[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:57

Ook ik had de vraag bij mezelf wat er dan mis was in zijn hoeven, maar ik durfde de vraag niet te stellen. Ik hoopte dat je het zou vertellen als jij er aan toe was. Triest, maar ook logisch dat juist de enige hoef zonder zweren zo heftig aangetast was. Fijn dat je het nu verteld hebt!

En ja, ik kan me heel goed voorstellen dat zowel de kudde als jij van slag zijn en rouwen om het verlies van jouw lieverd. Hij had veel problemen maar was ook zo onwijs op jou ( en de andere paarden/veulens) gesteld, zodra het weer beter met hem ging was je de nare periode alweer wat vergeten zeg maar, en Frum al helemaal. Dat je zijn gelebber mist: zo onwijs begrijpelijk!

Echt je verdriet helemaal toelaten hoor, eens komt de tijd dat je je hem herinnert als een maffe, geweldige Frum!

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:19

Ach wat een verdriet, veel sterkte met dit verlies Lorette! De omschakeling naar een leven zonder jouw bijzondere Frum zal enorm zijn.
Bij het lezen van je verhalen van de afgelopen 12 jaar, heb ik vaak gelachen, maar er ook veel inspiratie uit gehaald over omgaan met tegenslag, over moed houden, over onderzoeken hoe het wel kan, en over het welzijn van je paard voorop stellen, van de eerste tot de laatste keer. Dank je wel daarvoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:26

_Lorette_ schreef:
Jullie maken me vreselijk aan het huilen, maar ik haal er wel veel steun uit. Super lief, jullie berichtjes.

De paarden zijn nog steeds erg van slag. Snuiven, grote ogen, bang. Ze doen net alsof Frum door een wolf is opgegeten en ze zelf groot gevaar lopen. Dat maakt het niet heel makkelijk. Ik ben niet heel scherp en zit met drie paarden die alle kanten op vliegen.

Elisa2 schreef:
Wat voor een bemerkingen had hij in zijn benen?

Hier wilde ik nog even op terugkomen.

We hadden dezelfde dierenarts als bij de laatste hoefzweren. Toen zijn er ook foto's gemaakt, pas in tweede instantie om de zweer te lokaliseren, in eerste instantie om andere vervelende problemen uit te sluiten. Er was geen sprake van bevangenheid, fracturen, afgescheurde spieren en we zagen wel een gigantische zweer zitten. We hadden hem toen eigenlijk al in willen laten slapen, want het was niet paardwaardig om hem zo te laten lijden. De dierenarts had hier wel moeite mee en wilde tot de volgende ochtend afwachten, omdat een zweer tijdelijk is. Frum had echter weken lang last van de zweren en in combinatie met zijn kramperigheid + ataxie was het een verschrikking, zo verzuurd raakte hij. Hoe vaak en hoe lang doe je hem dat dan nog aan... Zelfs met flink veel morfine en een plaatselijke verdoving had hij nog pijn. Maar het toeval wilde dat de zweer er net uit kwam via de kroonrand toen de dierenarts terugkwam voor het oordeel wel/niet in laten slapen.

De afgelopen dagen liep Frum niet lekker. Niet qua ataxie, maar gevoelig/net niet lekker door zijn lijf, zonder kreupel te zijn. Ik wist dat het geen zweer was, want hij zag er nog happy uit en liep veel te goed. Hij liep alleen niet zoals het hoort. Ik had de paarden uit voorzorg van het gras afgehaald. De hoefsmeden waren geweest en die konden niet de standaard symptomen van hoefbevangenheid vinden, maar maakten zich al wel geruime tijd zorgen om zijn voeten. Met name zijn voet rechtsvoor. In de afgelopen jaren hebben ze ontzettend te lijden gehad onder de zweren. De gigantische kanalen en gaten waar de zweer dan uiteindelijk uitbrak (kroonrand) zorgden ervoor dat er steeds stukken van zijn hoeven brokkelden. En die waren al zo ontzettend kaal. Hoefschoenen gingen niet bij hem (heb ik geprobeerd), plakijzer lukt niet (kan been niet lang genoeg omhoog/stil houden) en een gewoon ijzer durfden ze niet aan (beschadigt zichzelf en te grote kans op aftrappen). Daarnaast was door het langdurige hangen op de overige benen de stand sterk veranderd. Met name rechtsvoor, de voet waar hij toevallig géén hoefzweer aan heeft gehad. Die voet was helemaal plat en scheef geworden door het steunen op die voet. En om het af te maken, scheurde de boel ook nog door de droogte, ondanks mijn inspanningen met afspuiten, natte springschoenen en constant smeren met paardenvet.

