Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:35

Oh ja dat is ook lastig als ze zo stout zijn. Flink stroom erop helpt niet?

Ja het zit weer in een vlecht, want hij heeft af en toe weer wat water bij de mest, vandaar dat ik ook even laat testen op wormen weer. Maar ik vermoed dat het door het opbouwen van gras komt.

Eigenlijk was 2016 gewoon een rampjaar, hij had in het begin luizen, daarna meerdere bloedworm besmettingen, spoelworm kwam ook nog even kijken door de verslechterde weerstand. Eigenlijk kan ik pas sinds maart zeggen dat hij weer een beetje op de rit begint te komen, maar dat stak meneer toen meteen in hoogtegroei en nu dus in de verharing, dus hij komt maar heel langzaam aan. Ze vreten met zijn tweeën trouwens een baal hooi van plus minus 20kg leeg op 6 dagen en komen dus daarnaast om de dag 4-6 uur in het gras.

Ja dat kan, hun moederlijn is ook gewoon vreselijk laat. Verderop in de straat staat ook een koppel dat alleen nog wat buikvacht heeft. Ik laat Jorie volgend voorjaar gewoon scheren, ik heb de dekens in huis om hem 's nachts warmte te bieden dus dat komt wel goed. Maar ik vind het dan niet eerlijk als ik in mei met hem ga werken en hij zweet zich rot vanwege de vacht.

Renske_W

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:41

Ze zien er prima uit hoor Fennadev!
Olivia heeft ook nog wintervacht op haar buik.
Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:52

Stroom is er niet op het grote land, denk ook niet dat dat gaat lukken, beetje groot. Maar dat moet je dan ook constant controleren en amper haalbaar. Maar wie weet blijft hij nu wel op het land en anders houdt het op en laat ik hem maar verhuizen..

Ja met het land waar die kort op stond werd gezegd dat ze het gehele jaar op mochten staan, maar ze hadden zich toch maar bedacht. Denk dat ze toch maar liever geld uitgeven aan het maaien. _O-

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:53

Fennadev schreef:

Ja het zit weer in een vlecht, want hij heeft af en toe weer wat water bij de mest, vandaar dat ik ook even laat testen op wormen weer. Maar ik vermoed dat het door het opbouwen van gras komt.

Eigenlijk was 2016 gewoon een rampjaar, hij had in het begin luizen, daarna meerdere bloedworm besmettingen, spoelworm kwam ook nog even kijken door de verslechterde weerstand. Eigenlijk kan ik pas sinds maart zeggen dat hij weer een beetje op de rit begint te komen, maar dat stak meneer toen meteen in hoogtegroei en nu dus in de verharing, dus hij komt maar heel langzaam aan. Ze vreten met zijn tweeën trouwens een baal hooi van plus minus 20kg leeg op 6 dagen en komen dus daarnaast om de dag 4-6 uur in het gras.

Ja dat kan, hun moederlijn is ook gewoon vreselijk laat. Verderop in de straat staat ook een koppel dat alleen nog wat buikvacht heeft. Ik laat Jorie volgend voorjaar gewoon scheren, ik heb de dekens in huis om hem 's nachts warmte te bieden dus dat komt wel goed. Maar ik vind het dan niet eerlijk als ik in mei met hem ga werken en hij zweet zich rot vanwege de vacht.

Ja dat is natuurlijk een behoorlijke aanslag op zo'n kleintje. Dat kan inderdaad nog best een lange nasleep hebben, dus helemaal niet gek dat er nu nog niet zoveel spek op zit.

Ik vind Olivia ook zo'n leukerd <3

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:57

Fennadev schreef:

jammer dat je zo in de verdediging schiet, als ik je bovenstaande opsomming zo lees over het jaar 2016, dan zat ik er toch niet ver naast dat ik hem wat ziekelijk vind ogen :)

Alex ziet er idd wel goed uit :j

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:08

Ik vind je behoorlijk lomp doen farahdiba46.
De pony's zien er goed uit, er zijn er meer die nog deels in wintervacht zitten, en de meeste Shetlanders zijn (te) rond.
Wellicht is het een wat ongelukkige foto, maar om daar meteen zo op te reageren.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:11

Ja Annikoe, ik hoop vooral dat ik hem met wat spek de winter in kan krijgen nu en dan volgend jaar de spekjes trainen. Ik ga waarschijnlijk hem in de zomer permanent in het gras doen, dan maar gescheiden 's nachts, dat overleven ze ook wel weer. Jorie heeft de extraatjes namelijk wel nodig en Alex kan daar helaas minder tegen. Hij was afgelopen januari/februari op de goede rit en toen nam hij Alex zijn hoest bacteriën over en kreeg weer een klap door zijn zwakke weerstand. Gelukkig waren we er toen op tijd bij, want Alex voelde zich echt al een wrak tegen de tijd dat ik doorhad dat het niet af en toe een normaal kuchje was. En Jorie was nog vrolijk toen we de kuur starten. Maar toch verzwakt hun weerstand dan weer.

Jorie zijn hoofd glanst net zoals Alex gelukkig en hij is lekker stout naar Alex toe. Ze gingen vandaag weer rennen ipv naar de paddock te lopen zoals brave pony's doen. En toen ging Jorie over in speelmodus en Alex ook en toen had ik twee steigerende pony's, tis echt zelden dat ik ze dat echt zie doen. Maar ik vond het wel leuk, ik vind het niet erg als ze op die manier stout doen. Juist leuk :P

Aha, ja, met erg groot land is stroom niet te doen. Waar ontsnapt hij dan heen? Een ander weiland? In de trant van het gras is altijd groener aan de andere kant :Y)

Olivia is een leuke grote versie van mijn monsters ja, alhoewel Jorie nu ook donkerder gaat blijken dan een haflinger helaas. :D

Renske, ik houd ze inderdaad ook erg strak met hoe dik ze mogen worden. Vooral aangezien Alex zijn moeder nu chronisch hoefbevangen staat en ik dus zie dat die niet meer goed meekomt met de kudde waar ze instaat en dat is gewoon sneu. Baasjes doen er trouwens alles aan om het haar zo aangenaam mogelijk te maken en Jorie is behoorlijk rondgeribt.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:19

Renske_W schreef:
De pony's zien er goed uit, er zijn er meer die nog deels in wintervacht zitten, en de meeste Shetlanders zijn (te) rond.
Wellicht is het een wat ongelukkige foto, maar om daar meteen zo op te reageren.

Ik vind dat ik mij heel netjes heb uitgedrukt. Kan er gewoon slecht tegen dieren te zien in zo'n conditie en al helemaal als de eigenaar daarvan ook nog eens de (zwaar) beledigde onschuld uit gaat hangen. Je kan ook zeggen :"klopt, hij ziet er ziekelijk uit want hij IS ziekelijk" ipv boos in de rondte te gaan roepen dat ze kerngezondzijn en glimmen als spiegels 8)7
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 31-05-17 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:22

Prima, dan praat ik hierbij hier ook niet meer mee en wens ik jullie allemaal veel succes met jullie twenters :evaw:

Ik was inderdaad zwaar beledigd omdat je Alex beledigde. Je beledigt Alex niet zomaar. Ik ga wel weer mijn volgtopic bijhouden vanaf nu, dan hoef ik niet rekening te houden met mensen die ons helemaal niet willen volgen :j

En nee, ik vind een pony die keihard zijn maatje voorbij race't in de wei en vervolgens hoger dan hem steigert helemaal niet ziekelijk. Dus ook daar zijn we het niet met elkaar eens. Ik zie een gelukkige pony in Jorie die terug aan het opkrabbelen is en gewoon een hoop lol heeft en heel leergierig is.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 31-05-17 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:27

Fennadev schreef:
Prima, dan praat ik hierbij hier ook niet meer mee en wens ik jullie allemaal veel succes met jullie twenters :evaw:

Hoeft niet hoor, ik ga wel. Veel succes met je shetjes.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:37

Ik denk dat iedereen hier met de beste bedoelingen zijn of haar paardje wil laten opgroeien. Ik denk ook dat het geven van een tip wanneer je denkt iets te zien bij het paard van een ander op zich iets heel moois is, maar het is vaak ook de toon die de muziek maakt waardoor iets goed bedoelds misschien niet zo aankomt bij een ander. En dan is het ook nog zo dat iedereen mag doen met het advies wat hem of haar goed dunkt. Het zou jammer zijn wanneer jullie denken hier niet meer te moeten posten. Het is toch juist leuk om elkaars leeftijdsgenoten zo te volgen en te zien opgroeien.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:41

farahdiba46 schreef:
Renske_W schreef:

Ik vind dat ik mij heel netjes heb uitgedrukt. Kan er gewoon slecht tegen dieren te zien in zo'n conditie en al helemaal als de eigenaar daarvan ook nog eens de (zwaar) beledigde onschuld uit gaat hangen. Je kan ook zeggen :"klopt, hij ziet er ziekelijk uit want hij IS ziekelijk" ipv boos in de rondte te gaan roepen dat ze kerngezondzijn en glimmen als spiegels 8)7

Hij is niet ziekelijk meer, dat is hij geweest.
En in deze post vind ik je weer behoorlijk lomp overkomen.

Erg jammer, want het zet een onaangename toon in dit gezellige topic waar gewoon iedereen welkom is en waar iedereen met trots en plezier de vorderingen van zijn twenter wil delen.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 07:03

Fennadev schreef:
Hier begint Jorie uit zijn wintervacht te raken en ik heb even wat advies met betrekking tot de manen nodig. Ik vind het zelf eigenlijk oerlelijk hoe dun ze zijn op de langste punten.
Foto van een week terug:
[ [url=m/QPgnVf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier lijkt het nog redelijk dicht, maar inmiddels zijn het meer lange pieken geworden ipv mooie lange manen. Aan zijn vlechten nu is ook wel te zien dat ie hele dunne manen heeft op het eind:[ [url=m/qElY7m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wil aan de ene kant de schaar erin zetten, maar ergens twijfel ik toch ook nog, al vind ik dit ook geen gezicht. Ik wil een mooie volle bos manen, niet van dat dunne piekerige dat te lang lijkt.

Ik zat vorig jaar met hetzelfde dilemma!
Dit was eerst;
Afbeelding
Afbeelding

Echt nog 5 sprieten maantjes, dus ik heb echt alles (behalve zijn voorpluk) weggeknipt;
Afbeelding

En een week of 2 geleden heb ik deze foto's gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben zelf wel blij met het eindresultaat!

En nog een vergelijking met vorig jaar ergens geen idee wanneer het precies was;
Afbeelding

En Geronimo gisteren:
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben wel echt heel blij met hem, ik zie hem steeds meer paard worden en steeds minder baby <3 en ik blijf hem gewoon zo ongeloofelijk mooi vinden <3 (maar dat vind hopelijk iedereen van zn eigen paardje)

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:18

Pfff, laten we het gezellig houden hier! Het was net zo'n leuk topic! -O-

Gister was mevrouw een beetje stout, liet zich niet vangen op het land dus ben maar in de hoek gaan zitten, toen werd ik heeeeel interessant en stond de hele groep om me heen, daarna Slobber gegeven, dat vond ze maar raar.

En inderdaad druppie, ze worden steeds meer puppy af! Wat een gaaf dier is dat ook!

Het Slobber zat overal, behalve waar het moest zitten :+ (hier zie je ook de plekken van de mijt, die zich gelukkig niet meer verder uitbreiden)
Afbeelding
En daarna wilde ze graag weer naar de kudde

Afbeelding

En even een vergelijking :
dit was eind januari toen ik haar kocht :

Afbeelding

En dit enkele weken terug :
Afbeelding

Ik merk dat ze nu vooral de breedte in gaat, en heb haar kont paar dagen geleden gemeten op 1.61 en schoft 1.59, dus ik hoop dat ze de 1.65 gaat halen, maar maak me daar eigenlijk niet zo druk over, ze is pas net 2, dus ze groeit nog wel flink door.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 18:07

Ik ben even niet zo actief hier omdat ik twee weken op vakantie ben, maar ik lees wel mee en wil toch even reageren op de discussie over het advies geven. Ik hoop ten eerste dat niemand weg zich weggejaagd voelt. Ik denk ook dat iedereen het beste met iedereen voor heeft. Zelf vind ik het juist wel fijn als iemand iets opmerkt waar ik misschien zelf niet aan gedacht heb, maar zou me ook verdedigen als ik wist dat wat gezegd wordt niet het geval is. Ik vind dat iedereen zich vrij moet voelen om advies te geven, maar dat degene aan wie dat wordt gegeven zelf moet weten wat die er mee doet. Hoop niet dat ik de discussie verder oplaai trouwens, vind het leuker om jullie verhalen te volgen.

Mijn paard heeft vlak voor mijn vakantie een nieuw vriendje gekregen die ik ga rijden. Een welsh cob ruin , dus wel een leuk vooruitzicht.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 18:46

Elkaar advies geven is zeker niet erg, maar de manier waarop doet veel.
Iemand op een nette manier ergens naar vragen is beter dan hoe dan ook je gelijk willen halen.

Lekker hoor 2 weken vakantie!
ik geniet tegenwoordig lekker van weekend. Al ruim 2 jaar niet meer gehad, maar sinds kort wel weer.
Heb nu dus ook alweer aardig vol geplande weekenden. :')
Maar wel met allemaal leuke dingen. :))

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:02

Nou, Nesprit staat weer thuis, staleigenaar vertikte het om te behandelen tegen mijt _-:( , prima, maar gezondheid van mijn paard gaat voor. Eerdaags gaat ze weer met onze paarden het land op. Eind goed, al goed.

En nu maar eerst weer wat opknappen... :(:)

Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:56

Net echt! :')
Afbeelding

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:01

Renske_W schreef:
Net echt! :')
[ [url=m/anjFcx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is ook erg onder de indruk _O-

Stom van die staleigenaar Gordy! Komt vast gauw goed met Nesprit :(:)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:05

Hij lijkt er heel blij mee te zijn he. :))

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:14

Renske welk tuig heb je erop liggen? Ik vind het borst nogal iel, zelfs die van mijn mini mini tuig is breder qua band en trekopp. Verder schijnt er iets mis te zijn met ideal schofttuigen als ik het goed heb qua merk, dus ik wil daar even voor waarschuwen. Het is mooi te zijn dat het hem allemaal niks deert :j

Idd erg jammer van de staleigenaar en dat Nesprit gescheiden moet van vriendjes. Hopelijk is de mijt snel verholpen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:28

Met dit tuig gaat hij niet trekken. :)
Dit is puur om hem kennis te laten maken met het tuig.
Hij zal het om krijgen met wanden en longeren.
Als hij beleerd gaat worden krijgt hij een nieuw ideal tuig.
Dit heb ik voor 50 euro op marktplaats op de kop getikt. :)

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:22

@fennadev :Ja, ze staat nu weer thuis met mijn andere paarden, wel nog even gescheiden maar dat is even niet anders...ik hou haar ook hier, want staleigenaar gaat er niks aan doen en dan kan ik weer van voor af aan beginnen. Ze gaat dus over een week weer met mijn andere paarden 't grote land op... Balen dit!

@annikoe, ja ik baal er ook ontzettend van, ze stond daar net zo fijn! :(

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:26

Renske_W schreef:
Elkaar advies geven is zeker niet erg, maar de manier waarop doet veel.
Iemand op een nette manier ergens naar vragen is beter dan hoe dan ook je gelijk willen halen.

Lekker hoor 2 weken vakantie!
ik geniet tegenwoordig lekker van weekend. Al ruim 2 jaar niet meer gehad, maar sinds kort wel weer.
Heb nu dus ook alweer aardig vol geplande weekenden. :')
Maar wel met allemaal leuke dingen. :))

Ja je hebt gelijk hoor. Iets netjes verwoorden lijkt me niet teveel moeite.

Ja zeker met dit weer! O goed dat je weekend neemt. Af en toe ontspannen en leuke dingen kunnen doen is wel belangrijk. Leuk dat tuigje! Doet hij netjes.

Wat vervelend van Nesprit. Wel fijn dat ze naar huis kon.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 18:14

@drup
Zo die is veranderd zeg! :D
Lijkt het zo of wordt ie lichter van kleur?

@Gor
Wow, die wintervacht foto.. Net een hele andere 'pony'. :+
Maar wat vervelend zeg, dat de staleigenaar niks wilde doen. Hier wordt juist goed verzorgt.

@ila
Foto van de welsh? Ben wel benieuwd!

@Ren
Nog even en die loopt met kar en al een rondje! Peerd staat er wel een beetje bij van 'nou, het duurt nog wel even.. Ik ga een dutje doen..' :')

Hier wilde ik vandaag naar Elano, maar denk dat ik het morgen maar ga proberen. Iets te veel gedaan vandaag met een nog ziek lichaam. :=