Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:00

Over 3 weken krijgen ze weer hoefijzers maar voor nu is het nog even een beetje behelpen. Lange lijnen, guur, koud weer en veel wind is te saai voor mijn trekpaard die gewoon wil werken, kracht zetten, echt bezig zijn. Ik kan wel weer pionnen gaan lopen en allerlei andere onzin doen maar bedacht vandaag dit.
Ik was alleen en al 2 jaar dit niet gebruikt dus was even wennenvoor beiden. Wel gesleept met weide sleep op de weide maar nu moesten we ook stukken over verharde straat met al het bijbehorende lawaai. Hij deed echt fantastisch en was echt enorm aan het genieten. Ik ook want zomaar alles helemaal samen gedaan zonder enige hulp!
https://youtube.com/shorts/gCZoLGmu1i0? ... rE3n9lKQJH

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:23

Koekie73 schreef:
Ik heb er ook hard om gelachen. Het is me wel een karakter af en toe :D

Dat snap ik ook ja!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:18

Vandaag met Ellie naar Den Ham geweest. Kreupel weer aan hetzelfde (geopereerde) been.
Weer een foto gemaakt van haar kogel; zag er heel mooi uit.
Kogel uitverdoofd; gaf wel verbetering maar niet genoeg. Stukje naar boven uitverdoofd,bij de tussenpees aanhechting (kreupel op het buitenbeen dus ik volg de logica) en toen liep ze eigenlijk helemaal zuiver.
Conclusie is dus dat het ergens tussen kogel een die aanhechting moet zitten.

We waren al een tijd onderweg; been met vocht door het aanprikken op 2 plekken. Maar stallen allemaal vol. Dus de echo moeten we weer voor terugkomen. Morgen dus even bellen voor een afspraak.

Tja, wat zal ik zeggen? Ik heb het gevoel dat iemand een vloek over mij heeft uitgesproken ofzo |o
Ellie was heel fris maar ook heel braaf. Het laatste half uur had ze het (terecht) helemaal gehad; dat liet ze ook merken haha. Lief dier.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 29-01-25 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:47

Wat een verschrikkelijke narigheid en onzekerheid zeg Koekie73!! Sterkte in de komende periode. Hopelijk is dit iets eenvoudigs maar zo klinkt het niet helaas

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:30

Jemig Koekie... wat zou daar dan mis kunnen zijn? Echt iets serieus stuk of bijv. een ontsteking/ overbelast of zo?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:32

dierenfan schreef:
Over 3 weken krijgen ze weer hoefijzers maar voor nu is het nog even een beetje behelpen. Lange lijnen, guur, koud weer en veel wind is te saai voor mijn trekpaard die gewoon wil werken, kracht zetten, echt bezig zijn. Ik kan wel weer pionnen gaan lopen en allerlei andere onzin doen maar bedacht vandaag dit.
Ik was alleen en al 2 jaar dit niet gebruikt dus was even wennenvoor beiden. Wel gesleept met weide sleep op de weide maar nu moesten we ook stukken over verharde straat met al het bijbehorende lawaai. Hij deed echt fantastisch en was echt enorm aan het genieten. Ik ook want zomaar alles helemaal samen gedaan zonder enige hulp!
https://youtube.com/shorts/gCZoLGmu1i0? ... rE3n9lKQJH

Wat goed zeg!

Hier komt de osteopaat over 2 weken en dan hoop ik daarna alles weer op te kunnen gaan pakken. Dan loop ik zelf ook weer goed genoeg als het goed is. Hopelijk komen er nu ff geen stomme dingen meer tussendoor. Poging 56821795257 8)7

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:50

Je hebt ook echt wel onwijs veel pech met Ellie. Sterkte. Hopelijk is het alleen een irritatie ofzo.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:25

Ja, en we hebben met de pony's hiervoor ook al zoveel ellende gehad. In de afgelopen 4 jaar heb ik 5x een MRI moeten laten maken. Ben er echt even helemaal klaar mee.

Volgende week donderdag is de echo. Kunnen we weer naar de kliniek. Het ergst scenario is dat de echo er goed uitziet en we eigenlijk alleen nog een.... jawel MRI kunnen laten maken om te weten wat er aan de hand is.

Sorry, ben niet de meest positieve vandaag. Ben moe van de hele dag gisteren, slecht geslapen en ben net thuis van werk. Ik denk dat ik even een uurtje ga slapen |o

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:31

manic schreef:
Je hebt ook echt wel onwijs veel pech met Ellie. Sterkte. Hopelijk is het alleen een irritatie ofzo.

Nou dit idd! Wat een ellende zeg :(:)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:32

Koekie73 schreef:
Ja, en we hebben met de pony's hiervoor ook al zoveel ellende gehad. In de afgelopen 4 jaar heb ik 5x een MRI moeten laten maken. Ben er echt even helemaal klaar mee.

Volgende week donderdag is de echo. Kunnen we weer naar de kliniek. Het ergst scenario is dat de echo er goed uitziet en we eigenlijk alleen nog een.... jawel MRI kunnen laten maken om te weten wat er aan de hand is.