Het zat me helemaal niet lekker en toen heb ik de kliniek gebeld of de dierenarts aan huis wilde komen voor onderzoek + röntgenfoto's.

De dierenarts kwam aan en zei meteen: 'Ik zie geen paard met pijn, hij is blij'. Maar hij heeft vervolgens zijn benen op de foto gezet. Frum was heel braaf, zonder verdoving. Toen hij bij rechtsvoor stil bleef, wist ik genoeg. Dat been heeft op alle manieren teveel te lijden gehad. Alles was onrustig op de foto. Zelfs het hoefbeen RV bleek licht gekanteld te zijn en dat was absoluut niet recent gebeurd. Moet je nagaan... Daar heeft hij dus al een hele tijd 'gewoon' mee gelopen. Niks aan te zien. Meer heb ik niet eens gevraagd, want ik wist toen de uitkomst al. De voet had teveel stress gehad. Voor een gezond paard was er nog een behandelplan geweest, maar voor Frum kreeg de optelsom een verkeerde uitkomst.

Overigens had hij tijdens het onderzoek één keer een spasme, waarbij hij zijn rug bolt, achterover hangt, zijn hoofd schuin omhoog houdt en kreunt. Hij kwam er vlot weer uit. De dierenarts schrok hier even van en vroeg zich af of dat toch een teken was van pijn. Maar dat is dan weer niet zo. Ik weet zelf precies welke beweging normaal is en welke niet, maar voor een buitenstaander (ook dierenarts) is het heel moeilijk om er chocola van te maken. Met die uitdaging hebben smeden en dierenartsen al vaker de zweer proberen uit te snijden in de verkeerde voet. Alleen röntgenfoto's (en scans) geven een goed beeld van de problemen. Door zijn spasmes en sterke kramperigheid was ik er ook wel op voorbereid dat zijn gewrichten/spierem/pezen er een keer de brui aan zouden geven. Die abnormale belasting leek me in elk geval niet voordelig.

We mochten altijd bellen of langskomen als we vragen hadden of meer uitleg wilden. Ik weet niet of ik daar nog behoefte aan heb. Het maakt voor het verhaal verder niet uit. Wel als we waren gaan behandelen natuurlijk.

Voor mij was het inslapen over 20 jaar net zo moeilijk geweest en ik had Frum beloofd dat we zouden stoppen als er geen goed perspectief meer was. Nu kon hij nog heel blij de wei inlopen, grazen en rustig ingeslapen worden. Ik had geen kreunend paard op mijn voeten liggen dat verging van de pijn door een hoefzweer. Ook niet een paard dat strompelend van narigheid met me mee moest lopen. Ik had geen paard dat al een paar keer gevallen was door zijn ataxie of niet meer in de benen kon komen. Ik had geen paard dat erg kreupel was van de schade/artrose in zijn gewrichten. Want daar was ik bang voor... Hoe ver laat ik het komen. Welke narigheid zou ik gaandeweg allemaal gaan accepteren? Welke grenzen zou ik over gaan om hem bij me te houden?

Ik wist dat dit de grens was. Al ruim 10 jaar barst ik op de vreemdste moment in huilen uit, omdat ik me zoveel zorgen maakte over het moment dat ik hem zou moeten laten gaan. Het enige wat meeviel was het inslapen zelf. Ik heb het rustig kunnen begeleiden en ik voelde niets anders dan trots, zo goed als hij het deed. Maar verder is het voor mij zo mogelijk nog erger dan waar ik al die jaren bang voor was.

Triest voor hem zeg.. kwamen die zweren ook door z'n ataxie? Het gezegde: no feet, no horse is hier ook weer heel toepasselijk. Het is helemaal triest als een ander been er aan gaat door overbelasting. Als de stand veranderd is dat vaak ook een indicatie inderdaad. In zo,n geval is het natuurlijk helemaal moeilijk wanneer het juiste moment is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 19:01

De oorzaak van de zweren hebben we helaas nooit kunnen vinden, maar ik zie dat los van zijn ataxie. Alleen maakten de ataxie en kramperigheid het wel aanzienlijk lastiger te behandelen.

