Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 02:49

Oke ik ben verslaafd aan het boek nu. :+

En ik heb mogelijk binnenkort tijdelijk een 4jarige in training. <3

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 10:58

Zo dat gaat ineens snel bij jou. :oo

Oktober is wel de filmmaand bij uitstek voor liefhebbers van het horror genre. Wel een beelddenker die nu een muis ergens vanop een veilige plek samen met jullie tv kijkt en popcorn eet. :))

Ik hou het veel liever bij actie en comedy films met af en toe een thriller.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 14:49

petraaken schreef:
Zo dat gaat ineens snel bij jou. :oo

Oktober is wel de filmmaand bij uitstek voor liefhebbers van het horror genre. Wel een beelddenker die nu een muis ergens vanop een veilige plek samen met jullie tv kijkt en popcorn eet. :))

Ik hou het veel liever bij actie en comedy films met af en toe een thriller.

Ik hou in principe ook niet van horror maar interview with a vampire vond ik niet echt horror achtig eigenlijk.. :+ Anabelle wel, sch**tfilm. :')

Haha dat was toeval. Gesprek liep ook heel soepel. :j Ze is van een kennis van mijn man. Wij hebben hier veel stereotype springruiters die neerkijken op dressuurruiters en deze is er altijd één van geweest tot hij eens hier kwam voor iets anders en zei ‘ik wil Sammeke zien.’
Dus mijn man die totaal onvoorbereid was op die vraag want het ging eigenlijk over de vloer van zijn vrachtwagen: ‘je wil wie zien?’ ‘Ja Sammeke, van op Facebook…’

Toen herinnerde mijn man zich dat ie een vrouw had met een paard dat Sam maar meestal ‘Sammeke’ noemt. _O-

Dus manlief komt met D de stal in. Op dat punt was ik niet perse onvriendelijk naar D maar ik mocht hem ook niet zo omdat hij nog steeds mijn weide wil kopen en daar niet over op hield. :+ Elke keer als ik hem zag begon hij over die weide en als ik nee zei vroeg hij het aan mijn man. >;) Waarop mijn man, die weet wat goed voor hem is, dan zei "Als zij nee zegt moet ge het niet aan mij vragen, dan is het nee." Dus dat was een beetje de verstandhouding tussen D en mij.

Ik kijk dus vragend naar mijn man (de voordelen van iemand die vrijwel altijd non-verbaal communiceert, in die ene blik kon mijn man al mijn vragen, ergernis en territoriumdrift lezen terwijl D van niks wist. :+) Dus mijn man zegt "hij wil Sammeke zien... Gij krijgt die knol sneller hier dan ik."

Dus we wandelen naar de weide, ze stonden, zoals paarden altijd staan, helemaal van achter. En ik "roep" (zo ver ik dat kan) dus "Saaaaahaam". En Sam deed wat ie altijd doet, liet alles vallen waar ie mee bezig was (hoofdzakelijk grazen) en kwam in een enthousiaste galop naar me toe. Want ik ben een lopende snackmachine waar geen muntje in hoeft. :+

Dus ik zeg terwijl ik Sam een snoepje geef "nou, D, Sammeke."
en toen begon hij dus dat hij me al een tijd volgde op FB en zich ziek lachte om mijn statussen en het geweldig vond hoe ik alles altijd vrij laconiek aan pak en dat hij gewoon Sam móest zien na alles wat hij gelezen had.. :+

Vanaf toen hebben we dus wat meer contact. Ik zou niet zeggen dat we perse vrienden zijn maar iig meer dan kennissen. Hij heeft een zeker respect voor me gekregen door de jaren heen waardoor ik "geen typische dressuurruiter" meer ben. _O- (whatever that is.)

