Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:57

CielitoLindo schreef:
Om eerlijk te zijn denk ik dat je wel heel erg veel eisen hebt, maar als je niet teveel eisen stelt aan het uiterlijk of de huidige conditie en het karakter moet je zo'n paard wel kunnen vinden in de lagere prijsklasse.

Vindt je? Ik ben ook bereid best minpunten te accepteren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:59

Ilzas, ik heb jouw paard gekocht.. voldoet aan bijna al jouw eisen, alleen dus geen kwpn papier, maar wel traceerbaar.
ze heeft zelfs dat 'vlekje' (wat dan niet helemaal correspondeert met weinig tot geen aftekeningen)

3 jaar geleden gekocht op 14 jarige leeftijd voor bij elkaar 2000,- met toebehoren.

dus ze zijn heus wel te vinden.

het is toch net wat 'de gek' er voor geeft, zeker in het recreatieve. Maar zijn we niet allemaal hobby-ruiters? hoeveel van ons kan zijn brood met paardrijden verdienen? Ook de sport is hobby (zolang je er geen geld mee verdiend)
tuurlijk is het leuk om te winnen, en winstpuntjes te halen. Ik begrijp verder ook niet veel van de prijzen die gevraagd worden.

Je hebt duurdere en goedkopere rassen, maar zegt dat dan echt zoveel over de kwaliteit en gezondheid en karakter van het paard? Als het klikt lijkt het me veel meer uitdaging om met een wat goedkoper paard zonder geweldige papieren jezelf te bewijzen..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:00

manic schreef:
Je wilt niet weten wat een Z Fries tot voor kort in Amerika opleverde.

Ja, dat die Ami's er zo veel geld voor neer willen leggen....

Prijs vind ik echter absurd blijven :o

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:01

Ik vind het wel meevallen Ilzas :P Bedoel je stelt weinig eisen aan de kunnen van het paard dus dan kan je best meer eisen stellen aan het uiterlijk etc.

Bedoel ik kijk dan minder naar uiterlijk, maar die van mij moet ruime gangen hebben, makkelijk te sluiten zijn, niet bang op de sprong, goede voorhand, goede achterhand, 1.65+, goede afstamming, veel vermogen, goede techniek, niet te kort gebouwd etc etc :P

Ilzas

Re: Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:02

Thanks Char.

Ik wil gewoon een MOOI paard om mee over het strand te galopperen. En ik wil er best wat voor doen voordat ie echt mooi is. Ik bedoel, ik kan er zelf heus wel een spiertje oprijden of een supplementje door zijn eten gooien. Ik wil alleen NIET verongelukken op weg naar het strand!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 12:03

Amerika zal ook wel minder happen nu >;) of zijn het alleen de echte rijke.

Mijn verhaal over hoe achterlijk een amerikaan kan zijn

prince in 2007 24 jaar luchtzuiger bloedmooi poedersuiker-karakter zeer goede springer (m-ponies b-paarden) en Z dressuur (nooit gestart) meneer vond het een leuke kinderpony bod 7500 euro

Mijn instuctrice riep "strikje erom en weeeeeeeeeeeggg"

:D

maar goed, hij staat er nog gaat niet weg moet alleen een opvolger hebben van normale prijsklasse met potentie tot minimaal Z-Z2

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:04

JIJ hebt tenminste nog wat staat, Tiets. Ikke niet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:07

Ilzas schreef:
Ach, kom op, zo werkt dat gewoon. Bovendien zegt ze niet dat ze "in de handel" zit, maar in de paarden. Ik ben van '77 en heb mijn hele leven al gereden. Huur, verzorg, les en lease paarden. En niet 1 keer per week. En sinds mijn 21ste heb ik eigen paarden gehad. En dan zou ja alleen de laatste 10 jaar mee mogen tellen voor je ervaring? Dat vindt ik onzin.

