Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:27

Ben ik blij dat ik niet al te groot ben :')

Het merk dat jij bedoeld is Massimo. Daar ging ik normaal ook eerst voor gaan, helaas liet de portemonnee het niet toe ;) Die kunnen prima zitting en vlak tot max anderhalve inch van elkaar laten schelen. Meer gaat niet altijd omdat dan het zwaartepunt echt verkeerd komt te liggen. Ruiter zal zich automatisch gemakkelijker naar achter in het zadel zetten, vooral beginners en dan zit er nog steeds teveel druk op 1 punt.

Die Massimo die ik wou zou met het 'aanpassinkje' komen op bijna €2000 alles inclusief ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:28

Oeps...dan toch maar een groter paard :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 01:20

chipieke schreef:
Ben ik blij dat ik niet al te groot ben :')

Het merk dat jij bedoeld is Massimo. Daar ging ik normaal ook eerst voor gaan, helaas liet de portemonnee het niet toe ;) Die kunnen prima zitting en vlak tot max anderhalve inch van elkaar laten schelen. Meer gaat niet altijd omdat dan het zwaartepunt echt verkeerd komt te liggen. Ruiter zal zich automatisch gemakkelijker naar achter in het zadel zetten, vooral beginners en dan zit er nog steeds teveel druk op 1 punt.

Die Massimo die ik wou zou met het 'aanpassinkje' komen op bijna €2000 alles inclusief ;)

Ik zou nooit beknibbelen op een goed passend zadel, en natuurlijk is 2.000,- een hoop geld, maar de osteopaat een paar keer langs laten komen is ook duur, en dan heeft je paard dus pijn gehad. Ik krijg mijn voeten met een beetje goede wil ook wel in schoenen maatje 38, maar lekker is anders, dus koop ik ze maat 40 ;) En nogmaals, onze paarden geven hun pijntjes niet zo snel aan. Als je het als ruiter doorhebt, ben je er al te lang mee doorgegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 01:27

Maar wat is nou de ondergrens? Twee jaar geleden bijna ging ik mijn toen nog hengst inrijden en kreeg toen regelmatig om de oren geslingerd dat ik veel te zwaar voor hem was. Lengte van mij is 1.72 en ik woog toen 78 kg. Paard was toen 1.68 en wel Fries ras maar solide en compact gebouwd.
Zelf weet ik dat hij me met gemak kon dragen maar waarom al dat gezeik??
Paard wat ik deze zomer ga inrijden is vergeleken bij hem fragiel van bouw en omdat ik weet dat het mij wel lukt af te vallen doe ik dat ook, omdat ik haar nou eenmaal liever zelf ga inrijden.
Maar ik hou wel in mijn achterhoofd dat het niet voor iedereen zo makkelijk is om een aantal kilo's eenvoudigweg te dumpen. Mij lukt het nog, door me half dood te sporten in combinatie met bepaalde voedingsgewoonten maar stel dat je iets mankeert aan schildklier of aan bepaalde medicatie zit, dan wordt het verhaal al snel anders.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-09 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 01:32

Ik zou zelf de ondergrens "in het algemeen" het liefst op 90 kilo stellen. Maar in het algemeen telt natuurlijk helemaal niet. Het ene paard is het andere niet, en de ene ruiter ook niet de andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 01:34

90 kilo voor wat? 90 kilo is al teveel voor een fijn gebouwd Friesje of een fragiele KWPNer.
Je moet kijken naar het geheel, constitutie van ruiter en van paard. Ik ken vrouwen van dik boven de 80 kg die geen gram vet hebben en zo lenig als een aap zijn, die zouden prima op een van bouw en gewicht middelmatig paard van dus rond de 1.60 kunnen rijden. Ik ken ook mensen van pak m beet 70 kg die neerploffen als een zak zand en totaal geen souplesse noch uithoudingsvermogen hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-09 01:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 01:39

