pillow schreef:
Deze melding is van mij.
Spraken er nog mensen die er vlak voor 5 gezien hadden die achter 2 reeën aanzaten.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Skessa_ schreef:pillow schreef:
Gezellig hoor![]()
Vraag me ook af wat er met die wolf rondom Tholen/Steenbergen is gebeurd. Zo snel als die er opeens was is ie ook opeens weer weg. Een week lang moordaanvallen en niks meer.
Verder getrokken of ergens onder de grond?
journee schreef:Skessa_ schreef:
Vraag me ook af wat er met die wolf rondom Tholen/Steenbergen is gebeurd. Zo snel als die er opeens was is ie ook opeens weer weg. Een week lang moordaanvallen en niks meer.
Op 5 december 2023 waren er weer aanvallen op schapen in Zeeland, dus waarschijnlijk is hij weer terug.
Dreamboy schreef:tienus63 schreef:Alle wolven verzamelen in Olderbekoop vandaag.
Stuk of vijf à zes.
Bekijk dit bericht op Facebook https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe
Teamoverleg?
Skessa_ schreef:pillow schreef:
Gezellig hoor![]()
Huertecilla schreef:journee schreef:Het vermijden van wolven in wolf territorium is immers alleen mogelijk als de wolf de mens vermijd, en dat doen ze duidelijk niet.
In plaats van dat de wolf de mens probeert te vermijden (zoals beweerd wordt en ook gewenst is) proberen veel mensen nu de wolf te vermijden. Naar mijn mening is dat de omgekeerde wereld....
Tja,![]()
en als ik schrijf dat ze (weer) schuw gemáákt moeten worden ben ík de gek op de berg![]()
In de VS zijn er legio beroepsbangmakers van bergleeuwen. Precies hetzelfde. Houdt ze schuw van mensen/vee en voorkomt afschot.
Bang een wolf tegen te komen? Neem een paintball ding meeSla je drie vliegen in één klap: Voelt beter en áls je er eentje ziet kan je die wegjagen plus die ene wolf heeft een IEEEUUUW!!-ervaring met de mens. Maar ja, mag officieel weer niet.
@verkeer is het allemaal manipulatie van cijfers met de natte vinger om vooral maar veel af te mogen schieten.
De verhouding afschot vs wolf is veelzeggend. Vooral doorgaan met afschieten; dan wordt het nog moeilijker voor de wolf, pakken ze meer schapen, kunnen die nu probleemwolven ook afgeschoten worden. Niet echt een verborgen agenda![]()
Hier in het zuiden van Spanje zijn de snelwegen/autowegen vrijwel overal heel goed afgerasterd. Reduceert het risico ook.
Overigens is dat ook in het belang van de jagerij; kan er meer afgeschoten worden want de bepaling van de quoto is hier helemáál een wassen neus en de wildstand puur laag. HEEL machtige jachtlobby hier.
De ecologie van mensenbelangen maakt het een g@dswonder dat de wolf nog een plaats weet te vinden in west europa.
journee schreef:SusanH schreef:Al die plekken waar ze hier in de buurt lopen is ook wandelgebied.
Nederland is echt heel erg anti jacht hoor. Las hier iets over de jacht lobby. Maar de anti jacht lobby aangevoerd door oa Bibi Dumon Tak is zoveel groter. Ik ken vooral jagers van België die zijn verbaasd hoe het hier gaat en dat jachten dus verstoord worden door actievoerders die langs de weg zoveel herrie maken dat wild verstoord wordt en er niks te schieten valt. Dat is een probleem voor beheer eenheden omdat de aantallen die zijn afgesproken niet of veel minder makkelijk gehaald kunnen worden. Ook worden aanzit plekken gesloopt.
Wordt nog wat als de jacht op wolven wordt toegelaten. Vindt maar eens een jager die dat wil gaan doen.
Je had de tweede zin denk ik nog niet afgemaakt: Nederland is heel erg anti jacht door mensen.(als wolven jagen maakt het blijkbaar niet uit)
Tja, dieren neerschieten is zo zielig...
Maar dieren dood laten hongeren of aanrijden waarna ze in de bosjes liggen te creperen blijkbaar niet? Sommige mensen leven helaas met oogkleppen op. - zucht-
Zerena schreef:Happinez schreef:
ik wou net zeggen , dus dan kan ik ook beter niet over mijn eigen perceel lopen.
Dat is een deel bos aansluitend op een groter bos
Tjah ik zei ook niet dat de wolf moet blijven hè.
En daarbij gaat het in dit geval om buitenritten maken en dan de eventuele confrontatie “opzoeken”.
Wintu schreef:journee schreef:[
Als je het nieuwe faunabeheerplan bekijkt, geeft men daar ook toe dat het allemaal maar natte vingerwerk is, een heleboel aannames. En dat het enige harde cijfer de afschot cijfers zijn. Dus in hoeverre kan je het allemaal nog serieus nemen en betrouwbaar noemen.
SusanH schreef:Wild tellen is gewoon lastig. Simpelweg omdat je een perceel krijgt toegewezen, daar tel je (altijd met 2 personen). Maar het wild staat natuurlijk niet stil. Dus wat bij jou langs is gekomen kan op een ander perceel ook gezien worden. Of het wild laat zich niet zien in de percelen waar geteld wordt maar bevindt zich net in een ander stukje bos/hei etc. Kan ook. Logisch dus dat men het niet precies weet, maar dat het een schatting is. Je kan ook veel afleiden uit de sporen. En het aantal aanrijdingen met wild. Of zoals voor een paar jaar terug, als de zwijnen gewoon door je dorp lopen en de tuinen eraan gaan. Dan weet je ook dat er dat jaar veel zwijnen zijn.
Mellow schreef:Wintu, Zerena bedoeld "bewust" het opzoeken. Ze schrijft dat ze zelf in wolvengebied woont en dus ook zomaar een wolf kan tegenkomen.
Ze bedoeld gewoon te zeggen dat zij dus niet bewust met haar paard of kinderen het bos in gaat om een confrontatie daar te vermijden.
Ik ben laatst op buitenrit geweest met mijn paard, vriendin wilde naar de Eese of naar Appelscha, ik wilde dat niet om een eventuele confrontatie uit de weg te gaan. Dus bewust een andere plek uitgekozen waar ze nog niet zitten.
Volgens mij is dat wat Zerena bedoeld. Want helemaal vermijden word steeds lastiger.
Mellow schreef:Maar ik denk dat Zerena dat ook heel goed weet alleen dat de kans misschien nog net even groter is in het bos, of dat het daar iets gevaarlijker aanvoelt omdat je dan
niet precies je locatie weet.
Weet ik, woon zelf ook in de buurt, alleen woon ik zeg maar weer op de rand van waar ze steeds gespot worden, maar ze komen wel dichterbij...
Het Rijsterbos. Daar zit nog niks.
Zerena schreef:@ Wintu ik wil helemaal niemand aanvallen want ik weet heel goed hoe het hier zit met de wolf.
Wij wonen denk ik ook bij elkaar in de buurt![]()
Maar wat Mellow schrijft is precies wat ik bedoel.
Ik zou nu niet graag op een paard zitten wat in paniek schiet omdat deze een wolf ruikt of ziet.
Mij zie je dus ook niet in het bos.
Dat was het enige wat ik bedoelde, want ik weet dat het hier in de gewone dagelijkse dingen eigenlijk niet meer te ontlopen is.
@ Pillow nee ik weet hier in de buurt geen bos waar je zeker bent dat je geen wolf tegen komt.
Anders ging ik er ook wel heen