Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:50

kazary schreef:
Je hebt het zelf ook al aangegeven dat je bepaalde paarden niet opzoekt. Nou andere mensen zoeken die wel op. Gelukkig maar.
En het is geen hokjes denken, maar realiteit.

Jij gaat er van uit dat ik paarden op 'braaf' selecteer omdat ik hier een tegengesteld standpunt als het jouwe verdedig. Ik had wat anders voor ogen met selectief zijn. Maar goed, heeft geen belang, en illustreert alleen dat het wel vooroordelen zijn.

M.i. zijn er zo veel onopgevoede paarden omdat er zo weinig mensen zijn die basiskennis hebben over normaal paardengedrag en de voorwaarden daarvoor. Biologie dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:57

mick75 schreef:
Dat is ook gewoon een stukje kennis. Iemand die bang is zal over het algemeen niet heel snel een superheet sportpaard kopen en iemand die bitloos en boomloos wil gaan rijden heeft ook wel een bepaald idee van welke paarden dat kunnen... Die zie je in elk geval niet snel op sportgefokte KWPN'ers rondrijden. De mensen die voor dergelijke paarden gaan hebben vaak toch al een bepaald idee over welke richting ze opwillen en welke paarden daarmee kunnen matchen en welke absoluut niet.

Ik moet hier wel een beetje om lachen hoor. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een paard uitzoekt omdat ie bitloos (of zelfs boomloos, oh wat gewaagd :+ ) wil gaan rijden en daar een "gepast" paardje bij zoekt. Echt flauwekul dit. En ook flauwekul omdat bitloos niet slechts geschikt is voor een bepaald type paard (laat staan boomloos).

Anya schreef:
Ook voor mij geldt: mijn eigen paarden hoef ik zelden in de grijpen met iets anders dan nee, of duidelijke lichaamstaal. En ik heb niet persé de makkelijkste paarden. Blije afstammelingen van Amor met dito bijbehorend karakter. Phara heeft er ook zo eentje. Dat zijn paarden die vrij snel nee zeggen en redelijk vaak testen of zij niet toch inmiddels leider zijn geworden.

Kijk, en hier kan ik dan meteen even op inhaken. Ik heb dus ook twee "Amor-merries" en ik heb ze echt niet uitgezocht op de richting die ik met ze op wilde. Toch rijd ik mijn "KWPN sportgefoktpaard c.q. Amor-nakomelingen" bitloos.
En deze twee oh zo "brave paardjes" lopen mij dus echt niet "redelijk vaak te testen". Zal dat dan toch betekenen dat wij de basis voor mekaar hebben? :)*

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:58

k heb geen interesse zelfs maar in de buurt te zijn van hengsten waarvan ik niet weet hoe en door wie ze zijn opgevoed, en die geen enkele relatie met mij hebben, dus dat komt wel goed.
Mijn eigen paarden zijn overigens niet van een bepaald 'makker' ras of zo.

Waarom zou je als paardenliefhebber ook tijd steken in 'echte rotzakken'? Die horen in de salami.
Nee het is niet naïef, het is anders als wat jij kent.

Nou als voorbeeld dat ik lees hoe jij selecteerd.
Ik vind dan dus dat jij ze op braaf selecteerd. Geen vooroordelen, alleen lezen wat je zelf schrijft.

Dat er mensen zijn met te weinig basis kennis daar ben ik het mee eens. Maar dat los je niet op door een dvd of een boek te lezen zoals sommige denken.
Die kennis keer je door te doen. En niet bij alleen maar je eigenste paard, maar door met heel veel paarden om te gaan. Met verschillende karakter. De onderdanige in de kudde, de dominate, de schrikkerige, de brutale, de... noem maar op.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:04

Bitloos rij ik vrolijk op een hete kwpner, en spring er dan net zo vrolijk mee rond.
Maar zonder problemen rij ik die ook met stang en trens.
Ik ben van mening dat bij een correct gereden paard dat allemaal kan en moet kunnen.
Dat ben ik dus helemaal met JoviBan eens.
Maar ik ben dus wel vies van overstappen naar bitloos omdat de ruiter een stugge hand heeft en het paard een aversie tegen het bit heeft gekregen. (niet omdat mensen het gewoon een fijn idee vinden)
Dat zelfde zie ik tegenwoordig ook naar mensen die western gaan rijden, want dan kan de teugel langer.
Die hebben echt niet begrepen hoe je gewoon engels rijd.

Anya

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 12:13

Beste Joviban: ik reed al bitloos en zonder zadel op die Amor-merrie toen jij jouw paard nog niet eens kende. Je mag van me aannemen dat de basis prima voor elkaar is.

En bitloos kunnen rijden (wat op vrijwel ieder paard mogelijk is) zegt helemaal niets over hoe goed je paard opgevoed is. Dat zegt iets over een ander soort druk toepassen. Maar druk pas je toe. Met bit en zonder bit. Dus laten we die discussie nu maar niet gaan voeren. We hadden het over opvoeding.

Tenslotte de ene Amor is de andere niet. Ik ken ook heel erg lieve Jazzen. Overigens kun je op mijn Lan een kind van 3 zetten. Want ze is juist omdat ze kuddeleidster is, altijd heel voorzichtig met kinderen en beginners. Of met mensen die helemaal niets van haar vragen. Ze zal echt niet haar dominante kant laten zien op een buitenritje o.i.d. Dan is er immers geen reden om nee te zeggen of iets anders te willen.

Desondanks testen juist de kuddeleiders/dominantere paarden wel met enige regelmaat. Dat hoort bij hun positie. En dat testen beperkt zich bij mijn paarden tot een stapje naar de uitgang schuiven en kijken of ik het merk :D ;) Echt heel grappige kleine acties. Tegenwoordig dus.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 12:16

@Kazary: een goed gereden westernpaard begin je ook bij de bais. Dus op twee handen en op een trensje. Pas in de loop van de training ga je over naar één handige teugelvoering en een lossere teugelvoering. Maar bedenk je wel dat de hand optillen met die optoming al enige druk oplevert ook al lijken de teugels los te hangen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:19

Dat weet ik Anya.
Maar hoe vaak hoor je niet, met engels moest ik zo strak van voren rijden, daarom rij ik nu western en gaat het wel.
Bij western hebben ze ineens het idee dat ze van voren los mogen laten en het rare idee dat het bij engels niet zo is.
Maar dan hebben ze er geen snars van begrepen. En ik denk dat die mensen het ook nooit zullen begrijpen.
Western en engelse basis is simpelweg gelijk. Er zullen vast kleine verschillen zijn, maar erg weinig.
Maar goed, dat gaat over rijden, niet over de omgang op de grond.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:31

En dan kun je altijd nog overstappen op "paardrijden op je ademhaling" zoals ik laatst ergens las :+

Mensen hebben niet door dat kunnen rijden op superfijne hulpen het resultaat is van je basisafrichting, ipv je uitgangspositie.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:39

Je begint dus ook zo subtiel mogelijk, net als op de grond eigenlijk.
Zo zacht als het kan en zo hard als het moet. :)
Als je dat ook vanaf het begin goed doet heb je ook bij een jonkie niet erg veel in de hand en is hij ook zo weg voor je been.
Maar dan heb je hetzelfde als op de grond. Mensen die niet in kunnen spelen op het paard.
Dan wordt het trekken want op gevoel nageelfijk rijden kennen ze niet. Een paard aan het been zetten al helemaal niet en zit hulpen? wat zijn dat?
Of je hebt mensen die niets vragen van hun paard, want hij is nog zo jong.
Met als gevolg een paard in 2 stukken op de voorhand en wil je die eens wat meer bij elkaar rijden komt er protest omdat het luie leventje voorbij is.
En bij een meer dominant paard komt dat protest al veel eerder bij bijvoorbeeld als hij links wil en de ruiter rechts.
En dat zijn dan de paarden die je weer tegen komt als je het leuk vindt zulke paarden weer fijn te rijden te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:49

Beste Anya, vreemd dat je weer aankomt met het "ik deed... toen jij ...". :Z
Maar goed, dat terzijde.

