout kan gaan.
Persoonlijk kies ik ook voor de slager, het klinkt misschien stom maar het is 'nuttiger' dan wanneer deze wordt vernietigd.
KiWiKo schreef:_Sigrid_ schreef:Ik had de vraag hier al eerder gesteld. Maar weet iemand hier hoe het zit met de mogelijkheid om thuis te schieten? Dus gewoon in zijn vertrouwde omgeving. Want dat hoor je eigenlijk nooit, terwijl het vast wel mogelijk is...toch?
thuis schieten kan door zowel de va als door de slager..........
BarbaLala schreef:chipieke schreef:Mijn pony Val is van zichzelf ingeslapen en dat is het prachtigste dat ik ooit gezien heb. Mijn paard Caruso is ingeslapen, omdat hij gewoon op was, hij heeft niet gevochten of niets.
Waarom ik zelf NOOIT een paard naar het slacht zou voeren is simpel, ik wil niet dat mijn paard op iemands bord terecht komt. Ik vind het beeld dat het paard wordt neergeschoten en op de grond valt veel te hard, iets wat ik als emotioneel wrak niet zou kunnen zien.
Nee, het is een spuitje of niets.
Maar... maar... maar
*geeft het op*]volgens mij weten veel mensen het nog steeds niet
![]()
misschien werkt dit beter:
als je je paard laat schieten betekend dat nog niet automatisch dat hij op je bord terecht komt, daar kies je zelf voor.
Ik denk dat je inderdaad heel erg naar de situatie op zich moet kijken als het zich aandient, en ook naar je paard.
Mijn merrie word bijvoorbeeld verschrikkelijk druk en woest op vreemd terrein, alleen al daarom zou ze niet naar de slager gaan.
En mbt geweldadig; wat iemand anders ook al zei; als het gebeurd, wil ik er wel zelf bijzijn tot het einde, en de manier waarop het gebeurd bij de slager daar zou ik emotioneel gezien ook niet tegen kunnen. Je kan daar ook geen afscheid meer van het lichaam nemen of rustig aan doen (denk ik?)
Als ik voor mijn paarden moet kiezen dan word het, als ze niet zelf gaan, inslapen.
En dan natuurlijk het liefst gewoon in het weiland of op stal, zodat ik de tijd heb om afscheid te nemen.
Maar voorlopig hoop ik nog heul lang van ze te kunnen genieten natuurlijk!
nathalie25 schreef:een paard thuis laten schieten kan wel.
Ik weet alleen niet of elke slager dit doet.
Het paard is daarna niet meer voor cosumptie geschikt.
Ik weet niet hoe dat zit in noodsituatie's of de slager dan kan komen of dat je een afspraak moet maken...
Infomeer er een keer na zou ik zeggen
Citaat:Laat ik even herhalen dat ik een familielid heb die in een belgische slachterij werkt, dat ik daar tevens ook een dagje heb meegelopen en dat ik dus wel degelijk weet dat sommige paarden ook al wilden de eigenaars het niet, ze TOCH op het bord terechtkomen
En voor de rest, paarden neerschieten is niet zo mijn ding
williejanne schreef:Ik zou het niet aan kunnen om mijn paard te laten inslapen of naar de slacht te brengen, zodra hij ouder wordt verkoop ik hem liever en haal ik een wat jongere, ik zou het niet kunnen. Mijn hart zou dan echt breken.
KiWiKo schreef:williejanne schreef:Ik zou het niet aan kunnen om mijn paard te laten inslapen of naar de slacht te brengen, zodra hij ouder wordt verkoop ik hem liever en haal ik een wat jongere, ik zou het niet kunnen. Mijn hart zou dan echt breken.
lekker levend de handel in douwen............. is altijd beter
williejanne schreef:Ik zou het niet aan kunnen om mijn paard te laten inslapen of naar de slacht te brengen, zodra hij ouder wordt verkoop ik hem liever en haal ik een wat jongere, ik zou het niet kunnen. Mijn hart zou dan echt breken.