Dat zeg ik toch helemaal niet? :?
In de paarden zitten vind ik wat anders dan hobbymatig op een manege rijden of zelf een paard hebben.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:07

Ilzas schreef:
CielitoLindo schreef:
Om eerlijk te zijn denk ik dat je wel heel erg veel eisen hebt, maar als je niet teveel eisen stelt aan het uiterlijk of de huidige conditie en het karakter moet je zo'n paard wel kunnen vinden in de lagere prijsklasse.

Vindt je? Ik ben ook bereid best minpunten te accepteren.

Dan had ik het perfecte paard voor je staan, staat in mn profiel onder verkocht met een filmpje van ons op het strand..

Helaas is hij al verkocht, en hij had een minpunt (is behandeld voor spat, maar na de behandeling weer 100% rad en nog goedgekeurd voor de sport)

200% verkeersmak, 200% strandmak en ook een prachtig paard om te zien..
Stiekem mis ik hem nog wel om zn karakter, want hij was echt een vriend :j

http://www.youtube.com/watch?v=U0jYXg0cjQs

Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:10

Ilzas schreef:
kazary schreef:
Ilzas, zomaar de vraag, waarom geen: BWP, geen NRPS?

Ach, BWP zou misschien nog mogen. Misschien vals gevoel van nationalisme :+
NRPS gewoon niet. Dat vindt ik niks. Ik heb er een mening over die ik hier niet neer zet. En je zult zien: de volgende is een NRPS... :D

Toen ik ruim 10 jaar geleden weer op zoek ging naar een paard had ik me voorgenomen dat het géén merrie moest zijn, eentje met wat knopjes erop en verkeersmak en geen stalondeugden.
Waar ben ik mee thuis gekomen? Een merrie van ruim 4 onbeleerd en niet verkeersmak. Viel als een blok voor het paard. Heb het eerste jaar ermee geknokt om wat leuks van te maken. Na een jaar ging de knop om bij het paard en sindsdien is het erg leuk samen. Heb een goed bod gekregen voor mijn paard wat ruim 5x de prijs was wat ik ervoor had betaald. Man was liefhebber van de bloedlijn en moest mijn merrie hebben voor de fok. Heb mijn paard niet weg gedaan en heb er nooit spijt van gehad. Het is in mijn ogen zo dat een liefhebber er altijd meer voor over zal hebben als ze op zoek zijn naar iets.
Ben je op zoek naar een bepaald paard zoals beschreven maar de bloedlijn maakt je minder zal de prijs ook anders zijn denk ik.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:11

DAT was dus het droompaard van mijn zus geweest...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:15

Het is ook een droompaard.. Hij is uiteindelijk nog voor een aardig bedrag weg gegaan omdat hij super kan springen..

Hij zal waarschijnlijk bij de nieuwe eigenaar ook nog wel te koop zijn maar niet in de lagere prijsklasse :n

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 12:19

>;) gaan we weer wat is de defenitie van lagere prijsklasse.

Iedereen verstaat daar wat anders onder dat is namelijk het probleem en niemand wil zijn paard in de lage prijsklasse verkopen dus doen we maar het midden segment of nee weet je wat het hogere want dan lijkt het wat :D

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:22

Hoger was toch altijd: tienduizend gulden en meer?
Nou ik vind 6000 euro nu al hoog.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:35

tita schreef:
>;) gaan we weer wat is de defenitie van lagere prijsklasse.

Iedereen verstaat daar wat anders onder dat is namelijk het probleem en niemand wil zijn paard in de lage prijsklasse verkopen dus doen we maar het midden segment of nee weet je wat het hogere want dan lijkt het wat :D

Lagere prijsklasse is bij mij alles onder de 4500 euro.. Waarom weet ik niet, misschien omdat ik paarden onder de 4500 euro nooit op de foto heb laten zetten omdat dat niet nodig was voor de verzekering.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:38

alles boven de 10.000 vind ik al hogere prijsklasse. de rest is 'normaal' want ik vind dat je voor tussen de 4500 en de 10000 een normaal gezond netjes bewegend paard moet kunnen vinden

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:49

Als de paardenprijzen gaan zakken, maar de kosten voor het houden van een paard blijft stijgen, dan heeft het geen effect.
In Amerika doen ze paarden gratis van de hand, maar omdat de graanprijzen zijn ontploft kan niemand ze nog onderhouden.
Dus de paardenprijzen moeten niet omlaag (een paard is een luxe product die zijn altijd aan de prijs) de prijzen van het voer moet omlaag.
Of ik nu 2000 euro betaal voor een paard 0f 4000, dat maakt niks uit, die kosten zijn 1 malig. Andere diensten zoals kosten van de veearts, entingen, ontworming etc gaan gewoon door en zullen blijven stijgen.
Even een simpele uitrekensom.
Een paard heeft een restwaarde, zo ook een bank, een tv etc.
Stel dat jouw paard altijd 500 euro nog opbrengt voor de slacht.
Aanschafprijs 4000 euro - 500 euro restwaarde = 3500 euro. Je wilt en kan 10 jaar met het dier rijden.
3500 : 10 = 350 euro per jaar aan afschrijving
Kosten aan je paard per maand (even heel grof geschat all in) 100 euro. 100 x 12 x 10 jaar = 12000
12000 + aanschaf 4000 euro - restwaarde = 15500 euro voor 10 jaar paardrijden

Nu doen we het anders
Paardenprijs zakt naar zeg 2000 euro (de prijzen halveren door de crisis) de prijzen voor grondstoffen gaan echter altijd omhoog.
Stel dat jouw paard altijd 500 euro nog opbrengt voor de slacht.
Aanschafprijs 2000 euro - 500 euro restwaarde = 1500 euro. Je wilt en kan 10 jaar met het dier rijden.
1500 : 10 = 150 euro per jaar aan afschrijving
Kosten aan je paard per maand (even heel grof geschat all in) 200 euro. 200 x 12 x 10 jaar = 24000
24000 + aanschaf 2000 euro - restwaarde = 25500 euro voor 10 jaar paardrijden

Snap je waar ik naartoe wil?
De stelling is dus verkeerd. Nee de prijzen moeten niet omlaag ivm de crisis, want het effect van het omlaag gooien van de prijzen in combinatie met stijgende kosten is te verwaarlozen.
Je moet je afvragen of je die maandelijkse kosten kan dragen als ze verdubbelen!
En of een paard nu 2000 of 4000 euro kost, daar kan je voor sparen en die aanschaf kosten zijn eenmalig (oke tenzij je pech hebt en het arme dier is na 3 jaar dood door koliek o.d.)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:55

tita schreef:
Bij ons op stal gebeurde het ook een paard gekocht voor 1600 euro (z dres lelijk en 15jr) en met 2 maanden later verkocht voor 3500 euro nog steeds lelijk maar geschoren beetje door gereden en uiteindelijk verkocht aan een meisje van 17 met weinig verstand van paarden.

Misschien had dat meisje wel meer verstand van paarden dan jij en was het niet lelijk, maar VOND jij het paard alleen maar lelijk... Ik vind jouw post's wel wat , tsjah... wat knullig overkomen hier en daar...

Een paard dat Z gelopen heeft kan je veel van leren en het is verstandig voor een meisje van 17 die toch bijna bij de paarden moet starten om dan een ouder leerpaard te kopen en als het gezond is dan is 1600 euro een super koopje en 3500 nog steeds niet duur.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:56

Dat bewijst maar eens te meer dat een scheerapparaat zijn geld dubbel en dwars is :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:04

Hahaha, blijkbaar! :D

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:31

tita schreef:
Amerika zal ook wel minder happen nu >;) of zijn het alleen de echte rijke.

