Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:33

Dees90 schreef:
Ze is overigens nog maar 2 jaar en 3 maanden, is dit indien het daadwerkelijk bokvoet / beervoetig is nog te corrigeren door een goede hoefsmid? Overigens waren haar hoeven wel lang / niet mooi bekapt vond ik.

Nee er is alleen nog wat aan te doen in de veulentijd. In hoeverre het echt een bezwaar is hangt af van de mate waarin het paard "ongelijk" staat. Is er een hoogteverschil dan zou ik hem echt laten staan. Dat leidt zeker tot problemen later.

Persoonlijk zou ik een paard met zo'n voetje niet kopen.

Waar laat je de pony keuren trouwens?
Misschien nog een idee om even advies te vragen aan je eigen smid?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:39

Corrigeren naar een normale stand is al een gepasseerd station op die leeftijd. Ik zie RV ook een afwijkende stand op de foto’s. Alleen kan een foto een vertekend beeld geven. Dus of het een bokvoet, beervoet of graasvoet is kan de DA je beter vertellen. In ieder geval houdt een afwijkende stand vaak wel in dat je paard wat blessuregevoeliger kan zijn, er sneller sprake kan zijn van slijtage en dat de hoefsmid met een kortere interval langs moet komen ten opzichte van een paard met correcte stand. Aangezien ze nog niet in het werk staat, is het koffiedik kijken of je er meer zorg van zal hebben. Er lopen genoeg paarden rond met afwijkende standen waar geen noemenswaardige issues mee zijn. Het risico op problemen is alleen groter. Of je zo’n risico wil nemen zal je zelf moeten afwegen.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:42

Babootje schreef:
Dees90 schreef:
Ze is overigens nog maar 2 jaar en 3 maanden, is dit indien het daadwerkelijk bokvoet / beervoetig is nog te corrigeren door een goede hoefsmid? Overigens waren haar hoeven wel lang / niet mooi bekapt vond ik.

Nee er is alleen nog wat aan te doen in de veulentijd. In hoeverre het echt een bezwaar is hangt af van de mate waarin het paard "ongelijk" staat. Is er een hoogteverschil dan zou ik hem echt laten staan. Dat leidt zeker tot problemen later.

Persoonlijk zou ik een paard met zo'n voetje niet kopen.

Waar laat je de pony keuren trouwens?
Misschien nog een idee om even advies te vragen aan je eigen smid?

Er komt een arts van een kliniek uit de omgeving waar de pony vandaan komt (niet de arts van de huidige eigenaar).
Zelf heb ik momenteel geen eigen smid oid want rij alweer jaren paarden van anderen. De hoefsmid van het paard waar ik momenteel op rij vind ik zelf niet zo fijn.

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:51

Is geen bokvoetje hoor. En kan tot 6 prima nog wat onderuit gezet worden. Nee ik zie hier niet perse drama in(is minimaal vanaf foto). Succes met keuring en stuur eventueel nu al foto's naar je smid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:17

Dees90 schreef:
Er komt een arts van een kliniek uit de omgeving waar de pony vandaan komt (niet de arts van de huidige eigenaar).
Zelf heb ik momenteel geen eigen smid oid want rij alweer jaren paarden van anderen. De hoefsmid van het paard waar ik momenteel op rij vind ik zelf niet zo fijn.

Dat (onderlijnd) is in ieder geval al een goede beslissing :)
Je zou ook nog eens advies kunnen vragen door de foto's op te sturen naar een andere DA. Of bij hoofcare (https://www.hoofcare.nl)
Ik ben het overigens niet eens met stal Nollie.
Het ene voetje is beervoetig (dus wat weker gekoot en een gebroken voetas naar voren) het andere voetje normaal. Het is geen 'normale' bokvoet. Volgens mij leidt dit altijd tot verschillen in de belasting.
Ook als de arts die komt keuren hier niet zo moeilijk over doet zou ik hier wel kritisch op zijn.

Op de website van hoofcare.nl wordt uitleg gegeven over de verschillende been/voetstanden.
Zo kun je ook zelf beoordelen hoe de pony staat.
http://hoofcare.nl/voet-en-beenstanden/
Ook daar wordt vermeld:
Een hoefsmid die zijn vak verstaat zal de stand van been en voet niet veranderen na de leeftijd van 3 jaar (na 3 jaar zijn de groeilijnen van de botten gestabiliseerd en kunnen daarom niet meer veranderd worden).
Er zijn teveel paarden die worden veranderd en nadien problemen krijgen omdat de gewrichtsvlakten niet goed op elkaar inwerken dit als gevolg van “correcties”.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-06-22 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:18

Ik zou dit soort voetjes op de foto willen hebben, maar ik denk dat ik hem zelfs al zou laten staan hierom. Het is gewoon een mogelijk gebrek, waarbij hij nu glansrijk door de klinische keuring kan komen, maar het zal altijd een zwak punt blijven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:21

Earth schreef:
Ik zou dit soort voetjes op de foto willen hebben, maar ik denk dat ik hem zelfs al zou laten staan hierom. Het is gewoon een mogelijk gebrek, waarbij hij nu glansrijk door de klinische keuring kan komen, maar het zal altijd een zwak punt blijven.

Precies, het kan goed dat hij klinisch goed door de keuring komt maar op langere termijn problemen gaat krijgen doordat hij zich scheef belast.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:24

Babootje schreef:
Earth schreef:

Precies, het kan goed dat hij klinisch goed door de keuring komt maar op langere termijn problemen gaat krijgen doordat hij zich scheef belast.

Ja en daarbij vind ik hem ook niet geweldig in de bovenlijn, dus zal me niks verbazen dat hij daar ook problemen in kan krijgen. Doet me denken aan het paard Krisje B waar het topic over loopt. Beenproblemen en rugproblemen gaan toch vaak samen helaas. Ook voor een haflinger :)

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:48

Earth schreef:
Ja en daarbij vind ik hem ook niet geweldig in de bovenlijn, dus zal me niks verbazen dat hij daar ook problemen in kan krijgen. Doet me denken aan het paard Krisje B waar het topic over loopt. Beenproblemen en rugproblemen gaan toch vaak samen helaas. Ook voor een haflinger :)

Wat zie je aan haar bovenlijn?

Voor de rest, ik lees en zie jullie opmerkingen / adviezen allemaal hoor, waarvoor dank :)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:49

Over paarden kopen met afwijkende beenstanden gesproken. Hoe kijken jullie aan tegen een paard wat bijvoorbeeld een behoorlijke franse of toontredende stand maar wel met gelijke voeten? laten jullie daarop staan?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:53

Nja de 2e foto is een beetje rottig genomen van onder, maar ze lijkt wat week in de rug. En wat ik sowieso altijd een nadeel vind van de modern gefokte haflingers, is het steile kruis. Maar ik vind dat op de laatste foto al minder trouwens, maar dat is ook niet helemaal goed te beoordelen.
Dit is overigens allemaal geen kritiek hoor, ik vind het een interessante discussie :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:18

Het valt me wel op dat mensen zoeken naar het perfecte, foutjesloze paard.
Terwijl er zat kleine afwijkingen zijn waarmee een paard prima kan functioneren.
Vroeger werd daar lang niet zo stipt op gelet en was het toch net iets meer lol met de knol hoor naar mijn idee. Zat paarden die tot op hoge leeftijd meegingen ondanks maaiende voorbenen of een blokhoefje en dergelijke. Het zijn toch dieren, geen dingen (zoals een auto die helemaal in orde is).
Ik vraag me dan ook af, waar blijven die vele paarden en pony’s met minimale afwijkingen?
Alsnog bij minder veeleisende eigenaren of gaan paarden met een kleine bemerking ‘weg’? (Slacht of buitenland?)

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:19

Earth schreef:
Nja de 2e foto is een beetje rottig genomen van onder, maar ze lijkt wat week in de rug. En wat ik sowieso altijd een nadeel vind van de modern gefokte haflingers, is het steile kruis. Maar ik vind dat op de laatste foto al minder trouwens, maar dat is ook niet helemaal goed te beoordelen.
Dit is overigens allemaal geen kritiek hoor, ik vind het een interessante discussie :)

Nee zo zie ik het ook niet, vind het ook leerzaam en goed om elkaar alert te hebben op bepaalde zaken, zijn ook geen pakjes boter die je koopt.

Ik vind het zo spannend, ik vind haar zo leuk, contact gehad met de fokker en hengstenhouder, foto’s gehad en filmpjes, informatie over de ouders en lijnen ervoor, echt zonde als het niet goed is :(

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:23

Earth schreef:

Dat is wel erg vergezocht hoor. Die halsproblemen vergelijken met een bouw van rug die misschien niet ideaal is maar ook nog volop in de groei.
Die hals problemen zie je niet aan de buitenkant, dus dat paard vergelijken met deze heeft geen nut en de beenproblemen komen vaak pas later erbij.

Goed opletten op het voetje en het zelf nog eens extra benoemen bij de da, ja slim. Succes alvast!

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:25

MyWishMax schreef:
Earth schreef:

Dat is wel erg vergezocht hoor. Die halsproblemen vergelijken met een bouw van rug die misschien niet ideaal is maar ook nog volop in de groei.
Die hals problemen zie je niet aan de buitenkant, dus dat paard vergelijken met deze heeft geen nut en de beenproblemen komen vaak pas later erbij.

Goed opletten op het voetje en het zelf nog eens extra benoemen bij de da, ja slim. Succes alvast!

Ik vond haar ook nog niet helemaal top qua lijnen op dit moment, maar zag op haar rug ed persoonlijk niks geks, ik zag gewoon een jonge pony nog van 2 jaar en 3 maanden die nog lekker moet groeien en beetje uit verhouding is momenteel.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:26

Marigold ze willen het perfect voor zo min mogelijk. Dat is tegenwoordig helemaal in lijkt wel. Pony word al afgekraakt op foto's /films alvorens in real live gezien te hebben.

Foto's maken of breken een pony terwijl in real live het compleet anders kan zijn.

Leuke haf en zou me niet zo'n zorgen verder maken zo van wat ik dan op de foto's zie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:29

Je huurt een da in voor een keuring om zijn professionele mening te horen, dus daar zou ik op vertrouwen. En dan mag je evht wel dingen vragen hoor. Over dat voetje en alle andere dingen die je wilt weten. Ook of hij het verstandig vindt om een foto te maken bijvoorbeeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:29

Flevolander schreef:
Over paarden kopen met afwijkende beenstanden gesproken. Hoe kijken jullie aan tegen een paard wat bijvoorbeeld een behoorlijke franse of toontredende stand maar wel met gelijke voeten? laten jullie daarop staan?

Een beetje Frans of een beetje toontredend zou ik niet zo erg vinden. Maar erg afwijkend geeft ook eerder slijtage aan gewrichten. Bodemnauw vind ik weer niet fijn ivm aantikken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:30

Ik zou wel kritisch zijn op het voetje.

Ik hoef geen perfect paard, maar wel een die gelijk op de voeten staat en geen afwijkende hoef/beenstand heeft.
Heb daar veel teveel narigheid mee zien gebeuren. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:33

Zoals je aan twee van mijn vorige paarden kan zien, laat ik geen paard staan op een vreemde rug of gekke bovenlijn... bij verzonken of week :+
Mits ze het lichaam goed gebruiken en de rug flexibel is en kunnen opbollen.

Exceem (mits het dat is) zou voor mij wel een ding zijn.

Hoefje zou ik goed benoemen en goed op de foto laten zetten bij keuren. En goed doorbespreken net de keurende VA wat jouw doel is met het paard, dan kan hij je ook een goed advies geven of het paard past bij je doel qua lichaam en eventuele op of aanmerkingen.
Verschil in hoeven kan soms ook helemaal geen problemen geven, hoogte verschil of verschil in botstand is dan al wel weer iets linker dan alleen verschillende grootte oid.

Rug/nek zou ik ook op de foto zetten in dit geval.
Soms kan een onbeleerd paard heel erg hangen in de ingewanden, waardoor een rug er slechter uit ziet dan hij is.
Was bv bij Jam ook zo... die had geen mooie bouw, maar was wel goed in de beweging er van en was ook flink te verbeteren.

Bij aankoop net ohz
Afbeelding

Naar een paar maanden gereden met extra aandacht voor ruggebruik (ook medical taping voor buikspiergebruik gedaan).

Afbeelding

(Expres wel wel een foto in rust gepakt... want zodra er beweging in kwam leek hij de meest perfecte bouw te hebben die er bestond _O- )

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:34

MyWishMax schreef:

Niet vergeten ook SME te benoemen ivm de afgeschuurde manen.
Ik zou ook een verkoopcontractje opstellen en dit benoemen als verkoopvernietigend. Dat is nl niet vanzelfsprekend.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:56

Wauw c_alsemgeest, die is netjes ten positieve ontwikkeld / getraind zeg!

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:58

Dees90 schreef:
Earth schreef:

Nee zo zie ik het ook niet, vind het ook leerzaam en goed om elkaar alert te hebben op bepaalde zaken, zijn ook geen pakjes boter die je koopt.

Ik vind het zo spannend, ik vind haar zo leuk, contact gehad met de fokker en hengstenhouder, foto’s gehad en filmpjes, informatie over de ouders en lijnen ervoor, echt zonde als het niet goed is :(

[ [url=m/cRZzdN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik hoop echt dat ze goed is voor je gebruiksdoel en je er straks veel plezier aan kan beleven met je dochter. Ik begrijp je enthousiasme in je zoektocht, maar het is gewoon niet handig en netjes om al zoveel informatie te delen op een openbaar forum als de pony nog niet van jou is. Want wat als de keuring niet positief uitpakt? Dan staat de pony hier in geuren en kleuren besproken met alle bokt diagnoses van eczeem tot bokvoet, tot mogelijk vreselijke halsproblemen wegens de bovenlijn van een pony die daar de komende jaren nog niet op uitgegroeid is. Op de advertentiefoto’s, die ik op basis van alle info makkelijk kon vinden, zou het voetje RV me trouwens niet eens opgevallen zijn.

Is er straks sprake van een afwijking waarbij jij het risico niet aandurft maar de pony is wel geschikt voor de sport, staat de volgende koper die dat risico verwaarloosbaar vindt misschien met dit topic in de hand om eens flink af te dingen. Vragen stellen kan, maar vraag in het topic of iemand wil meekijken en deel de info via PB. Er zijn hier genoeg bokkers die hun ongezouten diagnoses en prognoses via PB met je willen delen hoor. En ook genoeg die je alleen attenderen op dingetjes die lijken op te vallen misschien wat extra aandacht mogen krijgen bij de keuring, want ja, niet alle bokkers zijn gezegend met rontgen-ogen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 16:42

Dat zou dan een risico zijn op basis van het dierenartsadvies. Betekent dat dat gewoon niet goed is. Dat zou dan bij elke DA worden opgemerkt. Dus of het dan hier besproken is of niet maakt dan geen verschil.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 16:56

Heath heeft hierin wel een punt. Netjes is het inderdaad niet.

Zou als verkoper hier ook niet blij van worden