Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:51

Maar jij kan daar dus goed over oordelen, trekt zich dat niet strak aan?

bijvoorbeel als ik naar deze foto kijk, heb je best wat teugelcontact.. maar het is toch een systeem wat 'aansnoert?'

Afbeelding

of heeft je paard er bij de kaak geen last van?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:53

wat een heerlijk ontspannen foto.. Scheve mond zadel ligt ook lekker denk ik

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:06

Daan_Ordeal schreef:
Ikima schreef:
Daan_Ordeal, ik constateer dat uit de beelden die ik zie met bitloze paarden en heb er meerderen bekeken. Misschien tref ik het net dat ik de verkeerde gezien heb maar de eerste met een constant beeld moet ik nog tegenkomen, ik ben dus druk aan het zoeken om te zien of ik ongelijk heb.

Kijk dan even in mijn profiel Knipoog

http://www.bitloospaardrijden.info/fotopagina.htm

Op de foto's ziet het er ook netjes uit en zie je weinig tot geen verschil met een bitgereden paard maar een foto is een momentopname, een constante houding kun je niet van een foto zien.
Nogmaals, ik ben helemaal niet tegen bitloos rijden hoor, alleen met de hogere dressuur is toch wel een bit nodig voor een constant beeld, maar ja dat is mijn mening.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:09

Omdat jij het niet kent/hebt gezien, wil nog niet zeggen dat het niet kan! Knipoog

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:10

vind het leuk dat ze dit goed keuren, maar toch vind ik bitloos meer iets voor de recreatie ruiter.(hier hoop ik met de tijd ook bij te horen Haha! )
met zo'n touwhalster kan je je paard volgens mij niet met de zachte hand naar beneden gereden worden.
overigens vind ik zo'n bitloos hoofdstel als hierboven op de foto wel geschikt kwa optoming.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:11

ik hoop dat het er door komt!
Ik rij liever niet met bit, en als je dan eens wedstrijden wilt gaan starten is het jammer om daar dan wel een bit voor in te stoppen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:12

sflj schreef:
Omdat jij het niet kent/hebt gezien, wil nog niet zeggen dat het niet kan! Knipoog

Ik neem aan dat je het tegen mij hebt?
Ik moet eerst een goed filmpje zien voordat ik overtuigd ben dat een bitloos paard net zo kan lopen als een paard met bit.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:17

Oke en hoelang mogen we nog met spoortjes rijden?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:19

Henkjan schreef:

Rare opmerking! Is toch niemand die verbiedt om mét een bit te rijden?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:21

Rijden met spoortjes, zwepen, zadel is toch totaal ongerelateerd met bitloos rijden? Er zijn allerlei redenen waarom je bitloos zou starten. Als je paard mondproblemen heeft bijvoorbeeld, of als hij en bittentrauma heeft. Waarom zou je dan ook meteen je spoortjes afdoen?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:25

sflj schreef:
Henkjan schreef:

Rare opmerking! Is toch niemand die verbiedt om mét een bit te rijden?

Niemand wordt verboden om met bit te rijden maar er zijn personen die doen alsof het de grootste wreedheid op aarde is. Het zal mij dus ook niet verbazen als er binnenkort iemand een topic opent waar het slechte van spoorgebruik tot in den treure besproken wordt. Zo is het met bit- en boomloos ook ooit begonnen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:25

x_Marr schreef:
Ik hoop dat het zo snel mogelijk word ingevoerd, weer een stap verder Lachen

Zonder zadel kun je niet vergelijken, dan heb je namelijk niet de houding en zit meer die je ''behoort'' te hebben op wedstrijd.
En volgens mij mag je al boomloos starten: met een boomloos dressuurzadel wel te verstaan Knipoog

dat je dat uberhaupt durft te dromen?

van mijn leven niet dat ik op een vreemd terrein zonder zadel op een paard stap! hoef geen zelfmoord te plegen

en KNHS blijft een wedstrijd sport

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:28

@ Ikima: Die personen beweren niet dat sporen slecht zijn als ze alleen maar omhangen(en ze op de juiste manier gebruikt worden), een bit daarintegen, is dat volgens hun, wel.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:33