Het is bijna een jaar geleden dat hij de laatste hoefzweer had. Die ging ook 'beter' dan de hoefzweren ervoor. Sinds veulen Riva deed Frum het geweldig, ook met niet/weinig rijden en in de winter. Ik denk dat ze (beide veulens/jaarlingen) hem op een bepaalde manier prikkelden met het spelen en ontdekken.

Zijn voet LA was ook erg scheef geworden, maar niet zo plat. Dat is de voet waar de meeste zweren hebben gezeten en was natuurlijk ook zijn slechtste, meest kramperige been. Zul je altijd zien... Hij was er zelf helemaal klaar mee en heeft zelfs een periode helemaal geen voet meer willen geven. De afgelopen maanden ging dat juist wel weer helemaal goed. Ik kon in alle rust 'sokken' aan zijn voeten maken van luiers, plakwraps en ducttape, in een redelijk wanhopige poging zijn hoeven wat rust te gunnen. Dat vond hij stiekem ook al erg vervelend, maar minder erg dan hoefschoenen. Voor zijn voeten was het beter geweest als hij níet steeds heen en weer kon lopen over het beton en de tegels. Maar ik verkies zijn welzijn dan weer boven kale voeten...

De hoefsmeden zagen bij Frum altijd veel kneuzingen in de voeten. Die had hij vroeger ook op zijn benen en de voorkant van zijn hoeven, door het kruisen van zijn benen, maar die tic is er gelukkig uit gegaan. Al bleven zijn bewegingen natuurlijk abnormaal. Door die kneuzingen zou je denken dat hij op scherpe stenen liep o.i.d. Maar geen enkel ander paard bij ons heeft die kneuzingen en die lopen ook op blote voeten.

Strooisel, voer en supplementen leken geen invloed te hebben op de zweren. Ik kan er nog steeds niets zinnigs over zeggen. Ik link het alleen niet aan zijn ataxie. Het kan wel zijn dat hij geboren is met slechte voeten, al klopt dat dan weer niet met de probleemloze jaren, wat zweren betreft. Aangezien hij buiten een kort uitstapje naar de opfok altijd aan huis heeft gestaan, is het ook niet het gevolg van andere stalling. Als enige ruiter van hem is dat ook altijd een constante factor geweest. Het gebeurde 's zomers en 's winters.

Jester_

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 23:44

Sommige paarden zijn gewoon heel gevoelig voor zweren. Zo hebben sommige paarden ze om de haverklap, andere zelden. Ijzers helpen natuurlijk, maar dat was bij hem geen optie. Het is meer dat de ataxie de behandeling en het voorkomen moeilijker maakte denk ik..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:52

Van kneuzingen kunnen ze zweren krijgen, het zou mij niet verbazen als zijn andere bewegingsafloop er wellicht toch mee te maken had. Niet dat het nu nog uit maakt natuurlijk..het is gewoon zuur en ik kan me voorstellen dat de behandeling voor hem extra vervelend was.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 09:13

Ik denk ook dat ijzers hem goed hadden kunnen helpen. Ik vond het zo hard dat juist Frum een paard was waarbij het niet lukte om er ijzers onder te maken. Aan de voorvoeten was dat mogelijk nog gelukt in de goede periodes, maar hij had ze wellicht snel afgetrapt (met bijkomende schade aan voet) en ik denk dat hij dan ook vaker wondjes zou hebben aan zijn benen. Zijn moeder tikte zich aan als er iets niet goed was. Ik kon aan de ijzers horen dat haar zadelboom weer een maatje breder moest, ook als de zadelpasser daar geen reden voor zag. Zij sleet de achterhoeven zo sterk af, dat we haar op jonge leeftijd al vierkant op ijzers moesten zetten. En na een bepaalde selectiewedstrijd had ze altijd een klein hoefzweertje (alleen merkbaar op kleine volte in draf en viel er snel uit te snijden). Duurde enkele jaren voordat we het patroon ontdekten. Die vereniging had grind/kiezels op het parkeerterrein ipv gras of stenen verharding. Een deel kan dus erfelijk zijn en was net een verkeerde combi met zijn ataxie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:21

Bij de mijne konden wel ijzers, maar hoe ouder hij werd en hoe erger de ataxie en gevolgen daarvan hoe vaker ze eraf lagen en hoe slechter hij dan meteen was. En zijn voeten veranderde ook qua vorm idd waardoor ze steeds meer nodig waren maar er ook sneller af lagen. En steeds slechter dan. Soms echt wel knutselen om ze er weer onder te leggen. Dus ijzers voor de zweren had misschien goed geweest, maar alsnog wel nadelen idd.