Nou 90 in het algemeen dus. Op een fragiele KWPNer is 65 misschien al veel. Op een Fries met een kl#te rug, moest je misschien maar eens helemaal niet gaan zitten.
Er vanuit gaande dat er op een doorsnee manege een "gemiddeld" paard van 650 a 750 kilo staat, lijkt 90 kilo me de max.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 01:48

Een paard van 650 kg kan zelf overgewicht hebben dus ik denk niet dat het gewicht van het paard een goed beeld gaat geven. Je moet meer uitgaan van het beeld en de constitutie van het paard in kwestie.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 01:52

Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in, maar daarom zeg ik dus in het algemeen. En dat geld idd net zo voor de ruiter, want een persoon van 85 kilo die geweldig kan rijden, zit zijn paard zeker minder in de weg, dan die van 60 kilo, die er geen hout van bakt.

Maar als je grenzen wilt stellen, dan zeg ik dat. En ik weet dat dat banketstaaf is, ben zelf ook aangekomen sinds ik amper nog kan lopen, maar als je te zwaar bent, ben je gewoon te zwaar, toch?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 02:21

Toch jammer dat sommige mensen dus wel last van die medische problemen hebben en dus echt heel veel problemen hebben met afvallen, maar wel ontzettend graag een rondje op hun paardje willen rijden. En dachten dat als ze een stevige, compacte fries zouden kopen dat hij hun dan wel moet kunnen dragen. Nu heb ik het dus over mezelf. Ik weeg over de 100, al hoor ik vaak dat mensen mij niet zo zwaar schatten. Ik rij mijn paard niet vaak, maar wil het nu wat meer gaan oppakken, hij zal trouwens niet intensief in de training gaan, want ik ben meer van het relaxte rijden, gewoon ontspannen lekker samen bezig zijn. We werken er hard aan om zijn achterhand erbij te houden zodat hij zijn rugspieren goed gaat gebruiken en beter ontwikkeld. Verder heb ik hem sinds hij 3 is amper zelf gereden, heb er in die 2 jaar zo vaak op gezeten dat je dat op 2 handen nog kan tellen. Hij is ingereden en verder gereden door mijn bijrijdster, een sprietje van 55 kilo ofzo. Nu hij veel meer in de spieren zit, klim ik er af en toe weer eens op. Zou hij daar nou echt zoveel last van hebben, ik merk er niks van, want met mij loopt hij net zo makkelijk weg als met haar. En ik rij al 17 jaar, dus kan behoorlijk goed meegaan met de beweging, ik plof niet in het zadel, ik hinder hem niet, ik ga niet zwaarder zitten ofzo, probeer hem juist te ontlasten. Hij loopt gewoon lekker relaxed, oortjes naar voren met mij door de bak. Ik merk niks aan hem en ik ken hem door en door, moet ik hem dan maar verkopen, terwijl we zo close zijn, aangezien ik hem al sinds 8 weekjes heb, omdat ik voor de norm officieel te zwaar zou zijn?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 02:33

Ik weet niet of je het tegen mij hebt, maar van mij hoef je je paard niet te verkopen. Ik vind persoonlijk dat je op een gemiddeld paard niet moet gaan rijden als je meer weegt dan 100 kilo. En of er wel of niet medische gronden voor je gewicht zijn maakt mij niet uit. Dat klinkt hard, en ik vind het ook vervelend voor je hoor, maar daar heeft je paard toch niets aan? Ik vind het voor een paard ook zielig als zijn rug stuk is omdat die te zwaar belast is. Ik ben zelf ook zwaarder geworden(+5 kg nu 71kg) sinds ik dystrofie heb, en omdat ik niet zo goed meer kan bewegen, ben ik dat extra gewicht ook niet zomaar kwijt, dat is balen. Dus ik weet echt wel dat het vervelend is, maar voor het beestje is het toch nog veel vervelender?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 02:55