Je hebt bovendien mijn post niet goed gelezen, die bestaat nl. uit 2 stukjes.
Eerst mijn reactie op het bitloos rijden met een "kwpn sportpaard" en daarna mijn reactie op jouw "Dat zijn paarden die vrij snel nee zeggen en redelijk vaak testen of zij niet toch inmiddels leider zijn geworden" .
Ik leg dus niet de link tussen opvoeden en bitloos, maar bedankt dat jij dat even doet. :+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:51

JoviBan schreef:
En deze twee oh zo "brave paardjes" lopen mij dus echt niet "redelijk vaak te testen". Zal dat dan toch betekenen dat wij de basis voor mekaar hebben?

Niet vervelend bedoelt, maar de afstamming an sich zegt echt niet zoveel. Jij kan wel 'amor' afstammelingen hebben, die bekend mogen staan als 'moeilijk'. Maar een paard heeft ook nog altijd een moeder waar het minstens 50% van meekrijgt. Er zijn zoveel factoren die het karakter en het gedrag van paarden bepalen. En echt heel veel paarden, ongeacht afstamming, zijn supervergevingsgezind als het gaat om fouten van de ruiter. En een echt rottige ruiter kan zelfs de allerbraafste nog over zijn kookpunt heen helpen.

Dus stellen dat je de basis voor elkaar hebt omdat je een 'amor' afstammeling rijdt vind ik niet zoveel zeggen.

Ik heb een Junior nakomeling en Junior/Uniform nakomelingen staan allemaal bekend als lastig. Maar mijne is echt super lief en goudeerlijk. Altijd al geweest, van jongs af aan. Ik ga dus niet roepen: kijk mij een goed zijn!!! Want ik kan een Junior nakomeling rijden... dus dan moet mijn basis echt wel voor elkaar zijn. Dat vind ik echt zo stom en kort door de bocht!

Of je de basis voor elkaar hebt kun je laten testen in een dressuurproef. Dat is de enige enigzins objectieve maatstaf. Wat iemand zelf van zijn eigen rijden/omgang met zijn paard vind zegt mij echt zo weinig. Ik zie zoveel mensen oh en ah roepen over hoe goed het wel niet gaat en als ik ze dan zie rijden denk ik :=

En al die verhalen van mensen over wat voor een weg ze met hun paard wel niet af hebben moeten leggen voordat ze ermee konden doen wat ze nu doen... En welke moeilijkheden daar wel niet bij kwamen kijken... Hoe moeilijk het karakter wel niet is... En uit welke omstandigheden het paard wel niet kwam (want de vorige eigenaar heeft het natuurlijk altijd verkeerd gedaan, en het paard had wel tig trauma's etc) Die verhalen neem ik ook altijd met een kilo zout.... Dan vraag ik mij altijd af: heeft het paard echt zoveel tijd nodig gehad? of heb jij zoveel tijd nodig gehad om het een beetje te leren...

Mijn andere paard zou je kunnen bestempelen als 'moeilijk'... Het is bij hem namelijk iedere keer puzzelen hoe je iets van hem gedaan kunt krijgen en hij verzint elke dag wat nieuws. Maar zolang ik in staat ben hem voor te zijn, aan te kunnen voelen wat hij van plan is en daar op de juiste manier op te reageren loopt hij als een zonnetje en is hij dus 'makkelijk'. Dus op de momenten dat dat niet lukt: ben ik dan te onhandig? Of is mijn paard dan zo moeilijk? Ik ben altijd geneigd de fout bij mijzelf te zoeken en ik zeg: ik ben dan gewoon te (nog) onhandig :D

Anya schreef:
Beste Joviban: ik reed al bitloos en zonder zadel op die Amor-merrie toen jij jouw paard nog niet eens kende. Je mag van me aannemen dat de basis prima voor elkaar is.

Hoe lang iemand op een paard rijdt, en met welke optoming, zegt mij ook echt niets over de kwaliteit van de basis hoor... je kan het wel al tig jaar fout doen. Dat er nooit geen ongelukken zijn gebeurd kan wel een kwestie van geluk zijn geweest, of gewoon te danken aan het paard doordat het paard super vergevingsgezind is. Hoe lang iemand op een paard rijdt zegt mij echt NIETS over de kwaliteiten van diegene qua omgang en rijden.

