Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:58

Ik vind met cap rijden absoluut onverantwoord, hoewel ik me er zelf dus ook niet altijd aan hou. :o 8-)
Daar kan ik heel eerlijk over zijn. Zo rijd ik op het oude paardje van mijn vriendin rustig zonder cap en stap ik op die van mezelf in de bak ook heel soms wel eens zonder cap. Maar 9 van de 10x draag ik gewoon mijn cap, hoor. ;)

Overigens vind ik een cap echt niet fijn zitten. Hij past verder prima, maar ik hou niet van dingen op mijn hoofd (ik hou ook niet van zonnebrillen e.d.). :D

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:25

Met cap rijden onverantwoord? O:) ;)

Ik vind zonder cap ook onverantwoord. Er kan altijd wat gebeuren en ik vind wel dat je jezelf daar zoveel mogelijk tegen moet beschermen. :)

mick75

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:47

Je kan ook van je fiets klappen, je kan onder een auto terecht komen, je kan van de trap af pleuren, je kan kokend water over je heen krijgen... Allemaal gewone risico's van het leven. Of moeten we voortaan allemaal maar in piepschuim pakken gaan lopen of zodra we uit bed stappen een bodyprotector aantrekken, bij het koken een vuurvast pak aantrekken en de trap bekleden met veiligheidsmatten? In huis gebeuren de meeste ongelukken.

Zolang je vertrouwen hebt in je paard en er geen anderen kwaad mee doet moet je helemaal zelf weten of je zo'n ding opzet. Ik ga niet meer zonder cap op een vreemd paard zitten, en ook niet naar buiten zonder. Maar in de bak vind ik het echt overdreven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:59

nee dat is ook weer overdreven,piepschuim pakken en bodyprotectors...........maar je hoofd is minder makkelijk te repareren als die kapot gevallen is omdat je van je paard ligt.
het is meer dat je een van de grootste risico's inperkt.
en ik heb wel vertrouwen in mijn paard,maar realiseer me wel dat het een dier blijft.
ik ben wel met je eens dat iedereen het zelf moet weten,maar om het in de bak overdreven te noemen?
nee dat vind ik niet.

en wanneer doe je er anderen kwaad mee volgens jou?(gewoon nieuwsgierige vraag)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:10

Als je door hersenletsel arbeidsongeschikt raakt en de rest van de maatschappij op mag draaien voor jouw WAO uitkering en zorgkosten O:) :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:54

waarom dragen we eigenlijk bescherming in het algemeen?
is toch overdreven volgens sommigen.

(helmen van bouwvakkers,en dat soort dingen?is dat ook overdreven?)

kijk je kan je nooit tegen alles beschermen,maar de belangrijkste dingen kan je wel in acht nemen,en dat zou ik nooit overdreven noemen.

admlange

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:08

haii!
ik vind het onverantwoord om zonder cap te rijden,
caps worden gemaakt ter bescherming dus al die fabels eromheen zijn klets dat ze de schok verergeren.
Caps worden net zoals bijvoorbeeld airbags en autogordels getest en zullen dus ook niet worden geproduceerd als ze niet veilig zijn.
Ik zelf reed eerst ook wel eens zonder cap, maar sinds ik een eigen pony heb niet meer. Ik ben er ooit van af gevallen, met als gevolg een hersenschudding en een scheurtje in mijn schedel (terwijl ik mijn cap ophad!). Ik zou er dus niet aan moeten denken wat er was gebeurd als ik geen cap droeg. Vanaf toen reed ik op ieder paard voortaan met cap!

