Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:00

Als het enigzins de mogenlijkheid is zou ik mijn paard laten inslapen :).

Flos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:01

Joolien schreef:
Ik lees je topic toevallig net. Ik vind het allebei een lastige keuze. Je hoort dat het in beide gevallen fout kan gaan.

Persoonlijk kies ik ook voor de slager, het klinkt misschien stom maar het is 'nuttiger' dan wanneer deze wordt vernietigd.

Hier ben ik het wel mee eens. Maar ik zou het echt een hele lastige keuze vinden! Mocht ik genoeg geld hebben zou ik misschien toch voor het spuitje gaan. Pfoee. als ik er nu zo echt over nadenk.. Echt lastig!! ;(

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:39

Allereerst wat ik nu ga schrijven is niet omdat ik ertegen ben, maar denk er eens over na;

Wij hebben ook nog andere dieren en wonen in een omgeving waar veel boeren wonen en werken, als er dode dieren zijn, al dan niet door een spuitje dan bel je de Rendac en zij komen je dier ophalen. Met een grijper wordt bijv. je paard in die bak gegooid tussen de andere dode dieren, koeien, schapen etc,etc.

Ook deze oplossing vind ik niet zo heel prettig, maar aan de andere kant als het dier overleden is, zal het er niets van merken. Maar de slager is dan misschien wel respectvoller. Misschien......................

BarbaLala

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:45

nee, nooit. :+

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:47

Na twee keer inslapen (het spuitje), zal ik daar waarschijnlijk toch weer voor kiezen omdat het allemaal naar omstandigheden prima is verlopen. Maar je paard een paar dagen aan de weg zien liggen is geen pretje. Dus misschien zou dit dan toch mij anders doen beslissen.

Aan de andere kant... maakt het zoveel uit. Het dier sterft en weet er niets meer van. Wij gaan allemaal ook een keer en voor de meesten van ons zal dit ook niet zonder pijn gaan of een prettige ervaring zijn. Laten we eerlijk zijn.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:51

Ik heb (nog) geen eigen pony/paard maar als ik zou moeten kiezen dan kies ik denk voor de slacht.
Over inslapen hoor ik verschillende verhalen..
Vind de slacht ook de snelste weg, maar zou niet willen dat mijn pony/paard daar nog dagen zou staan.
Dat gebeurd namelijk ook nog weleens.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:57

4 maanden geleden heb ik mijn toen 7 jarige paard naar de slager gebracht. Ik heb mijn paard gehad vanaf 1,5 jr oud en door kissing spinnes en spat heb ik met heel veel pijn in mijn hart deze beslissing moeten nemen.

Als ik ooit weer voor deze beslissing kom te staan zou ik hier weer voor kiezen, of het paard moet niet meer instaat zijn om op een normale manier naar de slager vervoerd te kunnen worden.

Het gaat heel erg snel binnen 5 min is het paard van de trailer naar de slachtplaats gebracht en is het einde verhaal......

Ik heb meegemaakt dat op het moment je een beest moet in laten slapen wat eigenlijk nog "gezond" is ze vaak gaan protesteren en daar is niks tegen te doen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:28

KiWiKo schreef:
_Sigrid_ schreef:
Ik had de vraag hier al eerder gesteld. Maar weet iemand hier hoe het zit met de mogelijkheid om thuis te schieten? Dus gewoon in zijn vertrouwde omgeving. Want dat hoor je eigenlijk nooit, terwijl het vast wel mogelijk is...toch?

thuis schieten kan door zowel de va als door de slager..........

Weet je dat 100% zeker?

Ik hoop nog jarenlang van deze vreselijke beslissing verwijderd te zijn, maar toch speelt het door je hoofd. Het hangt denk ik enorm van de situatie af. Een paard dat doodziek/oud is en gewoon helemaal op, zal denk ik minder snel vechten tegen een spuit. Maar een paard dat misschien aan één been een ernstige en ongeneeslijke aandoening heeft maar verder lichamelijk nog in orde is... Het lijkt me vreselijk als het een doodstrijd wordt, een paard dat bijvoorbeeld maar niet wil gaan liggen na de verdoving en zich wellicht nog bezeerd. Naar de slager brengen vind ik het andere uiterste. Ik wil mijn paard tot het laatste moment begeleiden maar bij de slager zou ik waarschijnlijk dusdanig gek worden dat dat zeker niet goed is voor de rust. Plus dat mijn paard op een andere omgeving toch niet zo relaxed en 'gelukkig' is als op zijn eigen vertrouwdje plekje, in de wei bijv. Thuis schieten zou dan een 'mooie oplossing' zijn. Snel en op eigen vertrouwde plek. Maar ik dacht dat dit in NL niet kon?