Sorry, ben niet de meest positieve vandaag. Ben moe van de hele dag gisteren, slecht geslapen en ben net thuis van werk. Ik denk dat ik even een uurtje ga slapen |o

Heel logisch helaas. Dit gaat je niet in de koude kleren zitten. Knuffel voor jou :(:)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:33

Kijk mijn nieuwe merrie heeft een nieuw vriendje <3

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:01

ah, lief...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:04

https://youtube.com/shorts/A1CxvhvzqOk? ... TDxKnkEq71

De 2de keer (en ook de 2de keer in week tijd). Maakt fijn lawaai dus top oefen materiaal. Ik laat hem bewust in dit drafje vertrekken gewoon omdat hij zich zo vlot ontspant en dat veel minder tijd en werk kost dan ook direct z'n tempo regelen. Zoals te zien is toen hij tandje bij wou zetten was hij zo terug. Ik kan het weer qua conditie en lucht (astma) dus zoooo blij! Nog 2 weken dit een paar x oefenen en dan weer ijzers en de menwagen er achter. Zo'n fijne voorbereiding dit en hij pakt het zo lekker op! Ben zo ongelooflijk blij met hem! <3

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:04

https://youtube.com/shorts/A1CxvhvzqOk? ... TDxKnkEq71

De 2de keer (en ook de 2de keer in week tijd). Maakt fijn lawaai dus top oefen materiaal. Ik laat hem bewust in dit drafje vertrekken gewoon omdat hij zich zo vlot ontspant en dat veel minder tijd en werk kost dan ook direct z'n tempo regelen. Zoals te zien is toen hij tandje bij wou zetten was hij zo terug. Ik kan het weer qua conditie en lucht (astma) dus zoooo blij! Nog 2 weken dit een paar x oefenen en dan weer ijzers en de menwagen er achter. Zo'n fijne voorbereiding dit en hij pakt het zo lekker op! Ben zo ongelooflijk blij met hem! <3

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:38

@dierenfan wat braaf joh! Alsof hij dit al veel vaker heeft gedaan. Genieten hoor.

@leedebee ja dat zou fijn zijn, ook jezelf nu heel houden ;)

@QBB jouw merrie lijkt op de laatste foto echt een beetje op die van mij <3

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:03

Koekie73 hij is al weer bijna 3 jaar geleden met beleren ermee bekend geworden. Enkel op de weide toen dus alsnog erg knap idd, hij is zo onwijs relaxt in z'n hoofd! Ons andere trekpaard zou dit echt niet pikken

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 00:09

Koekie73 schreef:
@dierenfan wat braaf joh! Alsof hij dit al veel vaker heeft gedaan. Genieten hoor.

@leedebee ja dat zou fijn zijn, ook jezelf nu heel houden ;)

@QBB jouw merrie lijkt op de laatste foto echt een beetje op die van mij <3

Ahhh wat leuk! Hoe gaat het nu bij jullie?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:50

Wij gaan weer richting kliniek vandaag; echo. Ik zou bijna zeggen; duim maar dat er iets uitkomt. Ik ben niet van plan wederom een MRI te doen namelijk, als hier niets uitkomt. Maar ik zal proberen niet op de zaken vooruit te lopen |o

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:16

Beetje mixed feelings in het mee duimen dat er hopelijk alleen een overprikkeling of irritatie van peesje of bandje te zien is…

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:12

Heel veel sterkte vandaag Koekie! Ik duim voor jullie dat er eindelijk duidelijkheid komt!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:54

Heel veel sterkte en duidelijkheid toegewenst Koekie73!!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:02

Tussenpees. Daar zijn wat kalkspotjes te zien. Het lijkt er dus op dat de pees zich probeert sterker te maken en er dus een blessure zat/zit. Geen gat maar wel beschadiging.

Omdat ze met uitverdoven van de kogel ook al iets verbeterde, adviseerden ze weer een MRI. Dat kost inmiddels 1600,- |o (we zouden wel korting krijgen door alle ellende) maar ik heb besloten dat niet te doen.
Wss zou je bij botoedeem zien bij de kogel waar je toch niets aan kunt doen, dat heeft tijd nodig.

Ik heb dus gevraagd of ze haar kogel nog een keer in willen spuiten. En we gaan haar pees behandelen met PRP. Bloed is net afgenomen, dat gaan ze zo weer in de pees spuiten en we gaan kijken of shockwave zin heeft.

Ik ga zelf nog even naar laseren kijken. Op de kliniek zijn ze daar matig enthousiast over omdat je minder goed bij de tussenpees en deze plek kunt komen.

Ik ben jarig dus ik ben met mijn dochter even lekker aan het lunchen en dan gaan we zo weer terug.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:48

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je verjaardag Koekie! Ik hoop dat je er ondanks alles nog wel een beetje van kan genieten!