Gisteren kwam hij dus om middernacht (ja echt. :)) )
"Hey hoe is het, ik had een vraag ma ik bedenk me net dat dat niet gaat dus nevermind."
dus ik zeg "Jong dwaas nu ben ik nieuwsgierig he, talk to me."
En toen begon hij dus over dat ie een vier jarige had die dressuurmatig een beetje door gereden moest worden maar dat dat vast niet ging met mijn kwaaltjes.
Dus ik zeg, wederom taktvol; "uhm, ik rij mijn eigen paarden in, ik zal zelf wel beslissen wat mogelijk is en wat niet dankuwel. :+"

En van daaruit begon hij dus, als een man die spontaan besefte dat ik erger ben dan mijn man, te vertellen over zijn vierjarige merrie. _O-

Braaf dier maar wil niet lopen onder zijn vriendin. Vriendin is onzeker/bang. Hij heeft filmpjes door gestuurd en eerlijk, als ik zo door de bak gejaagd werd zou ik ook bang zijn. Dus toen kwamen de voorwaarden;
-my way or the highway
-niet gratis

Hij gaat het vandaag nog overleggen met zijn vriendin omdat ik gevraagd heb of zij er bij wil zijn omdat ik 100% zeker ben dat als ik haar op mijn manier aan het lopen krijg, de vriendin er ook op gaat durven. Maar dan met mijn begeleiding en niet met iemand waarop ze nu al meerdere malen boos geweest is gedurende het proces. :+ (ze hebben al een paar keer ruzie gehad er over.)

Tis een merrie die iets kleiner zou zijn dan Rêve als wat hij zegt klopt.

Hannanas

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:36

Oehhhhh dat zou een leuk project zijn! You go girl! Ben benieuwd wat er besloten gaat worden. Puntje drie wel ff er aan toe voegen: bokt wil mee genieten :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 15:40

_O- ik vermoed dat ze voor verkoop is op termijn dus dat zal hij geen probleem vinden. :)) Hij weet dat ik vrijwel alles film en hij vroeg al of het niet mogelijk is dat ze een week ofzo hier op stal komt maar dat moet ik eerst even met mijn man bespreken. In theorie kunnen we een stal vrij maken (we hebben drie stallen maar omdat Joy niet hier is heb ik nu 1 stal als soort opslag in gebruik. Door de omstandigheden zijn we echter al voorbereid om die stal snel leeg te hebben indien nodig alleen ben ik nog niet aan toe gekomen om alles om te zetten.) én zou dat voor mij ook wel makkelijker zijn puur praktisch gezien maar daar moet mijn man ook akkoord mee zijn natuurlijk. Dan zou ik wel even in alle rust kunnen doornemen hoeveel grondwerk er precies mee gedaan is hoewel ik al gezegd heb dat ik haar eerst aan de longe wil. De paarden hier leren eerst commando's aan de longe en in het zadel plak ik die vast aan de hulpen... Iets zegt me dat deze geen commando's geleerd heeft aan de longe maar dat kan ook een vooroordeel zijn op basis van de filmpjes die ik gezien heb. :=

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:06

Wat leuk! Ben benieuwd!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 19:47

Ik ook. _O- Hij heeft blijkbaar ruzie met zijn vrouw over dat dier dus het duurt wat langer. _O-
We hebben wel vernomen dat er kennelijk nul grondwerk met haar gedaan is (ontzettend braaf dier dus) dus heb wel aan gegeven dat het dan niet op een week opgelost is. Niet dat ik maanden doe over basis aanleren maar op een week tijd en commando's aan de longe aanleren én zadelmak maken (want blijkbaar is er gewoon 1 keer op gezeten en hebben ze haar rond gejaagd maar is er niet echt daadwerkelijk meer gebeurt dan dat ze vooruit gejaagd is.) lukt mij niet. :+

Rêve mocht weer mee naar de les. :j Ze moest weer even trut zijn met het laden (mijn man zegt dat ze "gekotst en gescheten" mijn karakter heeft zoals Belgen dat zo prachtig zeggen.) maar ging er op zich snel op.
In de les deed ze heel erg haar best maar aan het begin en het einde moest ze zich wel even van haar beste kant laten zien. :x (not)

Ik wilde mijn trui uit doen dus mijn man hield haar even vast want het waait hier erg en ze was wat angstig in de tent. (begrijpelijk), trui ui, manlief wil weg stappen en ik heb haar behoorlijk snel om moeten trekken want ze besloot dat dat een ideaal moment was om wraak te nemen voor het feit dat hij haar gecorrigeerd had toen ze me niet liet op stappen. >;) (Rêve valt dan aan... )
Dus we rijden les, ze was bang maar liet zich goed rijden en deed super haar best, liet zelfs wat verzameling in galop zien. :j Ik houd halt want zoals ze vandaag was wilde ik haar te voet mee naar de vrachtwagen nemen, van bij Chris uit kom je vrij snel op de openbare weg en dat zag ik vandaag niet helemaal goed komen. Better safe than sorry. Het eerste wat die trut doet is haar kont naar mijn man draaien. >;) Dus ik trek haar terug om (mijn man kent dit gelukkig, het is deels door Rêve dat wij zo goed op elkaar af gestemd zijn, hij zorgt dan dat ik haar zo kan draaien dat het uiteinde dat ze wil gebruiken van hem weg is. Het enige probleem met Rêve is dat de enige veilige plek er bovenop is. :=)

Ze krijgt op haar doos, ik zet haar stil, stap af, mijn man pakt haar over en geeft me mijn golf aan maar ik had de zweep ook vast want hij wilde haar singel los doen. Ineens draait ze haar kont naar Chris en wil ze achteruit gaan en heft ze haar been op. >;) Ik bedenk me dus niet en geef een tik op haar achterbeen en zeg "Rêve! SCHEI UIT!"

Ze zuchtte eens, ging braaf stil staan en deed gewoon wat ze moest doen.... :roll:

Ze WEET dat dat soort sh*t niet mag en dat ze er op aan gepakt wordt maar soms wint de ergernis het. := (dit soort dingen doet ze vooral als ze overstuur is, nu met de wind op die tent was ze nogal bang en als Rêve bang is gaat ze in de aanval. :x)

Chris heel droog; "ah dus dat bedoel je als je zegt dat het aan de hand een kreng is."

Ja dus. :+ Zo fijn als ze onder het zadel is zon **** is het aan de hand.

Naar het paard dat binnen kwam viel ze eerst ook uit, meisje vroeg of ze weg moest dus ik zeg "nee, ze moet zich leren gedragen. Probeer alleen afstand te houden dat ik tijd heb om haar te corrigeren."
Dus we rijden samen en na een half uurtje ging zij naar buiten. Begint die trut te brullen. :+ Half uur samen in de enge tent en het paard dat ze wilde aanvallen is ineens haar beste maatje. _O-

De laatste is nog aan het uploaden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 00:22

Het paard dat er bij loopt is 1,78 trouwens. Daarom lijkt Rêve zo klein. _O-

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:01

Poeh, het is inderdaad een karaktertje aan de hand.

Nog een leuk projectje op de agenda ook.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:28

Ja ze is stout maar toch, ik houd echt van merries <3 Respect hoe je haar rond blijft rijden, zo’n klapperende tent is niet eenvoudig voor veel paarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 14:35

ze is vooral Rêve... Zolang ze zich laten corrigeren is er wat mij betreft weinig aan de hand, ze doet haar best onder het zadel. Aan de hand is het gewoon een trut van een merrie die weinig kan verdragen. :+

Ze was heel erg bang van de tent en daar heb ik ook wel begrip voor, het dak bewoog zo en kan me best voorstellen dat een paard dat onrustwekkend vind. :+ Ze liet zich zo braaf door rijden. <3

het meisje wat bij me rijdt is een nichtje van Jeanette, die zei op een gegeven moment "jij houdt wel van hete paarden he?" waarop ik "vraag maar eens aan Chris hoe heet deze was toen ze hier de 1e keer kwam." en Chris: "luie trapzak!" _O- _O-
Vroeg ze hoe ik haar dan zo gekregen had. Héél consequent zijn en direct reactie verwachten + voer waar ze iets meer energie uit haalt zodat ze het ook vol kan houden. :+ Ze moet nog steeds wel even op gang komen (al hielp een enge tent daar wel bij. _O- ) maar eens opgewarmd is ze fijn nu. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 19:14

twee jaar geleden schreef ik een mail naar back on track dat ik een "half pad" wilde. :+ Eentje die onder het dek gelegd kan worden. Waar komen ze nu EINDELIJK mee uit? Juist! Een halfpad!!
En naar wie is die halfpad al onderweg? O:) O:)

Mijn paarden krijgen dus 's morgens luzerne. Nu zijn ze op een punt gekomen dat ze geen hooi eten tot ze luzerne gehad hebben. _O- Gisteren had mijn man ze buiten gezet en dit is sowieso wel een leuke. :))

Ik zag dus dat ze geen hooi aten en Rêve moest mee op les en dan wil ik er wel wat ruwvoer in. Dus ik zeg "die verwende knollen eten gewoon geen hooi tot ze hun luzerne gehad hebben he." waarop mijn man "ge zegt het juist, verwend."

Dus ik loop naar de stal om luzerne te pakken en zie dat Sam zijn stalbeschermers vol zand hangen. :))
Ik geef de paarden luzerne, stuur naar een vriendin waar ik zo ongeveer 24/7 mee in contact sta en die hier waarschijnlijk zou wonen als ze dichterbij zou wonen "Ik denk dat S vergeten is om Sam zijn beschermers uit te doen en dat ie vervolgens heeft kunnen vangen want de eerste minuten laat Sam zich niet zomaar vangen. _o- )

Goed, we gaan naar de les, hebben het over van alles. Eenmaal thuis mochten ze de weide op want mijn man zei "laat die k*tknol wel effe op het gras nu he." (haat en liefde liggen dicht bij elkaar als je met Rêve werkt. :(:) )

Ik haal ze 's avonds binnen (nog steeds met geen woord over die beschermers gerept he. :)) ) en we staan naar de honden te kijken die aan het spelen zijn. Ineens zegt mijn man "Ik was Sam zijn beschermers vergeten uit te doen." dus ik schiet in de lach en zeg "ja het was me op gevallen..." waarop hij naar me keek en ik "Ze hangen vol met paddockzand wat betekend dat 'm er mee gerold heeft. :+"

Manlief; "ja, ik zag het zodra ik de stal open deed en normaal blijft die stomme knol altijd wachten en nu was 'm weg voor ik iets kon doen!" _O- _O-
Dus ik lach nog harder en zeg "Die kunnen wel ergens tegen, in principe kan 'm daar ook mee buiten alleen als het echt nat is is dat niet handig omdat ik ze dan niet op tijd droog heb."
dus mijn man: "ja oke ma ze zijn duur genoeg waarschijnlijk, en die stomme bok laat zich nog nie vangen ook nie he!"
dus ik: "in het vervolg gewoon even laten lopen, na een minuut of vijf kunt ge die uit doen zoals normaal."
Manlief: "Verwende kl*teknollen"

_O- _O-

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:50

Tja, je wilt niet weten hoe vaak ik de mijne een stel verwijtende woorden naar hun slinger. Van oude doos, naar trut en nog wat erger ook. Mijn hele oude merrie kan je ook niet vaak pakken in de wei en al helemaal niet als ze pas buiten zitten. Ook niet na 5 minuten. De andere kan je meestal wel vangen met eten.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:07

Jullie zouden een reallife soap moeten hebben. Ik denk heel veel fans haha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 01:43

Zo alles ligt weer even stil lijkt het maar ik ben fysiek en mentaal moe dus vind het niet erg dat ik nog niks gehoord heb van de merrie.

Net had ik wel een ergernis die een beeld schetst van mijn linkerhand. Ik heb een pittenkussen bij me in bed liggen voor warmte omdat ik er zelf lang over doe om op te warmen. Ik wilde het verleggen en dat heb ik dus met mijn rechterhand moeten doen want met links vond ik ‘m niet. :x mijn hersenen registeren zelfs bij een temperatuur-verschil geen verschil tussen pittenkussen en matras/laken/mijn kussen voor mijn heupen.

En ik zeg bewust dat mijn hersenen het niet registeren want mijn gevoel is ook zwaar verminderd maar bij genoeg druk, hitte of pijn voel ik nog wel iets links. Maar het is dus vooral dat het ‘herkennen’ van textuur en voorwerpen niet meer werkt wat me zo enorm in de weg zit. (Dat is een onderdeel van je tast-zintuig. Mijn hersenen verwerken de informatie vanuit mijn tastzintuig en de oppervlakkige zenuwen niet meer. Pas bij flinke beschadiging komt het tot in mijn hersenen.