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:52

een paard thuis laten schieten kan wel.
Ik weet alleen niet of elke slager dit doet.
Het paard is daarna niet meer voor cosumptie geschikt.

Ik weet niet hoe dat zit in noodsituatie's of de slager dan kan komen of dat je een afspraak moet maken...

Infomeer er een keer na zou ik zeggen

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:24

Sommige paarden liggen dagelang aan de weg maar heus niet elk paard dus ik vind dat een beetje onzin. Mijn merrie was binnen 2 dagen weg.
Zaterdag avond laat ingeslapen, zondag kon iedereen afscheid nemen en maandag ochtend vroeg werd ze opgehaald en die meneer van rendac nam de bloemen ook mee die we voor haar hadden gekocht. vond ik trouwens erg lief van die man..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:39

BarbaLala schreef:
chipieke schreef:
Mijn pony Val is van zichzelf ingeslapen en dat is het prachtigste dat ik ooit gezien heb. Mijn paard Caruso is ingeslapen, omdat hij gewoon op was, hij heeft niet gevochten of niets.

Waarom ik zelf NOOIT een paard naar het slacht zou voeren is simpel, ik wil niet dat mijn paard op iemands bord terecht komt. Ik vind het beeld dat het paard wordt neergeschoten en op de grond valt veel te hard, iets wat ik als emotioneel wrak niet zou kunnen zien.

Nee, het is een spuitje of niets.

Maar... maar... maar

*geeft het op*]

_O- volgens mij weten veel mensen het nog steeds niet :+
misschien werkt dit beter:
als je je paard laat schieten betekend dat nog niet automatisch dat hij op je bord terecht komt, daar kies je zelf voor.

Ik denk dat je inderdaad heel erg naar de situatie op zich moet kijken als het zich aandient, en ook naar je paard.
Mijn merrie word bijvoorbeeld verschrikkelijk druk en woest op vreemd terrein, alleen al daarom zou ze niet naar de slager gaan.
En mbt geweldadig; wat iemand anders ook al zei; als het gebeurd, wil ik er wel zelf bijzijn tot het einde, en de manier waarop het gebeurd bij de slager daar zou ik emotioneel gezien ook niet tegen kunnen. Je kan daar ook geen afscheid meer van het lichaam nemen of rustig aan doen (denk ik?)

Als ik voor mijn paarden moet kiezen dan word het, als ze niet zelf gaan, inslapen.
En dan natuurlijk het liefst gewoon in het weiland of op stal, zodat ik de tijd heb om afscheid te nemen.
Maar voorlopig hoop ik nog heul lang van ze te kunnen genieten natuurlijk! :D

Laat ik even herhalen dat ik een familielid heb die in een belgische slachterij werkt, dat ik daar tevens ook een dagje heb meegelopen en dat ik dus wel degelijk weet dat sommige paarden ook al wilden de eigenaars het niet, ze TOCH op het bord terechtkomen ;)

En voor de rest, paarden neerschieten is niet zo mijn ding :+

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:43

nathalie25 schreef:
een paard thuis laten schieten kan wel.
Ik weet alleen niet of elke slager dit doet.
Het paard is daarna niet meer voor cosumptie geschikt.

Ik weet niet hoe dat zit in noodsituatie's of de slager dan kan komen of dat je een afspraak moet maken...

Infomeer er een keer na zou ik zeggen

Consumptie was toch al niet de bedoeling. Als het ooit zover is, wil ik mijn paard laten cremeren.
Ja eigenlijk best de moeite waard om zulke dingen na te vragen bij dierenartsen en slagers.

Bedankt!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:26

Citaat:
Laat ik even herhalen dat ik een familielid heb die in een belgische slachterij werkt, dat ik daar tevens ook een dagje heb meegelopen en dat ik dus wel degelijk weet dat sommige paarden ook al wilden de eigenaars het niet, ze TOCH op het bord terechtkomen ;)

En voor de rest, paarden neerschieten is niet zo mijn ding :+

Zoiets dacht ik ook al.. dat het niet altijd gebeurd zoals jij wilt..
Wel jammer vind ik zoiets, van een slager.. Het is al erg genoeg om je paard weg te moeten brengen..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:38