Paard verkopen nee natuurlijk niet, waarom zou je!
Misschien stomme vraag Rockwitch, maar wat weeg je en hoelang ben je?
Ik ga even met de billen bloot, ik heb door de jaren heen heel wat paarden getraind, niet allemaal vanuit het zadel, maar ook vanaf de grond met "vlieggewichtjes" ín het zadel die op mijn aanwijzing hun kunsten deden.... :D
Ladies en gentlepeople, ergens rond 2001 woog ik zelf rond de 95 kilo. (oorzaak was een burn-out) In die periode reed ik dus zelf ook niet en dat had er ook mee te maken dat de conditie er niet was en de souplesse ook niet)
Inmiddels bijna 70 kilo en goed in mijn vel alleen wil ik nog wat gewicht kwijt voor ik mijn bijna driejarige er aan ga wagen maar dat heeft meer te maken met haar bouw overigens.
Verder kan een vlieggewicht die totaal niet kan zitten en nul komma nul conditie heeft een ergere belasting zijn voor een paard dan een wijf met postuur tankwagen voorzien van een gezonde dosis souplesse en veerkracht en meegaan met de bewegingen van het paard.

PattyOosten, jouw gewicht is niks om je voor te schamen!!

Oh en nog even ter overdenking, ik heb ooit een paard gehad met een stokmaat van nog geen 1.60. Vorige ruiter was over de 1.85 en vel over been maar zat het dier kwa lenge wel lelijk in de weg. Ook iets om even over na te denken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-09 03:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 03:07

suleilitha schreef:
Verder kan een vlieggewicht die totaal niet kan zitten en nul komma nul conditie heeft een ergere belasting zijn voor een paard dan een wijf met postuur tankwagen voorzien van een gezonde dosis souplesse en veerkracht en meegaan met de bewegingen van het paard.

PattyOosten, jouw gewicht is niks om je voor te schamen!!

Daar ben ik het mee eens, en dat zei ik dus ook al! De ene ruiter is zeker niet de andere ruiter. Maar als je niet kunt rijden (daar gaat dit topic toch over??) dan is honderd kilo best veel voor die manegeknol (en dat bedoel ik niet oneerbiedig). I
k schaam me trouwens niet voor mijn gewicht, ik baal er alleen van, ben 1.83 dus het kan wel, maar als je ruim 16 jaar 66 kilo hebt gewogen, is het balen om 5 kilo aan te komen in anderhalf jaar tijd. En ik zeg dat ook alleen maar om aan te geven dat ik heus niet mensen met een maatje meer aan het bashen ben, ik weet dat het niet altijd zo makkelijk is om gewicht kwijt te raken. Ik vind gewoon niet dat een paard (welke dan ook) daaronder hoeft te lijden, want zijn schuld is het ZEKER niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 03:11

Ik ben 1.72 en weeg ongeveer 72, banketstaaf he :D
Aankomen is nooit leuk, voor niemand ;) ook voor mij niet terwijl ik vergeleken bij jou met je lengte toch een aardig dikkerdje ben :D
Ik bash ook niemand en snap heel goed dat ook mensen die zeg maar 95 + zijn heel graag willen rijden maar dan ook alleen op een paard wat daarop is berekend.

aarghhhhhhh...... heb geplast en al en train me al weken suf op racefiets en skeelers, vreet verder konijnevoer en af en toe wat krachtvoer en nog steeds 70 + :D en gatssssssss, die laatste paar cm en kg willen maar niet wijken :(

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:34

frustrerend is dat inderdaad!
ik loop nu een maand bij een dietiste en ben nu 2,5 kg afgevallen(over mn totaalgewicht zal ik het maar niet hebben :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:32

beantsje schreef:
[naam]: zoals eerder gezegd: ik vind jullie echt een leuke, goed passende combi maar ik denk aan de foto's in jouw profiel te zien dat jij jouw paard een plezier kan doen door het zadel nog iets naar achter te leggen. Het lijkt erg naar voren op de schouder te liggen.

