Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:30

Apple : Fijn je nieuwe bijrijder!!! Ziet er prima uit hoor :)

Dawson : fijn dat de tanden weer goed zijn!

Zoe : gefeliciteerd met je knappe paard!

Patty : Ziet er goed uit met baby!

Mirjam : braaf paard! Zou wel proberen je been wat te minderen, je blijft continue (hard) aan het drijven waardoor je paard op een gegeven moment je hulp gewoon zal negeren. misschien feller maken op je stem met longeren? Draven is draven.
Spoiler:
En las tijd terug dat paarden hele gevoelige huid hebben, beetje aaien is wel net zo fijn dan hard klopjes geven :7

mirjamalvaro

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:32

Ja klopt. Dacht ook dat ze veel langzamer liep. Even aanpassen. :=
Ach ja was even enthousiast, sorry. Normaal beloon ik met een kriebel door manen. :+

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:35

@Dawson, die jonge paarden die wisselen zijn echt een ramp soms :P

@Pattypaard, dat gaat dan al heel goed voor die tijd onder het zadel! Zo'n gecontroleerd parcourtje doe ik je niet na :P
Niet echt ideaal die omstandigheden, maar leren ze wel veel van zeggen we dan maar!

@Mirjam, inderdaad iets minder met je been doen. Ik zie dat je met een zweepje rijdt, ik zou wat eerder een je zweep aanleggen/tikje geven als ze niet reageert ;)
Maar verder ziet het er netjes uit hoor!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:36

Ja gewoon 1 keer aandraven en dan zou ze op tempo moeten blijven, anders heb je straks ellende van je eigen fouten en dat wil je ook niet. Mocht ze echt terugvallen zou ik proberen dat ze scherp blijft op het klikken.

Hier is het ''Lina, stappen.' Als ze dan niet gaat stappen (wat meestal wel gebeurd) dan klik ik 1 keer met mijn tong is ze direct wakker en stapt ze direct. Draven net zo 'Lina, drrrrrraf'. gebeurt het niet, weer klikje en is ze weer goed wakker en goed tempo draven. Zo consequent/minimaal mogelijk met je hulpen zijn, dan reageren ze ook het beste vind ik. Mocht ze dan nog niet willen kan ik de zweep nog pakken maar die heb ik nog nooit nodig gehad, zit nog net niet in plastic :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:37

Bowo dat doe ik ook al. Maar wil graag dat ze gaat leren dat been naar voren is. :Y)
Maar kan dus sowieso minder obdersteunen volgende keer. Ze loolt veel voorwaartser dan het voelt.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:40

Beloon je ook met je stem als ze wel goed reageert op je been? Dat kan ook heel goed helpen!

Maar filmen is wel fijn om voor je zelf ook een beeld te hebben bij wat je voelt. Ik ging juist veel langzamer dan ik dacht toen ik het filmpje van mezelf terug zag xD

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:42

Jep doe veel met stem. Voorwaarts, terug, belonen. En hulp vanaf de grond als we er niet uitkomen samen. :')

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:09

Ohh die wordt heeeerlijk braaf denk ik :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:15

Ja he. En dan te bedenken dat we eerst steeds dachten dat zij echt naar de prof gebracht moest worden. :')

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:20

We hebben hier ook nog een andere 4 jarige staan, die merrie die moest revalideren, maar ik denk dat we die ook niet zelf zadelmak gaan maken straks, die staat in de wei al elke keer recht overeind en met 4 benen in de lucht te springen. Daar ga ik niet op in ieder geval xD (maar hoef ik ook niet, deze is van mijn zus)

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:58

mirjamalvaro; Ja dat was zeker spannend haha, menig (jong) paard kan je dat niet mee doen denk ik.

