Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xsensibel

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 00:32

Sommige mensen zien wel in alles spoken tegenwoordig… Als hij nu gewoon bij mensen staat die correct en oke met zo’n paard omgaan is er vast niet zoveel aan de hand lijkt mij toch? Of denk ik daar echt te simpel over?

Misschien kwam hij zadelmak uit spanje en is hij hier ruitermak gemaakt? Als hij nu al heel braaf is zal dat wel meevallen. Genoeg spanjaarden in de hand gehad die bijna zadel/ruitermak geboren waren.. het boeide ze werkelijk waar allemaal niets..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 06:39

Daarom ook mijn 'mogelijk' en 'kan zijn'. Dat is een slag om de arm. ;)

Helaas is het gros van de paarden uit Spanje namelijk wel zo. En zeker als je denkt een leuk recreatiedier te kopen voor bosritjes en opeens zit je op een soort duiveltje.. Dat is niet tof. En dat is waar ik voor waarschuw. Weet dat de mogelijkheid er is dat je een project koopt.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:11

Meelezer hier maar zelf heb ik ook 3 jaar geleden de gok genomen en een (onbeleerde) Spanjaard gekocht die net een maand in Nederland was. Was ook met een transport vol hierheen gekomen. Hier gelijk gecastreerd en toen te koop aangeboden. Hij was mega bang en niets gewend. Na een paar maand acclimatiseren had ik een heerlijk paard. Er zijn niet alleen maar horror verhalen. Die van mij is heerlijk ongecompliceerd, goed op de foto en mag bijna Z starten nu op zijn 6 jarige leeftijd. Tuurlijk komt er een hoop troep deze kant op, maar dat is echt niet bij allemaal het geval. Goed je ogen open houden en keuren.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:21

Bij ons op stal ook een aantal uit Spanje, qua karakters wel hele lieve fijne beesten hoor al had er één een verrassing in haar buik zitten bleek later ;-) , die werd wel erg dik. Tadaaa, 2 voor de prijs van 1.
Verder heeft ze ook een zware operatie ondergaan vrij kort nadat ze er was (buik / darm operatie) en bleek dat ze ooit een ongeluk oid heeft gehad wat toen letsel heeft veroorzaakt aan haar heupgebied wat dus wat beperkingen geeft voor het 'hogere' werk, ze loopt verder heel leuk en is echt de liefste en vriendelijkste van stal.

Andere spaanse is ook een heel leuk beest, iets complexer, had zeer veel problemen met het bit met inrijden. Artsen e.d. bij geweest, bleek getraumatiseerd te zijn door iets in het verleden waardoor ze zo reageerde. Dit is goed gekomen en uiteindelijk kon je er zeer leuk mee rijden dressuurmatig en ook springen. Paard genoot ook erg van buitenritten en was dan heel lief en je kon er ook zo een kind op zetten. Het heeft alleen wel wat moeite gekost met de nukken die ze soms had :) .

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:30

MightyJoe schreef:
Meelezer hier maar zelf heb ik ook 3 jaar geleden de gok genomen en een (onbeleerde) Spanjaard gekocht die net een maand in Nederland was. Was ook met een transport vol hierheen gekomen. Hier gelijk gecastreerd en toen te koop aangeboden. Hij was mega bang en niets gewend. Na een paar maand acclimatiseren had ik een heerlijk paard. Er zijn niet alleen maar horror verhalen. Die van mij is heerlijk ongecompliceerd, goed op de foto en mag bijna Z starten nu op zijn 6 jarige leeftijd. Tuurlijk komt er een hoop troep deze kant op, maar dat is echt niet bij allemaal het geval. Goed je ogen open houden en keuren.

3 jaar geleden kwamen ze vanuit Spanje nog niet met bosjes deze kant op. Nu afgelopen 1.5 jaar wel en dat is denk qua kwaliteit wel een verschil

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:11

Ik denk niet dat er veel verschil in kwaliteit zit in het goedkope segment transport spanjaarden ten opzichte van 3 jaar geleden. Ze worden nu alleen meer aangeboden, waardoor meer mensen in staat worden gesteld om er via de snelle handel een mismatch mee te hebben. Met het paard zelf is vaak niet zoveel mis, er vanuit gaande dat het gewoon om een gezonde gaat. Een beetje flooding komen ze wel overheen bij de juiste eigenaar. Bij de eigenaar die niet in staat is om met een spanjaard om te gaan, komen ze op marktplaats als getraumatiseerd projectpaard dat door die gemene handelaar als braaf aan hun was verkocht.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:26

Tja ik heb er geen spijt van. De mijne is nu zo’n 2 maanden in Nederland. En een paar weken bij ons op stal. We geven hem gewoon de tijd, vragen nog weinig. Maar hij is de rust zelve. Staat vanaf begin met onze andere paard op de wei.. Mijn dochter heeft van de week les met hem gehad omdat ik ziek was.. deed hij super braaf. Ook bij de hoefsmid. Hij zet geen stap verkeerd. Enige is dat hij nog wat kopschuw is maar ook dat gaat al stukken beter.. Kan hem nu gewoon op zijn hoofd en oren aanraken zonder dat hij schrikt..

