Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:23

Leuk van die toverballetjes :j

Dat klinkt als een goede beslissing Mrs Midnight! Wel balen van het zadel...

Gefeliciteerd met de nieuwe auto s1993! Goed bezig qua buitenrijden :)

Jeetje goldenarrow, dat is schrikken :oo Heftig hoor...doodeng! Wel goed dat jullie meteen met het andere zadel nog verder zijn gegaan. Hopelijk heb je niet veel last van je val :(:)

Echt rot Berdien...wel goed dat je er zo vroeg bij bent qua behandelen, maar je had toch liever ander nieuws gehad :(:)

:oo arme Malik! :(:) Hij schoof behoorlijk weg zeg, gut...hopelijk blijft het beentje dun :(:)

Dank jullie wel voor de felicitaties! :) Schrikken van poep ja inderdaad, creatief is ze wel :') Het feestvarken mocht vandaag op de foto, voor het vergelijken van hoe ze groeit. Glimworm <3
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:49

Veel te lezen weer!

Lekker weer op Marie gezeten, Calipsolover!

Psvanlot, sneu dat ze zich zo druk maakt en ook nog onderaan de rangorde hangt. Gok, dat het een erg onzeker paard is? Veel dingen doen maar wel in kleine stapjes zodat het, bijna, altijd lukt is denk Ik goed voor haar zelfvertrouwen.

Vientje, wat loopt Pinda lekker zo! Ook gewoon al denken aan proefjes :wow:
Glimworm is ze!

MM, wat een actie van Malik! Zijn vriendin geit komt hem troosten, volgens mij? De shets spelen ramptoeristen :D Flinke schaafwond!
Aan piep sniffen doet Joya ook vaak :j Bent Branderup zei tijdens een clinic dat een paard dan de krant aan het lezen is. :D Een drol bevat wel veel info :j

Wat naar, Berdien :(:) Ze is nog zo jong .. Maar hopelijk kan ze met het juiste management heel lang mee. Je bent er in ieder geval op tijd bij.

Mrs_M , bij dat je nu voor jezelf duidelijk hebt wat je wilt . :)
Zadel komt ook nog wel een keer.

S1993, goed bedacht je vriendin erop en dan een buitenrit maken. Is goed voor de ervaring.
Lekker ook een trekauto! Gewoon oefenen met kleine stukjes in de trailer en wat leuks gaan doen. Al doende leren ze.

GA, snap dat het zadel retour gaat. Ben je erg blauw? Schrikken hoor, voor jullie beiden :(:)
Wel goed afgesloten gelukkig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:00

Mocht ik iemand hebben overgeslagen ..Sorry Y;(
Probeer het bij te houden maar soms gaat het te hard om overal op de reageren.

Joya en ik hadden zaterdag en zondag les in de Academische rijkunst. Onze les bestaat deels uit werken aan de hand en deels rijden. Werken aan de hand beginnen we dan mee zodat ze meteen lekker los is voor het rijden.
Voor de les bespreken we altijd waar ik tegen aan loop en wat ik zou willen oefenen. Ik wilde graag werken aan mij zit. Moet toch wennen aan het zadel en de breedte van Joya (gelukkig heb ik een breed bekken) en ben wat zoekende qua juiste manier om ern goede beenligging te krijgen.
Verder hebben we ohz aan rechtrichten en meer dragen dan stuwen van achter,
Joya loopt graag met haar hoofd naar buiten. Wel doet ze dat naar beide kanten, dus heel scheef lijkt ze niet.

Ik besefte aan het einde van de les ineens dat we toch best al aan het rijden zijn. Het begint er althans op te lijken :D

Vanavond Joya lekker mee naast de fiets. Onbelast en rechtuit even wat kilometers maken.

Mrs_Midnight

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:37

Oh Malik! Das niet heel bijdehand zo! Gelukkig alleen een schaafje, maar leuk is anders.
Joya stiekem al best wel aan het werk, fijn dat het zo geleidelijk gaat dat het eigenlijk niet opvalt ;-)
Mooie Pinda! Ze ziet er prima uit!
Merk dat Timmie even moet wennen aan het nieuwe regime, maar er wel goed op reageert. Hij probeert in ieder geval een stuk minder uit. Stom toch eigenlijk he, dat wij het juist omdat we het goed willen doen gaan lopen dolen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:47

Berdien wat ontzettend zuur zeg :(:) Gelukkig heb je het vroeg ontdekt en kun je haar nu gericht behandelen.

GA, sow dan! Daar ben je dan gelukkig nog goed weggekomen.

