Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:18

Lukasje schreef:
@dees90: laat je ook testen op PSSM1 ? Of is het veulen gegarandeerd vrij door zijn ouders ?

Ohhh.. heb hier wel eens van gehoord maar nu helemaal niet aan gedacht! Zelf geen ervaring met testen hierop…. Tjaa is wel een ding….
Ik ga kijken of ik wat kan vinden van de ouders of hun vrij zijn.

Dees90

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:28

Afbeelding

Dit is haar stamboom.

Bedankt voor de felicitaties/ en het hopen dat ze goed bevonden wordt.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:50

Wat een super leuke haf hierboven! Spannend de keuring :j

Vriendin van mij heeft er sinds kort ook eentje en ik ben écht helemaal fan <3 Als spring/eventing ruiter kijk ik altijd naar de “simpele” gekleurde kwpners maar ik begin die andere aparte kleurtjes en andere rassen steeds leuker te vinden

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:32

xsensibel schreef:

Vriendin van mij heeft er sinds kort ook eentje en ik ben écht helemaal fan <3 Als spring/eventing ruiter kijk ik altijd naar de “simpele” gekleurde kwpners maar ik begin die andere aparte kleurtjes en andere rassen steeds leuker te vinden

Wat leuk om te horen dat je nu zo enthousiast bent over Haflingers ook.
Ja ik heb een zwak voor Haflingers en Gelderse, dat moet dan de volgende worden indien deze goedgekeurd wordt.

Wat heb je zelf xsensibel?

Heb zojuist contact gehad met de hengstenhouderij waar de vader staat (Liz Wesir), hij is PSSM-1 vrij getest iig.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:33

Moeder (Hilaya van de Almhof) is ook PSSM vrij.

Dees90 schreef:
xsensibel schreef:

Wat leuk om te horen dat je nu zo enthousiast bent over Haflingers ook.
Ja ik heb een zwak voor Haflingers en Gelderse, dat moet dan de volgende worden indien deze goedgekeurd wordt.

Wat heb je zelf xsensibel?

Heb zojuist contact gehad met de hengstenhouderij waar de vader staat (Liz Wesir), hij is PSSM-1 vrij getest iig.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 15:20

Ik heb zelf een “saaie” bruine kwpn merrie, Special D x Democraat.

En een (koffie?) vos kwpn jaarling, Ingocnito x Galaxie.

Afbeelding

Afbeelding

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 15:22

xsensibel schreef:

[ [url=m/RxIz9t.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AnMMpi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw!! Wat een knapperts!! Ik ben ook altijd wel heel erg gecharmeerd van koffie vossen!! <3

Ik heb gewoon 2 bruine maar wel 2 hele leuke al zeg ik het zelf..

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:02

Ohhh koffievossen! Maar de “saaie” bruine is ook erg knap :-)

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:19

xsensibel schreef:

[ [url=m/RxIz9t.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AnMMpi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind ze allebei prachtig en zeker niet saai.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:23

Ik ben normaal gesproken ook niet van de haflingers maar op stal staat echt een hele gave te koop, het is dat ik geen paard zoek en geen 3,5 jarige wil _O-

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:34

Romy1234 schreef:
Ik ben normaal gesproken ook niet van de haflingers maar op stal staat echt een hele gave te koop, het is dat ik geen paard zoek en geen 3,5 jarige wil _O-

Morgen een nieuw bericht van Romy1234:

Oops gekocht :+

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:16

Over haflingers gesproken er staat bij ons op stal een lieve 16 jarige te koop. Niet mijn pony overigens en ik heb een paar keer in de bak ermee gereden, zag er wel braaf uit.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:28

Mijn eerste zoekterm is ook wel ‘vos’ ‘donkere vos’ ‘koffievos’ <3 :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:04

Alja schreef:
Romy1234 schreef:

Morgen een nieuw bericht van Romy1234:

Oops gekocht :+

Haha née gaat echt niet gebeuren, het is een ontzettend leuk en knap dier maar hij moet echt nog doorgereden worden en dat is zeker niet aan mij besteed, plus dat ik geen tijd heb, en geen geld aangezien onze kat net uit de kliniek komt met een heel rugzakje

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:06

Superleuke Haflinger hierboven, maar aan de manen te zien wel zomereczeem! Hoeft natuurlijk afhankelijk van je locatie geen issue te zijn.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:29

Laat bij het keuren van de haf even extra naar rechtsvoor kijken.
Jong beestje dus nog weinig gedaan en stand is toch niet helemaal lekker.
Kunnen ze 30+ mee worden en nooit problemen, maar zeker niet verkeerd even op te letten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 06:15

Fijn Dees90 dat je meteen verder bent gegaan met de PSSM1 ! Je wil toch echt niet dat je paard dit heeft!
Gelukkig is hij vrij door afstamming, dat scheelt al de test. Niet dat die test zo duur of moeilijk af te nemen is, maar het wachten op het resultaat kan wel even duren en dat is bij een aankoop wel een dingetje waar sommige verkopers het moeilijk mee hebben.
Vorig jaar hebben wij een jaarling daarop laten testen en het resultaat liet wel 6 ! weken op zich wachten. Gelukkig had de verkoper ook dat geduld.
Wanneer wordt hij gekeurd ?