Dat aanmelden ging vrij makkelijk. Moest 36€ betalen om hem bij een paspoort uitgevende instantie aan te melden. Daarna kon hij gewoon geregistreerd worden bij het RVO.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:35

Kom even onder de mee lees steen vandaan.

Heb namelijk 2 jaar geleden een Spaanse papierloze merrie gekocht, was 2 weken in Nederland pas
Ik kan me geen liever en braver paard voorstellen dan haar, werkelijk bomproef en goud eerlijk, een van de weinige waar ik me 100% safe op voel.
Tuurlijk kan ze wel eens druk zijn, zeker als ik alleen met haar t bos in ga is ze druk op de terug weg, maar met losse teugel op mn zit bij me te houden.

Wel had ze een veulen meegesmokkeld in haar buik kwam ik een paar weken na aankoop achter.

Dus let er goed op bij de merries als ze uit het buitenland komen, je ziet t namelijk niet altijd als ze vroeg in de dracht zijn.

Verder ben ik van mening dat waar t dier ook vandaan komt er iets mee kan zijn, gewoon je ogen en oren open houden en zelf onderzoek doen.
Trauma gevallen kunnen overal vandaan komen

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:10

Ja daar moet je idd heel erg mee uitkijken bij merries daar vandaan.... Lopen regelmatig hengsten bij blijkt ;-) wij hadden dus ook die verrassing op de stal van een vriendin. Inmiddels is haar prachtige kind alweer een gezonde merrie van 1 jaar, maar de dracht van moeders was er één met veel ellende helaas waarin er 2 x gedacht is dat we moeder met kind kwijt zouden raken.

Rianne1807 schreef:
Kom even onder de mee lees steen vandaan.

Heb namelijk 2 jaar geleden een Spaanse papierloze merrie gekocht, was 2 weken in Nederland pas
Ik kan me geen liever en braver paard voorstellen dan haar, werkelijk bomproef en goud eerlijk, een van de weinige waar ik me 100% safe op voel.
Tuurlijk kan ze wel eens druk zijn, zeker als ik alleen met haar t bos in ga is ze druk op de terug weg, maar met losse teugel op mn zit bij me te houden.

Wel had ze een veulen meegesmokkeld in haar buik kwam ik een paar weken na aankoop achter.

Dus let er goed op bij de merries als ze uit het buitenland komen, je ziet t namelijk niet altijd als ze vroeg in de dracht zijn.

Verder ben ik van mening dat waar t dier ook vandaan komt er iets mee kan zijn, gewoon je ogen en oren open houden en zelf onderzoek doen.
Trauma gevallen kunnen overal vandaan komen

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:42

Naast het feit dat ik op zoek ben naar een Gelders paard (liefst veulen) Ben ik gisteren ook bij een 2.5 jarige haflinger wezen kijken van 2 jaar en 3 maanden oud, heel leuk beest. Dit zou dan voor dochter en mij samen zijn.

Ze is gefokt en geboren te Merelbeke, België
Stamboekklasse 1 staat in haar papieren
Van maart 2020 is ze

Vader: Liz Wesir
Moeder: Hilaya van de Almhof - Vader van moeders kant: Bergquell
Ze is nu al de 1.50 m voorbij.

Ben wel heel enthousiast eigenlijk en ben voornemens het te doen, nu alleen half in een migraine aanval dus het denken gaat niet zo lekker. Ben even aan het informeren om te keuren, dat lijkt me wel wijs.

Afbeelding

Afbeelding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:22

Spaanse merries zijn over het algemeen alleen maar dragend en komen sowieso meestal zo goed als onbeleerd uit Spanje.
Alleen de hengsten worden daar gereden.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:30

Niet allemaal, mijn merrie was gewoon gereden, ook zijn ze niet allemaal drachtig
Maar het kan geen kwaad om er alert op te zijn als het niet on de advertentie vermeld word

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:11

Er zijn veel vooroordelen over Spanjaarden.
Dat merk ik bij de verkoop enorm.
En er zal best veel ellende deze kant op zijn gekomen hoor, dat geloof ik best.
Maar om bij voorbaat al te zeggen oh nee die zal wel getraumatiseerd zijn

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:57

Maar dat zegt niemand toch geloof ik? Alleen dat je oren en ogen open moet houden en dat bepaalde dingen wel op de loer liggen met een paard uit Spanje, zo maak je mensen die misschien het niet weten misschien weer wat bewuster met kijken, niks mis mee lijkt me?

esje01 schreef:
Er zijn veel vooroordelen over Spanjaarden.
Dat merk ik bij de verkoop enorm.
En er zal best veel ellende deze kant op zijn gekomen hoor, dat geloof ik best.
Maar om bij voorbaat al te zeggen oh nee die zal wel getraumatiseerd zijn

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:03

Er zijn best veel mensen die dat zeggen hoor. Misschien niet in dit topic, maar het is wel iets wat ik regelmatig hoor.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:48

Ja de kans is wel aanwezig / groot. Ik ken meerdere mensen persoonlijk die eraan begonnen zijn, vd 5 is er één zonder lichamelijk of geestelijk letsel / trauma (wat later aan het licht is gekomen)

Wat niet weg neemt dat er genoeg ook wel leuk zijn en dat er vaak ook leuke projecten bij zitten waarmee het uiteindelijk goed komt.

Avalanche schreef:
Er zijn best veel mensen die dat zeggen hoor. Misschien niet in dit topic, maar het is wel iets wat ik regelmatig hoor.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:49

Maandagavond wordt ze klinisch gekeurd, indien dat goed is komt ze volgende week naar ons toe :)

Dees90 schreef:
Naast het feit dat ik op zoek ben naar een Gelders paard (liefst veulen) Ben ik gisteren ook bij een 2.5 jarige haflinger wezen kijken van 2 jaar en 3 maanden oud, heel leuk beest. Dit zou dan voor dochter en mij samen zijn.

Van maart 2020 is ze

Ben wel heel enthousiast eigenlijk en ben voornemens het te doen, nu alleen half in een migraine aanval dus het denken gaat niet zo lekker. Ben even aan het informeren om te keuren, dat lijkt me wel wijs.

[ [url=m/D4r2zv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5sBUv7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:52

Dees90 schreef:
Maandagavond wordt ze klinisch gekeurd, indien dat goed is komt ze volgende week naar ons toe :)

Dees90 schreef:

Van maart 2020 is ze

Wat leuk vast gefeliciteerd!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:09

Clairetje81 schreef:
@flevolander ja klopt! Moet zeggen dat alles netjes geregeld was daar. Keuren geen probleem. Tandarts was nog geweest hoefde ik niet te betalen. Kreeg elke keer foto’s en filmpjes.. Hij was een beetje snotterig(kan gebeuren) dus mocht hem even 2 weken laten staan. Is nog een keer nagekeken door de veearts om het e.e.a uit te sluiten. Veearts heeft mij netjes gebeld. Daarna is hij door meerveld bij ons op stal gebracht. Tot nu toe voldoet hij precies aan de beschrijving. En is alles netjes vermeld. Hij doet het super goed! Al mogen er nog wat vetjes en spieren aan. Al met al is het mij 1000% meegevallen onze eerste ervaring bij een handelaar.

Hmmm, er staat nu een leuke ruin bij Meerveld ...

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:46

Op stal hebben wij 5 Spaanse. En ze hebben wel allemaal een of andere trauma, maar ze zijn stuk voor stuk heel lieve paarden.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:55

Dees90 schreef:

Dees90 schreef:

Van maart 2020 is ze

Ah wat leuk! Spannend!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:13

@dees90: laat je ook testen op PSSM1 ? Of is het veulen gegarandeerd vrij door zijn ouders ?

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:14

Spannend dees ik duim ook dat hij word goed gekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:47

Gefeliciteerd alvast! Hopelijk wordt ze goedgekeurd.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:48

Lieser schreef:
Clairetje81 schreef:
@flevolander ja klopt! Moet zeggen dat alles netjes geregeld was daar. Keuren geen probleem. Tandarts was nog geweest hoefde ik niet te betalen. Kreeg elke keer foto’s en filmpjes.. Hij was een beetje snotterig(kan gebeuren) dus mocht hem even 2 weken laten staan. Is nog een keer nagekeken door de veearts om het e.e.a uit te sluiten. Veearts heeft mij netjes gebeld. Daarna is hij door meerveld bij ons op stal gebracht. Tot nu toe voldoet hij precies aan de beschrijving. En is alles netjes vermeld. Hij doet het super goed! Al mogen er nog wat vetjes en spieren aan. Al met al is het mij 1000% meegevallen onze eerste ervaring bij een handelaar.

Hmmm, er staat nu een leuke ruin bij Meerveld ...

Ik zou gewoon gaan kijken.. Mijn ervaring is in ieder geval positief! Beschrijving klopt en afhandeling was goed geregeld. Gewoon met een open kritische blik gaan kijken.