Hieperdepiep hoera voor Pinda Y)(^) Kleine Pinda kan ik me nog wel herinneren van het dbt2016 :)

Auwtsj Malik! Dat zal ie niet snel weer doen denk ik :oo

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:38

Ohhh wat een actie van Malik!! :oo
Wel een knapper pony zag ik ook voorbij komen <3

Wat interessant fransje! Wat zijn bijv. oefeningen die je doet voor het rechtrichten?
Jullie zijn zeker al aan het rijden als je je met dit soort dingen bezig gaat houden! Zo leuk :D

Knappe Pinda <3

Hier niet zoveel gedaan met Dije, behalve geknuffeld en een foto gemaakt :D

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:40

Hoi Dije! Die dacht, maak lekker een foto van jezelf...

Ik heb zojuist bij mijn paar iemand gehad die door middel van edelstenen en mineralen mensen/dieren weer beter in balans kan brengen. Het was bijzonder interessant.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:04

Hahahaha jaa _O- Kreeg hem niet blij kijkend _O- Maar wel met de wind is z'n lange lokken :') <3

Ohhh dat klinkt wel heel bijzonder ja! Ben benieuwd of je iets gaat merken! :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:48

Ja wie weet PSvanLot..

Dije met zijn mooie wapperende manen. <3
Eigenlijk moeten we ook een beetje af van dat altijd oortjes naar voren, paarden hebben een heel expressief hoofd en ze hoeven niet altijd heel blij te kijken..
Van mijn vorige paard had ik deze foto gemaakt en die vond ik megacool! :))

Afbeelding

Noisy, Malik zat later alweer aan de stroom te voelen en het handvat los te maken dus hoeveel hij geleerd heeft weet ik niet, misschien dat hij weer wat voorzichtiger is.

Dat klinkt super Fransje!
Ben ook benieuwd op welke manier je het rechtrichten en dragen geoefend hebt. :j
Fietsen blijft leuk en handig.
De geit liep weg omdat de pony eraan kwam, die stuurt haar altijd weg.
Ja klopt van de drollen, paarden lijken best veel op honden met dat gedrag.

Pinda ziet er goed uit!

Malik zijn been was vanmorgen wel wat dikker, was te verwachten.
Maar geen koorts en pijn en toen ik hem op de wei had gezet ging hij in rengalop naar achter. :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:56

Hahaha ohhh die Malik :') Lekker eigenwijs :=
En inderdaad... zonder altijd oortjes naar voren zijn ze ook knap, en zichzelf! Jouw foto, ook zoo vet!! Zo heb ik deze foto ooit van Tamme gemaakt, heb ik nog steeds als achtergrond op m'n telefoon, ingezoomd op z'n koppie... zo stoer... <3 Mijn bink <3

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:47

Ik ga zo weer eens een rondje rijden, mits het niet gaan regenen en de baan onbegaanbaar wordt.
Begin er toch wel een beetje van te balen dat de bak bij regen zo glad wordt. Maar het is even niet anders, we doen het er maar mee tot er plek is op de pensionstal. (kan helaas nog wel maanden duren...)

Wat een bijzonder weer is het al een paar dagen, warm maar nat en geen zon te zien.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:16

Xutopia jaah zulke foto's zijn ook mooi! <3

Mijn appie pony heeft wel iets heel grappigs nu hij zo wit wordt, wenkbrauwen! <<) :D

Afbeelding

PSvanLot idd normaal zou je verwachten rond deze tijd een droge bak te hebben maar hier is het nu ook een zwembad! :')

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:28

Hahaha jaaa hij heeft echt wenkbrauwen!!! _O- Te leuk!!!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 15:28

Welkom Malenka! Wat een super knap paard!
Ik had maar 1 zadel en heb dat gebruikt om zadelmak te maken. Die paste verder eigenlijk ook gewoon prima dus dat ging wel. Heb nu een nieuw zadel, aanpasbare boom en ben er helemaal gek van. Beide dressuurzadels, dat vind ik het fijnste zitten.

Met Duke gaat het heel goed nu! Hij liep terug top en de zwelling was weg dus ik heb hem ook terug buiten gezet en daar gaat het nog steeds prima. Ik ga dan ook geen foto's laten maken, hij heeft zijn antibiotica kuur af en krijgt vandaag de laatste inflacam en dan zijn die ook klaar. :)

Oh fransje, ik ken het probleem. Ik heb Duke's vliegendekens van vorig jaar te koop staan. Zijn 185 en 195, nu krijg ik de 215 niet eens dicht onder zijn buik. Voor de rest past die wel redelijk oké dus ja hm :')

CalipsoLover, hopelijk komt je lesgeefster inderdaad terug! 'Grappig' wel dat ze zo reageert op die singel, ik heb dat hier nooit gemerkt. Fijn dat je er nog eens op kon kruipen! En al helemaal dat het ook nog eens zo goed ging :)