Ik ken mensen die op latere leeftijd beginnen met paardrijden en na 3 jaar echt supergoede M1 proeven neerzetten en keurig foutloze parcoursen rijden en gewoon goed met hun paard omgaan (goede verstandhouding) en ik ken mensen die al 30 jaar rijden en er echt nog steeds geen hout van bakken ongeacht dure lessen, beste paarden etc.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 28-04-09 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:54

jasmijn78 schreef:
Niet vervelend bedoelt, maar de afstamming an sich zegt echt niet zoveel. Jij kan wel 'amor' afstammelingen hebben, die bekend mogen staan als 'moeilijk'. Maar een paard heeft ook nog altijd een moeder waar het minstens 50% van meekrijgt. Er zijn zoveel factoren die het karakter en het gedrag van paarden bepalen. En echt heel veel paarden, ongeacht afstamming, zijn supervergevingsgezind als het gaat om fouten van de ruiter. En een echt rottige ruiter kan zelfs de allerbraafste nog over zijn kookpunt heen helpen.

Dus stellen dat je de basis voor elkaar hebt omdat je een 'amor' afstammeling rijdt vind ik niet zoveel zeggen.

Ik ben het hier dus helemaal met je eens.
Ik scherm nooit met die Amor-afstamming. Wel zie ik dat Anya dikwijls doen En daar haakte ik op in, omdat de afstamming in mijn beleving maar weinig zegt. Ik zie mijn paarden dan ook als een individu en ik heb nooit in mijn achterhoofd wie hun voorouders zijn. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:00

leuke discussie

tja, ik erger me nog meer aan onopgevoede kinderen en honden als aan onopgevoede paarden

bij onopgevoede paarden heb je 2 catagorieen
1: paard is zo lief en heeft zoveel sociaal gedrag dat het de baas blijft plezieren
paard heeft de leiding maar de eigenaren hebben het niet eens door omdat het paard de eigenaar keurig heeft opgevoed

2 paard gaat in protest en/of trekt zoveel als hij zin heeft uit de kast om duidelijk te maken dat hij de regels bepaald
dat wil niet altijd zeggen dat de eigenaar het door heeft trouwens
paarden die hun baasjes aan de kant duwen, niet blijven staan, bijten in jassen enz zijn de lieverdjes
de echt eigengereide gaan met hun baas aan de haal

het is nu eenmaal een feit dat niet iedereen het karakter heeft om leider te zijn
heb je het niet, begin dan niet aan honden of/en paarden want het wordt een bende
heb je een gemiddeld leiderkwaliteit neem een hond, paard met een vriendelijk karakter
bij honden kun je bij puppies in een nest heel goed zien wie de dominante is en wie de gewone of angstige
ook bij paarden kun je zien hoe hun karakter is door het dier te bestuderen in de groep

het stomme is dat de meesten mensen een dier kopen omdat hij zo mooi is , lief koppie heeft of zo geweldig showt
anderen uit hun omgeving het paard zo geweldig vinden enz
maar niet kijken wat ze zelf voor karakter hebben en wat daar bij past en ook lang niet altijd kijken of het paard wel geschikt is voor datgene wat zij graag met het paard willen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:02

JoviBan schreef:
Beste Anya, vreemd dat je weer aankomt met het "ik deed... toen jij ...". :Z
Maar goed, dat terzijde.

Je hebt bovendien mijn post niet goed gelezen, die bestaat nl. uit 2 stukjes.
Eerst mijn reactie op het bitloos rijden met een "kwpn sportpaard" en daarna mijn reactie op jouw "Dat zijn paarden die vrij snel nee zeggen en redelijk vaak testen of zij niet toch inmiddels leider zijn geworden" .
Ik leg dus niet de link tussen opvoeden en bitloos, maar bedankt dat jij dat even doet. :+

Nee jij start een persoonlijke aanval door de stellen dat mijn paarden niet goed opgevoed zouden zijn, immers je insenueert dat dan de basis wel zal ontbreken. En dan kom je (wederom) met het bitloos-argument. Dat levert dan in zo'n stukje wel een link. Een volgens mij bewust geplaatste link door jou, omdat bitloos jouw stokpaardje is. En het mij niet uitmaakt of ik een paard met of zonder bit moet rijden. Want beiden kan. Ik geef alleen de voorkeur aan een bit omdat je verfijndere hulpen kunt geven.

