[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:38

Als je merkt dat het niet goed ligt inderdaad niet gaan rijden!
Beter zekerheid dan problemen toch? Die paar weken beetje longeren zal hem echt neit slecht doen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:17

Ze geven toch ook vaak aan dat je het zadel na een maand of 3 tot 6 weer even moet laten nakijken omdat het wol gaat zakken en samentrekt?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 23:55

Vanavond na het uitmesten van de stallen limo wat getraind.

Eerst basis oefeningen grondwerk: achteruit stappen, wijken voor druk en halthouden.
Daarna wat op een kleine volte gelongeerd en daarbij vooral zijn achterbenen actief proberen houden,hij durft nogal snel lui en kleine korte pasjes nemen met de achterbenen. Hij liep meteen mooi in ontspanning hoofd soms op boeghoogte en vaak neusje over de grond,het zogenaamde stofzuigen. Ik sta dat nog toe omdat hij dan echt goed de rug stretched (denk ik toch?) maar als ik zie dat de achterbenen dan weer niet goed ondertreden vraag ik hem weer meer voorwaarts.

Daarna geoefend met naast het opstapje stilstaan. En er weer op gekropen.
Nota: als ik zo opstap zonder zadel blijft hij rustig stilstaan. Stalgenoot kwam zelfs met haar pony de piste in, limo bleef rustig staan.
Omdat hij zo rustig bleef ook wat rondgestapt. Dit vind hij wel nog vreemd dus stapt hij dan met onzekere pasjes. Denk het andere gevoel van mijn gewicht/billen op zijn rug.
Hij bleef wel braaf.
Stap ik op met zadel blijft hij niet staan en stapt weg zodra ik zit.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:57

Klinkt niet verkeerd maar longeren op een kleine volte is een stuk lastiger voor ze om te doen en zwaarder. Weet niet hoe klein klein is bij jullie

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:52

Ik zou sowieso inderdaad ook niet teveel longeren/werk op de volte doen. Zeker als je al ''klaagt'' over zijn achterbeen...

Ook denk ik dat je misschien te veel met Limo doet. Hij is nog jong. Laat hem wennen aan kleine dingetjes. De ene dag grondwerk, net zo lang/kort mee doorgaan tot hij rustig is en het goed doet. Als beloning stop je dan.
Andere dag oefenen met opstappen/rijden. Ook weer totdat hij rustig is en het goed doet. Dan weer stoppen. Heeft geen zin namelijk om anderhalf uur door te drammen en uiteindelijk een oververmoeid paard te hebben. Kun je beter de training kort en krachtig houden en maar 1 ding per dag doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 18:46

Dank jullie voor de tips. Ga ze zeker toepassen.

Heb heel misschien ook een ideale nieuwe plaats gevonden. Hopelijk mag limo er ook bij want eigenlijk zoeken ze alleen een jong paardje erbij. Maar wil mijn jongens niet scheiden natuurlijk.

Is op een wei verdeeld als paddock paradise met een track. En ze kunnen de hele dag buiten. Er is geen piste maar wel een buitenpiste op 200m die gebruikt mag worden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:52

Klinkt wel ok. Schuilmogelijkheid ook? En is de route naar de bak voor jou veilig te belopen? En al zou het alleen voor Spirit zijn dan is dat alvast winst. En misschien dan later plek voor Limo erbij.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 20:43

karuna schreef:
Klinkt wel ok. Schuilmogelijkheid ook? En is de route naar de bak voor jou veilig te belopen? En al zou het alleen voor Spirit zijn dan is dat alvast winst. En misschien dan later plek voor Limo erbij.
morgen g ik kijen. Een collega van mij staat daar ook met zijn jonge Arabier van anderhalf jaar en er zou nog een veulen komen ook van iemand. Dus voor spirit zeker ideaal.
Collega zei ook veel mogelijkheden voor buitenritten dus ik denk wel een rustige omgeving.

Stallen waar ze eventueel ook snachts in gezet kunnen. Maar er zou ook nog een grote schuilstal op de weides komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:52

Zou een fijne oplossing zijn :j duimen dus. Hoe ver van je huis af? Kijk ook of je in het donker terecht kan op de een of andere manier, :j

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:41

Klinkt inderdaad heel fijn! Ik duim voor je dat je daarheen kunt, Art!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 21:43

karuna schreef:
Zou een fijne oplossing zijn :j duimen dus. Hoe ver van je huis af? Kijk ook of je in het donker terecht kan op de een of andere manier, :j

Google maps geeft 45min aan met de fiets. Maar brommer is iets sneller dus ik schat 35 minuten.
Ik rij nu ook 30 minuten tot aan huidige stalling.

