de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:17

Oeps ziesto x uphill uiteraard haha, ik zat een generatie te ver. Ik zal binnenkort een foto maken van dr buik, ze is echt mega dik! Guusje is 1,75cm, gelukkig is Gotcha wat kleiner, maar ik denk dat er een reus uit komt.

Picassox

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:37

Gotcha is zo'n gaaf dier! Mooi ontwikkelt voor zijn leeftijd!

Ik ben vandaag met George in het bos wezen wandelen. Hij was lekker zichzelf: braaf! :D

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:05

Vandaag precies 4 maanden van mij. 28 januari er voor het eerst op gezeten
Weet dat er aan mijn houding nog best veel mankeert, maar daar wordt hard aan gewerkt door wekelijkse lessen op een ander paard.
filmpje is van vandaag

http://youtu.be/VSkWbmumjHc

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:34

Lekker Picasso!

Syl1612; kan je filmpje hier niet zien, kijk 'm later thuis even!

Sinds vorige week maandag heeft Gibbie linksvoor een dik beentje door een wondje op de hak (zichzelf aangetikt met gek doen). In de ochtend was het dun en in de loop van de dag werd het weer dik, dierenarts vond het ook bijzonder want meestal is het andersom. Stappen en koelen maakte het ook niet dunner en toen het woensdagavond warm werd heb ik een zalf gekregen die ontstekingsremmend en vochtafdrijvend moet werken. Gisteren even contact met hem gehad; been blijft nu hetzelfde en is niet meer warm. Hier was hij blij mee en dat was voldoende resultaat in die dagen tijd. Inmiddels voel je dus wel pees maar zit er nog vocht langs de pees op. Mocht nog 12 dagen blijven smeren om te ondersteunen voor het vocht wat er nog in zit en voor de rest moest het lichaam het zelf doen en vond hij geen antibiotica nodig. Ik mocht het rijden ook weer opbouwen (mocht een paar dagen alleen stappen) dus ik helemaal blij. Kom ik gisteravond, heeft die muts een wondje opgelopen naast de pees, waar het dus dik is, en kan ik die zalf niet smeren daar want dat is vrij huid irriterend. -O-

Vanmorgen toch maar gebeld want ze heeft wel vaker plekjes, maar dat ze het nu weer aan hetzelfde been heeft is toch niet zo handig. Kreeg een andere dierenarts aan de lijn en die heeft een terugbelverzoek neergelegd. Ik ben benieuwd...

Maar ondanks een paar dagen stappen hadden we wel lol! Ik ben een keer zonder zadel het bos in geweest om te stappen. :')

Afbeelding

Maar we namen een verkeerde afslag waardoor we op het fietspad langs de grote weg uit kwamen. :+

Afbeelding
Oeps..

De weg die je daar rechts ziet is de weg naar stal dus viel mee, mijn vriend zit op de fiets voor ons haha.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:01

Grappige foto's Kaitlyn! En stoer dat je dat zonder zadel durft. Ik ben daar te schijterig voor omdat ik geen idee heb hoe het paard daarop zou reageren.

Beterschap met haar been!

@Syl1612: ziet er netjes uit hoor, je filmpje! Zo beroerd is je houding toch ook weer niet? Ik snap heus dat je hier en daar wat op of aan te merken hebt maar wie heeft dat niet?

Ik ga vanmiddag weer met Gideon naar les, zin in!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:28

Afgelopen zondag mijn eerste wedstrijd gehad met Phoebe! Wat was ze braaf. Heerlijk paard hoor. Was heel zenuwachtig van tevoren, maar is allemaal voor niets geweest.

1e proef 186 en net buiten de prijzen, 2e proef 191 en een 2e prijs! En er zaten nog veel verbeterpunten in. Aangalopperen gaat nog steeds niet heel goed, maar eenmaal in galop doet ze het weer heel netjes.

Middendraf (mag zelf wel iets meer blijven zitten)
Afbeelding

Netjes stilstaan (was op parkeerterrein)
Afbeelding

Geen zin meer om stil te staan, hahaha. Maar wel leuke foto
Afbeelding

Helaas schuift m'n zadel nog steeds naar voren, dus van de week wordt de zadelmaker gebeld.

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:53

Setteli mooie punten. Verbaas mij elke keer weer hoe ver sommige zijn.
Zelf ben ik blij als ik nu netjes de bak rond kom.
Galopperen onder het zadel nog niet mee bezig.

Hier ook een zadelschuif probleem. Vijf weken terug zadelpasser zadel aangepast en lag het goed. Nu schuift het weer naar voren en trekt sjabrak ondanks lusjes naar achteren.
Leen nu zadel van mijn stalhoudster die ligt netjes.
Volgende week komt de zadelpasser weer.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:08

Inderdaad grappig om te zien dat de ene net zadelmak is, en de ander gaat regelmatig op concours! :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:15

Nou, ik rij niet eens zoveel hoor. Van de winter nauwelijks, zelfs een stop gehad van 5 weken door geen tijd, slecht weer enz enz.

