Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:30

Ik denk dat het juist erg nuttig is in dit stadium het elastiek het aanleuning-gedeelte over te nemen en zelf te focussen op balans en ontspanning. Voor training voor je paard heb je immers ook de stalgenoot die hem nog rijd toch? Dus niet zo dat als je langzaam de teugels weer aan kan nemen dat het voor jullie beiden wat onwennig is.

Ik ben vorige zomer zelf erg zoekende geweest met hoe en wat van aanleuning, een tijdje will faeber geprobeerd ook, maar het grootste probleem was toch dat ik het contact niet goed durfde te nemen. Toen heeft het elastiek mij ook heel erg geholpen, omdat ik dan de teugels wel kon laten hangen maar paard wel de rug opbolde zodat ik veel steviger/ met meer evenwicht kon zitten. Toen zou het echt een stap te veel zijn geweest om ook het contact correct te nemen, want dat is toch niet iets wat je zo even kan.

Ik lees dit topic vanaf het begin al mee en heb ook de hele cursus van Rien :D
Ik ben er zelf heel erg blij mee en het heeft me tot nu toe ook heel erg geholpen, tot nu toe vooral met die aanleuning dus, ik had gewoon het inzicht niet.

Ik zal kijken of ik van het weekend een filmpje kan maken, ik zou her erg leuk vinden als jullie kommentaar erop willen geven! :D

Op dit moment is een probleem waar ik zelf mee kamp en eigenlijk niet goed weet wat ik er mee aan moet: het soms verliezen van het contact van de binnenteugel. Mijn instructrice zegt dat ik mijn binnenhand dan wat verder naar achteren moet plaatsen, maar ik heb het idee dat ik dan te veel met de binnenhand ga terugwerken (net een
beetje afgeleerd)
Iemand een gouden tip toevallig?

Lanoca

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 22:38

Zonder filmpje, durf ik geen hint te geven. Waarom denk jij dat het contact verdwijnt? Neem jij het contact weg of het paard? Wanneer gebeurt dit? Is dit rechtuit of op gebogen lijnen? Ik wil op ieder moment ruimte kunnen geven op de binnenteugel als bewijs dat ik mijn paard aan binnenbeen en buitenteugel heb, maar niet zodat ik een terughoudend paard heb. Ik denk dan weer aan de teugels als stokjes, ik moet door mijn handen naar voren te bewegen het hoofd naar voren duwen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:31

Inderdaad moeilijk te beoordelen zonder filmpje. Binnenhand naar achteren zou alleen nooit moeten (terugwerkende kracht), of jij moet je hand heel erg naar voren steken?

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:34

Binnenhand opzij zou ik me nog iets bij voor kunnen stellen, maar vooral ook wat buitenbeen om het gewicht van het paard weer richting de binnenhand (op twee teugels) te krijgen en het evenwicht te herstellen.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:52

Bij mij gaat het de laatste 1,5 niet zo heel lekker op de een of andere manier. Ze komt weer wat extremer tegen de hand zoals ze in het begin deed. Ze doet het wel niet vaak, maar als ze het doet echt heel extreem met haar hoofd in de lucht en als ik dan meteen los laat blijft ze zo paniekerig hoog alsof ik nog wat doe..
Vooral bij het terug nemen gebeurt dit, ik ben veel aan het oefenen met tempowisselingen namelijk en dit ging eigenlijk heel goed echt steeds beter, maar nu de afgelopen 1,5 week wil het helemaal niet meer.. Ze wil trouwens sowieso niet meer remmen, ik krijg daar helemaal geen reactie op dus misschien omdat ik dan wat strenger in kom dat ze daardoor zo heftig reageert daarna..

Iemand een idee waar het aan kan liggen? Misschien gewoon hengstig of het warme weer of het feit dat ik meer buiten ben gaan rijden minder heb geoefend in de bak? Iemand ook wel eens dit soort weken ertussen ineens terwijl het daarvoor juist steeds beter ging?

Ik wil mijn instructrice er deze week even op laten rijden want misschien ligt het ook wel gewoon aan mij zonder dat ik het door heb. Dat ik op een verkeerde manier terug neem o.i.d..

De galop gaat wel beter daarentegen! Ze galoppeert wat rustiger, ik durf er meer aan te zitten met mijn been en hierin komt ze juist bijna niet meer tegen de hand.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:27

Proven, tandarts pas nog geweest?

