[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 15:55

En minder krachtvoer/suikers/zetmeel dus sowieso al kalmer. Mag stalbaas zeggen minder voeren maar da doet hij niet.
Dusja ik ben overtuigd dat limo en spirit ook door al dat voer heviger zijn in reacties/gedrag.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:01

Te veel krachtvoer met de verkeerde verhoudingen zal inderdaad ook niet meehelpen. :) mag je ook niets klaar zetten in bakjes bij de box ofzo? Ik had altijd van die diepvriesbakjes waar ik het voer in klaar zette, due stonden bij mijn box of in een linnen tasje aan de voorkant van de box.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:02

Klinkt super goed zou zelf ook wel zo'n plekje willen. Hopen dat het iets wordt!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 17:23

Ik denk dat de paardjes gewoon blij worden van veel beweging en daar al rustiger van worden.Was het geen probleem dat Spirit nog hengst is of ga je die nog laten castreren voor je er heen zou gaan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 17:36

Komt nog een hengstveulen dus nee geen probleem. Maar castratie is dinsdagmiddag al gepland

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 17:37

Klinkt als een hele fijne plek Art, zal qua prijs misschien ook wel gunstiger zijn dan je huidige stal? Veel buiten is natuurlijk helemaal geweldig voor die beesten :D Ik heb 1 van mijn paarden op een paddock paradise staan, heerlijk om te zien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 17:41

Ghostattack schreef:
Klinkt als een hele fijne plek Art, zal qua prijs misschien ook wel gunstiger zijn dan je huidige stal? Veel buiten is natuurlijk helemaal geweldig voor die beesten :D Ik heb 1 van mijn paarden op een paddock paradise staan, heerlijk om te zien.

Het is een win-win situatie
Finncieel scheelt het idd een heel pak. (ongeveer 60% scheelt het in prijs hooi inclusief voor 2 paarden)
En voor de paarden natuurlijk vrije beweging en lekker samen kunnen staan.

Oh en hooi zoveel als je zelf wil. Dus onbeperkt is ook mogelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 18:14

Ben alleen nog aant nadenken welk voer ik ga aanschaffen. Wil ze wel dagelijks een beetje voer geven.

Vitalbix maar hier heeft limo al eens slokdarmverstopping van gehad (at het niet gulzig ofzo, doet die nooit).
Anderzijds hoor ik veel goeds over mijten bodybuilder, zeker niet slecht voor de spieren te behouden denk ik dan. zeker omdat ik weer eerst via grondwerk wil starten met vertrouwd maken van dingen die op en boven hem gebeuren en daarna pas weer rijden. Alles vanuit pure ontspanning en niet opstappen als die toch nog dingen eng vind.

Maar andere opties ideeën zijn ook welkom. Want ik wil liefst 1 voersoort voor beide paarden. (er is een voerton voorzien per huurder (3) om je eigen voer in te doen, er is namelijk ook een klein zadelkamertje)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:19

Ik voer Cavalor FiberForce gecombineerd met Mijten Bodybuilder aan mijn 5-jarige :) Ik ben er absoluut heel tevreden over, maar mijn paard staat ook aardig pittig in training.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 19:31

Bedenk ineens dat ik een probleem heb.
Zadelmaker heeft met mij een afspraak eind maart. Deze is gepland op de huidige stal.
Zou ik het adres nog kunnen laten aanpassen als ik bv volgende weekend al zou kunnen verhuizen?

Iemand die daar ervaring/raad mee heeft?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:35

Dat lijkt mij geen probleem hoor, gewoon even bellen maandag. Zou erg zijn moesten ze daar een probleem van maken

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:38

Ik verwacht dat je probleemloos een nieuw adres door kunt geven hoor. :) even mailen of bellen. Is dezelfde regio ongeveer toch?

Qua voer kun je eens op Voervergelijk.nl rondkijken. Ik hiud zelf bewust het suiker/zetmeel gehalte zo laag mogelijk en voer graan en melasse-vrij. Daarin zijn diverse goede keuzes te vinden. :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:42

Gewoon even bellen en adreswijziging doorgeven! Is vast geen probleem :) Heb ik ook gedaan met mijn zadelmaker, hoefsmid en instructrice :P

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:44

Dat zal geen probleem zijn. Maar je hebt (ws) wel een maand opzegtermijn dus dan sta je nog op je huidige stal?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:07

Klinkt echt als een heel goed plekje!
Ik heb zelf goede ervaring met Cavalor en je zou eens kunnen kijken naar Cavalor Pianissimo.