Mijn verhaal over hoe achterlijk een amerikaan kan zijn

prince in 2007 24 jaar luchtzuiger bloedmooi poedersuiker-karakter zeer goede springer (m-ponies b-paarden) en Z dressuur (nooit gestart) meneer vond het een leuke kinderpony bod 7500 euro

Mijn instuctrice riep "strikje erom en weeeeeeeeeeeggg"

:D

maar goed, hij staat er nog gaat niet weg moet alleen een opvolger hebben van normale prijsklasse met potentie tot minimaal Z-Z2

Als ie geen Z gestart is is ie geen Z. Zo simpel is dat! En die man daar zat dan toch een steekje aan los, of niet?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:35

Beaux schreef:
Als ie geen Z gestart is is ie geen Z. Zo simpel is dat! En die man daar zat dan toch een steekje aan los, of niet?

Ah jo, ik zal geen namen noemen omdat het over voor sommige bekende mensen gaat...Maar weet nog heel erg goed dat er op een stal waar ik toen wel eens meehielp een man een C-pony had gekocht voor zijn dochter (na de aanschaf van een splinternieuwe trailer). Er wilden mensen mee die ervaring hadden maar dat duurde de beste man te lang, ging dus alleen op pad en kocht een pony met het volgende argument: "De pony zag er leuk uit en hij was duur, dus het zal wel goed zitten..."

Praten we ook van een goede 7000 euro voor een C-pony die net in de L liep....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 13:36

Lante schreef:
tita schreef:
Bij ons op stal gebeurde het ook een paard gekocht voor 1600 euro (z dres lelijk en 15jr) en met 2 maanden later verkocht voor 3500 euro nog steeds lelijk maar geschoren beetje door gereden en uiteindelijk verkocht aan een meisje van 17 met weinig verstand van paarden.

Misschien had dat meisje wel meer verstand van paarden dan jij en was het niet lelijk, maar VOND jij het paard alleen maar lelijk... Ik vind jouw post's wel wat , tsjah... wat knullig overkomen hier en daar...

Een paard dat Z gelopen heeft kan je veel van leren en het is verstandig voor een meisje van 17 die toch bijna bij de paarden moet starten om dan een ouder leerpaard te kopen en als het gezond is dan is 1600 euro een super koopje en 3500 nog steeds niet duur.

Nou het meisje wilde naar Deurne en daar is ze dus niet naar toe gegaan omdat dat paard niet normaal kon springen.
Dit wisten wij al, maar zij heeft niet naar zijn spring-kunsten gevraagd overigens kon ze niet echt rijden.
Ze reed nog maar een paar jaar paard en het paard wat Z had gelopen was op iets van 6- jarig leeftijd en was dus al meer dan helft van zijn leeftijd niet meer uitgebracht in de sport.
Maar ja een paard wat ooit in de sport heeft gelopen verlies niet zijn "titel" en men zal dat altijd gebruiken in advertenties

Mijn posten kunnen wel knullig over komen zoals jij zegt maar communiceren via pc vind ik altijd nogal vreemd men lees je posten heel vaak anders dan je ze interpreteert.

En

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 13:38

Citaat:

Dat vind jij ik niet ik als ik hem zou verkopen zou ik dus nooit neerzetten M2+16 maar eerder Z-startgerechtigd.
Knopjes zitten erop en als je kunt rijden dan.....

Steekje los er zijn wel meer mensen die bij Ad komen waarvan ik denk := := zoals al eerder werd gezegd is maar wat de gek er voor geeft.
Sommige mensen hebben teveel en kunnen het missen en als ze iets willen hebben, maakt het niet uit wat het kost

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:43

Ja ik vind het ook reteduur bij Ad. Maar hij verkoopt wel altijd kwaliteitspaarden en houdt wel de kop boven water!
En daarom zal in het hogere segment de markt ook niet instorten want er zullen altijd mensen met geld zijn. Het midden en lage segment krijgt er wrs wel last van.