Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:48

En HC, heb je dat in Nederland gedaan?
Je blijft maar over je ervaringen vertellen in Polen of weet ik veel waar maar dat is geen vergelijk met Nederland of die berg in Spanje waar jij vertoefd.
En hoe lang is dat wel niet geleden?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:56

Paarden hebben ook angst in de wei, reageren dan instinctief. Dan is de ruiter niet in de buurt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:27

HC, ben jij Bioloog/gedragswetenschapper? Heb je dit echt wetenschappelijk onderzocht, aan welke uni? Heb je de bevindingen gepubliceerd? Of vind je zelf dat je het wetenschappelijk hebt onderzocht. Dit is overigens een oprechte vraag, ik ben er benieuwd naar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:48

SusanH schreef:
Deze discussie hebben we hier eerder ook al gevoerd. Reden tot afschot is er zeker, 1 van de hoofdredenen is het aantal aanrijdingen met wild beperkt houden. Enig idee hoeveel reewild en ander wild er wordt aangereden? Jij geeft dat zelf ook al aan. Hekken overal plaatsen is niet wenselijk. De anti jacht lobby is trouwens vele male groter in NL dan de jachtlobby waar over gesproken wordt. Het is tegenwoordig normaal in Nederland dat actiegroepen een jacht komen verstoren. Dat wordt nog wat als afschot van wolven straks zou worden toegestaan ik vermoed dat die discussie alleen maar verder verhard.

Ik ben ook antijacht want ik vind mensen die voor hun plezier onschuldige dieren doodschieten gewoonweg sadisten.En daar zal ik nooit een woord van terugnemen. Echter in het geval van wolven die zogenaamd om te eten talloze schapen,ponies etc. doden en verwonden ,terwijl ze ze niet eens opeten,dat kan niet en die moeten weg uit (zelf)verdediging. Ik heb indertijd toen ik nog bij de PvdD was voorgesteld ze te vangen en in een omheind wolvenpark te houden (dan hoeven ze niet dood) maar nee, men vond daar dat ze vrij moeten kunnen rondlopen. Dat vind ik als ponyeigenaar dus niet en dan vind ik dat het gewoon levensgevaarlijk ongedierte is en dat ze, als ze zich niet tot het vegetarisme gaan bekeren, :+ weg moeten, niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:54

anjali schreef:
SusanH schreef:
Deze discussie hebben we hier eerder ook al gevoerd. Reden tot afschot is er zeker, 1 van de hoofdredenen is het aantal aanrijdingen met wild beperkt houden. Enig idee hoeveel reewild en ander wild er wordt aangereden? Jij geeft dat zelf ook al aan. Hekken overal plaatsen is niet wenselijk. De anti jacht lobby is trouwens vele male groter in NL dan de jachtlobby waar over gesproken wordt. Het is tegenwoordig normaal in Nederland dat actiegroepen een jacht komen verstoren. Dat wordt nog wat als afschot van wolven straks zou worden toegestaan ik vermoed dat die discussie alleen maar verder verhard.

Ik ben ook antijacht want ik vind mensen die voor hun plezier onschuldige dieren doodschieten gewoonweg sadisten.En daar zal ik nooit een woord van terugnemen. Echter in het geval van wolven die zogenaamd om te eten talloze schapen,ponies etc. doden en verwonden ,terwijl ze ze niet eens opeten,dat kan niet en die moeten weg uit (zelf)verdediging. Ik heb indertijd toen ik nog bij de PvdD was voorgesteld ze te vangen en in een omheind wolvenpark te houden (dan hoeven ze niet dood) maar nee, men vond daar dat ze vrij moeten kunnen rondlopen. Dat vind ik als ponyeigenaar dus niet en dan vind ik dat het gewoon levensgevaarlijk ongedierte is en dat ze, als ze zich niet tot het vegetarisme gaan bekeren, :+ weg moeten, niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

Dat klinkt heel leuk zo'n wolvenpark maar een wolf / roedel heeft een heel groot territorium. Je kan dus niet zomaar meerdere wolven bij elkaar plaatsen.

rien10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:58

Die gaan elkaar vermoorden.

@HC even een aanvullende vraag: wat is de relevantie van jouw onderzoek voor de Nederlandse situatie. Heb je daar ook onderzoek naar gedaan, verschillen, overeenkomsten, noem maar op?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:05

@Dreamboy: Volgens mij zijn er wel dierenparken die wat voor wolven hebben. Als ze zodoende achter omheiningen zitten kan dat leuk zijn voor hen en voor hun liefhebbers. Ik heb zoiets (lang geleden) wel eens op de tv gezien met hun eigenaren die er nogal contact mee hadden. Leuk voor hen. Mijn totemdieren zijn het niet...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:21

Wintu schreef:
SusanH schreef:
Wild tellen is gewoon lastig. Simpelweg omdat je een perceel krijgt toegewezen, daar tel je (altijd met 2 personen). Maar het wild staat natuurlijk niet stil. Dus wat bij jou langs is gekomen kan op een ander perceel ook gezien worden. Of het wild laat zich niet zien in de percelen waar geteld wordt maar bevindt zich net in een ander stukje bos/hei etc. Kan ook. Logisch dus dat men het niet precies weet, maar dat het een schatting is. Je kan ook veel afleiden uit de sporen. En het aantal aanrijdingen met wild. Of zoals voor een paar jaar terug, als de zwijnen gewoon door je dorp lopen en de tuinen eraan gaan. Dan weet je ook dat er dat jaar veel zwijnen zijn.

Als je het stuk leest, dan zie je dat het wel steeds meer als een probleem wordt gezien, omdat voor afschieten van wild steeds meer onderbouwing wordt gevraagd vanuit de maatschappij en ze die dus helemaal niet kunnen geven. Dus wij van wc eend ..... dat gaat niet lang meer zo zijn, heb ik zo maar het idee.

Klopt, zonder goede onderbouwing mag wild niet worden afgeschoten. Dat betekent dus dat als er wel wild wordt geschoten, daar ook een goed onderbouwde reden voor is. :)*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:57

Ik begrijp niet echt wel stuk je bedoelt wintu. Dat maakt reageren lastig.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:03

anjali schreef:
SusanH schreef:

Anjali, er is een groot verschil tussen mensen die in Nederland met vergunning jagen en bijvoorbeeld stropers. Deze laatste groep, die alleen dood voor de 'sport', mag van mij ook geschoten worden. Dat soort mensen geeft ook niets om het behoud van de soort. Dat zie bijvoorbeeld ook terug in jacht op tijgers en neushoorns en is eeuwig zonde.

In Nederland mag alleen met een doel geschoten worden, dus om overlast (o.a. Aanrijdingen) te voorkomen en om ervoor te zorgen dat wild populaties gezond blijven en dus ook de wintermaanden, als het voedselaanbod schaars is goed doorgekomen. Er wordt dus ook geschoten om dierenleed te voorkomen. En dat is een groot verschil!

En als dat geschoten wild dan ook weer gegeten kan worden, is naar mijn mening alleen maar mooi. Je weet in elk geval zeker dat dit dier een vrij leven heeft gehad, wat je niet van al het slachtvee kan zeggen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:09

anjali schreef:
@Dreamboy: Volgens mij zijn er wel dierenparken die wat voor wolven hebben. Als ze zodoende achter omheiningen zitten kan dat leuk zijn voor hen en voor hun liefhebbers. Ik heb zoiets (lang geleden) wel eens op de tv gezien met hun eigenaren die er nogal contact mee hadden. Leuk voor hen. Mijn totemdieren zijn het niet...

Dat is geen dierenpark, maar een dierentuin. Bij het voorstel dat jij aangeeft krijg ik een soort Oostvaarderseplassen déjà vu. Liever niet eerlijk gezegd.

Overigens vraag ik mij af wat mensen toch tegen jacht hebben. Er is inderdaad een categorie mensen met jachtacte die daar alleen gebruik van maakt om met kerst een zelfgeschoten haas op tafel te kunnen zetten. Maar de jagers die ik ken doen echt aan beheer. Weten precies wat er in het veld loopt aan dieren en schieten absoluut niet alles dat beweegt omdat het mag. Integendeel.
En wat ik erg mooi vind is hoe ze de honden trainen en proeven houden.
Ik eet vegetarisch, maar als ik voor mijn gezondheid vlees zou moeten eten kies ik liever voor een stuk wild dan wat er in de supermarkt ligt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:17

anjali schreef:

Er zijn inderdaad wolven parken, maar dit loopt uiteindelijk nooit goed af. Het was volgens mij in Zweden dat men een roedel wolven pups met de hand had groot gebracht en waar bezoekers konden komen kijken. Tenwijl de pups opgroeiden werden echter steeds minder verzorgers als dominant geaccepteerd en kwamen er ook steeds meer incidenten met bezoekers voor. Er was 1 vrouw die lange tijd door heel de roedel als dominant werd beschouwd, zij ging als een van de weinige ook alleen het wolven verblijf binnen. Maar uit eindelijk is ook zij door de roedel aangevallen en heeft dit niet overleefd.

In Nederland waren enkele jaren geleden nog 2 wolven in de dierentuin ontsnapt. Na het vangen werden zij weer bij de roedel teruggeplaats. Slecht 1 van wolven heeft het overleefd nadat ze door de roedel werden aangevallen. De ontsnapte wolven probeerden de roedel te verlaten nadat er een machtsstrijd ontstond, zoals dit normaal ook in het wild gebeurd. Maar doordat de dieren niet zelf konden vertrekken liep dit dus niet goed af...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:01

journee schreef:
Wintu schreef:

Klopt, zonder goede onderbouwing mag wild niet worden afgeschoten. Dat betekent dus dat als er wel wild wordt geschoten, daar ook een goed onderbouwde reden voor is. :)*

Ze geven zelf aan dat hun onderbouwing gestoeld is op natte vingerwerk, op een gok. En die onderbouwing die ze geven, wordt dus steeds minder geaccepteerd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:03

SusanH schreef:
Ik begrijp niet echt wel stuk je bedoelt wintu. Dat maakt reageren lastig.

Oh sorry Susan H, ik heb het over het faunabeheer plan voor de provincie Drenthe, 2024-2029. En dan gaat het over reewild.

Die kun je onderstaande pagina vinden

https://drenthe.faunabeheereenheid.com/faunabeheerplan/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:19

Als je zoekt op wildtelling via Google vindt je een pdf bestand van de KNJV ( jagers vereniging) daarin staat precies uitgelegd hoe tellen in zijn werk gaat. Dan wordt een en ander wel veel duidelijker :j

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:23

SusanH schreef:
Als je zoekt op wildtelling via Google vindt je een pdf bestand van de KNJV ( jagers vereniging) daarin staat precies uitgelegd hoe tellen in zijn werk gaat. Dan wordt een en ander wel veel duidelijker :j

Hier in de omgeving gaat het op een vreemde manier, op het middaguur met loslopende honden en een hoop gepraat. Met mensen die in Limburg wonen oa. En die andere mensen vragen waar de reeën zitten. Dan heb je nog een groepje die komen hun auto niet uit, ook zo raar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:47

Dat is niet exemplarisch voor wildtellingen. Mijn moeder mocht in 2023 mee zwijnen tellen, die kreeg een vast bosperceel met 1 ander, ervaren persoon. Gewoon stil zitten, niet praten of op fluistertoon. Loslopende honden mee als je reeën gaat tellen is echt dom. Als er iets verstorend werkt zijn het loslopende honden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:50

Onali schreef:
dierenfan schreef:
Sommige dingen moet je blij mee zijn en verder met rust laten :D :o

Ken je die meme met die spin? Dat je weet dat er een verstopte spin is is enger/ ongemakkelijker dan wanneer je hem ziet.

:+

[ [url=m/AWbQEx.jpg]Afbeelding[/url] ]

De eerste week had ik best stress maar na een week geen zichtmeldingen in wijde omgeving krijg je echt weer rust terug. Inmiddels maand later ben ik niet zo bang meer dat hij opeens wederom tussen mijn paarden loopt ;)
Ik ga echter geen navraag doen. Beter niet te weten waarom deze wolf spontaan volledig kwijt is dan hoef ik er ook nooit om te liegen. Het belangrijkste is dat hij kwijt is al wekenlang. Misschien diep Brabant in, misschien verzopen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 21:34

Je moet er inderdaad ook niet te veel de nadruk opleggen dat hij weg is.

Kwam vandaag ook sporen tegen, maar ik kon op dat moment niet mn tijd nemen om te onderzoeken of het een wolf of een grote hond was geweest.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 05:58

Inmiddels worden er toch weer links geplaatst, o.a. naar facebook die niet voor iedereen toegankelijk zijn. Graag even een beknopte samenvatting toevoegen bij zo’n link. ‘Zie Facebook’ is dus niet voldoende :).

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:16

balance schreef:
Inmiddels worden er toch weer links geplaatst, o.a. naar facebook die niet voor iedereen toegankelijk zijn. Graag even een beknopte samenvatting toevoegen bij zo’n link. ‘Zie Facebook’ is dus niet voldoende :).

Behalve Pillow vermeldt iedereen er toch netjes een beknopte beschrijving bij inmiddels?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:07

9 januari 2024
In de hoek Veneburen tussen Elsloo en Makkinga (gemeente Ooststellingwerf, provincie Friesland) ligt een aangevreten schaap. Hek ligt hier ook plat.
Is een grote koppel heideschapen.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Meldingen wolven in Westerveld en ruime omgeving (Noord Nederland)

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!
Bron meldingen wolven in Westerveld

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:55

pluisje88Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:01

Dank! Mijn paarden staan daar en het is nu allemaal even heel onzeker. Voor de paarden krijg je uiteraard niks maar mijn stal eigenaar heeft zelf schaapjes. Ik zal het even doorsturen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:26

journee schreef:
Wintu schreef:

Ze geven zelf aan dat hun onderbouwing gestoeld is op natte vingerwerk, op een gok. En die onderbouwing die ze geven, wordt dus steeds minder geaccepteerd.

Verder allemaal wetenschappers hier en eten broodje aap voor lunch _O- _O-