slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:42

Ben net terug van stal, en daar is juist een merrie ingeslapen. (was er bij) Ze kon niet meer recht geraken, dus slachten was geen optie. Slachten ging direct zijn.

Nu heeft ze nog tegen het spuitje gevochten, zo erg zelf, dat ze na 10 min. er een nieuw spuitje moesten bij nemen, want het hard was 'plots' weer in werking....

Slachten heeft voordelen; het gaat rapper, maar de stress, de stank, en de vreemde omgeving is ook niet fijn. Totaaal niet fijn, dan sterft het paard in een stress situatie. (of dat is vaak zo.) En dat zou ik persoonlijk niet willen.

Nu is die merrie in het land, met de mensen die van haar hielden om haar heen, gestorven, of ingeslapen...

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:45

Soet schreef:
Ben net terug van stal, en daar is juist een merrie ingeslapen. (was er bij) Ze kon niet meer recht geraken, dus slachten was geen optie. Slachten ging direct zijn.

Nu heeft ze nog tegen het spuitje gevochten, zo erg zelf, dat ze na 10 min. er een nieuw spuitje moesten bij nemen, want het hard was 'plots' weer in werking....

Slachten heeft voordelen; het gaat rapper, maar de stress, de stank, en de vreemde omgeving is ook niet fijn. Totaaal niet fijn, dan sterft het paard in een stress situatie. (of dat is vaak zo.) En dat zou ik persoonlijk niet willen.

Nu is die merrie in het land, met de mensen die van haar hielden om haar heen, gestorven, of ingeslapen...

Veel sterkte ! Lachen Je vindt dus inslapen een goede optie.. ik ben het met je eens hoor Lachen slachten is ook wat.. maar ja ze zijn dan niet in een vertrouwde omgeving.. wat ik altijd wel belangrijk vindt.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:51

Malibu_ schreef:
Soet schreef:

Veel sterkte ! Lachen Je vindt dus inslapen een goede optie.. ik ben het met je eens hoor Lachen slachten is ook wat.. maar ja ze zijn dan niet in een vertrouwde omgeving.. wat ik altijd wel belangrijk vindt.

ben ik met jullie eens

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:06

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een aantal offtopic reacties verwijderd. Het is niet de bedoeling om in dit topic lollig te doen door posts met smiley's of oneliners te posten. Deze posts zijn dan ook verwijderd.

Graag ontopic blijven, zo blijft het voor iedereen interessant.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:09

Soet schreef:

Soet, waar baseer je dat nou op? Als je de berichten had gelezen van de mensen die het meegemaakt hebben (waaronder ikzelf een paar weken geleden) dan zou je weten dat heel vaak er totaal geen sprake is van stress. Stank is er ook niet en mijn paard is zo vaak in een vreemde omgeving geweest dat ze daar echt niet van opkeek.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:15

beantsje schreef:
Soet schreef:

Soet, waar baseer je dat nou op? Als je de berichten had gelezen van de mensen die het meegemaakt hebben (waaronder ikzelf een paar weken geleden) dan zou je weten dat heel vaak er totaal geen sprake is van stress. Stank is er ook niet en mijn paard is zo vaak in een vreemde omgeving geweest dat ze daar echt niet van opkeek.

Je hebt meer puf dan ik Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:56

gewoon niet goed gelezen.

Waar halen mensen het eigenlijk vandaan dat het onwijs zou stinken in een slachthuis?

Tuurlijk gaat het stinken alshet niet wordt schoongemaakt, maar dat geldt ook voor je stal.
En natuurlijk gaat een kadaver stinken, maar voordat het daar de kans voor krijgt is het al de koelcell in (of ligt het buiten in een container om opgehaald te worden door de rendac).