Malik heeft wel veel siësta volgens mij _O- Of jij bent altijd net op het juiste moment daar!
Wel heel braaf met stappen lees ik dus dan neem je dat snurken voor lief hé :D

Jodym, kan zijn dat er wat zaken veranderd zijn op stal waar hij zich niet lekker bij voelt?
Hier heeft de oudste ooit 2 weken op stal gemoeten en toen hij terug de wei in mocht is hij dik een maand heel schrikkerig geweest. Zelfs door aanrakingen als ik naast hem stond en gewoon wilde aaien.
Maar die staat ook écht niet graag op stal, zelfs niet voor een nachtje

GA, ik lees een positieve update over een nieuw zadel maar als ik me niet vergis zag ik met snel lezen tussendoor ook ergens dat het zadel wellicht toch geen goed idee was :') Dus ik lees in spanning verder hahaha

Noisy jullie zien er echt heel leuk uit samen! Hij kijkt er zo lekker fier bij
En Dije gaat ook met sprongen vooruit zie ik, super leuk :)

PSvanLot, lastig hoor. Je hoeft niet gelijk een hele blok om te lopen, misschien kunnen jullie beginnen met de straat van stal en van daaruit uitbouwen? Jullie kunnen fijn jullie tijd nemen gelukkig

Gelukkige verjaardag voor Pinda!

Berdien, oh jakkes CPL wat vreselijk :( :(
Ik zit midden in de trekpaarden dus weet er alles van. En zo jong al!
Is er een reden dat ze het zo jong al hebben gezien? Heb je het laten testen omdat er klachten waren?
Ik heb nog geen paarden gekend waarbij je het op die leeftijd al kon zien :(

Nu moet ik terug gaan werken haha, to be continued

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:54

Malik die alweer stroomdraadjes test :')
Weinig van geleerd dus

@Granouk, hm t zou zo eens kunnen want er is er eentje uit de wei gegaan, die moest op rantsoen.
Binnenkort gaat er een ander Uit de wei weg dus komt de eerste weer terug. Misschien dat het dat ook nog eens kon zijn.

Toch gave foto van Dije

Een mini pony met wenkbrauwen, haha supercool _O-

Gelukkig gaat het met Duke een stuk beter.

Berdien wat balen zeg van de cpl. Gelukkig kunnen ze er wel oud mee worden.

Hier gaat het verder gewoon door.
Bijrijdster vandaag weer gereden. Was alleen een paard dat uitbrak paar weides naast de bak dus toen ging pony er even vandoor. Verder eigenlijk niet zo opgelet, maar geloof dat het wel okay ging.
Duimen dat het donderdag ochtend droog is want dan heb ikzelf m’n eerste les in de buitenbak.

Nieuw wandelmaatje nog niet echt gevonden, maar probeer op zondag iemand te chatteren die even mee wit. Zover gaan we ook nog niet. Van de week zijn we wel in de buurt van 2 koeien geweest en dat ging al een heel stuk beter <3 beetje jammer alleen dat hij daarna super schrok van een blaffende hond...
Merk wel dat hij hélemaal niets kent. Fietsers, auto’s etc, overal kijkt hij van op. -O-

Nog even een plaatje van m’n mooie man
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:21

Knappe vent inderdaad :)
Grote voordeel van nog niets kennen is dat je het meteen goed kunt leren, er is nog niet aan geprutst.

Wij kijken inmiddels bijna nergens meer naar, maar dat is wel na 12 maanden 3x per week een uur of wat wandelen langs bos tot vliegveld.
De eerste keer dat er een kalf van de buren naar buiten kwam stond madam een kwartier later nog met de staart op de rug te snuiven als een soort aggressieve lama en dat welgeteld 10 meter buiten de poort _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:25

Oehh mooie foto!! :+:
Misschien moet ik ook maar 's gaan wandelen met Dije := Die kan ook zo verbaast overal over zijn haha

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:43

Fijn dat het met Duke alweer beter gaat Granoek, en met jouw voet?

Dat heeft Rudi ook wel Jodym. Hij vond de auto's die gingen parkeren erg spannend vandaag.

Vandaag voor heb ik eerst in de rijbak gelongeerd. De laatste 10 meter steekt de bak achter het stalgebouw uit, dat is onze parkeerplaats. Op zich niks aan maar voor onze paarden is het best kijkerig. Er staan wat struiken en dus is het zicht niet onbelemmerd. De bestrating is een soort van fijn puin en knispert dus aardig als er iets of iemand overheen gaat. Dat vond hij best wel spannend. Er zaten aardig wat gaten die ik even dicht moest stoppen haha maar verder heeft hij het goed gedaan. Uiteindelijk ging hij in alle 3 de gangen braaf rond en ben ik gelijk gestopt. Goed is goed vind ik. Ik vond het fijn dat we nu ook stukjes rechtuit konden en dat hij niet zo aan de wand kon plakken. Dan is het goed te merken dat ze nog jong zijn, hij wilde steeds erg graag terug naar de bakrand voor steun. Volgende keer ga ik erop, eens kijken hoe dat gaat. Hopelijk kunnen we dan snel los en kunnen we meters gaan maken :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:56

Het rechtrichten en haar meer leren dragen werkt vanuit het zadel nagenoeg hetzelfde als bij het werk aan de hand. Door te wijzen met mijn zweep kan ik achterhand en schouder "besturen".
Als ze wegvalt over de buitenschouder kan ik haar rechter krijgen door met mijn zweep (wijze eventueel tikken, niet slaan) haar achterhand, vanuit de binnenhand, naar buiten te sturen en het binnen achterbenen te activeren.
Als ze een stukje recht is en je voelt dat ze weer naar buiten gaat, volte maken en daarna opnieuw stukje recht.
Eventueel kan ik de buitenschouder ook naar binnen brengen met mijn zweepje.

Zal van de week kijken of ik wat beelden uit mijn les kan monteren en uploaden.

Morgen gaan we weer lekker op pad!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:03

Die wenkbrauwen zijn cool, MM! Lijken bijna getekend :D

Granoek, fijn dat Duke weer in orde is!

Lekker mannetje, Jodym!

Oefenen baart kunst qua wennen aan alles. Ik heb ook anderhalf jaar gewandeld met Joya en alles rustig opgebouwd. Eerst alleen het erf af, en daar grazen. Toen een klein rondje en dat steeds groter gemaakt.
Toen ze net op stal stond schrok ze van een fiets die weg reed op het grind. Nu loopt ze buiten fluitend langs een vuilniswagen. Maar daar zitten heel veel stappen tussen :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 23:07

Mijn voet gaat goed eigenlijk maar ik heb Duke net weer op stal gehaald. Ging zo goed en net zie ik een van de merries achter hem jagen en liep hij weer kreupel -:(-
Morgen maar eens kijken wat de DA er van zegt en dan eens zoeken om een stukje wei af te zetten waar hij met Dexter alleen kan staan dan weet ik in ieder geval dat er niet achter hem gejaagd wordt.

Rest lees ik morgen even!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:56

Interessant fransje! Zou ik leuk vinden om te zien ja! :D Ben er zelf nog nooit zo bewust mee bezig geweest namelijk..

Ohhh wat klote van Duke.... :n :(:)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:56

Jodym ik weet dat je het anders bedoeld maar jouw zinnetje 'hij ging er vandoor met de bijrijder maar verder niet zo op gelet' vond ik zo grappig.. _O-
*ziet paard crazy rondrennen met bijrijder... laat maar.. :O *
Het is wel een knapperd! :))
Met Malik ga ik al twee jaar langs de weg en er gebeuren nog steeds dingen waar hij van schrikt maar zolang hij handelbaar blijft is dat prima.

Granoek, Malik ligt veel altijd, ik zie hem natuurlijk ook veel zo thuis.
Wat vervelend dat ze Duke opjagen, hopelijk knapt hij weer op met wat meer rust. :(:)

Xutopia wandelen is ook erg leuk en leerzaam!

Noisy alweer een stapje verder, volgende keer erop!

Fransje leuk, ik vermaak me op het paard ook altijd prima met rechtrichten en ik vind het leuk om inspiratie op te doen alvast. :j

Grappig he die wenkbrauwen van Gimli, meestal zie je het niet zo want zijn maantop hangt ervoor.
Malik zijn been is nog steeds een beetje dik maar verder geen last, dus we wachten nog maar even af.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:10

Malik is gelukkig wel blij! _O-

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:58

Vandaag weer op pad geweest! Rondje van 18 kilometer door bos en duin.
We hebben weer genoten!

Wel wat "ruzie" met Joya. Zij wilde perse haar eigen route bedenken.. Mocht natuurlijk niet en toen werd ze dwars.

Sta er wel van te kijken hoe sterk en stabiel ze is met rijden. Heuveltjes, opstapjes, duin met mul zand overal gaat ze zo over heen. Niet struikelen en ze kijkt ook goed waar ze loopt.

Lag er wel voor het eerst naast..echt supersuf.
Er kwamen tegenliggers en Joya ging vanuit draf ging ze ineens op de rem en 2 meter opzij de bosjes in. Ik ging nog rechtdoor :+
Gelukkig heb ik vetjes genoeg dus behalve een deuk in mijn ego en een blauwe bil niets aan de hand.

Filmpje van vandaag