Nu eindelijk weer wat aan het oppakken, maar ik rij ongeveer 2 a 3 in de week. Afgelopen week voor de wedstrijd iets meer. Maar ze is zo ontzettend braaf, ik kan er na een week niet opzitten zo opklimmen. Maar ik denk dat als ik een ander zadel heb dat ze nog fijner gaat lopen.

En ze loopt hele dagen buiten in de paddock. Nu met dit mooie weer zelfs van 9 tot 9 ongeveer.
Daar blijft ze ook braaf van, hahaha. Met een paar weekjes hopelijk weer op de wei!

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:22

Ik rijd ook 2 a 3 keer in de week en dan een 20 minuten ongeveer.
De mijne is ook superbraaf onder het zadel geeft ze geen bok.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:31

Heb je ook een reden dat je nog niet galoppeert onder het zadel, Syl?

Ik vind het heel leuk om te lezen hoe iedereen met z'n jonge dier bezig is en dat doet iedereen op zijn manier en in zijn/haar tempo.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:39

Ik vind dat ook leuk. Precies wat Anneruth zegt. Ik heb net voor de tweede keer los gestapt en gedraafd met Floor en anderen hebben hun eerste punten al gescoord. Grappig en heel knap ook!

Net als Pradadaan heb ik ook geen haast gehad. Ze mocht lekker uitgroeien, want ik had Otje nog om op te rijden. Helaas heb ik haar drie weken geleden laten inslapen en toen was het logisch om Floor te beleren. Die was er eigenlijk al wel langer aantoe ook.

Ik heb ook nog geen galop gedaan. Ze is nu keer of tien bereden. Gingen jullie ook gelijk galopperen dan? Aan de longe heeft ze er nog best moeite mee op links. Gaat vaak overkruist. Rechts gaat wel goed. Maar ik geloof dat ik er onder het zadel nog even mee wacht :D

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:46

De eerste keer dat ik op Gideon zat heb ik alles gedaan: stap, draf, galop en linksom en rechtsom (ja, dat was voor mij ook een vuurdoop ;)) maar ik heb hem door professionals laten beleren en ik geloof dat ik er na 3 weken voor het eerst op zat.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:00

Ooooh ja dat is wel anders dan. Dan wist hij al hoe het moest ;-). Ik doe het toch helemaal zelf en heb een iets lager tempo :-)

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:04

Eerst de stap en draf goed bevestig. Zolang dit nog niet 100% goed is hebben we niets in de galop te zoeken.
Uiteraard is ze wel eens een galopje weggesprongen en dat zat heerlijk.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:00

Ik ben nu vooral bezit om te galop te verbeteren aan de longe, zodat het onder het zadel straks makkelijker wordt. Lekker het touw zo lang mogelijk. Merk dat ze het met steeds meer gemak doet nu.

Inderdaad leuk om te zien hoe iedereen zijn eigen tempo heeft! Ik moet de eerste jaren nog niet denken aan wedstrijd rijden.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:14

Wat fijn dat George zo braaf was met wandelen Picasso :)

Oh oh, wat een pech met Gibbie dr been! Maar wel heel stoer zonder zadel een grote wandeling gemaakt :P Knap hoor!

Hoe is je les gegaan Anneruth?

Gefeliciteerd met je goede punten Setteli! Phoebe heeft haar goede beentjes voorgezet :D

Jammer van je zadel Syl1612! Maar fijn dat het leenzadel wel goed ligt. Dan kan je nog lekker rijden. Ach, jij bent al verder dan dat ik met Grand ben hoor haha :P

Ik heb ook geen haast met Grand gehad. Hij is pas sinds vorige week uit beleren gegaan en voordat hij écht aan het werk moet is hij werkelijk 4 want dat is over 10 dagen. Ik wil Grand misschien wel mee laten doen aan een jonge paarden wedstrijd in november maar dat is nog helemaal aankijken hoe het gaat. Het is dan vooral om ervaring op te doen op vreemd terrein. Tenslotte wil ik volgend jaar wel graag meedoen met wedstrijden. Gelukkig hebben wij op 10 minuten rijden met de trailer een mooie rijvereniging zitten waar ze regelmatig wedstrijden organiseren dus dat is wel erg fijn voor in het begin :)

Morgen ga ik eens bij Grand kijken hoe hij het doet op de beleerstal! Ik ben benieuwd want ik mis hem best wel :o

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:20

Ik ben vanavond voor het eerst naar les geweest en nu ook weer super braaf! ! Ze kijkt nergens op of om.

En ik kreeg haar constanter in de aanleuning, waardoor ze lekker ging zakken. Ik moet zelf meer contact houden met haar mond, ik ben geneigd de teugels los te 'gooien' waardoor zij geen steun aan mij heeft. Pas als ik haar aanleuning voor elkaar heb mag ik wat met de hand meegaan.

