Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 01:16

Ik vind het ook wel erg ver gaan. We hebben al veel in moeten leveren op het dierenwelzijn. Veel paarden komen bijna niet meer buiten omdat het vroeg donker en laat licht is. En dan moet je ook maar niet meer buiten rijden omdat je toevallig in een gebied woont waar die wolven zich gevestigd hebben. Wandelen met je hond kan ook al niet meer. Als je kind toevallig door zo'n stuk moet fietsen om naar school te gaan, moet die dan voortaan maar om fietsen of met de bus of auto? Alles maar aanpassen aan een paar wolven?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 01:33

journee schreef:
Het vermijden van wolven in wolf territorium is immers alleen mogelijk als de wolf de mens vermijd, en dat doen ze duidelijk niet.
In plaats van dat de wolf de mens probeert te vermijden (zoals beweerd wordt en ook gewenst is) proberen veel mensen nu de wolf te vermijden. Naar mijn mening is dat de omgekeerde wereld....

Tja, :x
en als ik schrijf dat ze (weer) schuw gemáákt moeten worden ben ík de gek op de berg _O-
In de VS zijn er legio beroepsbangmakers van bergleeuwen. Precies hetzelfde. Houdt ze schuw van mensen/vee en voorkomt afschot.
Bang een wolf tegen te komen? Neem een paintball ding mee :)* Sla je drie vliegen in één klap: Voelt beter en áls je er eentje ziet kan je die wegjagen plus die ene wolf heeft een IEEEUUUW!!-ervaring met de mens. Maar ja, mag officieel weer niet.

@verkeer is het allemaal manipulatie van cijfers met de natte vinger om vooral maar veel af te mogen schieten.
De verhouding afschot vs wolf is veelzeggend. Vooral doorgaan met afschieten; dan wordt het nog moeilijker voor de wolf, pakken ze meer schapen, kunnen die nu probleemwolven ook afgeschoten worden. Niet echt een verborgen agenda :r

Hier in het zuiden van Spanje zijn de snelwegen/autowegen vrijwel overal heel goed afgerasterd. Reduceert het risico ook.
Overigens is dat ook in het belang van de jagerij; kan er meer afgeschoten worden want de bepaling van de quoto is hier helemáál een wassen neus en de wildstand puur laag. HEEL machtige jachtlobby hier.

De ecologie van mensenbelangen maakt het een g@dswonder dat de wolf nog een plaats weet te vinden in west europa.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 01:38

Het is niet dat wij ze niet schuw willen maken he. We mogen ze niet verjagen. Je hebt best goede punten maar soms denk ik dat je teveel Spaans denkt. Mogelijk gelden daar andere regels dan in Nederland want hier mag je bv niet met een paintball geweer op pad, laat staan op een wolf schieten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 02:34

Huertecilla schreef:
journee schreef:
Het vermijden van wolven in wolf territorium is immers alleen mogelijk als de wolf de mens vermijd, en dat doen ze duidelijk niet.
In plaats van dat de wolf de mens probeert te vermijden (zoals beweerd wordt en ook gewenst is) proberen veel mensen nu de wolf te vermijden. Naar mijn mening is dat de omgekeerde wereld....

en als ik schrijf dat ze (weer) schuw gemáákt moeten worden ben ík de gek op de berg _O-
In de VS zijn er legio beroepsbangmakers van bergleeuwen. Precies hetzelfde. Houdt ze schuw van mensen/vee en voorkomt afschot.
Bang een wolf tegen te komen? Neem een paintball ding mee :)* Sla je drie vliegen in één klap: Voelt beter en áls je er eentje ziet kan je die wegjagen plus die ene wolf heeft een IEEEUUUW!!-ervaring met de mens. Maar ja, mag officieel weer niet.

@verkeer is het allemaal manipulatie van cijfers met de natte vinger om vooral maar veel af te mogen schieten.
De verhouding afschot vs wolf is veelzeggend. Vooral doorgaan met afschieten; dan wordt het nog moeilijker voor de wolf, pakken ze meer schapen, kunnen die nu probleemwolven ook afgeschoten worden. Niet echt een verborgen agenda :r

Hier in het zuiden van Spanje zijn de snelwegen/autowegen vrijwel overal heel goed afgerasterd. Reduceert het risico ook.
Overigens is dat ook in het belang van de jagerij; kan er meer afgeschoten worden want de bepaling van de quoto is hier helemáál een wassen neus en de wildstand puur laag. HEEL machtige jachtlobby hier.

De ecologie van mensenbelangen maakt het een g@dswonder dat de wolf nog een plaats weet te vinden in west europa.