En dat is dus het verschil tussen ‘niks voelen’ en ‘geen tastzintuig’. In praktijk loop je tegen gelijkaardig dingen aan alleen heb ik alle nadelen en niet alle voordelen. :+ (ik voel nog steeds de pijnlijke spasticiteit links omdat dat dus bij de dieper gelegen zenuwen komt.)

Tot zo ver mijn momentje klagen….

Ik ben terug begonnen met een cursus…
Inleiding in de Antrozoölogie: mens en dier relaties vanuit een psychologisch perspectief.

So far bestaat thema 1 uit info die ik vooral kan gebruiken om mensen te ontmoedigen om verder met me te praten. :j

Ik wil klinische 2 ook nog doen en dan weet ik het niet. Misschien nog een poging met adolescentie psychologie als ik een paar ‘ups’ gehad heb… :o adolescentie psychologie heeft me echt even doen opgeven :o

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:32

Stevige studie zo te lezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 00:51

:j Maar wel boeiend om de geschiedenis van de domesticatie te lezen. Leuk is ook dat paarden bv één van de meest recent gedomesticeerde dieren zijn. En dat zij nog het meest gemeen hebben met hun wilde voorouder dan vrijwel alle andere gedomesticeerde dieren.

Vandaag bij de fysio geweest. Hopelijk kan ik morgen weer rijden. Zaterdag kreeg ik zo pijn in mijn schouder van gewoon mijn bovenlijf aan te spannen dat ik huilend af gestapt ben. Minste aanspanning deed links volledig verkrampen. :x

Zondag heeft mijn man zijn eerste oefenwedstrijd gehad met Arras. Natuurlijk ben ik daar wel heen geweest. Ze hebben het allebei super gedaan. Ik zag Arras nu ook eens echt ‘in zijn element’(thuis istie knuffelbeer. _O- ) en wat een macht zit er in die hond. :+:

Ook leuk was dat zijn trainer (die mij nog maar 1 keer eerder gezien heeft.) me meteen heel warm begroette en vroeg of ik zijn hond gezien had. (Dat had ik. Hij heeft een hele goede hond die het echt laat uit zien alsof ie zich nergens druk om maakt. Echt een wolf in schaapskleren. Het was ook training voor de aanvalsmannen en Scunno zijn aanvalsman was nadat ie de 2e keer tegen de grond gewerkt werd niet meer enthousiast om nog bij Scuno te komen. _O- )

En als je die hond in zijn andere oefeningen ziet ligt hij heel chil. _O-

Afbeelding

Afbeelding
Wat je niet ziet op deze foto… hoe makkelijk hij hier overheen kwam… echt nul moeite…. Hij liep er ogenschijnlijk gewoon aan omhoog. Met de sprongen ook. Vooral bij het verre springen. Hij maakt gewoon een grotere galopsprong. _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En onze drie knuffels bij elkaar:

Afbeelding
Die met de enge ogen is de jongste, Zyon, Die met het vossen-kopje is Yaiko en de donkerste is Arras. :+:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 07:57

Ehhhh.....is de voorste dan Yaiko?
Rechtsachter (voor de kijkers thuis) Arras? En linksachter de baby? :=

Gave actie-foto's *\o/*

Balen die schouder zeg...hopelijk iets tijdelijks :(:)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 08:02

Wow, wow, wow, wat een machtige foto's van een machtige hond. Hij heeft er echt lol aan hè.

Is Arras nou in opleiding voor de politie of gaat ie met je man in de beveiliging?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 13:42

De voorste met de meest zwarte kop en wat gelige ogen is Zyon, de baby, die vandaag niks beter gevonden heeft dan de kleerkast leeg halen terwijl ik sliep. >;)
Meer naar de deur toe is de lichtste Yaiko en de donkerste Arras.

Rocamor: Dit is NVBK ringsport. Gehoorzaamheid gecombineerd met beveiliging eigenlijk. Politie honden krijgen een soort gelijke training en hebben ook soortgelijke wedstrijden maar er zijn een paar kleine verschillen:
NVBK honden mogen in tegenstelling tot politie honden niet bijten waar ze willen. Je ziet op het pak dat er "vlakken" zijn op de armen en de benen. Dat zijn de plekken waar de hond mag bijten. Politiehonden mogen bijten waar ze 'm als eerste vast hebben zo ver ik weet. De man met het jasje aan van politiehonden is een "jury" (zij noemen het keurmeesters) die volgens mij zowel NVBK als politie honden keurt. Buiten mijn man, die man in zijn blauwe overal (wat mijn man zijn trainer is) en de aanvalsman is al de rest wat daar rond loopt zijn taak om toe te zien of alles netjes verloopt. Men mag de hond op het veld niet straffen, zelfs "sh*t" zeggen als ze zelf iets vergeten is -10 punten (en dat is veel) omdat dat beschouwd kan worden als vloeken op de hond. Mijn man ging uit gewoonte bij het apport "over" Arras staan maar Arras is gewend dat hij tussen moet komen dus dat was uit gewoonte. Toen kreeg hij vanuit de official de tip om hem voor hem te doen gaan zitten omdat er overheen gaan staan op officiële wedstrijden gezien kan worden als de hond "imponeren" en dus straffen.

Een tweede punt is dat elke seconde dat ze vast houden nadat de baas hem terug roept punten kost. Bij politie honden maakt dat ook veel minder uit. Ook de beet zelf wordt beoordeeld. Arras bv bijt niet helemaal vol, ondanks dat hij juist pakt en netjes los laat gaat hij geen volle punten voor zijn attacken krijgen omdat hij zijn kaken er niet ver genoeg "omheen" zet. Dat is iets waar je iets aan kan werken maar wat vooral van nature wel of niet in de hond zit. Yaiko en Zyon bv hebben zonder training een vollere beet dan Arras nu.

Er staat idd wel iemand bij met een vestje van politiehonden. In principe mogen die met hun werkhonden niet mee doen aan NVBK sport (die regel komt vanuit hun werk, niet vanuit het NVBK, zolang het een mechelse herder is, is het welkom bij het NVBK)