Uiteraard niet trekken of erg veel druk, maar gewoon echt contact houden waar het hoofd ook naar toe gaat.

Hier kunnen we weer mee verder :)

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:31

Aan wedstrijden ga ik pas volgend voorjaar denken. Wil haar eerst helemaal goed voor elkaar hebben.
Heb totaal geen haast met haar en tot nu toe alles zelf gedaan.
Uiteraard alles onder begeleiding.
Rijd zelf pas weer sinds juli 2014. Na een stop van dik 20 jaar.
Het is mijn eerste eigen paard en het eerste paard wat ik beleer.

De galop train ik veel aan de longe

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:37

Spannend _Clau_1991. Je zal versteld staan van de progressie die ze boeken in een korte tijd.

@IwanLuver: wat heerlijk dat ze zo braaf was!

Gideon heeft echt fijn gewerkt gister in de les. We zijn zelfs nog bezig geweest met wijken en dat pakt hij eigenlijk heel makkelijk op.

Ik merk dat het voor (jonge) paarden vaak makkelijker is te galopperen onder het zadel dan aan de longe. Vooral voor grote paarden hebben ze een bepaalde snelheid nodig is om hun balans goed te kunnen houden en dat is op een volte toch wat moeilijker. Dus als die van jullie dat straks goed aan de longe kunnen, kunnen ze het onder het zadel vast helemaal goed. Koppelen jullie er ook een commando aan? Dat kende Gideon wel, die ging op mijn stemhulp in galop.

Ik ben nog wel even nieuwsgierig Syl: wat maakt voor jou de galop anders dan de stap en de draf? (omdat je de laatste twee eerst goed voor elkaar wilt hebben).

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:00

Tja Anneruth hoe zal ik dat uitleggen. Ben niet zo goed in verwoorden.
Ik heb dit zo geleerd van mijn instructice.
Ik les nog wekelijks op 1 van haar paarden en vaak komen we in de les ook niet eens aan de galop toe.
Rijd nu op een paard van haar die een tijd lamf totaal verkeerd gereden is door een ander en daar zijn we nu mee bezig dat we hem van achter naar voren rijden met zijn neus eruit. Hij kon heel "mooi" lopen met neus op de borst, maar de achterhand lifte wat mee.
Dit wil ik dus voorkomen bij mijn paard.
We zijn nu relaxt bezeg met correcte overgangen van stap naar draf en andersom en halthouden ook tempowisselingen.
Komt er ook nog bij dat we hard aan het werk zijn aan mijn houding zit dat ik meer op mijn kont blijf zitten. Toch zeer belangrijk om van achteruit te willen rijden en dat gaat inbdraf en stap al best goed, maar de galop nog niet. Dus heb vind ik zelf niets te zoeken in galop op mijn paard.

@stemhulp Maak ik ook gebruik van tijdens het rijden.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:46

Grappig hoe iedereen het anders insteekt. Ik ben eigenlijk precies hetzelfde bezig als jij Syl1612, maar ik pak bewust wel 2 keer in de week galop mee. Mijn instructrice vindt ook dat het andere eerst voor elkaar moet zijn, maar als je de galop niet oefent, wordt het ook niet beter.

Mijn ervaring is ook dat op de volte galopperen vaak zwaarder is dan lange rechte lijnen galopperen. Inmiddels ben ik met George wel zo ver dat ik er meer aan kan rijden in galop, zelfs al wat schakelen (kleine stukjes).

Leuk hè Anneruth, dat wijken? Bij mij pikte hij het ook zo erg goed op! Hij heeft nu echt door dat hij voor druk aan één kant op zij moet. Gevolg is nu alleen als ik een nihiel verschil heb in aandrijven (bijvoorbeeld door het iets de hoek in te drukken én aan te drijven naar voren) dat hij gelijk op zij stapt. :')

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:12

Helder, Syl :j.

@Picassox: ik was helemaal trots :D.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:07

Inderdaad interessant om lezen allemaal :)

De galop nemen wij wel altijd mee. Is zijn 'gemakkelijkste' gang/meeste aanleg voor. En hij komt er beter van los nadien in de draf.
Aan de longe kan hij ook nog wel verkeerd aanspringen in galop, naar kruisgalop gaan, of wisselen. Maar onder het zadel geen last van, ook niet op de cirkels.

Wijken nemen wij ook al eens mee. Voor het linkerbeen gaat al vrij goed, voor het rechterbeen moeilijker.

Galant is ook wel vrij scheef nog, dus daar gaan we nu hard op proberen werken. Niet makkelijk vind ik!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:12

Gideon is niet zozeer scheef maar vindt het vooral rechtsom wel 'fijn' om tegen het schot aan te plakken. Van mijn instructeur moet ik dan vanaf de hoek (M/F/H of K) recht op A of C af rijden en afhankelijk van hoe het gaat scherp of minder scherp door wenden. Misschien heb jij daar ook wat aan?
Laatst bijgewerkt door _Anneruth op 15-04-15 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt