Ik ben ook heel blij met de gegeven informatie allemaal erg duidelijk en ik moet eerlijk bekennen dat ik bij sommige dingen zelf nog totaal niet had stilgestaan..
Mijn merrie stopt buiten inprincipe alleen al op het commando ''HO'' hiervoor hoef ik eigenlijk niet eens echt aan de teugels te komen ik rij dr ook altijd met losse teugel buiten vandaar dat ik dacht aan bitloos
Wat je zelf allemaal aangeeft klopt. Zelf vind ik bit ongeveer gelijk staan als bitloos eerlijk gezegd. We hebben bij beide, contact met het bot, de lagen waar het bit op ligt daar zit bot onder, de neus is volgens mij ook heel gevoelig. Bij beide kun je ongevoeligheid creeren door ondeskundig gebruik. een bitloos hoofdstel vind ik niet geschikter dan een bit voor beginners en dergelijke, integendeel ik merk dat ze ook heel gevoelig inwerken. Maar zie het zo, met bit kun je netjes rijden, op zit en op heel minieme hulpen, eventueel stem. Dat is net zo als met bitloos. Mijn paard houdt halt op mn zit, meer heb ik niet nodig, de andere gaat bitloos correct uit volle rengalop, op een ho-stemhulp naar draf en stap, daar heb ik het hoofdstel/crb amper voor nodig. de ene vind het leuk en de andere snapt er niks van. Dusja nogmaals ik vind het afhangen van paard tot paard. ruiter tot ruiter,... zowel bit als bitloos kunnen gevaarlijk zijn in de verkeerde handen.
We hebben bij beide, contact met het bot, de lagen waar het bit op ligt daar zit bot onder, de neus is volgens mij ook heel gevoelig.
Ok, dan druk je nu maar eens een stuk metaal op de bovenkant van je voet, en verbolgens een lederen strook. Bij beide vraag je iemand anders eens goed door te duwen, en vertel ons dan maar eens of een van de twee meer pijn deed
maar dan moet je maar eens gaan kijken hoe het zit met krachten. Niet elk bitloos hoofdstel bestaat uit leer, net als bitten van elkaar verschillen. Met een heel dun touw zul je veel meer druk uitoefen dan met een breder touw, net als ander materiaal bv. Ik ben er zeker van dat je met bepaalde bitloze hoofstellen veel strenger kan inwerken dan met een bit. Net als je weer bij bitten, zachtere en scherpere hebt. Dikte van het materiaal, maar ook het materiaal zelf en dat in beide gevallen... Dus je mag bitloos nu eenmaal niet gaan zien als allemaal heel zachte hoofdstellen. Zelf rijd ik soms met een crb. Geloof me mn teugels hangen hierbij los/door. Bij mn paarden is het milimeterwerk om hiermee te rijden. Je hoeft amper iets te doen, om hen maar te laten draaien of wat dan ook. Terwijl ze met bit ook heel gevoelig lopen, maar veel minder dan met de crb. toont maar weer eens wat voor verschillen er kunnen zijn.
hmm ik twijfel nog wel steeds, ALS ik al zou willen overstappen op bitloos (uiteraard wel goed voorgelicht en evt eerst met goede begeleiding) wat is dan de beste optoming?
Mijn persoonlijke ervaring heeft geleerd dat daar de meeste paarden wel redelijk tot goed op reageren. Het kruislingse systeem werkt (bij ons en mijn lesklantjes) een stuk minder goed.