Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:58

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 15:58

Skessa_ schreef:
pillow schreef:

Gezellig hoor -O-

Vraag me ook af wat er met die wolf rondom Tholen/Steenbergen is gebeurd. Zo snel als die er opeens was is ie ook opeens weer weg. Een week lang moordaanvallen en niks meer.
Verder getrokken of ergens onder de grond?

Op 5 december 2023 waren er weer aanvallen op schapen in Zeeland, dus waarschijnlijk is hij weer terug.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 17:00

journee schreef:
Skessa_ schreef:

Vraag me ook af wat er met die wolf rondom Tholen/Steenbergen is gebeurd. Zo snel als die er opeens was is ie ook opeens weer weg. Een week lang moordaanvallen en niks meer.

Op 5 december 2023 waren er weer aanvallen op schapen in Zeeland, dus waarschijnlijk is hij weer terug.

Dat is alweer een maand geleden. Daarna niks meer.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:28

Dreamboy schreef:
tienus63 schreef:
Alle wolven verzamelen in Olderbekoop vandaag.
Stuk of vijf à zes.
Bekijk dit bericht op Facebook https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe

Teamoverleg?

Dat zijn dezelfde als op mijn link se Dellebuursterheide is aan de Oosterwoldseweg

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:29

Sanet schreef:
Het is erg druk vandaag op de wolf app… heel erg druk. Vooral veel zicht meldingen gelukkig. Geen uit elkaar getrokken nog half levende schapen.

De vakantie is om en dus moeten ze weer op pad.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:53

Dit is 5 km van ons vandaan. Vreselijk onrustig gevoel krijg je hiervan. ‘s Avonds nu standaard het licht aan in de bak en zo nu en dan checken . Rond negen uur naar binnen. Ik vind het vooral ‘s Ochtends lastig wanneer ik rond half 8 weg moet nu het nog donker is. Maar kan ze moeilijk de hele dag binnen houden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:34

Skessa_ schreef:
pillow schreef:

Gezellig hoor -O-

Sommige dingen moet je blij mee zijn en verder met rust laten :D :o

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:50

De kans lijkt mij bijzonder groot dat de probleem wolven in de landen om Nederland heen door boeren en of jagers opweg worden geholpen. Of dat nu in Zweden of Frankrijk is of waar dan ook. Alleen is het moeilijk om zoiets in Nederland te doen zonder dat bekend wordt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 21:33

dierenfan schreef:
Sommige dingen moet je blij mee zijn en verder met rust laten :D :o

Ken je die meme met die spin? Dat je weet dat er een verstopte spin is is enger/ ongemakkelijker dan wanneer je hem ziet.

:+

Afbeelding

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 02:10

Huertecilla schreef:
journee schreef:
Het vermijden van wolven in wolf territorium is immers alleen mogelijk als de wolf de mens vermijd, en dat doen ze duidelijk niet.
In plaats van dat de wolf de mens probeert te vermijden (zoals beweerd wordt en ook gewenst is) proberen veel mensen nu de wolf te vermijden. Naar mijn mening is dat de omgekeerde wereld....

Tja, :x
en als ik schrijf dat ze (weer) schuw gemáákt moeten worden ben ík de gek op de berg _O-
In de VS zijn er legio beroepsbangmakers van bergleeuwen. Precies hetzelfde. Houdt ze schuw van mensen/vee en voorkomt afschot.
Bang een wolf tegen te komen? Neem een paintball ding mee :)* Sla je drie vliegen in één klap: Voelt beter en áls je er eentje ziet kan je die wegjagen plus die ene wolf heeft een IEEEUUUW!!-ervaring met de mens. Maar ja, mag officieel weer niet.

@verkeer is het allemaal manipulatie van cijfers met de natte vinger om vooral maar veel af te mogen schieten.
De verhouding afschot vs wolf is veelzeggend. Vooral doorgaan met afschieten; dan wordt het nog moeilijker voor de wolf, pakken ze meer schapen, kunnen die nu probleemwolven ook afgeschoten worden. Niet echt een verborgen agenda :r

Hier in het zuiden van Spanje zijn de snelwegen/autowegen vrijwel overal heel goed afgerasterd. Reduceert het risico ook.
Overigens is dat ook in het belang van de jagerij; kan er meer afgeschoten worden want de bepaling van de quoto is hier helemáál een wassen neus en de wildstand puur laag. HEEL machtige jachtlobby hier.

De ecologie van mensenbelangen maakt het een g@dswonder dat de wolf nog een plaats weet te vinden in west europa.

Schuw maken mag helaas niet, verjagen mag niet, je mag enkel toekijken momenteel, daar wringt het hem momenteel. Ben het wel eens met enkele van je post btw

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 02:14

journee schreef:
[

Als je het nieuwe faunabeheerplan bekijkt, geeft men daar ook toe dat het allemaal maar natte vingerwerk is, een heleboel aannames. En dat het enige harde cijfer de afschot cijfers zijn. Dus in hoeverre kan je het allemaal nog serieus nemen en betrouwbaar noemen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 02:18

journee schreef:
SusanH schreef:
Al die plekken waar ze hier in de buurt lopen is ook wandelgebied.

Nederland is echt heel erg anti jacht hoor. Las hier iets over de jacht lobby. Maar de anti jacht lobby aangevoerd door oa Bibi Dumon Tak is zoveel groter. Ik ken vooral jagers van België die zijn verbaasd hoe het hier gaat en dat jachten dus verstoord worden door actievoerders die langs de weg zoveel herrie maken dat wild verstoord wordt en er niks te schieten valt. Dat is een probleem voor beheer eenheden omdat de aantallen die zijn afgesproken niet of veel minder makkelijk gehaald kunnen worden. Ook worden aanzit plekken gesloopt.

Wordt nog wat als de jacht op wolven wordt toegelaten. Vindt maar eens een jager die dat wil gaan doen.

Je had de tweede zin denk ik nog niet afgemaakt: Nederland is heel erg anti jacht door mensen. :+ (als wolven jagen maakt het blijkbaar niet uit)

Tja, dieren neerschieten is zo zielig...

Maar dieren dood laten hongeren of aanrijden waarna ze in de bosjes liggen te creperen blijkbaar niet? Sommige mensen leven helaas met oogkleppen op. - zucht-

Nou scheer je wel alles over een kam, ook niet fair.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 02:25

Zerena schreef:
Happinez schreef:

ik wou net zeggen , dus dan kan ik ook beter niet over mijn eigen perceel lopen.
Dat is een deel bos aansluitend op een groter bos %)

Tjah ik zei ook niet dat de wolf moet blijven hè.

En daarbij gaat het in dit geval om buitenritten maken en dan de eventuele confrontatie “opzoeken”.

Als ik hier achter mijn huis even met de hond ga lopen, zoals ik al jaren doe, is dan tegenwoordig al de confrontatie opzoeken. Mijn kind naar school sturen op de fiets is al de confrontatie opzoeken. Ik weet niet of je begrepen hebt dat die wolven niet in de bossen blijven, maar rondom onze dorpen lopen en in het hele gebied lopen? Die roedels die hierboven genoemd worden bijvoorbeeld, dat zijn zaken waar we mee te maken hebben hier, dan kan ik me maar beter opsluiten in huis. Als je even met de honden buiten bent geweest of je kind is even met de hond rond geweest en een uur later komt op die locatie een wolf melding binnen.... en dan loop je gewoon op het reguliere fietspad he. De overbuurjongen die thuis kwam, enigszins in paniek, want die had een wolf gezien onderweg naar school. Echt serieus, je moet de confrontatie niet opzoeken?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:18

Wintu schreef:
journee schreef:
[

Als je het nieuwe faunabeheerplan bekijkt, geeft men daar ook toe dat het allemaal maar natte vingerwerk is, een heleboel aannames. En dat het enige harde cijfer de afschot cijfers zijn. Dus in hoeverre kan je het allemaal nog serieus nemen en betrouwbaar noemen.

Wild tellen is gewoon lastig. Simpelweg omdat je een perceel krijgt toegewezen, daar tel je (altijd met 2 personen). Maar het wild staat natuurlijk niet stil. Dus wat bij jou langs is gekomen kan op een ander perceel ook gezien worden. Of het wild laat zich niet zien in de percelen waar geteld wordt maar bevindt zich net in een ander stukje bos/hei etc. Kan ook. Logisch dus dat men het niet precies weet, maar dat het een schatting is. Je kan ook veel afleiden uit de sporen. En het aantal aanrijdingen met wild. Of zoals voor een paar jaar terug, als de zwijnen gewoon door je dorp lopen en de tuinen eraan gaan. Dan weet je ook dat er dat jaar veel zwijnen zijn.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:30

Wintu, Zerena bedoeld "bewust" het opzoeken. Ze schrijft dat ze zelf in wolvengebied woont en dus ook zomaar een wolf kan tegenkomen.