Om schuw te blijven moet er ruimte zijn. Die is er niet, anders waren ze niet hier. En het is niet zo zeer een : als er maar niet gejaagd wordt komt het goed verhaal, dat is elders ook niet gebeurd. Druk op prooidieren wordt te hoog - prooidieren verhuizen richting mensen - wolf volgt ... Standaard scenario bij een ongecontroleerde wolf groei overal. Niks anders gaande hier, ontwikkelingen zijn hetzelfde als elders.
Spanje en zeker het zuiden kampt met langdurige droogte, dat daar weinig wild rondloopt is niet vreemd. Verwoestijning Iberisch schiereiland is al decennia gaande en in woestijngebied loopt niet zoveel groot wild rond. Kan je naar de mens voor wijzen, maar niet naar jacht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:34

Wintu schreef:
Zerena schreef:
Zoals ik zei:

Het ging mij om de link die Pillow deelt.
Waar het over buitenritten gaat.

Ja ik wil van de wolf af, en ja ik zou graag onbezorgd het bos in willen met kinderen, hond en paard.
Maar IK ga de confrontatie niet opzoeken en DUS zie je mij nu niet in het bos. Dat was mijn punt.
Daarbij zeg ik dus niet dat dat zo moet blijven.

Beetje lastig als je aan het bos woont. Dus niet het bos in gaan, wordt lastig en ook al ga je niet het bos in, dan lopen ze er nog. Men ziet ze meestal ook niet in het bos, maar buiten het bos.

Ik woon in het bos met mijn dieren dus die vlieger gaat bij mij niet op. Maar de aanvallen zijn hier meer richting het boerengebied. Dus gewoon tussen de weilanden en boerderijen.

Nu zijn er hier nog meer twee dus dat is natuurlijk nog niets in vergelijking met Gelderland, Drenthe en Friesland. Ik zou niet weten hoe ik alles veilig moet houden als er meerder roedels en dagelijks aanvallen zijn. Verhuizen naar Texel denk ik.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:50

Zerena schreef:
Als ik nu beslist buiten zou willen rijden dan zou ik dat wel doen.

Beste oplossing is uiteraard de wolven weg, maar dat zal helaas niet 123 gebeuren.

Ik kan alleen maar buiten rijden omdat ik men. Dus als ik het bos niet meer in zou willen of kunnen, kan ik alleen nog op straat rijden. En Zerena kun je mij een bos aanbevelen waar geen wolven zijn op max een half uur met de trailer vanaf Diever en heb je voor mij dan ook een mentrailer? Het is zo gemakkelijk gezegd allemaal maar de praktijk is anders. Ik blijf wel gewoon het bos in gaan, ook met de hond. Ik wil alleen aangeven dat die Lelieveld zo een simpel advies geeft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:52

Je mag best het bos in. Maar dan moet je paard er wel aan gewend zijn. Volgens Lelieveld kan dat ook dmv grondwerken :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:54

SusanH schreef:
Je mag best het bos in. Maar dan moet je paard er wel aan gewend zijn. Volgens Lelieveld kan dat ook dmv grondwerken :+

Misschien kunnen we een leenwolf krijgen om te oefenen. :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:58

Ja dat vroeg ik me ook al af, maar dat zou natuurlijk echt super zijn als je die kan krijgen. Ik ga me vast aanmelden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:35

SusanH schreef:

Ik denk toch echt dat hij de broer is van Thierry Baudet. Volkomen geschift.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:47

Haha ja het moet wel familie zijn.
Zo geschift zit vast in de genen :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:01

Laat ze dan maar gauw met elkaar in Forumland gaan wonen, met de wolven erbij.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:27

Huertecilla schreef:
journee schreef:

In Spanje zijn in verhouding veel meer mensen met een jachtvergunning dan in Nederland. Namelijk circa 17 op de 1000 inwoners tegen 1,6 in Nederland op de duizend inwoners. Ook waren er in Spanje in 2020 binnen 9 maanden tijd 600 jachtongevallen waarbij 51 mensen overleden tijdens jacht. In Nederland kon ik wel geteld 1 vermelding vinden (2012) over een dodelijk jachtongeval.

De mentaliteit van de jagers en de maatschappelijke draagkracht voor de jacht is in Spanje en Nederland dan ook niet te vergelijken. Als er in Nederland al met paintballen of iets dergelijks op wolven geschoten zou mogen gaan worden, dan zou dit ook de taak van jagers worden. Het is ondenkbaar dat iedereen dit zou mogen doen, want in Nederland zijn veel dingen al snel 'zielig' waardoor maatschappelijke draagkracht ontbreekt.

In het nieuwe wolvenplan is bij mijn weten nu wel opgenomen dat het is toegestaan om de wolven van je eigen terrein te weren, dus dat is in elk geval een klein stapje in de goede richting. Overigens is in Nederland de hoofdtaak van jagers natuurbeheer. Hier mogen echt niet lukraak dieren worden afgeschoten. Er wordt jaarlijks geteld hoe groot de populaties zijn, de verhoudingen in de groepen bekeken. Ook wordt er gekeken hoeveel dieren in een bepaald gebied kunnen leven, zodat er voldoende voedsel voor ze is. Daarnaast wordt er gekeken hoe groot de maatschappelijke draagkracht is, dus hoeveel schade/ verkeersongevallen worden acceptabel gevonden als mens en dier naast elkaar leven. En hierop wordt het jaarlijkse afschot aangepast.

De grote problemen met aanvallen op vee hebben naar mijn idee ook te maken met keuzes in voedsel aanbod. Buiten de Veluwe heeft de wolf in het wild namelijk weinig keuze behalve de ree. En laat dat nu net niet zijn lievelingshapje zijn. Reeën zijn namelijk snel, leven grotendeels solitair en goed verstopt. Heel anders dan herten, zwijnen, maar ook koeien en schapen die zich voornamelijk in groepen bewegen en waar de pakkans dus veel groter is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:36

Dreamboy schreef:
hier mag je bv niet met een paintball geweer op pad, laat staan op een wolf schieten.

Dat schrijf ik :)* :roll:

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:02

Huertecilla schreef:
Dreamboy schreef:
hier mag je bv niet met een paintball geweer op pad, laat staan op een wolf schieten.

Dat schrijf ik :)* :roll:

Dat klopt, maar je schrijft het alsof wij (bokkers) dat niet willen. Maar het is geen kwestie van niet willen maar niet mogen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:24

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:31

pillow schreef:

Gezellig hoor -O-

Vraag me ook af wat er met die wolf rondom Tholen/Steenbergen is gebeurd. Zo snel als die er opeens was is ie ook opeens weer weg. Een week lang moordaanvallen en niks meer.
Verder getrokken of ergens onder de grond?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:37

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:37

Het is erg druk vandaag op de wolf app… heel erg druk. Vooral veel zicht meldingen gelukkig. Geen uit elkaar getrokken nog half levende schapen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:41

Al die plekken waar ze hier in de buurt lopen is ook wandelgebied.

Nederland is echt heel erg anti jacht hoor. Las hier iets over de jacht lobby. Maar de anti jacht lobby aangevoerd door oa Bibi Dumon Tak is zoveel groter. Ik ken vooral jagers van België die zijn verbaasd hoe het hier gaat en dat jachten dus verstoord worden door actievoerders die langs de weg zoveel herrie maken dat wild verstoord wordt en er niks te schieten valt. Dat is een probleem voor beheer eenheden omdat de aantallen die zijn afgesproken niet of veel minder makkelijk gehaald kunnen worden. Ook worden aanzit plekken gesloopt.

Wordt nog wat als de jacht op wolven wordt toegelaten. Vindt maar eens een jager die dat wil gaan doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:44

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:46

Sanet schreef:
Het is erg druk vandaag op de wolf app… heel erg druk. Vooral veel zicht meldingen gelukkig. Geen uit elkaar getrokken nog half levende schapen.

Dat viel mij ook al op. Veel zichtmeldingen vandaag.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:47

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:48

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:55

SusanH schreef:
Al die plekken waar ze hier in de buurt lopen is ook wandelgebied.

Nederland is echt heel erg anti jacht hoor. Las hier iets over de jacht lobby. Maar de anti jacht lobby aangevoerd door oa Bibi Dumon Tak is zoveel groter. Ik ken vooral jagers van België die zijn verbaasd hoe het hier gaat en dat jachten dus verstoord worden door actievoerders die langs de weg zoveel herrie maken dat wild verstoord wordt en er niks te schieten valt. Dat is een probleem voor beheer eenheden omdat de aantallen die zijn afgesproken niet of veel minder makkelijk gehaald kunnen worden. Ook worden aanzit plekken gesloopt.

Wordt nog wat als de jacht op wolven wordt toegelaten. Vindt maar eens een jager die dat wil gaan doen.

Je had de tweede zin denk ik nog niet afgemaakt: Nederland is heel erg anti jacht door mensen. :+ (als wolven jagen maakt het blijkbaar niet uit)

Tja, dieren neerschieten is zo zielig...

Maar dieren dood laten hongeren of aanrijden waarna ze in de bosjes liggen te creperen blijkbaar niet? Sommige mensen leven helaas met oogkleppen op. - zucht-
Laatst bijgewerkt door journee op 07-01-24 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt