Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:50

joyce83 schreef:
Fijn Cissy! Je hebt haar toch redelijk snel nog kunnen verkopen (oke nog even onder voorbehoud dan), hopelijk heeft de bokker straks heel erg veel plezier met haar.

ja wel fijn, geen tig mensen die om de beurt moeten langskomen.
Ik denk dat het een goede match is die 2, toekomst zal het zeggen!

Ze gingen samen relaxed een stukje naar buiten, zijn een vrachtwagen, fietsers, auto, werklui en een ingepakte draaibrug (zijn de brug over het Merwedekanaal aan het opknappen) tegen gekomen en paard gaf geen sjoege, braafffff! En nee, ik heb haar geen jenever gevoerd :D

Ze blijft ook redelijk in de buurt dus ik kan nog op visite!

Fly_high

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:57

Wat leuk cissy! Voorzichting gefeliciteerd :)

Is ook een hele aansprekende merrie, denk dat ze haar nieuwe eigenaar heel blij kan maken.

Nog wat betreft de opmerking van MWM over magere imports - je ziet het wel vaak bij EV's dat ze bewust (te) mager te koop worden aangeboden om te kunnen verkopen als rustig, geschikt voor beginners, braaf en bomproof etc terwijl het dier van nature toch wat meer karakter heeft.

Meeste EV's zijn wel braaf zat, daar niet van, maar EV-braaf is toch wat anders dan bijv. koudbloed-braaf :+

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:27

De Hongaarse merrie van Cissy ging helaas net aan mijn neus voorbij. Daarom hier ook mijn zoekertje:
- bij voorkeur een merrie (in ieder geval geen hengst)
- robuust paard(je), voorkeur voor een koudbloed(mix) maar geen tinker
- verkeersmak, gewend om buitenritten te maken
- geschikt voor een 13 jarige
- geen ijzers
- gezond
- kan 24/7 buiten staan en op gras

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:36

Ja Heide83, sorry... Y;(
Je vind vast wel een leukie.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 07:49

Heb toch al aantal keer import gehad in een lage tot normale prijs klasse !
Ze hebben even nodig om te landen , maar zijn dan fijne paarden gebleken .
Heb er maar 1 gehad die minder fijn was . Maar was of is wel een zalig buiten rijdt diertje .
De dieren gewoon laten landen en grond werk doen en daarin al je afspraken duidelijk maken .

Succes alle die zoeken .

Ik heb m'n toppertje al maanden geleden ineens vlot onbedoeld gevonden .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:33

Heide83 schreef:
De Hongaarse merrie van Cissy ging helaas net aan mijn neus voorbij. Daarom hier ook mijn zoekertje:
- geen ijzers
- gezond

Geen ijzers een voorwaarde? Waarom is dat?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:56

Door jullie topic begint het bij mij te kriebelen, maar ik heb met mezelf afgesproken geen eigen paard meer te willen in deze omgeving. (Oostenrijk in een gebied waar alles qua veeartsen, hoefsmeden, fatsoenlijke stalling etc. moeilijk te vinden is). Ik kreeg laatst een leuke gestippelde Noriker aangeboden, dat was even slikken. Ik geniet dus maar mee met jullie aanwinsten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:01

Nou over namen gesproken... hier in de omgeving springt een paard Linda de Knol..

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:07

kyrkelover schreef:
Nou over namen gesproken... hier in de omgeving springt een paard Linda de Knol..

_O-

Gefeliciteerd Emori, wat een knapperd!
En Cissy ook (alvast voorzichtig), met de verkoop.

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:22

Babootje schreef:
Heide83 schreef:
- geen ijzers
- gezond

Geen ijzers een voorwaarde? Waarom is dat?

Paard komt in een kudde te staan die 24/7 op de wei loopt. Geen van de paarden heeft ijzers.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:51

En wat als het paard na een jaar nu wel ijzers zou moeten vanwege medische redenen?

Wij hebben altijd paarden in kuddes, maar alles heeft gewoon wat zij nodig hebben. De ene staat met 4 blote voeten en zonder deken, de ander blote voeten met deken, de ander rondom ijzers en echt alle varianten erop.

Daarbij zijn er ook paarden die nu op ijzers staan, maar ook zonder zouden kunnen als ze niet meer in de sport lopen of noem maar op.

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:58

MyWishMax schreef:
En wat als het paard na een jaar nu wel ijzers zou moeten vanwege medische redenen?

Wij hebben altijd paarden in kuddes, maar alles heeft gewoon wat zij nodig hebben. De ene staat met 4 blote voeten en zonder deken, de ander blote voeten met deken, de ander rondom ijzers en echt alle varianten erop.

Daarbij zijn er ook paarden die nu op ijzers staan, maar ook zonder zouden kunnen als ze niet meer in de sport lopen of noem maar op.

Heb met mijn vorige paard meegemaakt dat het een gedoe was om hem van zijn voorijzers af te krijgen. Hij heeft toen lang heel gevoelig gelopen. Daar wil ik dus liever niet meer aan beginnen.

Mocht het paard later om medische redenen op ijzers moeten dan is dat zo, maar het is fijn als dat niet het uitgangspunt is.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:15

Fly_high schreef:
Ik vind sommige namen zo verschrikkelijk dat ik het niet hoef te hebben of iig niet zonder er meteen wat aan te doen (en paspoort te verbranden :+ ).

Er start hier in de regio eentje met ongeveer de helft van een Taylor Swift songtekst als naam, sorry maar nee dan ga ik al liever fietsen :=

Of van die namen met tig taalfouten in slecht Frans, Latijn etc, noem dat beest dan maar lekker generiek Hero of andere Lucky :')

O help..
Ik ben ook een pietlut met namen hoor haha. Mijn vorige pony heette Bloklands Hoeves Ariane.. was totaaaal geen ariane dus dat werd met dag 1 al June en als wedstrijd naar Just Like June (deed in het begin alles op haar eigen manier, aan t einde dood braaf haha)

Mijn huidige merrie heet officieel Misstopia. Die noemde ze Miss of Missta, kon daar echt niet aan wennen hihi dus dat is nu Mayline / May. (Blijven lekker in maanden thema hangen oeps) en als wedstrijd naam had ze bij 1 van de vorige eigenaren Mission Impossible (nou idd dat was t in t begin ook echt.) En nu bij mij Maybe Baby (omdat we nu langzaam uit de NEE fase komen en naar misschien/ja gaan we doen fase gaan hihi)

Maar ken zo genoeg paarden waarvan ik denk, wat een vreeeeeselijke naam :+
Dream(er), Chanel, Snowie (witte pony), om zo maar wat op te gooien

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:16

Ik snap dat helemaal. Ik heb ze ook het liefst blootvoets.

Mocht uiteindelijk om wat voor reden dan ook er ijzers onder moeten dan is dat maar zo, maar liever niet.
Buiten dat het op jaarbasis veel geld kan schelen, is het soms ook gewoon praktischer. Zeker in kuddes of in de winter met modder.

Die voorkeur mag toch?
Als het paard vervolgens om medische redenen toch ijzers moet, dan ben ik de laatste die dat niet zou dan, dan krijgen ze die natuurlijk direct.

Maar dieren die ijzers moeten bij voorbaat, zou ik ook liever niet kopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:00

Ik heb ze ook liever zonder ijzers, beter voor het hoefmechanisme. Als het nodig is dan is het nodig maar als het niet hoeft. Snap ook dat niet iedereen paarden met ijzers in een kudde wilt, verwondingen kunnen dan weer net wat heftiger worden.

Linda de Knol is echt een geweldige naam. :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:02

kyrkelover schreef:

Hahhahahhaa wel duidelijk :')

Ik kan me persoonlijk zo ergeren aan het te pas en te onpas op ijzers zetten. 9/10 keer zo onnodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:58

denisesilver schreef:
Ik kan me persoonlijk zo ergeren aan het te pas en te onpas op ijzers zetten. 9/10 keer zo onnodig.

Het heeft eigenlijk alleen maar voordelen als het zonder kan, maar soms zit het er niet in.

Maar ik had ook twee smeden/hoefverzorgers bij twee paarden. De ene kon niks met het ene paard en de andere bakte niks van het andere paard. Dus ieder degene waar ze wel iets mee konden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:36

ikke schreef:
denisesilver schreef:

Het heeft eigenlijk alleen maar voordelen als het zonder kan, maar soms zit het er niet in.

Maar ik had ook twee smeden/hoefverzorgers bij twee paarden. De ene kon niks met het ene paard en de andere bakte niks van het andere paard. Dus ieder degene waar ze wel iets mee konden.

Ik kus de grond dat de onze overgevlogen komt eens per twee maanden. Fantastische hoefsmid en de enige die met het paard van mijn zus kan opschieten. Ondertussen veel te veel ronduit slechte hoefsmeden, dan wel smeden met losse handjes gezien.

Overigens hier ook van alles gehad wat betreft ijzers/geen ijzers. Zelfs eens verdikte ijzers toen mijn zus heel veel buiten reed met het paard van mijn ouders. Op een gegeven moment zat het normale ijzer gewoon in twee stukken aan de hoef vast, zo doorgesleten :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:58

CrazyCat schreef:
Door jullie topic begint het bij mij te kriebelen, maar ik heb met mezelf afgesproken geen eigen paard meer te willen in deze omgeving. (Oostenrijk in een gebied waar alles qua veeartsen, hoefsmeden, fatsoenlijke stalling etc. moeilijk te vinden is). Ik kreeg laatst een leuke gestippelde Noriker aangeboden, dat was even slikken. Ik geniet dus maar mee met jullie aanwinsten.

Voortaan wel die stippels delen met ons hoor, gun ons ook wat :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:02

denisesilver schreef:
kyrkelover schreef:

Ik erger mij dan weer aan het onnodig lang een paard kreupel laten lopen omdat iemand principieel tegen ijzers is, dat is ook 9 van de 10 keer onnodig :D Altijd wat met die ijzer discussie haha :D

Cissy, gefeliciteerd met de verkoop!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:59

Daar kan ik me inderdaad ook schots en scheel aan ergeren, Ruitje! Kijk naar wat je paard nodig heeft en handel daarnaar. Maar ik ben wel het type less is more

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:46

denisesilver schreef:
kyrkelover schreef:

Dat zou ik niet willen zeggen zo. Er zijn maar weinig paarden die zo recht op hun voeten staan en voldoende voetkwaliteit en hoefgroei hebben dat het ook echt probleemloos kan.
Als blootsvoets echt 1 van je eisen is, dan maak je de spoeling dun.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:54

denisesilver schreef:
Ik kus de grond dat de onze overgevlogen komt eens per twee maanden. Fantastische hoefsmid en de enige die met het paard van mijn zus kan opschieten. Ondertussen veel te veel ronduit slechte hoefsmeden, dan wel smeden met losse handjes gezien.

Overigens hier ook van alles gehad wat betreft ijzers/geen ijzers. Zelfs eens verdikte ijzers toen mijn zus heel veel buiten reed met het paard van mijn ouders. Op een gegeven moment zat het normale ijzer gewoon in twee stukken aan de hoef vast, zo doorgesleten :')

Waar woon je?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:01

Er zijn ook stallen waar je gewoon niet welkom bent met ijzers… hier komt het uiteindelijk altijd wel goed zonder ijzers maar soms is het een kwestie van tijd. Vooral de vrije beweging en verschillende ondergronden zorgen dat de hoeven toch sneller groeien en beter van kwaliteit worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:04

Als ze nooit ijzers hebben gehad is er vaak niet veel mis zonder ijzers, als ze minder recht op hun voeten staan is het gewoon een kwestie van sneller de smid laten komen. Ik zie ook teveel paarden onnodig op ijzers, dat maakt de voeten juist vaak absoluut niet beter.