Op die foto's reden we nog met ons oude zadel. Ondertussen hebben we een passend trekpaardenzadel gekocht. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 00:51

Wat de TS haar vriendin betreft heb ik mijn mening al gegeven, ik zou haar aanraden te beginnen op een trekpaard of een manege die paarden heeft die voor zo'n gewicht geschikt zijn. Al kan het zoeken naar een manege lastig worden, veel maneges hanteren een gewichtsgrens van rond de 90 kilo.

Voor een ruiter die in staat is mee te bewegen kan een sterk (wat ruitergewicht betreft) gebouwde Tinker of grote, ouderwets gebouwde Haf een serieuze optie zijn. Fjorden vind ik toch te klein voor een gewicht van 100 kilo.

Ik heb voor mijn Fjord een gewichtsgrens van 75 kilo. Dat is niet alleen omdat ik meer slecht vind voor mijn paard, maar ook voor mezelf. Zo hou ik een goede reden om op gewicht te blijven. Noem het egoistisch, ze is vrij fors zowel van bouw als in hoogte. Maar ik gebruik het voor mezelf want ik ben aan de kleine kant en heb overgewicht (hoewel ik gelukkig geen 75 kilo meer weeg). Noem het misbruik ten opzichte van mensen die bijvoorbeeld langer zijn en een gezond gewicht hebben voor hun lengte, voor mij is het een belangrijke psychologische grens.

Ik ben nu (na heel veel sporten en weinig eten) ongeveer 66 kilo en 1.58 lang. Ik heb 77 gewogen, en toen reed ik dus ook niet op mijn Fjord. De manege waar ik rij hanteert een gewichtsgrens van 85 kilo (iets onder gemiddeld) en dan mag je ook op een paard dat heel hoog opgooit. Als je daarop kan blijven zitten zonder beugels in stap, draf en galop kan je overal op zitten. Echt. Voor de andere paarden is een lagere gewichtsgrens. En ze zetten je zo op de weegschaal om te controleren.

Koudbloedkim, ik vind jou trouwens prima op je paard passen. Vind jullie een hele leuke combi!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 06:33

zo ontzettend veel vind ik een haf en een fjord nu ook weer niet verschillen

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:29

ik zou niet gauw op een fjord/haflinger etc gaan zitten met 100 kilo, een groot stevig paard is meer geschikt, een stevige kwpn-er misschien of een shire etc.

misschien nog wel belangrijker is of je 'licht' rijdt, als jij ervoor zorgt dat je goed in evenwicht zit en nooit (nou zeg maar zelden) in het zadel ploft. Dan kun je ook met overgewicht op een paard rijden

dat is het verschil tussen of je op een goede manier zwaar bepakt en bezakt gaat of dat jij aan een schouder een schoudertas van een kilo of 10 hangt.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:55

ik raad aan om eens naar de wat minder gangbare koudbloed rassen te kijken, zoals de noriker.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:03

Ik zou gaan voor een tinker fjord haflinger frys shire belg... of een kwpn. De ene kan natuurlijk meer dragen dan de ander, je moet gewoon na de schofthoogte bouw etc kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:05

FRIES???? Guenivere, een Fries is echt geen gewichtsdrager!!! (overigens vind ik het ook echt van de zotte dat je iemand van 100 kg een Haf of een Fjord aan raad)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:08

sul,over wat voor fries heb jij t ?
de moderne(sportfries) of de echte ouderwetse?
want ik denk dat daar ook nog wel een heel verschil in zit qua bouw
en nee 100, is misschien een beetje teveel van het goede,maar 85 moet toch wel kunnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:17

Ook een wat je noemt ouderwetse Fries is geen paard om veel gewicht te dragen, Ellen, die hebben vaak nog wekere lendenen dan een wat moderner type. En een kilo of 80 is ook dan de absolute max voor een Fries.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:18

Ik zou denk ik niet voor een pony gaan maar eerder voor een paard. Met 1.70 meter is ze ook vrij lang. Een groot stevig paard is dan beter geschikt.