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:33

Ja 2 weken geleden !

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:42

proven: Kan ze geen spierpijn hebben? Dat het wat onaangenaam voelt als ze terug moet komen? Ik heb met dit weer ook sneller spierpijn. Voer je haar elektrolyten?

Ik had gister ook zo'n dag.
We reden op een iets gladde bodem en hij bleef zijn hals maar omhoog steken om te loeren. Beetje gevaarlijk. Bodem was prima te doen als hij gewoon normaal door een wending ging maar niet in stand giraffe.
Rien even op 'mute' gezet en flink tegen een gesloten hand aan gaan rijden. Veel overgangen. Pas toen ik hem zo mentaal weer bij de les had kon ik hem fysiek weer los laten. Niet zoals het hoort maar had even niet echt een andere optie. Rustig blijven stappen tot hij ontspande was door de vliegen weer geen optie.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:45

proven02 schreef:
Ja 2 weken geleden !

Toen nog wat aan gedaan? Misschien nog wat gevoelig op het bit nu?
Weet niet, probeer mee te denken. :P

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:47

Spierpijn lijkt me stug want ik ben juist veel gaan buiten rijden en dan heel relaxed stap en kleine stukjes draf daar kan ze geen spierpijn van hebben toch ?
Nee voer geen elektrolyten ik las dat dat handig is omdat ze meer zweten toch? Maar ze zweet bijna niet ook niet als ik (voor mijn doen) intensief rij dus weet niet of het heel veel toevoegt dan.

Dat mentale zou wel kunnen ik bedenk me net dat het gister heel gard waaide. En hoewel ze niet schrikkerig was waar ik me nog van verbaasde zou dat misschien wel kunnen veroorzaken dat ze er mentaal niet bij was en daarom zo deed. Alleen heb ik dan even geen verklaring voor de andere paar x in de bak dat ze ook zo deed toen het niet waaide.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:49

@mirjam zou misschien zomaar kunnen inderdaad! Alleen beetje gevijld heeft ze geloof ik. Er zat een kies een beetje gedraaid en ze zou nog overleggen met iemand anders of die eruit moet of niet.
Maar dat kan het niet zijn want dat is waarschijnlijk al maanden zo dan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:53

Niet zweten kan ook juist een teken van elektrolyten tekort zijn.
Of het zweet verdampt al voor je het ziet.

Symptomen
Lichamelijke symptomen van een problemen met het elektrolytenevenwicht zijn bijvoorbeeld hoofdpijn, spierpijn, zwakte, stuiptrekkingen, epileptische aanvallen, misselijkheid, diarree, constipatie, dorst, koorts, buikkrampen, een versnelde hartslag, een onregelmatige hartslag, hartkloppingen, botaandoeningen, gewrichtsproblemen, duizeligheid, gevoelloosheid en pijn in de gewrichten, veranderingen in de eetlust of het lichaamsgewicht. Maar ook mentale tekenen treden op door een verstoorde elektrolytenbalans, zoals angst, prikkelbaarheid, verwardheid, rusteloosheid, concentratieproblemen enzovoort.
https://miske.infoteur.nl/specials/elek ... alans.html

Ik ben opgevoed met het belang van 'zout'. Maar dat kán een beroepsdeformatie zijn.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 30-07-18 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:54

Misschien toch door het vijlen dat die kies meer aan het oppervlak is gekomen en nu wel last geeft. Veranderd toch wat aan zo'n mondje na een behandeling. Zou even goed in gaten houden, misschien testje als je er naast staat en druk naar achteren neent op de teugels?

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:40

Hm dat zou dan best kunnen @pol, het is wel erg merkwaardig dat ze zo weinig zweet namelijk zelfs na intensieve training. Ik ga me er eens in verdiepen dankje!
@Mirjam dat is ook best mogelijk en het is toevallig dat het precies na de tandarts is gekomen. Ik ga die test vanavond doen kijken hoe ze reageert.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:11

Lijkt mij ook heel erg het beeld van angst voor pijn in of aan de mond. Ik zou eens gied proberen er in te kijken. Ook de lagen bekijken en de mondhoeken. En het bitje. Kan ze met haar velletje ergens tussen komen? Kan zijn dat het bit aan de ringen versleten is waardoor er teveel ruimte tussen komt of te scherpe randen.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:40