Ik zou mijn paard laten in slapen en bij haar blijven tot het eind. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen haar op de kar te zetten en haar bij de slacht eruit te halen en haar dan aan haar lot over te laten..Als ze gaat gaat ze bij mij, in haar eigen vertrouwde omgeving..Mijn hond laat ik ook niet slachten, mijn paard dus ook niet :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:54

Mijn paard is ingeslapen door de veearts.
Op het land temidden van haar kudde genoten.
Het was een kerngezond paard, in de bloei van haar leven, maar helaas met een gebroken been door een gekke bokkesprong.
Ze kon geen pas meer lopen want alles was stuk.
De veearts heeft haar een flinke dosis euthanasie vloeistof in gespoten en ze was zo weg. Zonder vechten, spier trekkingen enz.
Ook ik hoor wel een de verhalen over paarden die er tegen vechten en een flinke strijd leveren maar bij mijn merrie ging het heel snel.
Volgens mijn veearts heeft het heel veel te maken met het middel dat gebruikt wordt. Mijn paarden eindigen echt niet bij de slager, Ik kies voor een spuit zodat ze in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:02

ik zou kiezen voor de slager. Het paard krijgt een pin in zijn hoofd en is in een keer dood. Het is een rot idee en een rot gezicht maar het paard gewoon pats boem dood zonder pijn. ik zou het veel liever zo doen dan de kans te lopen dat het paard terug gaat vechten tegen 't spuitje ;)

pippetinus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:25

Zeker niet slachten, als het zover is krijgt mijn paard thuis een spuit van de DA. Mijn eerste paard is in de kliniek geeuthanaseerd, stond daar na een operatie. Ik kon er tot het einde toe bij blijven en dat wilde ik ook persee. Ze is rustig met haar hoofd op mijn knieen ingeslapen.
Ik zou het niet op kunnen brengen om mee te gaan naar het slachthuis en dan te moeten zien hoe 600 kg paard op de grond stort.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:11

Ik zou het niet aan kunnen om mijn paard te laten inslapen of naar de slacht te brengen, zodra hij ouder wordt verkoop ik hem liever en haal ik een wat jongere, ik zou het niet kunnen. Mijn hart zou dan echt breken.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:38

Williejanne, dat is nou echt je paard aan zijn lot overlaten. Hier denk je alleen maar aan jezelf. Ik vind dit niet eerlijk tegenover je paard, iedereen moet een keer door die zure appel.

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:32

Ik denk als ik ooit voor die beslissing kom te staan ik m'n paardje naar de slager zou brengen, mits hijzij nog normaal vervoerd kan worden.
Ik vind het trouwens ook geen prettig gezicht als een paard word opgehaald door de rendac, heb het 1 keer gezien van een paard wat was ingeslapen, ik kwam de manege opfietsen en was als eerste, staat die vrachtwagen daar, k kon het gewoon niet droog houden. echt een naar gezicht.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:47

Ik hem mijn 4 jarige merrie afgelopen vrijdag naar de slager gebracht. De merrie was zwaar atactisch aan alle vier de benen. Ik heb bewust voor de slager gekozen. Ik heb haar naar Nijkerk gebracht. Ze kwam van de trailer en kon meteen doorlopen. Toen ze binnen was ging de deur dicht en hoorde ik meteen een plof. Mijn paard was toen al niet meer. Ik weet zeker dat ze niets heeft gemerkt. Ik heb er ook geen moeite mee dat ze voor consumptie gebruikt wordt. Ik heb het vreselijk gevonden om een keuze te moeten maken. Ik ben er dan ook erg verdrietig om.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:50

williejanne schreef:
Ik zou het niet aan kunnen om mijn paard te laten inslapen of naar de slacht te brengen, zodra hij ouder wordt verkoop ik hem liever en haal ik een wat jongere, ik zou het niet kunnen. Mijn hart zou dan echt breken.

Waaw.... dan heb je echt geen verantwoordelijkheidsgevoel zeg. Paardlief altijd alles voor jou gedaan, en zo'n beslissing neem je maar gewoon niet omdat dat wat moeilijk is?

Je zult in je leven nog heel wat moeilijke beslissingen moeten gaan nemen en je kunt echt niet voor alles weglopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:51

williejanne schreef:

lekker levend de handel in douwen............. is altijd beter :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:54

KiWiKo schreef:
williejanne schreef:

lekker levend de handel in douwen............. is altijd beter :)

:x

nou kiwiko, idd.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:09

williejanne schreef:

En wat nou als je 3 jarige zijn been breekt op de wei? Wat doe je dan?