Ze bedoeld gewoon te zeggen dat zij dus niet bewust met haar paard of kinderen het bos in gaat om een confrontatie daar te vermijden.

Ik ben laatst op buitenrit geweest met mijn paard, vriendin wilde naar de Eese of naar Appelscha, ik wilde dat niet om een eventuele confrontatie uit de weg te gaan. Dus bewust een andere plek uitgekozen waar ze nog niet zitten.

Volgens mij is dat wat Zerena bedoeld. Want helemaal vermijden word steeds lastiger.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:10

SusanH schreef:
Wild tellen is gewoon lastig. Simpelweg omdat je een perceel krijgt toegewezen, daar tel je (altijd met 2 personen). Maar het wild staat natuurlijk niet stil. Dus wat bij jou langs is gekomen kan op een ander perceel ook gezien worden. Of het wild laat zich niet zien in de percelen waar geteld wordt maar bevindt zich net in een ander stukje bos/hei etc. Kan ook. Logisch dus dat men het niet precies weet, maar dat het een schatting is. Je kan ook veel afleiden uit de sporen. En het aantal aanrijdingen met wild. Of zoals voor een paar jaar terug, als de zwijnen gewoon door je dorp lopen en de tuinen eraan gaan. Dan weet je ook dat er dat jaar veel zwijnen zijn.

Als je het stuk leest, dan zie je dat het wel steeds meer als een probleem wordt gezien, omdat voor afschieten van wild steeds meer onderbouwing wordt gevraagd vanuit de maatschappij en ze die dus helemaal niet kunnen geven. Dus wij van wc eend ..... dat gaat niet lang meer zo zijn, heb ik zo maar het idee.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:12

Mellow schreef:
Wintu, Zerena bedoeld "bewust" het opzoeken. Ze schrijft dat ze zelf in wolvengebied woont en dus ook zomaar een wolf kan tegenkomen.

Ze bedoeld gewoon te zeggen dat zij dus niet bewust met haar paard of kinderen het bos in gaat om een confrontatie daar te vermijden.

Ik ben laatst op buitenrit geweest met mijn paard, vriendin wilde naar de Eese of naar Appelscha, ik wilde dat niet om een eventuele confrontatie uit de weg te gaan. Dus bewust een andere plek uitgekozen waar ze nog niet zitten.

Volgens mij is dat wat Zerena bedoeld. Want helemaal vermijden word steeds lastiger.

Ik snap wat ze bedoeld, ik probeer enkel aan te geven is dat we dat punt allang voorbij zijn. Dat wanneer je erg landelijk woont, alleen al met naar buiten gaan of met de hond lopen al de confrontatie hebt opgezocht. Daarvoor hoef ik niet apart naar het bos.

Ik vraag me af waar je dan bent gaan rijden, want hier in de buurt ben je dan al gauw klaar, want hier zitten ze overal.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:23

Maar ik denk dat Zerena dat ook heel goed weet alleen dat de kans misschien nog net even groter is in het bos, of dat het daar iets gevaarlijker aanvoelt omdat je dan
niet precies je locatie weet.
Weet ik, woon zelf ook in de buurt, alleen woon ik zeg maar weer op de rand van waar ze steeds gespot worden, maar ze komen wel dichterbij...
Het Rijsterbos. Daar zit nog niks.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:31

Mellow schreef:
Maar ik denk dat Zerena dat ook heel goed weet alleen dat de kans misschien nog net even groter is in het bos, of dat het daar iets gevaarlijker aanvoelt omdat je dan
niet precies je locatie weet.
Weet ik, woon zelf ook in de buurt, alleen woon ik zeg maar weer op de rand van waar ze steeds gespot worden, maar ze komen wel dichterbij...
Het Rijsterbos. Daar zit nog niks.

De meeste aanvallen zijn buiten het bos echter.
Hier lopen ze 400 meter van het huis. Dus tja.... en er is hier veel bos, dus ook loop je niet in het bos, er is altijd bos in de buurt.

Het Rijsterbos, das een uur verderop!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:41

Ja, klopt maar mijn paard staat dan ook niet waar ik woon en vanaf daar is het een half uur.