_Lott schreef:
x_Marr schreef:

Zonder zadel kun je niet vergelijken, dan heb je namelijk niet de houding en zit meer die je ''behoort'' te hebben op wedstrijd.
En volgens mij mag je al boomloos starten: met een boomloos dressuurzadel wel te verstaan Knipoog

van mijn leven niet dat ik op een vreemd terrein zonder zadel op een paard stap! hoef geen zelfmoord te plegen

Misschien dan toch eens echt leren rijden? Knipoog
Ik rij zovaak zonder en was een keer op een bosrit met iemand maar mijn singel vergeten. Hup, dan maar zonder zadel. Een niet al te lange rit moest dat wel kunnen, vond ik.

En KNHS blijft een wedstrijd sport? Wat bedoel je daarmee?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:35

_Lott schreef:
x_Marr schreef:

Léés nou eerst eens voordat je begint te spuwen, en lees dan vooral de context waarin dat bericht is geplaatst! Ze zegt namelijk dat zonder zadel op wedstrijd juist nooit zal gaan, omdat je de houding er niet voor kan hebben.
Dat jíj nooit zonder zadel op je paard zou durven te stappen, zegt meer iets over jóú dan over alle andere paardenliefhebbers die al dan niet zonder zadel rijden.. Knipoog

KNHS is trouwens geen wedstrijdsport, maar een federatie Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:38

Ik snap die rare argumentatie over zonder zadel rijden of wel of niet met sporen rijden niet zo Slapen . Daar HEBBEN we het helemaal niet over in deze discussie. Clown
Zulke opmerkingen voegen vrij weinig toe, maar maken meer stemming. Jammer.

Overigens mag boomloos inderdaad in de dressuur. Er zijn wel wat richtlijnen waar je je aan moet houden, maar het is dus wel degelijk mogelijk. Ik zou met mijn komende boomloze zadel in elk geval in de eerste niveaus gewoon mee kunnen doen. Knipoog

En zonder zadel rijden is heerlijk, hoor, Lot Lachen , en zeer goed voor je onafhankelijke zit. Zo leer je pas de bewegingen van je paard Ja . Ik heb de mijne zo ongeveer ingereden (met bareback pad), omdat ik zoveel gedoe met zadels had en nu al een paar maanden zit te wachten op mijn speciaal gemaakt boomloze zadel, die hopelijk volgende maand eindelijk komt. Haha!
En ja, ik wilde toch graag verder met inrijden. Nou heb ik een superpaard met een superrug (sterk, breed en zacht) en met een supersamenwerking, dat scheelt. Vork Haha!

En voor de echt lastige dingen wacht ik wel even tot na december, als ik mijn zadel in huis heb. Haha!
Voor de goede orde: Ik heb niets tegen goedpassende boomzadels, die regelmatig gecontroleerd worden.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:40

Ik hoef ook niet zonder zadel op mijn paard te gaan zitten, dan word ik doormidden gekliefd door de schoft die nogal ver doorloopt. Haha!
Op een Haflinger of een Fjord zou het makkelijk kunnen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:41

Ikima schreef:
Ik hoef ook niet zonder zadel op mijn paard te gaan zitten, dan word ik doormidden gekliefd door de schoft die nogal ver doorloopt. Haha!

Hahahaha ik heb daar altijd gelijk beeld bij Huilen van het lachen

Maar, Twiggy, je hebt gelijk hoor, sporen, bomen, zadels, dekens en hoefijzers zijn helemaal niet relevant in dit topic..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:43

Het ligt inderdaad ook aan je paard, maar als je het niet doet, omdat je er dan meteen afvalt, dan heb je waarschijnlijk niet zo'n goede zit. Haha!
Ik heb juist leren rijden zonder teugels en beugels vroeger en nu ik wat ouder ben is het een prima oefening om mijn zit en balans weer wat beter te krijgen.