Heb je geen opzeg termijn?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 20:55

Opzegtermijn geloof ik niet. Iedereen die al weg gegaan is gaat weg zodra ze een nieuw plekje hebben gebonden of bij hen thuis weer de stallen in orde zijn. In contract staat ook niks van een opzeggingstermijn.

Toen ik de draver merrie leasde Ben ik ook van ene dag op de andere gestopt en mijn spullen weggehaald. Een week later limo gekocht en eerst bij kennissen gezet gehad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:05

Ik hoop dat je er terecht kan. Het is je gegund. En wat een mooie tekening

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:46

Dat klinkt echt als een fijne plek :j Mijn pony’s staan ook in een pp (zelfde als de pony van ghostattack) en ik vind ze beide vooruitgegaan ten opzichte van alle vorige stallingen. Ik begon met overdag wat paddock en ‘s nachts op stal, toen 24/7 buiten met schuilstal maar eigenlijk te weinig ruimte en hooi voor het aantal dieren en nu dus PP met onbeperkt hooi.

Wat je zou kunnen doen is in het begin alleen onbeperkt hooi voeren met een vitaminebrokje erbij, bijv Pavo Vital of Marstall Force (maar die lust niet elk paard). Je kunt dat even aankijken wat de voerverandering doet met beiden.
Volgens Ghostattack was haar pony niet dik te krijgen. Op onbeperkt hooi en een beetje Cavalor Strucomix heeft ze nu echter een mooie volle buik. Niet te dik, wel goed gevuld.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor mijn ruin. Die krijgt Marstall force, strucomix en gemalen lijnzaad en dus onbeperkt hooi. Niet te dik, wel goed gevuld.

Als je daarna meer gaat trainen (voor grondwerk is geen krachtvoer nodig) of Spirit krijgt een groeispurt kun je altijd nog wat krachtvoer bij gaan voeren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 23:29

Bedankt voor de leuke berichtjes. Doet me goed :j

Hilary, de Cavalor Fiberforce die ghostattack aangaf Klinkt me ook wel een goede. Heeft veel structuur waardoor ze langer moeten kauwen ook.

Ik weet dat ik Limo heel in begin ook bijna niet dikker kreeg ondanks 24/7 Weidegang en onbeperkt hooi, ik gaf hem toen een hele baal ineens maar hij leek er amper van te eten deed een week over een kleine baal van ik denk max 10kg. Brok voor jonge paarden met een goede schep luzerne eronder.
Toch bleef je zijn ribben zien.

Dat is eigenlijk pas veranderd toen hij op stalling ging en pension aas hem meer gaf dan de andere paarden. Maar soms lijk ik toch nog een terugval te zien en zie ik de ribben weer iets harder. Dat had ik vandaag ook weer namelijk. :?

Vind het juiste voer en de juiste balans erin vinden dus echt heel lastig.
Sowieso gaat hij opknappen van onbeperkt hooi (hooi van 2018 krijgen ze dan nu. En pas vanaf volgende winter wordt hooi ook aangerekend (10€ bovenop weidehuur/paard) omdat ze nu een teveel hebben nog, hadden vorige zomer 90 van die ronde Balen gehooid, een deel verkocht maar nog steeds enorm veel over) en vrije beweging daar ben ik zeker van :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 12:11

*\o/* *\o/* *\o/*
Ik ben geaccepteerd door de medehuurders van de weides

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:23

Gefeliciteerd *\%/*
Wanneer ga je over?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 12:27

Als spirit zijn castratie wond goed genezen is.
Ze zei best wachten na castratie zodat spirit kan "revalideren" in zijn vertrouwde omgeving.

ALs het vlot gaat met de wond volgend weekend.

Het veulen van andere huurster is ook aangekomen. Een Tinker hengstje van 7 maanden. Zou al meteen goede vrienden zijn met de Arabier van 1,5 dus denk dat het dan met limo en spirit ook goedkomt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:29

Gefeliciteerd!
Heb je geen opzegtermijn bij je huidige stal?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:30

Super Art *\o/* !

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:43

Goedzo Art! Op naar een nieuwe start voor jou en de mannen! *\o/*