Nee ik snap je heus. Maar ze zegt gewoon dat zij dus niet bewust het bos in gaat omdat ze dan een eventuele confrontatie zou opzoeken.
Als je thuis bent en de wolf komt richting jou dan kun je er weinig aan doen maar als jij richting het leefgebied van de wolf gaat zoek je het op.
Wij gingen laatst even toeren en kwamen langs oude Willem waar de "showwolf" zijn kunstje doet. Daar stonden talloze mensen te kijken en liepen dus ook op het beest af. Dat is dus het stukje "bewust" de confrontatie opzoeken.

Maar volgens mij delen jullie hetzelfde leed hoor gezien Zerena volgens mij ook in het DFW woont.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:58

We hebben hier (nog) geen wolven. Heb wel echte ervaring met wolven (Polen).
Ben hier in de campo wonend alleen ´voorzichtig´ met verwilderde honden. Reed ´vroegah´ veel nachtritten en die roedels waren echt wel een probleem. Met de merrie konden ze aanvallen. Met de hengst dachten ze daar anders over. In de weide lust hij ze met zijn muildier hulp ook rauw. Idem wolven. Die lopen net als de honden nu wel door.

Vorig jaar is mijn oudste, 12, Frans Buldogje doodgebeten op haar ochtendwandeling. Klom altijd over het 1,5 meter hoge hek om het terras en aan de wandel. Ging nooit over de brug en klom ook weer terug altijd dus top voor haar.
Hoe vreselijk ook, het is wat het is; het is de essentie van leven. Zelfs als je niets doet gebeurt er poep. Kan je maar beter lol hebben en dát had ze.

Als de wolf hier zou komen, zouden die de loslopende honden grotendeel opruimen en er per saldo niets veranderen.
De buren geven dat uiteraard never ever toe maar ze zouden beter af zijn. Voor door wólven gedode schapen krijgen ze vergoeding, voor die door honden niet.

Enne als je een veiliger gevoel zou krijgen van een paintball-pistool..... Tsk. Durmazon. Je zou er nog een groter doel mee dienen ook.

Veel sterkte verder en laat je niet gek maken. Poep gebeurt tóch. La vida es bella; A3VT!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:46

@ Wintu ik wil helemaal niemand aanvallen want ik weet heel goed hoe het hier zit met de wolf.
Wij wonen denk ik ook bij elkaar in de buurt ;)
Maar wat Mellow schrijft is precies wat ik bedoel.
Ik zou nu niet graag op een paard zitten wat in paniek schiet omdat deze een wolf ruikt of ziet.
Mij zie je dus ook niet in het bos.
Dat was het enige wat ik bedoelde, want ik weet dat het hier in de gewone dagelijkse dingen eigenlijk niet meer te ontlopen is.

@ Pillow nee ik weet hier in de buurt geen bos waar je zeker bent dat je geen wolf tegen komt.
Anders ging ik er ook wel heen :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:22

Zerena schreef:
@ Wintu ik wil helemaal niemand aanvallen want ik weet heel goed hoe het hier zit met de wolf.
Wij wonen denk ik ook bij elkaar in de buurt ;)
Maar wat Mellow schrijft is precies wat ik bedoel.
Ik zou nu niet graag op een paard zitten wat in paniek schiet omdat deze een wolf ruikt of ziet.
Mij zie je dus ook niet in het bos.
Dat was het enige wat ik bedoelde, want ik weet dat het hier in de gewone dagelijkse dingen eigenlijk niet meer te ontlopen is.

@ Pillow nee ik weet hier in de buurt geen bos waar je zeker bent dat je geen wolf tegen komt.
Anders ging ik er ook wel heen :)

Mag ik daaraan twijfelen?
Misschien het ´hier´ maar ´wolf´ beslist niet.
Helaas is er geen vrees groter dan de vrees die men vreest. Heb je alleen jezelf maar mee -O-

Wat dat ´wolf´ ruiken of angst daarvoor, dat zit tussen de oren van de ruiter.

Ik ben het écht gaan opzoeken als wetenschappelijke táák. ´s Nachts door het bos te paard met signaal ontvanger. Ook wisenten in dat bos. Dat zijn vegetariers maar zijn tíg keer ´gevaarlijker´ dan een hele roedel wolven.

Blijf gerust achter de geraniums zitten bibberen: het is joúw leven, maar maak alsjeblíeft anderen niet nodeloos bang.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-01-24 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:28

?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:43

Zerena schreef:
?

Vooral niet op reageren. Is het beste.