Een dier dat een dag aan de weg ligt (en als die in de zon ligt al helemaal) stinkt wel, want dan gaat die lekker rotten en broeien.
In een slachthuis heeft het daar geen tijd voor, waardoor het dus ook niet stinkt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:47

Bovendien wordt alles super schoongemaakt, het moet tenslotte aan strenge regels voldoen. In tolbert hing een vage chloorlucht, meer niet.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:49

chloor lucht kan ik met niet meer herrinneren, wel dat ik het niet raar vond ruiken (alleen wanneer het paard de zeik liet lopen, maar ik kan gewoon niet tegen een zeiklucht).
En de bloedlucht kan ik me herrinneren, maar het bloed werd meteen weggespoten met water, en toen het paard was "uitgebloed" rook je daar eigenlijk ook niks meer van.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:15

ma_rie_tje schreef:
chloor lucht kan ik met niet meer herrinneren, wel dat ik het niet raar vond ruiken (alleen wanneer het paard de zeik liet lopen, maar ik kan gewoon niet tegen een zeiklucht).

vind je dit niet een beetje raar gezegd?
je kan ook gewoon urine zeggen.

ik denk dat als je in een goed slachthuis bent je vrij weinig ruikt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:40

je ruikt het maar even, en het wordt meteen weggesporten, maar op het moment dat het paard het laat lopen dan ruik je het gewoon.
Natuurlijk ruik je dat, maar die geur is ook snelw eer weg. Als de darmen uit de buikholte worden gehaald dan ruik je ook de mest en nog neit verteerde etens resten.
De geur is bij een goed slachthuis snel weer weg. maar je ruikt het wel op dat moment

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:48

tuurlijk,maar dat is ook wel logisch,als het verder gewoon netjes en vlot schoon word gemaakt is er niks aan de hand

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:17

Maar goed, die geur is dan als het paard al lang dood en aan het leegbloeden is. Het voornaamste is dat het nóg niet zo ruikt als het paard de plaats levend binnenwandeld Lachen .

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:17

klopt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:36

ja idd ben ik het mee eens.
wat ik al eerder zei,is dat het voor de eigenaar een naarder idee/gezicht is en niet voor het paard zelf,die merkt niks meer.

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:41

Ik denk inlaten slapen of naar het crematorium. ik zou mijn paard nooit kunnen laten slachten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:46

waarom niet?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:00

blacky4life schreef:
Ik denk inlaten slapen of naar het crematorium. ik zou mijn paard nooit kunnen laten slachten.

*zucht*
vertel dan waarom dit je keuze is

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:03

ik zou mn paard ook noot kunnen laten slachten! ik heb een band met mijn paard als ik het nieuws krijgt dat hij een ziekte e.d heeft en dat hij dood moet, het laatste wat ik dan voor hem kan doen is een rustige dood 'geven' en naar de slacht brengenis geen rustige dood te noemen meer een zenuwachtige paniekerige dood te noemen bij de meeste paarden!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:06

het lijkt haast wel alsof alle eerdere berichten zijn weggevallen ofzo? Alsof er alleen maar een titel staat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:13

massy schreef:
naar de slacht brengenis geen rustige dood te noemen meer een zenuwachtige paniekerige dood te noemen bij de meeste paarden!!

hoe kom je hier nou bij?
de meeste paarden zijn gelukkig erg rustig.

natuurlijk zijn er uitzonderingen,voor een paard dat nerveus word van andere omgevingen of vervoer is dit niet de beste oplossing

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:14

als ik in een hele nieuwe omgeving kom wat ik iegnlijk nog nnjoit gezien heb voel ik me ook niet op me gemak zo bedoel ik het;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:16

je kan jezelf niet vergelijken met een paard,die hebben een totaal andere denkwijze.

snap dat jij een andere keuze maakt,maar je moet geen dingen zeggen die niet kloppen Knipoog

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:19

dat is wel te vergelijken met eeen paard wij hebben hersens een paard instinkt;) en als een paard zich gelijk in een nieuwe omgeving om zijn gemak vioelt mist hij wel iets dat instinkt heet!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:23

massy schreef:
ik zou mn paard ook noot kunnen laten slachten! ik heb een band met mijn paard als ik het nieuws krijgt dat hij een ziekte e.d heeft en dat hij dood moet, het laatste wat ik dan voor hem kan doen is een rustige dood 'geven' en naar de slacht brengenis geen rustige dood te noemen meer een zenuwachtige paniekerige dood te noemen bij de meeste paarden!!

Waar baseer je het op, dat het zenuwachtig en paniekerig is? Heb je het al eens meegemaakt? ***blijft geduldig Schijnheilig ***
lees mijn topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=151&t=788628&hilit= eens als je een live-verslag wilt. Oftewel: hoe een paard het ene moment aan een los touwtje nog een snoepje oppeuzelt en een tiende seconde later niet meer is. Hoezo paniek?