Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:22

Hmm dit is de duidelijkste die ik vind.

Zie je ook meteen wat ik fout deed met een zweep :')

Afbeelding

Zit geen lusje aan, die lusjes zijn levensgevaarlijk als je zweep ergens achter blijft hangen :=

Anoniem

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:23

Het vaandel dekje!! nee hoe heette ie?? met zo'n punt eraan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:24

Shanna schreef:
Divine schreef:
nouja, wel een handvat gedeelte, tussen dat kokertje en het polslusje, maar niet met een extra verdikking. Even kijken of er hier nog zo'n oud ding in de kast ligt, dan maak ik even een foto.

Ja die bedoel ik ook, daarom zijn ze ook zo fijn dat ze niet dik zijn ofzo :') Ik heb trouwens wel altijd het lusje om mn pols heen, helemaal bij zwepen met een wat dikker handvat i heb zo erg de neiging om het los te laten omdat het in de weg zit en steeds afzatten was ik zat :+

Die bedoel ik dus niet, ik bedoel echt zonder lusje, gewoon touwtje----------- einde zweep dmv dopje.

Geen extra verdikking of iets in die trant. gewoon handvatloos :+

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:24

Zilvershampoo, wordt dat nog zoveel gebruikt ja? Ach waarom ook niet, het werkte goed. Ik had zo'n el-cheapo fles van de trekpleister geloof ik. Gingen mijn vriendinnetje en ik haar verzorgpoownie mee wassen, dat was een schimmelarabier. Dan werden die manen superzacht, heel anders dan dat stugge touwhaar als die manegeknollen hebben :D
Van dat stugge haar heb ik vooral bij merenzen wel leren hengstenvlechten op ponykamp. Vooral bij pony's met een dubbele manenrij van een halve meter lang was dat feest :=

Inderdaad, zweepjes met een plat paardenhoofdje of handje aan de mepkant (en/of aan de handvatkant zoals op het plaatje van crossmonster) had je ook nog :j

Die 'springschoenen' _O-

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:25

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:25

crossmonster schreef:
Die bedoel ik dus niet, ik bedoel echt zonder lusje, gewoon touwtje----------- einde zweep dmv dopje.
Oh die! Die zwarte dressuurzwepen met een zilverkleurige knop aan het eind? En inderdaad geen handvat verder? Die vond ik altijd wel sjiek :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:26

Niet helemaal, mijne is gewoon glasfiber met nylon eromheen gehaakt.
Maar wel dit idee :j

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:26

Jep, wie wat bewaard heeft wat! Crossmonster, deze bedoel je denk ik ook?

Komt ie:
Afbeelding
Afbeelding

En dan breekt het flapje er af, en gaat het nylon omhoog kruipen:
Afbeelding

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:28

Die bedoelde ik niet,
Ik bedoelde een echte lange zweep.

Deze die jij laat zien heb ik laatst nog een heeeeel stel aan manegeruiters verkocht in allerhande zoete kleurtjes.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:29

Haha, zo'n lange heb ik ook nog gehad! (Tot ie gejat werd op de manege :(.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:34

Divine schreef:
En dan breekt het flapje er af, en gaat het nylon omhoog kruipen:

Heel herkenbaar, heel irritant ook _-:(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:39

Ik heb ook een hekel aan handvaten...
Nu heb ik een hele fijne dunne zweep, alleen zo'n rubber geweven omhulsel en geen dik rubber handvat.
Die kan ik tenminste normaal laag vastpakken. :+

PatvRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:44

Afbeelding

Deze, maar dan met ipv handje een paardenhoofd aan het uiteinde en geen lusjes aan de bovenkant.
Omg, zag ze nu ook met glitters en een sterretje aan het einde, lijkt wel een toverstaf. }:0

Vilten sjabrakjes heb ik er heel wat van verslonden (en de muizen ook), had pony met wond op rug, gebeten door een andere pony en die dingen waren dan idiaal, lekker dik, gat er in en hoppa, rijden maar.

O en mijn oma breide vroeger altijd truien voor ons, met een paard erop en 'echte' manen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:49

Ohwwww ja zulke gebreide truien heb ik ook nog gehad :))

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:06

En de zadelvormige bontshabrakjes? Zijn die al voorbijgekomen?

Ik heb er hier ook nog 1, ligt nu in de mand van onze pup :D

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:28

Weet iemand waar het net genoemde manenvet voor diende? Ben wel heel benieuwd en heb er nog nooit van gehoord! Alvast bedankt

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:36

Een echte ouderwetse jaren '90 foto... Er zijn al wat dingen genoemd, maar vind dit wel een leuke foto waar van alles op staat.

1) De trui:
Deze was er in 2 kleuren. Bordeauxrood en Zwart. Het was tevens mijn wedstrijdtrui, want ik kreeg echt niet meteen een jasje en witte rijbroek. Jasje is later nog zelfgemaakt door de moeder van een vriendinnetje die een beetje handig was met de naaimachine.

2) Deken
Wij hadden allemaal van die dralon/wollen dekens voor na de les en ervoor met instappen. Pony's hadden op stal eigenlijk geen dekens op.

3) Bruin tuig
Uiteraard met de bijbehorende slagen in de beugels als je erg klein was. Zoals ik hier...

4) Normale cap, mét kinbakje ...
dat ik later in een warme zomer af heb gesloopt omdat het heel zweterig was. Toen reed ik heel "stoer" met mijn cap los... Had dus ook totaal geen nut die cap.

Afbeelding

Ohja..en in de bak lag gewoon zand. En als het hard had geregend een flinke plas. Drainage? Textielsnippers? Laat staan Agterberg! Nooit van gehoord!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:41

Bokriempje heb ik 2 maanden geleden pas van mijn zadel gehaald, heeft regelmatig voorkomen dat ik getorpedeerd werd!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:43

Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 23-02-09 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:43

En de ouderwetse cavaletti's dan! Tenminste, die zie ik nergens meer:
Van die palen met aan de uiteinden zo'n houten blok er onder, zodat ze iets van de grond af lagen. Je kon ze ook stapelen...

En de rubberen-rijlaarzen-ZONDER-voering, die je van je oudere zus kreeg. 4 paar sokken er in aan, omdat ze maten te groot waren, en zo lekker los rondom je kuit :)).

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:48

Divine schreef:
En de ouderwetse cavaletti's dan! Tenminste, die zie ik nergens meer:
Van die palen met aan de uiteinden zo'n houten blok er onder, zodat ze iets van de grond af lagen. Je kon ze ook stapelen...

Die hebben wij toevallig op stal! Die zijn alleen wel "nieuw".
Divine schreef:
En de rubberen-rijlaarzen-ZONDER-voering, die je van je oudere zus kreeg. 4 paar sokken er in aan, omdat ze maten te groot waren, en zo lekker los rondom je kuit :)).

Ja, dan zat er alleen een soort grijze vloerbedekking aan de binnenkant. Die dingen waren ook nog een steenkoud! Ik heb ze gelukkig vrij snel afgezworen!

Hier nog een mooie foto uit de oude doos (ik ben niet dat meisje trouwens...)
1) Gekleurde driehoekjes op de frontriem
2) Lage neusriem in combi met bitringen (zie je ook bijna niet meer!)
2) Zo'n zadelvorming dekje van badstof spul, dat héél snel smerig werd.
Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:54

Die gekleurde jassen zijn trouwens ook wel echt van die tijd - het heeft niet specifiek met paardrijden te maken, maar heel erg gedateerd is'ie wel :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:00

Jaa de clubtrui! Van velours met zo'n superbraaf rond halsje. Mochten ze van mij wel weer meer invoeren. Eigenlijk idioot dat snelgroeiende kinders meteen zo'n duur jasje moeten.

O ja, als je geen lang haar had dat in een knot kon, deed je onder je cap gewoon zo'n achterlijk netje om je haar heen.

Ook van vroegah: de Parade na afloop van de wedstrijd. Met van elke club 1 ruiter met een vaandel dat in een speciale stijgbeugel rustte. Moest je wel met 1 hand kunnen sturen!

Ik reed trouwens ook wel op een pony met gruwelijk slecht passend zadel, dat klapperde zeker 10 cm op en neer van achter. Werd gewoon opgelost met zo'n schuin stuk schuimrubber.

Ook heel fout: vroeger kwastten we de hoeven flink in met verlopen olie. Gewoon van een garage gehaald...

Ik had trouwens ook zo'n jute tas met paardenhoofd en borstels. en ik fietste ook naar huis met cap op en mijn fiets nog even bijtikkend met mijn zweepje. En ik heb ook vele uurtjes op de manege doorgebracht met het vlechten van touwen en halsters van strotouw. O heerlijk, wat een nostalgie!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 23-02-09 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:01

Ik zie op je foto geen bitringen terug. Wel een d-trens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:06

Ik vind bitringen trouwens ook echt afschuwelijk onpraktische dingen. Ik heb het nut van watertrensjes nooit helemaal begrepen, en als je er dan ook nog van die rottige ringen omheen moet doen om de mondhoeken te beschermen, is mijn voorkeur al helemaal duidelijk.