Ikima, ik heb een halve Fjord (een goudkleurige Haha! ) met een superrug voor het zonder zadel rijden. Dus als ik straks eindelijk mijn zadel heb, zal ik nog steeds regelmatig met en zonder bareback pad gaan rijden, want ik vind het zalig. Zeker door de bossen met een touwhalstertje erbij, zo relaxt en ontspannen..... Ja Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:44

Myukii schreef:
Maar, Twiggy, je hebt gelijk hoor, sporen, bomen, zadels, dekens en hoefijzers zijn helemaal niet relevant in dit topic..

Inderdaad, ik snap niet waarom dit er allemaal bijgehaald wordt..... Ik zie het verband effe niet helemaal. Ik ken ook mensen die met bit rijden en niet zo voor sporen zijn, om maar een voorbeeld te noemen. Ieder zijn mening, maar we hebben het nu over bitloos dressuur rijden.

En ik krijg door jouw post ook meteen zo'n beeld over zadelloos op een paard met hoge schoft rond rijden. Oef! Clown

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:47

Ikima schreef:

haha nou op die tinker waar ik ook mee rijd, ga je niet vrijwillig zonder zadel opzitten hoor
dan word je verkracht Knipoog precies hetzelfde als jou paard

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:49

Bij ons staat ook een Fjord, waar je echt niet zonder zadel op moet gaan zitten......
Maar veel brede, zachte paarden met weinig schoft zitten heerlijk zonder zadel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:53

Ik vind dit op zich wel ok. uiteindelijk is dit toch enkel voor de basissport. Maar idd waar leg je de grens in wat voor bitloze optoming e. Nu mag je bij dressuur niet zomaar met eender welk bit starten.
dus daar moet wel eerst goed over nagedacht worden. wat een hackamore in de B? bij correct gebruik no problem, maar welke B ruiter kan dat? Dus kan je de lijn trekken waarom dan bijvoorbeeld geen pelham in B of erger S&T?

Verder maakt dit het jureren er idd niet makkelijker op.
Dus het idee vind ik ok, iedereen staat vrij om te doen wat hij wil. maar kdenk niet dat je ooit een GP mag binnenkomen rijden.
Maar bon zover zijn we nog niet.
Dus voor de bitloze sportruiters is dit zeker een goede zaak, maar er zijn wel kanttekeningen te maken

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:02

Zamora schreef:
wat een heerlijk ontspannen foto.. Scheve mond zadel ligt ook lekker denk ik

Waarom moet dat nou weer op zo'n negatieve manier? Blegh wat irritant is dat zeg! Overigens heb ik mijn zadel daar inderdaad te ver naar voren liggen. Inmiddels is het helemaal aangepast aan haar rug. Mijn zadelmaker heeft met een pad met circa 500 sensoren drukmetingen gedaan en de druk verdeling was erg goed en de drukpunten zijn lager dan gemiddeld.

Vivalavida ik rij inderdaad gewoon met een contact teugel. Bij het hoofdstel van Emiel Voest, met de touwtjes, vind ik wel dat het eerder aansnoert. Maar ja, een goede ruiter trekt niet aan de teugels, dus is er ook geen sprake van aansoeren.

Zamora is dit ook niet ontspannen?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YSD88AC4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DLV6J47Y.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QUWLUC7B.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L3WOVH66.jpg
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 14-11-08 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's graag in link plaatsen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:46

Ik vind jullie een hele gave combinatie Daan_Ordeal! Ja Bitloos dressuur is hardstikke goed mogelijk, wat sommigen in dit topic niet willen geloven. Mijn oude instructrice, die zelf Z (1 of 2, weet ik niet precies) rijdt met haar paard, reed ook regelmatig bitloos, en haar paard liep er niet minder op dan mét bit. Ook de verzameling en zijgangen gingen prima! Bitloos is niet alleen voor de B, dus.

[HAW] Amon, knappe en lieve crusado, bitloos dressuur!

Ik hoop ook over een jaar ofzo te kunnen gaan starten met bovenstaand paard. En dus ook bitloos!