Toen hij gezond was waren de ijzers geen probleem. De laatste 2 jaren moest hij bijvoorbeeld al af en toe gesedeerd worden en tussendoor terug gezet omdat het niet meer in 1 keer lukte. Wij hadden dan het geluk dat de hoefsmid voor veel meer paarden kwam en dat gewoon kon. Hij kon zelf ook de sedatie pakken als het nodig was.

Het is gewoon enorm lastig en alles heeft voor en nadelen. En wie weet had hij ze alsnog wel gehad ook met ijzers. Je hebt echt alles gedaan wat je kon doen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:24

Ahja dan zal het een En-En verhaal zijn geweest denk ik..heel erg triest voor hem dat er geen ijzer onder kan. Maar volgens mij hebben jullie inderdaad alles gedaan wat jullie konden doen, de meeste paarden met ataxie worden natuurlijk gelijk ingeslapen dus al zijn extra jaren zijn pure winst geweest.

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 02:34

Heel veel sterkte met het verlies van Frummel!
Wat een bijzonder paard en las jullie verhalen graag!

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:30

Jemig.. ik ben er stil van.

Jouw lieve Frum. Heel veel sterkte met dit verlies

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:32

Heel veel sterkte, wat een prachtige herinneringen hebben jullie samen gemaakt :+:

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:56

Och nee, die lieve knappe Frummel! |(
Heel veel sterkte met dit grote verlies. :knuffel:

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 23:14

Wat een verdriet! Verschrikkelijk.
Jou topic met Frum bleef ik altijd volgen. Hoe goed hij het toch deed met zijn achtergrond.
Je kunt jezelf niks kwalijk nemen.
Je hebt zo je best gedaan.
Heel veel sterkte gewenst. Je verdriet mag er zijn en is ook heel logisch.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:17

ik zie de laatste trieste update nu pas als gevolg van vakantie, maar wat vreselijk verdrietig!!
wel wil ook ik nogmaals zeggen dat frum zich geen beter baasje had kunnen wensen dan jou!
je hebt echt alles (en meer) gedaan om hem een zo goed mogelijk leven te geven, en daar mag je echt heel trots op zijn!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:52

Hele dikke knuffel en heel veel sterkte.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:59

Hoe gaat het nu met je Lorette?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:19

Lieve Lorette, ik hoop dat het een beetje met je gaat.
Ik voel in elk bericht van je de pijn en het grote verdriet.
Maar je mag zo trots zijn op jullie band. Zoveel liefde heb je Frummel gegeven en net zoveel liefde gaf Frummel jouw terug.
Het welzijn van Frummel was je basis en alles moest daar voor wijken.
Je hebt het goed gedaan lieve Lorette en twijfel niet over je beslissingen want het was het moeilijkste maar ook het dapperste wat je kon doen. Zoveel mooie jaren hebben jullie gehad en nu is er het grote verdriet, maar ook dat is goed. Dat verdient Frummel ook. Jouw kanjer die ondanks zijn beperkingen vol voor jouw ging.
Denk aan de mooi dingen en de bijzondere momenten samen en geef het een plek als je zover bent.

Rust zacht mooie dappere en lieve Frummel.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:11

Ik lees nu pas van het overlijden van je lieve Frummel. Heel veel sterkte.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:21

K zie het net dat ie gemeld is bij bet topic van helaas overleden paarden.

Wat een schrik komt er door me heen. Ken Frummel inderdaad ook al vanaf zn geboorte topic.
En nu lees je dit, wat vreselijk. De knappe rooie Frummel.

Enorm veel sterkte met dit zware verlies van de knappe Frum, hij zal over je waken

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:17

Jeetje, ik schrik ervan.... je weet dat hij altid al in "reserve-tijd" leefde maar je had het altijd zo goed onder controle en een goed management dat ik toch hoopte dat hij oud zou worden.
Heel veel sterkte ermee....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 09:42

Bedankt voor jullie lieve berichtjes. Doet me echt goed!