Iedereen moet het zelf weten maar ik ben voor de cap!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:12

BBreedveld schreef:
Als je door hersenletsel arbeidsongeschikt raakt en de rest van de maatschappij op mag draaien voor jouw WAO uitkering en zorgkosten O:) :D

Ik betaal mijn eigen verzekerings,- en andere premies ;)
Maar als we dit als argument gaan gebruiken, moeten de behandelingen tegen soa's en als gevolg van roken, drinken en ongezond eten ook maar niet meer vergoed worden? En risico/gevaarlijke sporten? Misschien maar helemaal verbieden?
Of moeten we misschien toch nog maar een klein beetje (keuze)vrijheid houden? ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:16

Snoevie schreef:
waarom dragen we eigenlijk bescherming in het algemeen?
is toch overdreven volgens sommigen.

(helmen van bouwvakkers,en dat soort dingen?is dat ook overdreven?)

kijk je kan je nooit tegen alles beschermen,maar de belangrijkste dingen kan je wel in acht nemen,en dat zou ik nooit overdreven noemen.

Heeft alleen maar met geld te maken. ;) Als het voor het eigen risico zou zijn, was het niet verplicht hoor. ;)
En of het overdreven is, maakt ieder voor zichzelf uit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:20

ik vind het niet overdreven,ik reageerde enkel op iemand anders.
imo is zorgen voor je veiligheid niet snel overdreven.........
maar je hebt gelijk,dat moet ieder voor zich weten

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:22

Tja, of iemand een cap op heeft of niet mag hij of zij helemaal zelf weten van mij. :D Maar kom niet bij mij klagen wanneer er wél iets is gebeurd wat voorkomen had kunnen worden met een cap. ;)

Ik rij wel altijd met cap, altijd gedaan ook. Daar was ik begin van het jaar heel blij mee toen mijn paard struikelde en viel vanuit galop met mij op z'n rug. Ik rij hem al acht jaar, en als ik zou vallen, nóóit van hem.
Zo zie je maar weer. Ik had wel een fikse hersenschudding en evn kortstondig geheugenverlies. Mét cap. Wil niet weten wat er gebeurd was zonder.
En dat met een paard die te boek staan als 95% betrouwbaar, en had niks te maken met mijn rijstijl of ervaring. (denk ik, want weet er niks mee van) ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:27

Snoevie schreef:
ik vind het voor mij overdreven. Of het dat voor jou is kan (en mag) ik niet bepalen. ;) en zolang een ander niet aansprakelijk gesteld kan worden, mag het mij ook niet verplicht worden. Oftewel, hoe dom ook volgens sommigen, ik mag en wil het lekker zelf bepalen. Net als roken, patat eten, onveilige sex hebben, alcohol drinken, enz enz. ;)

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:47

Ik ben het er ook mee eens dat het niet verstandig is om zonder cap te rijden.
Maar onverantwoord vind ik een heel groot woord hoor.
Ik rij zelf ook bijna nooit met cap, alleen op paarden die ik niet ken, of weet dat ze een truckendoos hebben.
En ik weet dat alle paarden dieren blijven, maar (al zeg ik het zelf) heb een erg stevige zit.
Ook al wil dat niet alles zeggen hoor :o

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:51

Ik vind het je eigen verantwoordelijk heid....

Eerst reed k ook altyd zonder cap. Maar sinds ik buiten iemand van dr paard
heb zien vallen op dr hoofd *gelukkig wel met cap* rij ik weer met cap :) :)

dippie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:50

ik vind dat iedereen mag weten of ze een cap of niet dragen. het is je eigen hoofd en je eigen keuze. ik rij eigenlijk altijd met een cap. de keer dat ik het niet gedaan had en mijn cap niet opgezethad, ben ik er afgevallen en een lichte hersenschudding opgelopen.
sindsdien heb ik mijn cap altijd op!! in welke onstandigheid dan ook.
nu scheelt het ook dat ik op de pensionstal waar ik het rijden met een cap verplicht is. dit vind ik trouwens een goede rgel die steeds meer ingevoerd wordt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:34

sflj schreef:
Snoevie schreef:
ik vind het voor mij overdreven. Of het dat voor jou is kan (en mag) ik niet bepalen. ;) en zolang een ander niet aansprakelijk gesteld kan worden, mag het mij ook niet verplicht worden. Oftewel, hoe dom ook volgens sommigen, ik mag en wil het lekker zelf bepalen. Net als roken, patat eten, onveilige sex hebben, alcohol drinken, enz enz. ;)

Jij mag lekker zelf bepalen wat je doet, en ik mag dat dan weer onverantwoordelijk vinden (en daar hoef jij dan lekker weer niets mee te doen) :D
Ik snap gewoon niet waarom je het risico zou nemen. Kleine moeite die zoveel kan helpen.

pindapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:31

ik vind het ook absoluut onverantwoordelijk om te rijden zonder cap!!
Als je eraf valt kun je behoorlijk wat hoofdletsel oplopen ;(
dus altijd met cap :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:16

ik ben eigenlijk stom kind, bak rijd ik met cap, buiten zonder

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:33

waarom in een bak niet en buiten wel.... je zal maar met je kop op die bak rand kletteren.

En die van ik vertrouw me paard en krijg dat ook terug... prima dat je je dier vertrouwd en andersom... maar voor het vertrouwen dat een paard in jou heeft, maakt het paard niets uit hoor of jij een cap draagt of niet.... het paard kan alleen wat langer van je vertrouwen genieten als je een cap draagt en je knalt op een stoeprand met je hoofd.

plaksak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:15

Onverantwoord vind ik het niet.
Onverstandig wel.
Een cap beschermt je tegen het vallen, zo simpel is het.

Als je valt op je hoofd, die je alleen jezelf daarmee pijn. Dat is jouw zaak. Onverantwoord vind ik het dus niet, aangezien je er geen anderen mee schaadt. Dom is het zeker.

2 jaar geleden toen ik Tica nog niet had is er een meisje gevallen van haar paard. Ze had haar cap niet goed vastgemaakt. Hij was eigenlijk gewoon los op haar hoofd. Toen ze viel liep ze een hersenschudding op. Weleenswaar een lichte, maar dat is niet niks.
En voor hetzelfde geldt was haar schedel gebroken :S

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:50

een cap beschermt je niet tegen het vallen. ;) als je niet valt, hoef je ook geen cap.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:57

Zeker onverantwoord !! Mijn dochter heeft in oktober een behoorlijke schuiver gemaakt in een springparcour , als zij geen cap ophad was ze er zeker weten niet zo uitgekomen zoals ze er is uitgekomen.

Ondanks de cap , een hersenkneuzing en een scheurtje in haar schedel, inmiddels al vanaf oktober aan het revalideren maar dankzij de cap geen blijvend hersenletsel. Daarbij zonder cap ben je niet verzekerd tegen hoofdletsel, en geloof dat de rekeningen hoog oplopen bij dergelijk letsel.

Ik ben dan ook erg blij dat bij ons het werk voor iedereen een cap verplicht is en je ook echt een probleem hebt als je er niet een draagt.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:42

ik vind het terecht dat een verzekering zegt ik vergoed het niet als de cap niet is gedragen op dat moment.
misschien zet het wat mensen aan het denken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:48

wat een onzin! Wat jullie beweren is helemaal niet waar! Misschien hooguit onder bepaalde omstandigheden waar het dragen van een cap verplicht is maar als ik thuis of op een buitenrit letsel op loop omdat ik eraf stuiter en geen cap droeg, betaalt mijn verzekering de kosten hoor. Een cap is nl niet bij wet verplicht! En dan nog...

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:29

Ik reed vroeger ook altijd zonder cap, maar besloot op een dag hem toch maar op te zetten en laat ik nou net die dag gigantisch ondersteboven van mn paard afvallen }:0 Dikke hersenschudding en 2 weken plat op bed. Weet niet of ik er zonder cap slechte vanaf was gekomen, maar ben toch wel geschrokken en zet hem voortaan gewoon op, maar ik vind dat iedereen zelf moet beslissen. Iedereen kent de "gevaren" en is mans genoeg om zelf te beslissen hoe ze daar mee omgaan.