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:43

AlwaysH schreef:
Mijn eerste zoekterm is ook wel ‘vos’ ‘donkere vos’ ‘koffievos’ <3 :o

Jaaa ik ben ook altijd al fan geweest. Ik wilde er altijd al eentje maar was zéker niet de bedoeling om een veulen te kopen, ik weet ook nog niet of dat hij blijft of dat hij tzt weg gaat eerlijk gezegd

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:51

IndianSu schreef:
Superleuke Haflinger hierboven, maar aan de manen te zien wel zomereczeem! Hoeft natuurlijk afhankelijk van je locatie geen issue te zijn.

Ja ik heb er naar gekeken, paard wat ik nu rij heeft ook zomereczeem. Maar de Haflinger had geen irritatie, schilfers, verdikking, rode plekken of wat dan ook in de manen, dus iets van symptomen verder van eczeem. Heb het ook nagevraagd of ze zomereczeem oid heeft, verkoper zegt van niet. De plekken in haar manen en dat ze er zo uit zien, komt volgens hem door de pony’s waar ze mee staat, dat zijn vaak welshjes van 1/2 jaar die aan haar mannen zitten en kauwen.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:55

kyrkelover schreef:
Kunnen ze 30+ mee worden en nooit problemen, maar zeker niet verkeerd even op te letten.

Ja ik had het hem gezegd dat ik soms twijfelde aan hoe ze stond maar soms ook niks zag, zijn het nou moment opnames en komt het door de ondergrond of niet.. Maar hij gaat extra goed kijken naar hoe ze op haar benen staat sowieso.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:04

Lukasje schreef:
Fijn Dees90 dat je meteen verder bent gegaan met de PSSM1 ! Je wil toch echt niet dat je paard dit heeft!
Gelukkig is hij vrij door afstamming, dat scheelt al de test. Niet dat die test zo duur of moeilijk af te nemen is, maar het wachten op het resultaat kan wel even duren en dat is bij een aankoop wel een dingetje waar sommige verkopers het moeilijk mee hebben.
Vorig jaar hebben wij een jaarling daarop laten testen en het resultaat liet wel 6 ! weken op zich wachten. Gelukkig had de verkoper ook dat geduld.
Wanneer wordt hij gekeurd ?

Ja ik heb gelijk volop gegoogled, fokker en hengstenhouderij benaderd. En goed nieuws gekregen idd, zijn hele fijn lieve mensen van de hengstenhouder en de fokker ook, fokken met mooie lijnen en kwaliteit.

Idd om het geld hoef je het niet te laten maar die wachttijd is een dingetje.

Ze wordt maandag gekeurd :) beetje zenuwachtig al.

Afbeelding

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:20

Dees90 schreef:
IndianSu schreef:

Ja ik heb er naar gekeken, paard wat ik nu rij heeft ook zomereczeem. Maar de Haflinger had geen irritatie, schilfers, verdikking, rode plekken of wat dan ook in de manen, dus iets van symptomen verder van eczeem. Heb het ook nagevraagd of ze zomereczeem oid heeft, verkoper zegt van niet. De plekken in haar manen en dat ze er zo uit zien, komt volgens hem door de pony’s waar ze mee staat, dat zijn vaak welshjes van 1/2 jaar die aan haar mannen zitten en kauwen.

Oké! Ik zou wel de dierenarts even vragen daar goed naar te kijken. Ik lees dat je ook wilt testen op PSSM1. Ik heb dat toevallig vorige week gedaan met mijn haf via Laboklin, op vrijdag de haren opgestuurd en op woensdag al uitslag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:22

Dees90 schreef:
kyrkelover schreef:

Ja ik had het hem gezegd dat ik soms twijfelde aan hoe ze stond maar soms ook niks zag, zijn het nou moment opnames en komt het door de ondergrond of niet.. Maar hij gaat extra goed kijken naar hoe ze op haar benen staat sowieso.

Bokvoetje is duidelijk RV. Zie ik ook (op alle foto's)
Edit: beervoetig bedoel ik. (is naar voren gebroken voetstand)

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:06

Ze is overigens nog maar 2 jaar en 3 maanden, is dit indien het daadwerkelijk bokvoet / beervoetig is nog te corrigeren door een goede hoefsmid? Overigens waren haar hoeven wel lang / niet mooi bekapt vond ik.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:28

ik heb altijd geleerd dat als ze het eenmaal hebben en er is in de veulentijd niks aan gedaan toen het ontstond, je later altijd problemen krijgt als je het gaat corrigeren. Maar dat is mijn boerenwijsheid gebaseerd op meningen van paardenmensen die altijd wel dachten de wijsheid in pacht te hebben. Geen idee of het een kloppend verhaal is.