Ze moeten;
-Volgen,
-standen doen (zit, lig, staan op afstand en binnen een vierkant dat ze ook echt op de plek blijven)
-apport
-Vooruit: Dan stuurt de baas ze vooruit en moeten ze in een rechte lijn naar de overkant van het veld rennen waar ze normaal op een plankje kunnen springen met hun voor poten en dan moeten ze in diezelfde rechte lijn terug komen naar hun baas.
-vier verschillende sprongen (twee verre en twee hoge)
-opzoeken: Zowel "hun blokje" (het blokje dat hun baas heeft neer gelegd tussen andere blokjes uit halen)
-zoeken en blaffen: Dan verstopt de aanvalsman zich en moet de hond hem zoeken, zodra die hem gevonden heet moet de hond minstens 1 keer blaffen en bij hem blijven.
-handdruk toe laten: Dan komt de aanvalsman een hand geven en mag de hond niks doen en de baas mag niks zeggen.
-Meesterverdediging: Bestaat uit twee delen eigenlijk. eerste deel is na het zoeken en blaffen, dan gaat de baas de aanvalsman halen en legt zijn hand op diens schouder, zo lang hij mee loopt moet de hond voor hen op lopen (de hond loopt dus achterwaarts want moet zijn "boef" in de gate houden) zodra de boef wil weg rennen moet de hond pakken en pas lossen wanneer de baas zegt dat ie moet lossen.
Dan is er ook nog een stuk dat de baas zijn hond gewoon naast zich neer legt en de aanvalsman naar hem toe stapt, ze hebben zo'n "klepper" mee (twee plastick plankjes die vooral veel kabaal maken.) waarmee ze op tonnen enz slaan om dreigend over te komen maar de hond mag pas iets doen zodra de aanvalsman zijn armen om de baas heen doet (zodra hij die beweging in zet om aan te vallen dus.). Dit gehele stuk mag de baas niks anders doen dan de hond het commando geven om te lossen wanneer er gefloten wordt van uit de officials. Wanneer wel en niet aanvallen moet volledig vanuit de hond komen.
-object bewaken: Zowel met als onder muilkorf. Er ligt dan "een object" dat "van hun" (of hun baas) is dat ze niet mogen laten af pakken door de aanvalsmannen. Er zijn drie cirkels, hoe langer de hond wacht met aanvallen hoe meer punten hij krijgt (dus hoe dichterbij hij de aanvalsman laat komen). Dit omdat ze soms met twee zijn in de hogere niveau's en wanneer de hond te snel naar de ene gaat kan ie nummer twee "over het hoofd" zien. Wanneer ze een muilkorf aan hebben moeten ze "boksen". Dat houdt eigenlijk in dat er in Arras zijn geval 40kg mechelaar tegen je op springt met als doel je achteruit te duwen. :+ (De meeste zijn niet zo groot en wegen niet zoveel als Arras. _O- )
En dan is er nog de verre attack waarbij de hond dus van ver op gestuurd wordt naar de aanvalsman én de onderbreking (die veelal vlak na de verre attack komt) waarbij de baas moet af fluiten of roepen en dan mag de hond niet meer bijten en moet hij terug komen naar zijn baas. Dat was het punt dat ik me begon af te vragen waarom die mannen in vredesnaam aanvalsman willen worden want al die herders gebruikte die gasten als rem. _O-
Je moet voor de meeste punten zo kort mogelijk voor de aanvalsman terug roepen maar ze hebben natuurlijjk vrij veel snelheid dus in hun "bocht" glijden ze veelal een stukje door en botsen dan tegen fijne padding met mens in. _O- (ze mogen er wel tegen aan lopen als ze door schuiven, zo lang ze maar niet bijten of hun mond open doen om te bijten.)

Ik heb foto's van een aantal oefeningen als jullie dat leuk vinden. :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:45

Oh, die foto's brengt herinneringen van onze hond waarmee mijn vader dus verdedingswedstrijden deed bij de VAV vroeger. Geloof dat die nu niet meer bestaat. Wij hadden een duitse herder.

De mannen in hun kostuum zagen die van ons op bepaalde momenten ook liever niet meer komen. In het begin dacht mijn vader dat hij niet goed beet vergeleken met de Mechelse herders van anderen. Tot eens een van de mannen mijn vader bewees dat onze hond wel goed beet. Hij hief als bewijs onze hond op aan zijn terwijl hij beet. 40 à 45 kg hond opheffen is geen sinecure en lossen deed hij ook niet. Volgens die man klemde hij gewoon zijn kaken wat harder dicht dan. :+ Had als gevolg dat wat kleinere mannen in die pakken soms met dikke polsen zaten zelfs met lederen beschermstukken nog op hun polsen onder dat pak. := Verder had hij als truukje ook bij de onderbroken aanval dat hij zijn kop wegdraaide als mijn vader riep en zicht afzette op die mannen hun borstkas met als resultaat dat ze op de grond lagen. _O-

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:54

Leuk om te zien.
Is iets anders dan wat mijn man doet van wedstrijden met onze Samojeed.
We zijn gewoon van de gewone gehoorzaamheid te zien en te doen.
(mijn man is maar een beginner op vlak gehoorzaamheidswedstrijden, eerste hond waarmee hij naar de hondenschool gaat en al veel meer bereikt dan ze voor mogelijk hielden met het ras.)

Daar mag je gerust nog meer van laten zien, super interessant.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 19:58

Duitse herders hebbrn hier een aparte competitie volgens mij.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:01

Wij volgen enkel de gehoorzaamheid als in de debutanten, PG1 en 2.
Mijn man speelt nu sinds dit jaar bij de debutanten. Moeilijk zat als je daar net mee begint en moeilijk wandelingen onthoud.
Hoe die wedstrijden voor de pak of is het ringsport geregeld zijn, zijn we niet mee thuis.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:57

laat maar meer foto's zien hoor, leuk.