Ik huil niet meer de hele dag hysterisch, maar heel lekker gaat het niet. Ik blijf heel down, huilerig. Alles is een trigger. Ik loop elke avond automatisch eerst de stal van Frum in voor het afvoeren en dan schrik ik daar weer van. Veel liedjes op de radio kan ik niet aan (en anders zijn het wel gewoon mijn gedachten), dus ik kom steeds overstuur uit de auto. Echt ontzettend irritant. Laatst kwam mijn instructrice langs. Die kende Frum vanaf zijn geboorte en was mogelijk zijn grootste fan, omdat ze zag wat het verschil was zonder en met ruiter. Nou, dan kan je me opvegen, hoor. Ik kon alleen maar heel raar huilen. Ik heb er helemaal geen zin meer in en wil me graag normaal voelen, met een gezonde plek voor dit verdriet.

De paarden zijn van de week zelfs uitgebroken en liepen in de tuin. Mijn man (niet paardenmens) heeft er een uur achteraan lopen vangen en met hulp van de buren kwam het goed. Hij wilde het me niet eens vertellen, omdat ik dan weer in de stress zou schieten. Hij was heel bang dat er iets zou gebeuren met een paard en dat ik dat niet aan zou kunnen. Dat klopt ook wel... Maar aan de andere kant vond ik zijn verhaal ook wel weer grappig en vond ik het jammer dat Frum niet gezellig in de tuin liep, door de ramen keek en peertjes van de boom kon plukken. Want dat leek me zo leuk... En dan ben ik dus ergens teleurgesteld/verdrietig dat Frum niet heeft meegedaan aan een gevaarlijke/onwenselijke situatie. Dat slaat dus ook nergens op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:34

Aguttie, geef het de tijd. Accepteer het verdriet en de emoties. Er komt echt een tijd dat je met een glimlach aan hem terugdenkt, al lijkt dat nu nog ver weg.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:13

_Lorette_ schreef:

Ik huil niet meer de hele dag hysterisch, maar heel lekker gaat het niet. Ik blijf heel down, huilerig. Alles is een trigger. Ik loop elke avond automatisch eerst de stal van Frum in voor het afvoeren en dan schrik ik daar weer van. Veel liedjes op de radio kan ik niet aan (en anders zijn het wel gewoon mijn gedachten), dus ik kom steeds overstuur uit de auto. Echt ontzettend irritant. Laatst kwam mijn instructrice langs. Die kende Frum vanaf zijn geboorte en was mogelijk zijn grootste fan, omdat ze zag wat het verschil was zonder en met ruiter. Nou, dan kan je me opvegen, hoor. Ik kon alleen maar heel raar huilen. Ik heb er helemaal geen zin meer in en wil me graag normaal voelen, met een gezonde plek voor dit verdriet.

De paarden zijn van de week zelfs uitgebroken en liepen in de tuin. Mijn man (niet paardenmens) heeft er een uur achteraan lopen vangen en met hulp van de buren kwam het goed. Hij wilde het me niet eens vertellen, omdat ik dan weer in de stress zou schieten. Hij was heel bang dat er iets zou gebeuren met een paard en dat ik dat niet aan zou kunnen. Dat klopt ook wel... Maar aan de andere kant vond ik zijn verhaal ook wel weer grappig en vond ik het jammer dat Frum niet gezellig in de tuin liep, door de ramen keek en peertjes van de boom kon plukken. Want dat leek me zo leuk... En dan ben ik dus ergens teleurgesteld/verdrietig dat Frum niet heeft meegedaan aan een gevaarlijke/onwenselijke situatie. Dat slaat dus ook nergens op.

Och Lorette, wat een gruwel he?
Je gevoel herken ik uit duizenden. Heb de afgelopen maanden afscheid moeten nemen van mijn jaarling, mijn 16-jarige en mijn veulen van 7 weken. Na mijn jaarling vond ik het leven nergens meer op slaan en voordat ik het wist moest ik weer, 2 x zelfs, afscheid nemen. Het is onnoemelijk zwaar, maar niet ondoenlijk. Je bent sterker dan je denkt! Neem je tijd, geef het tijd. Het komt weer goed, ook met jou. :knuffel:

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:55

_Lorette_ schreef:

Geef het de tijd. Toen ik afscheid moest nemen van mijn 5-jarige merrie heeft het wel een dik half jaar geduurd voordat ik weer echt plezier in en om de stal had.