Maar doe mij nou eens een lol en beschrijf eens wat jij zou doen met pakweg de volgende drie situaties:

Alle paarden zijn bij jou onbekend, en bij jou neergezet met het verzoek een probleem op te lossen

1. paard laat zich niet longeren, draait om, rukt zich los, dendert door de bak en als je het paard wilt pakken (keurige benadering volgens alle principes van juiste lichaamstaal) draait hij zich op, trapt naar je en steigert.

2. paard is uitermate braaf op eigen terrein. Loopt keurig mee, stopt als jij stopt, is volkomen op de begeleider gericht.
Maar zet geen stap (met of zonder ander paard erbij) van het erf af. Ging altijd wel van het erf af, maar draaide steeds eerder op een buitenrit om, denderde naar huis zonder op verkeer te letten. Inmiddels steigert het paard, draait om en als je gaat wandelen krijg je hetzelfde gedrag (steigeren, losrukken en omdraaien). Eventueel gevolg door keihard achteruit lopen.

3. Paard loopt zodra eigenaar lijkt te willen gaan opstappen, paard is helemaal nagekeken, heeft geen medische problemen. Wel rugklachten gehad a.g.v. een verkeerd liggend zadel. Zadel is nieuw, past goed. Als eigenaar enige druk op het zadel legt (bijvoorbeeld een zakje zand) gaat het paard desnoods liggen om te voorkomen dat de druk groter wordt of blijft bestaan.

Zomaar een paar situaties. Die natuurlijk niet voorkomen bij onze geweldig opgevoede paarden, met een prachtige basis. Maar desondanks wel paarden die ik i.i.g. in de praktijksituatie ben tegengekomen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:03

Ik zou het jammer vinden als dit topic opeens over bit/boomloos rijden gaat, volgens mij gaat het over opvoeden. On topic dus.

Ik denk dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden; de één lost problemen nu eenmaal anders op dan de ander. Dat maakt ook niet uit. De één accepteert ook meer van z'n paarden dan de ander. Tot bepaalde grenzen ook goed. Bewustzijn is wel erg belangrijk. Wat accepteer jij en wanneer grijp jij in?
Opvoeden heeft meer te maken met grenzen stellen dan met corrigeren als die overschreden worden.
Jíj bepaalt waar de grenzen liggen. Moet je paard stilstaan op de poetsplaats? Moet ie wachten als je hem loslaat in de wei? Vind je het goed dat je merrie een schijnaanval doet tijdens het aansingelen? Het maakt niet zo veel uit wat het antwoord is, maar het moet wel duidelijk zijn - in principe voor eens en altijd.

Corrigeren doet iedereen ook weer op z'n eigen manier - en als je dat doet met kennis van en respect voor je paard, kun je dat ook op verschillende manieren doen. Het ene paard luistert nu eenmaal beter naar een tik, terwijl een ander daarvan volledig overstuur raakt. Dan is een beetje stem opzetten vaak al voldoende. Daarom ben ik ook niet zo onder de indruk van alle discussie over wel/niet slaan, ik vind het veel belangrijker dat je weet welk paard je wanneer verantwoord een tik kunt geven - en wanneer je dat niet moet doen. 'Valse' paarden zijn vaak zo geworden omdat de eigenaar geen respect heeft voor het karakter van dát paard en problemen vaak oplost volgens een vast stramien, terwijl dat misschien niet paste bij dat paard.

Dat voetje van Anya klinkt zo bekend - en dan kijken ze je ook nog aan. Over testen gesproken. Ook wel ultiem plezier trouwens, mijn allerliefste merrie (ook leider van de kudde) mag altijd een beetje meer dan de rest - en dat weet ze dus. Die zet gewoon een voet over de drempel, steekt d'r kop in de lucht en daagt me uit. Totdat ik haar aankijk en een beetje kuch.....dan zet ze haar voet terug en kijkt snel de andere kant op. Geweldig!! Af en toe loopt ze trouwens de box gewoon uit....draait een rondje - wacht (zo lijkt het) op mijn uitbrander en gaat dan snel weer terug.
Maar wij weten precies wat we aan elkaar hebben en ik zou dit gedrag van mijn andere paarden nooit accepteren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:07

Oh nu scherm ik er ook nog mee. Weet je als je de pest aan me hebt, zeg dat dan gewoon. Maar hou op met dit soort nare opmerkingen met een vervelend ondertoontje. Ik scherm namelijk niet met de afstamming van mijn paarden. Ik heb ze gekozen omdat ik ze geweldig leuk vind. Ik hou van de combinatie slim, grappig, niet altijd voorspelbaar, dominant en gevoelig. En die heb ik gevonden in deze paarden. Daarom blijven ze ook bij mij alhoewel ik voor de sport die ik bedrijf beter een quarter had kunnen kopen.

Maar deze paarden staan gemiddeld niet bekend om hun meegaande karakter. Niet de individuen. Maar de bloedlijn.En die van mij zijn gemiddeld niet meegaand maar wel heel leuk. Je moet tenminste nadenken wat je ze aanbiedt en hoe en ik kan er prima mee omgaan. Ze verzinnen nog eens wat zelf en dat karakter zie je ook terug tijdens een wedstrijd. Ze kunnen ontzettend goed tonen als ze ergens lol in hebben. Dus nee.. ik scherm er niet mee.. het is een gegeven feit :D :D Een leuk gegeven feit.
Laatst bijgewerkt door Anya op 28-04-09 13:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:09

@Jasmijn: precies. Al dan niet bitloos kunnen rijden zegt niets over hoe goed de basis is. Dat bedoelde ik daar te zeggen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:10

@anya
Al jouw voorbeeld problemen kunnen een aantal verschillende oorzaken hebben. Ik zou dus zo geen gepaste oplossing kunnen geven, zonder het paard te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:12

Ik ga nu wel even schermen met de afstamming van bepaalde paarden :D
Raar maar waar, de paarden met Wouterbloed zijn doorgaans altijd naar tot zeer naar van karakter, je hebt ze erbij lopen die al een missie hebben om mensen halfdood te meppen voor ze gespeend zijn. Het kan dus wel degelijk dat een bepaalde afstamming ook een bepaald gedrag met zich meebrengt :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:13

Kendra schreef:
Dat voetje van Anya klinkt zo bekend - en dan kijken ze je ook nog aan. Over testen gesproken. Ook wel ultiem plezier trouwens, mijn allerliefste merrie (ook leider van de kudde) mag altijd een beetje meer dan de rest - en dat weet ze dus. Die zet gewoon een voet over de drempel, steekt d'r kop in de lucht en daagt me uit. Totdat ik haar aankijk en een beetje kuch.....dan zet ze haar voet terug en kijkt snel de andere kant op. Geweldig!! Af en toe loopt ze trouwens de box gewoon uit....draait een rondje - wacht (zo lijkt het) op mijn uitbrander en gaat dan snel weer terug.
Maar wij weten precies wat we aan elkaar hebben en ik zou dit gedrag van mijn andere paarden nooit accepteren.

Geweldig bekend klink dat.
En dat iets meer mogen.. geldt ook voor Lan.
Zo kan ik haar niet blijer maken dan de staldeur open laten (ze weet dat ze er niet uitmag). Zelf om de hoek buiten beeld gaan staan kletsen. Zij sluipt dan naar het hooi. Neemt een hap. Ik moet dan om de hoek kijken.. LAHAN zeggen. Dan neemt ze nog een hap en sjokt weer naar de stal met een kop van "tis toch maar mooi weer gelukt". En ik lig dan in een deuk :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:15

sanne83 schreef:
@anya
Al jouw voorbeeld problemen kunnen een aantal verschillende oorzaken hebben. Ik zou dus zo geen gepaste oplossing kunnen geven, zonder het paard te zien.

Ja dat is het antwoord dat ik ook zou geven.
Behalve dat er volgens mij één antwoord vooraf gaat aan welke oplossing je ook kiest.
En dat is: eigen veiligheid eerst!!!

Maar ik ben zo benieuwd naar hoe jovarna dat oplost vanuit haar standpunten en visies. En de oorzaak van de problemen kun je er van mij bij verzinnen. Dus stel: de oorzaak is ook bekend. Hoe zou je dat dan oplossen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:16

suleilitha schreef:
Raar maar waar, de paarden met Wouterbloed zijn doorgaans altijd naar tot zeer naar van karakter, je hebt ze erbij lopen die al een missie hebben om mensen halfdood te meppen voor ze gespeend zijn. Het kan dus wel degelijk dat een bepaalde afstamming ook een bepaald gedrag met zich meebrengt :D

Agree 100%...zelden meer sterke verhalen gehoord dan over Wouter afstammelingen.
Nu zijn sterke verhalen van tuigpaardenvolk altijd ietsje sterker dan andere verhalen, maar dit klopt volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:19

Kan me voorstellen dat je dan in een deuk ligt, Anya :D
Zo hebben wij zaterdagavond, na een klopjacht op twee ontsnapte exemplaren van onszelf, in een deuk gelegen.
Mijn ruin en de ouwe tuigermerrie moesten nog even binnengezet worden en dat zou manlief wel even doen. Enfin, ze weten dat hij niet zo standvastig is met gipspootje en krukken dus ze hebben hem aan de kant gewerkt. (overigens denk ik dat als hij was blijven staan, met een houding van "ik ga toch niet aan de kant voor jullie" er niks was gebeurd maar dat even terzijde)
Hoe dan ook, het vrolijke koppel ging er van door, bij de overburen de zaak op stelten zetten.
Eenmaal thuis verzuchtte manlief dat ze toch nog gevoerd moesten worden, ook al hadden ze het goed verbruid.
En ruinemans deed spontaan een paar passen achterwaarts in zijn box toen hij de brok hoorde rammelen, de slijmerd. Ooit vertikte hij het om achterwaarts te gaan, en dat heb ik hem toen uiteindelijk aangeleerd met wat brok als beloning ;)

Kendra, ik reken mezelf niet tot het tuigpaardenvolk, hoewel ik aardig wat Woutertjes in handen heb gehad ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:29

@ Suleilitha, Misschien heb je dáárom wel zoveel Wouters gehad. Ik heb absoluut geen hekel aan tuigpaardenvolk. Je moet alleen wel in de juiste stemming zijn....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:30

Kendra schreef:
suleilitha schreef:

Agree 100%...zelden meer sterke verhalen gehoord dan over Wouter afstammelingen.
Nu zijn sterke verhalen van tuigpaardenvolk altijd ietsje sterker dan andere verhalen, maar dit klopt volgens mij.

Toevallig hadden we het gisteren nog over een bepaalde (al overleden) Arabier waarvan ik een niet zo lieve afstammeling kende... mijn vriend ratelde zo uit zijn hoofd nog een heel aantal afstammelingen op, waarvan enkele al als veulen niet zo lief op hun achterbenen op mensen afkwamen en ook later rotknollen waren om te rijden.

Karakter is erfelijk, daar valt niet over te twisten.

Tuurlijk is een individu een individu, maar in sommige lijnen/stammen is een bepaalde mix van eigenschappen wel meer voorkomend.

Wij hebben toevallig een aantal jaren gefokt met een hengst die zelf wat apart en eenkennig is, en die op een na, ons alleen extreem schuwe veulens heeft gegeven.
Tuurlijk, karakter van de moeder heeft wel invloed, maar gemiddeld waren ze echt stressig. Omvallen tijdens de eerste bekapbeurten enz.
Raar genoeg zijn de merries die we hebben gehouden zonder uitzondering vanaf hun derde juist heel makkelijk in de omgang.