Van werk uit is het nieuwe plaatsje korter bij.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:57

Goed dat je naar nieuwe stalling kijkt.
Weet alleen niet wat je werktijden nu zijn. Maar bedenk wel dat op zo stalling waar je nu gaat kijken je in de winter na 5 uur niks meer met je paard kan doen. Op zich geen probleem maar wel iets waar je van te voren goed over na moet denken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 22:26

genja schreef:
Goed dat je naar nieuwe stalling kijkt.
Weet alleen niet wat je werktijden nu zijn. Maar bedenk wel dat op zo stalling waar je nu gaat kijken je in de winter na 5 uur niks meer met je paard kan doen. Op zich geen probleem maar wel iets waar je van te voren goed over na moet denken.

Dat besef ik
Helaas is het op de stalling nu ook 's winters niet ideaal als ik van werk terug kom. Piste is 9 van de 10 keer verhuurd omdat mensen van buitenaf komen rijden.

Ik werk in ploegendienst:
vroege week: 6u30 - 14u (vertrek thuis om 5u30 zodat ik ruim op tijd ben en koffie kan drinken)
Late week: 12u - 19u30 (vertek thuis om 11u15)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:28

Nou ja, als er op 200 meter een bak zit, kun je daar prima wat doen na 17u (mits daar licht is, natuurlijk).
Hoofdlampje om je paard en je spullen te kunnen vinden en verder voldoende reflectie voor jezelf en je paard.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:33

Klinkt als een goede plek zeker weten voor spirit iig

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 00:01

Afspraak staat vast om morgen te Gan kijken.
Best ook een voordeel dat ik de medehuurder "ken" omdat het een collega van me is. Altijd fijn om dan al iemand te kennen en mee te kunnen praten.

Morgen gaan we ook bespreken of limo er dan ook bij kan. Ik hoop zo dat het kan. Desnoods 24/7 op de wei die hoeft van mij snachts niet op stal te staan. (spirit in principe ook niet) dus voor stalling tekort moeten ze niet kijken. Moet natuurlijk wel passen in het weide beleid en aantal paarden op de wei.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 03:56

Ik ben de 2 mannen aan het vereeuwigen op papier.
Dit is waar ik voorlopig ben
A3 formaat pastelpapier en pastelpotloden.

Wat vinden jullie er al van?
(2 aparte foto's gebruikt)
Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 08:59

Ik doe het je niet na!
Leuk dat je het zo zelf kan :).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:39

Mooi zeg, ik kan zelf helemaal niet tekenen en vind het knap dat je dit kan!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 11:59

Mooi!

Ik ben benieuwd naar de stalling vandaag!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:31

Ik hoop dat het kijken naar de stalling alvast meevalt vandaag!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 15:38

Jullie verwachten natuurlijk een update.

Het is een prachtig plaatsje. 2,20HA verdeeld in 5 weides met een brede track ertussen. Ook maar op 1 plaats drinkbak zodt ze echt moeten lopen over de track en de stallen blijven open zodat ze zelf kunnen kiezen voor te schuilen.

Er zijn ook eventueel 2 grote weides apart voor als het niet moest lukken met mijne bij de 2 anderen (als er teveel ruzie ontstaat bv). Of als er te weinig gras is dat die van mij dan samen naar de andere 2 grote weides gaan (omdat die al aan elkaar gewend zijn). Daar staat een grote schuilstal met beide kanten van de wei een opening voor te kunnen schuilen. (eigg te bekijken als 2 stallen tegen elkaar).

Piste ligt op 150m achter hun huis. Niet heel erg groot maar wel ideaal voor grondwerk en beetje verder inrijden. Mooie bospaden voor buitenritten ook. (dat wordt druk trainen met limo aan de hand haha)

Ze gaan overleggen met de 2 andere huurders en laten mij morgen al iets weten.
Zij kunnen de paarden ook zelf vervoeren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:43

Dat klinkt als een hele fijne plek voor jullie Art! :) ik duim voor je dat ze beide welkom zijn!

Gave tekening +:)+ knap hoor!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 15:45

Het is ook exact zoals ik het graag zou willen. Een natuurlijke manier van paarden houden.

Ze hebben zelf ook 2 paarden maar die staan op andere weides apart. Dit zijn ook merries.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:51

Daar gaan ze mentaal ook enorm van opknappen :j dat zag ik ook met mijn paardje, die was altijd al heel lief en braaf, maar is vele malen evenwichter geworden van het wonen in een 24/7 groepshuisvesting en lekker veel zelf scharrelen en bewegen.