Ziet er leuk uit! Doet ze braaf he! Hoewel ik je gevoel van 'moeten' drijven wel kan begrijpen. Het lijkt alsof ze loopt alsof ze elk moment kan terug vallen. Voor mijn idee loopt ze niet voorwaarts genoeg. Ik zou persoonlijk meer een contactteugel proberen te hebben ipv zo los van voren en haar goed vooruit zetten, dat je echt die voorwaartse drang voelt maar wel controle hebt over richting en beter voelt wat er gaat gebeuren. Liever te hard dan te rustig, gas erop. En dan been er tegen en alleen wat doen als ze terug komt. Komt ze te vaak terug, duidelijker zijn. Ze hoeft zich natuurlijk niet te overrennen maar die voorwaartse drang is zo belangrijk, dan kom je uiteindelijk ook pas aan rijden toe.
Snap dat dat nu uiteraard lastig is in dit stadium en dat je ook aan het verkennen bent, maar juist zo ontzettend belangrijk voor de toekomst.
Van achteren naar voren rijden begint hier al toch :P. Klinkt altijd heel makkelijk vanaf de zijlijn ;).

Nynkster; Dankje!

Bowo; Thx! :D Ook ontzettend blij mee! Haha idd, handig is het niet maar leren doe je er zeker van! Precies een van de redenen dat ik haar gekocht heb. Met proefrijden ook wat lage sprongetjes gemaakt en dat voelde so safe en gecontroleerd al dat ik dacht, dat moet ik hebben!
Dat wordt dus ook een leuke die 4 jarige haha. Kan je nog goed gaan verrassen!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:36

Mijn instructrice zegt altijd dat als jij denkt dat het paard te langzaam gaat (en dus steeds aandrijft) terwijl het paard helemaal niet langzaam loopt dat het een impuls probleem is.

Mirjam, ziet er goed uit. Maa probeer echt je benen stiller te houden. Als je wil dat je paard reageerd op je been moet je ze er niet "doof" op maken. Consequent zijn en zweep erbij. Niet iemand met een zweep vanaf de grond. Je bent zelf aan het rijden. Ik zie dat bijna elke ruiter elke pas aan wil drijven, zelfs in de Z. Dit is zo jammer.. Krijg je ook les?

Pattypaard wij hebben 14 paarden thuis. 9 pension paarden , mijn moeder een paard (die is drachtig gescand,KWPN) en een twenter. Ik heb zilver en 2 shets :)
Pff klinkt als een gespannen rit! Gelukkig nijs gebeurd en alleen maar een goeie oefening! Mooie foto's!

Dawson hihi sorryyy komen nog veeel meer aan!
Altijd goed, naar de tandarts

Xapple fijn dat het maar voor even is :)

Weer welkom terug zoe. Hij is zo knap he <3

Bowo super zeg!!

Zo weer les :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:46

Bowo schreef:
We hebben hier ook nog een andere 4 jarige staan, die merrie die moest revalideren, maar ik denk dat we die ook niet zelf zadelmak gaan maken straks, die staat in de wei al elke keer recht overeind en met 4 benen in de lucht te springen. Daar ga ik niet op in ieder geval xD (maar hoef ik ook niet, deze is van mijn zus)

Hahaha, hier zelfde verhaal, maar toch wil ik het zelf doen. Grondwerktraining doet wonderen, worden ze in hun hele doen en laten rustiger van.

Kabayo, wat een gelukkig zeg, al die paarden aan huis. Mijn droom!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:10

Kabayo euhmmmm we hebben het hier over jonge paarden die de hulpen nog moeten leren?! Tuurlijk mag je daar wel hulp vanaf de grond voor hebben.
En nee met een paard waar ik pas 4x opgezeten heb en vandaag voor het eerst los ga, les ik nog niet. :=

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:19

Ik snap Elina haar reactie wel, je wil toch dat ze vooruit gaat op jou? NIet op degene die in het midden staat.
En les is nog niet eens gek hoor, die mensen hebben vaker paarden beleerd en kunnen wel helpen met hoe je dingen het beste aanleert of aanpakt. Dus volgens mij is het geen rare vraag toch? :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:22

mirjamalvaro schreef:
Kabayo euhmmmm we hebben het hier over jonge paarden die de hulpen nog moeten leren?! Tuurlijk mag je daar wel hulp vanaf de grond voor hebben.
En nee met een paard waar ik pas 4x opgezeten heb en vandaag voor het eerst los ga, les ik nog niet. :=

Ik heb nog nooit iemand zien beleren met een longeerzweep vanaf de grond maar oke. Kan je beter zelf een zweep hebben.
Sorry ik hou hier niet bij hoevaak iemand op een paard heeft gezeten.
Les kan best hoor. Eerste 5 keer rijden had ik ook les. Aangezien de instructeur het paard beter ziet dan ik...

Sbravour ze staan bij mijn ouders. Dus officieel niet bij mij thuis haha. Woon nu bijna een jaar samen :)

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:24

Ik vind hulp van de grond ook nog niet zo gek hoor. Zie ik hier ook overal gebeuren de eerste keren. Vooral omdat je de link kan gaan leggen met een hulp van de grond op je beenhulp. Waardoor je weer kan uitbouwen met reageren op enkel je beenhulp en je grondhulp compleet weg kan gaan laten. Dat stukje moeten ze toch echt ergens van leren.
Sommige paarden snappen het zo ook al snel maar de ander heeft die begeleiding nog wel net nodig :).

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:26

Ik heb dat echt nog nooit gedaan. bij geen enkel paard.
Als het longeren goed bevestigd was ging het zo. gewoon de hulpen die je met longeren gebruikt (zonder zweep) herhalen ohz en dat combineren met been geven.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:28

Ik zie niets anders dan dat de profs dat juist wel doen. Het is dan niet dat ze contineu met de zweep meppen. Maar wel helpen om het paard voorwaarts te houden. Want voorwaarts is het belangrijkste.
Ze krijgt gewoon lekker de tijd om de hulpen te leren. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:28

Ik heb het ook op de manier van Mirjamalvaro gedaan. Eerst alleen degene die longeert aan de ‘leiding’ en alleen zelf meehobbelen zeg maar. Toen dat goed ding steeds meer afbouwen en minder leunen op degene in het midden en het paard laten wennen aan de been en stemhulpen van de ruiter. Rustig aan stap voor stap wennen.

Iedereen zijn manier.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:30

Ach ieder doet het op zijn eigen manier. Moet ieder zelf weten. Ik zou niet blij worden met iemand in de bak met een zweep met bedoeling om vooruit te jagen en dat mijn paard daardoor bang gaat worden van iemand in de piste. Ken er wel meer die hem compleet flippen als er iemand midden in de bak staan... Ik leer een paard geen hulpen door een longeerzweep.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:31

Maar het ligt ook aan de manier van zadelmak maken of je een zweep nodig gaat hebben, die mensen als gert van t hof hebben inderdaad hulp van de grond nodig om het paard vooruit te houden de eerste (paar) keer, maar als je vanuit rust zadelmak maakt en je paard op stemhulpen reageert, heb je al een stuk minder tot niet nodig.

Les ben ik ook wel echt een voorstander van, ik heb de eerste keren ook telkens les gehad, juist omdat die basis zo ontzettend belangrijk is. Nu staat mijn moeder (ORUN instructrice) meestal echt les te geven en soms meer erbij om af en toe even een tip te geven en soms staat mijn vader erbij en is mam er niet en hij geeft soms ook wel eens een tip, bijvoorbeeld over neusje meer eruit of tempo omdat ik dat soms nog moeilijk vind om aan te voelen met dit paard en dat weet pa ook, maar hij is meestal wel stil verder, dus dan rijd ik wel meer voor mezelf.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:32

Daarom flippen ze dan ook als je het wel doet Kabayo :P
Er is ook nog zoiets als een middenweg daarin. Een paard moet niet bang zijn/worden van een zweep. Net als dat ze niet moeten wegrennen voor je been maar er wel op moeten reageren.

Maar sowieso, ieder zijn eigen manier inderdaad!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:33

Pattypaard schreef:
Daarom flippen ze dan ook als je het wel doet Kabayo :P
Er is ook nog zoiets als een middenweg daarin. Een paard moet niet bang zijn/worden van een zweep. Net als dat ze niet moeten wegrennen voor je been maar er wel op moeten reageren.

Maar sowieso, ieder zijn eigen manier inderdaad!

Haha ja klopt hoor. Iedereen moet het zelf weten. Denk niet echt dat er een goed of fout is met hoe je het doet. Als het maar met beleid is

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:35

Huhhhh vooruitjagen? Nee joh. Enkel net als bij longeren. Word helemaal niets gejaagd.
Xapple en ik doen het blijkbaar zo en jullie anders. Goed toch. Zijn meerdere wegen naar Rome.
Vind les nu zonde. Bulk niet bepaald van het geld. Eerst de hulpen erop zetten daarna zien we weer verder.