Ga ik vanavond ook even controleren dankje promisse ! Moet wel erbij zeggen dat ze dit vorig jaar ook heel erg deed toen bleek er geen reden te zijn en hebben we dit met de cursus van Rien opgelost. Dus ik geef het ook nog een kans dat ik onbewust gewoon iets verkeerd doe waardoor ze weer zo reageert.
Maar ik ga in ieder geval de mond en bitje checken en kijken hoe ze reageert als ik eraan zit als ik er gewoon naast sta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:45

Oh heul herkenbaar Proven!
Ons rijden ging heel goed, maar de laatste weken is het ronduit bagger. Ze wil niet meer aan de contactteugel terwijl dit nooit echt een probleem geweest is, schiet voor van alles weg, is ook erg dwars met rijden. Wil niet meer in de hoek bij het krukje staan om op te kunnen stappen. Hangt om de haverklap vast in het halster terwijl er niks aan de hand is. Wil ook niet dat ik haar aanraak >;)
Zo ken ik haar helemaal niet, dus echt al van alles na gelopen waar het hem nu aan kan liggen. Nu sinds een week of 3 dus ik heb een vermoeden dat het warme weer een een duit in het zakje doet bij haar fratsen.
Ben er echt helemaal klaar mee en zolang het zo warm blijft laat ik haar staan -:(-

Wel laat ik de fysio komen omdat ze nu een aantal keren nogal stevig in de touwen is gaan hangen. Ik heb het vermoeden dat zij daarbij zich, in haar nek, bezeerd heeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:52

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:57

Wat vervelend Inxs! Trok ze de halstertouwen stuk bij hangen of was het te sterk?
Bij mij trekt ze ze vaak stuk iemand zei tegen me om sterkere te kopen of aan wat anders te zetten maar ik heb liever dat ze stuk gaan heb niet het idee dat ze stopt met hangen tot ze los is namelijk straks tot bloedens aan toe ofzo.
Dankje @pol! Ik ga even lezen.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:02

Hm ik heb daar wel wat vragen over pol maar ik stuur je even een pb!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:33

Met dat hangen kunnen ze zich ook nog flink bezeren, zijn geen leuke geintjes :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:34

De eerste keer brak de haak van het touw af. De tweede keer bleef alles wel heel, maar hing ze zo in het touw en halster dat ze zowat op haar billen zat. Ik dorst haar ook niet los te halen met het risico dat ze onderuit zou gaan. Het verbaasde mij enorm dat ze niks stuk trok. Echter wel met het resultaat dat ik nu niet aan haar voorpluk mag komen om deze bv onder de frontriem weg te halen. Ook met het smeren van haar manen (z.eczeem) is de nek voor haar een no-go gebied. Dat maakt het voor mij wel duidelijk dat zij zich bezeerd heeft. Al met al sneu genoeg voor haar :(:)
Ze is echt uit haar doen, dat merk ik aan bijna alles.

Elektrolyten, is dat niet meer iets voor paarden welke intensiever getraint worden, dan voor recreatief gereden paarden?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:45

Elektrolyten is voor elk paard dat flink gezweten heeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 07:27

OF zelfs: voor elk paard die vanaf 20 graden lichte inspanning doet.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:04

Wat sneu Inxs voor dr! Hopelijk kan de fysio iets vinden/doen.

Ik ben de afgelopen weken het buitenrijden weer heel erg aan het opbouwen (veel met andere paarden, stukken voorop, en bijrijdster een keer alleen met ik op de fiets).
En gister voor het eerst sinds onze val in december weer met haar zonder ander paard erbij naar buiten geweest! (Vriend nog wel erbij op de fiets, zaterdag helemaal alleen proberen).

Ben zoo blij ze was hartstikke braaf! Wel heel alert en veel twijfel momentjes, maar na wat aanmoediging loopt ze alsnog door, 1x proberen om te draaien, toen heb ik haar heel rustig terug gedraaid waardoor ze niet ging steigeren wat ze voorheen deed maar alleen omdraaide en daarna weer terug draaide.
Zelfs veel gedraafd en klein stukje gegalopeerd!! *\%/* *\%/*
Zoo blij kunnen we dan eindelijk weer buiten rijden toch ook 1 van de redenen waarom ik haar heb gekocht :D

Afbeelding

Afbeelding