Maar poeh Koekie. Wat dubbel. Ene kant hoopte je op duidelijkheid, dat heb je nu. Maar ja een peesblessure is natuurlijk nooit iets waar je blij van wordt. Wel fijn dat het geen gat is. Kalkspotjes heb ik geen ervaring mee. Ik weet van een collega die ze in haar schouder had en die kreeg toen shockwave idd volgens mij. Weet wel dat zij toen aangaf dat die kalk echt pijn deed, wat de kreupelheid kan verklaren want normaal zijn ze vaak niet zo duidelijk kreupel op een lichte (geen gat) peesblessure.

Ik ben het even kwijt, want jij hebt inmiddels al zoveel sores gehad met Ellie. Was er al een keer eerder ook een echo gemaakt van dit been? Is het ook mogelijk dat dit er vanaf het begin af aan al heeft gezeten en misschien de kreupelheid mede veroorzaakt?

Ik vind het allemaal wel heel erg sneu voor jullie. Je kan pech hebben met paarden, maar jeetje jullie hebben wel de overtreffende trap van pech zeg.
Ik snap dat je geen MRI maakt nu. Zeker als het waarschijnlijk iets is wat toch alleen met rust kan genezen. Nou rust moet ze toch al hebben voor de pees dus dan kun je altijd nog kijken als de peesblessure genezen is hoe het er dan voorstaat.

Ik ben wel een enorme fan van laseren, maar heb geen ervaring met een tussenpees en kalkspotjes. Ik ben met Bobo toen ik Kootwijkerbroek wezen laseren (3 weken op de kliniek gezet en daar 2 x per dag gelaserd, maar dat was een gat van 6 cm over bijna de gehele breedte van het checkligament). Daar hebben ze een 4FP laser, die weer nog net meer bereik heeft als een gewone HPLT laser. Maar die hadden ze toen (is inmiddels ook al weer 5 jaar geleden ofzo) alleen in Kootwijkerbroek en in een kliniek in Brabant.

Wat gaf Sjoerd aan dat de prognose is en hoe lang tot je wat meer weet?
Hoe gaat het verder met jouzelf? Want over pech gesproken, met je eigen gezondheid liep het ook niet helemaal lekker.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:52

Dankjewel @Oji!
Er is nog nooit een echo gemaakt bij Ellie. Het kan dus heel goed dat het er al die tijd al heeft gezeten en kan dus ook heel goed mede oorzaak zijn van de kreupelheid. Zeg het maar.

Ik ben ook fan van laseren idd, dus ik heb al even contact gehad met iemand in de buurt die een high power laser heeft. Den Ham heeft er zelf geen.
Ik wacht even tot ik alles op de mail heb, dan kan ik haar en ook mijn hoefsmid dat even doorsturen. Het advies is haar ook op speciaal beslag met brede teen en smalle takken te zetten voor 1 of 2 bekapbeurten om haar even te ondersteunen.

Ik heb Sjoerd een paar tellen gesproken, hij stond te opereren. 1 Van de andere artsen heft de echo gemaakt en eea met Sjoerd overlegd. Ze gaat ook het revalidatieplan (tja we beginnen weer opnieuw) met hem bekijken en mij dan doorsturen. Over prognose weet ik dus niets meer dan 'ze is nog jong'
Bewust ook niet naar gevraagd. Niets gaat volgens het boekje bij ons tot nu toe dus dan maak ik me daar alleen maar weer druk om en mijn ervaring is dat ze op de kliniek nooit echt heel positief zijn als het gaat om prognoses.
Ik ben in ieder geval blij dat ze meteen al behandeld kon worden.

Ellie was weer hartstikke braaf. Nooit moeilijk met de trailer, meeste op de kliniek ondergaat ze ook allemaal. Maar je merkt wel dat haar geduld inmiddels veel sneller op is op de kliniek. Heel begrijpelijk.

Iemand van jullie eigenlijk ervaring met tussenpees blessures? Ik vraag me ook af hoe ze hier in vredesnaam aan komt?!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:34

Mijn pechvogeltje:
Afbeelding

Na wat sparren met @babootje gisteravond heb ik de halve nacht nog na liggen denken over Ellie. OVer 2 dingen;
1. in het MRIverslag is nog gesproken over een mogelijke ontsteking (want vocht) bij haar hoefbeen.
2. Die peesblessure is logischerwijs een secundaire blessure door haar OCD.

Ik heb Den Ham gevraagd mij terug te bellen. Ik laat nu de pees behandelen maar ik ben bang dat de kans groot is dat die blessure terugkomt straks als er toch nog iets anders aan de hand is.
Daarmee vraag ik me even af waarom er helemaal niet meer naar haar hoef wordt gekeken (is ook niet uitverdoofd vorige week, we zijn meteen bij haar kogel begonnen)
De RX van de kogel is mooi maar wat als er toch nog ontsteking zit? > dat hebben we gister weer behandeld door in te spuiten met cortico's. Voor mijn gevoel (!) is de kans klein dat daar nog iets aan de hand is waarbij een MRI nog iets anders gaat laten zien.

Ik ben er ook over aan het nadenken of ik die MRI dan ergens anders laat doen voor een frisse blik.
Aan de andere kant heb ik verdorie een recente MRI liggen.
Pfff ik voel me wederom van links naar rechts geslingerd.